Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2024, 406739 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2024, 406739 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het aanleggen van een fietsverbinding langs de A1 en Schipbeek te Deventer, kenmerk: 228050-2024
Het college van burgemeester en wethouders van Deventer besluit tot:
Het aanleggen van een verplicht fiets(brom)pad op het nieuwe fietsverbinding parallel aan de A1 Schipbeek, door het plaatsen van verkeersborden G12-A en B06 en haaientanden conform het model van bijlage 1 het RVV1990.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Zoals omschreven in het vastgestelde “Gebiedsplan A1-zone Deventer”, wordt ingezet op de ontwikkeling van een aantrekkelijk, parkachtig, landschap rondom de Schipbeek en Dortherbeek in de zuidelijke stadsrandzone van Deventer. De ambitie is te komen tot een ontwikkeling van een aantrekkelijk recreatiegebied met comfortabele, utilitaire en recreatieve fiets- en wandelroutes als onderdeel van een groter netwerk in het gebied rondom de snelweg A1. Daarbij gaat het om het beter toegankelijk maken van het landschap, het opheffen van de barrièrewerking en het creëren van noodzakelijke kortsluitingen. Naast het meer toegankelijk maken van bedrijventerreinen, is het doel om meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen. Daarmee levert het ook een bijdrage aan de duurzaamheids- en gezondheidsdoelstellingen van de gemeente.
Dit verkeersbesluit draagt bij aan het realiseren van een van de schakels van de nieuwe fietsverbinding tussen de Oxersteeg en Maagdenburgstraat.
Motivering en belangenafweging
De nieuwe fietsverbinding parallel aan de A1 en Schipbeek is eigendom van de gemeente Deventer. Deze weg verbindt het buitengebied en De Weteringen en maakt op termijn onderdeel gaan uitmaken van een recreatieve fietspad richting het (historisch) centrum.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
2.1a Het verzekeren van de veiligheid op de weg
De huidige infrastructuur biedt geen optimale veiligheid voor fietsers en bromfietsers over het bedrijventerrein De Wetering. Door de aanleg en instellen van een verplicht fiets(brom)pad wordt de veiligheid van deze weggebruikers verbeterd, aangezien zij gescheiden worden van het gemotoriseerde verkeer.
Door het plaatsen van voorrangsborden (B06) en haaientanden wordt de voorrangsregeling duidelijk gemaakt, wat de verkeersveiligheid verder bevordert. Dit draagt bij aan een ordelijk verloop van het verkeer op de nieuwe fietsverbinding.
2.1b het beschermen van weggebruikers en passagiers
Deze maatregel beschermt overige weggebruikers door een verbinding aan te leggen exclusief voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Door deze nieuwe optie hebben zij een optie om gemotoriseerd verkeer te vermijden
2.1c het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Dit belang is niet van toepassing.
2.1d het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Deze maatregel ontneemt automobilisten de vrijheid van gebruik van deze rijbaan, dit weegt niet op tegen veiligheid voor overige weggebruikers en andere voordelen van het creëren van een exclusieve verbinding voor (brom)fietsverkeer, zoals het gebruik van de fiets als vervoersmiddel wordt gestimuleerd en de nieuwe brom- en fietsverbinding biedt voor recreatief fietsen meer mogelijkheden, wat niet alleen de lokale bevolking ten goede komt, maar ook toeristen aantrekt en zo de lokale economie stimuleert.
2.2a Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
Door motorvoertuigen niet toe te staan op deze nieuwe weg wordt eventuele overlast, hinder of schade voorkomen. Dit verkeer blijft gebruik maken van de huidige infrastructuur.
2.2b Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De verkeersadviseur gaf te kennen dat het fietspad bijdraagt aan de toegankelijkheid van de stad. Daarbij gaf hij te kennen om goed te overwegen of het fietspad binnen- of buiten de bebouwde ligt, wat invloed heeft of de maximale snelheid van de bromfiets.
Vandaag de dag wordt het de dijk gebruikt door een schapenhoudster die haar schapen laat grazen op de dijk. Met haar is besproken hoe dit in de toekomst mogelijk blijft.
Verder zijn onderstaande stakeholder betrokken bij het proces en hebben (positief) belang bij het realiseren van de fietsverbindingen, waarbij de provincie en TBBT ook financieel bijdragen:
• Parkmanagement Deventer (TBBT)
- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
- Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluit worden genomen na overleg met de korpschef van de politie.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 27 september 2024 (https://www.officielebekendmakingen.nl/).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:
• de datum waarop u de brief schrijft;
• waarom u het niet eens bent met ons besluit
Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-406739.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.