Tweede wijziging van de financiële verordening gemeente Someren 2023

De raad van de gemeente Someren;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 augustus 2024;

 

overwegende dat:

  • Een wijziging van de financiële verordening nodig is om de raad een beter inzicht te verschaffen in de begrotingsrechtmatigheid,

 

gelet op:

  • artikel 212 van de gemeentewet,

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de tweede wijziging van de financiële verorening gemeente Someren 2023

 

 

Besluit Gemeenteraad

 

 

 

 

 

 

 

Artikel 1. Wijzigingen

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 12. Begrotingscriterium

Artikel 12. Begrotingscriterium

4.

Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting (zowel onderschrijding als overschrijding) als onrechtmatig wordt beschouwd, behalve als deze afwijking tijdig aan de raad wordt gemeld en toegelicht. Onder tijdig wordt verstaan gedurende het boekjaar of uiterlijk bij de jaarrekening over de verantwoording van het boekjaar.

4.

Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting (zowel onderschrijding als overschrijding) als onrechtmatig wordt beschouwd.

 

 

 

 

 

 

5.

Een onderschrijding van lasten of investeringskredieten en lagere of hogere baten zijn rechtmatig, mits deze tijdig aan de raad wordt gemeld en toegelicht.

Onder tijdig wordt verstaan gedurende het boekjaar of uiterlijk bij de jaarrekening over de verantwoording van het boekjaar.

5.

De volgende begrotingsonrechtmatigheden vallen binnen de beleidskaders van de raad en zijn derhalve acceptabel:

a. Overschrijdingen die kleiner zijn dan €25.000;

b. Overschrijdingen die een gevolg zijn van nominale ontwikkelingen met een onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar karakter;

c. Overschrijdingen die een gevolg zijn van artikel 175 van de Gemeentewet (oproer, wanordelijkheden, rampen of zware ongevallen of vrees daartoe);

d. Overschrijdingen die passen binnen de vastgestelde totale exploitatieopzet van een grondexploitatie;

e. Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet;

f. Budgetoverschrijdingen bij open einde regelingen.

g. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor het jaar waarin deze verantwoord worden;

h. Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren.

 

6.

De volgende begrotingsonrechtmatigheden vallen binnen de beleidskaders van de raad en zijn derhalve acceptabel:

a. Overschrijdingen die kleiner zijn dan €25.000;

b. Overschrijdingen die een gevolg zijn van nominale ontwikkelingen met een onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar karakter;

c. Overschrijdingen die een gevolg zijn van artikel 175 van de Gemeentewet (oproer, wanordelijkheden, rampen of zware ongevallen of vrees daartoe);

d. Overschrijdingen die passen binnen de vastgestelde totale exploitatieopzet van een grondexploitatie;

e. Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet;

f. Budgetoverschrijdingen bij open einde regelingen.

g. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor het jaar waarin deze verantwoord worden;

h. Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren.

 

6.

Begrotingsonrechtmatigheden die op grond van lid 5 als acceptabel worden beschouwd, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

7.

Begrotingsonrechtmatigheden die op grond van lid 6 als acceptabel worden beschouwd, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

Artikel 2. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze wijziging kan worden aangehaald als: Tweede wijziging van de financiële verordening gemeente Someren 2023

  • 2.

    Deze wijziging treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INFORMATIE NODIG OM TE KUNNEN PUBLICEREN DEZE PAGINA NIET TER INZAGE LEGGEN

 

 

Wetstechnische informatie

ALGEMEEN

Onderwerp

Antwoord

Documenttype

Een besluit van algemene strekking - Verordeningen

Publicatiedoelen

Volledige tekst in het Gemeenteblad

Geconsolideerde tekst in CVDR

Beleidsonderwerp

(verplicht)

Financiën

 

Geografische informatie

Gemeente Someren,

 

Wettelijke grondslag

 

Citeertitel

Tweede wijziging van de financiële verordening gemeente Someren 2023

 

 

CVDR

Vastgesteld door

de gemeenteraad

Gedelegeerde regelgeving

 

Opmerkingen

 

Inwerkingtreding datum (verplicht)

[(verwijzing naar) datum nog invullen]

Uitwerkingtreding datum

N.v.t.

Terugwerkende kracht

1 januari 2024

Datum ondertekening

12 september 2024

Betreft

Het gaat om een wijziging; gewijzigde artikelnummers: artikel 12

 

 

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren,

de raadsgriffier, de voorzitter,

M.A.M. van Arensbergen D. Blok

Naar boven