Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2024, 405866 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2024, 405866 | verkeersbesluit of -mededeling |
Het instellen van een geslotenverklaring voor vrachtverkeer langer dan 12 meter aan de Kruisherenweg in Ter Apel
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde;
* dat de Kruisherenweg een openbare weg is, gelegen in de Kloosterclave in Zuid Oost Ter Apel tussen de Poortweg en de Schotslaan;
* dat de Kruisherenweg is gelegen binnen de bebouwde kom;
* dat er op grond van artikel 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet er nadere maatregelen kunnen worden genomen tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers
c. het in stand houden de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* dat er op grond van artikel 2, lid 2 van de Wegenverkeerswet er nadere maatregelen kunnen worden genomen tot:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
* dat de gemeente meerdere meldingen heeft ontvangen dat de bewoners van de Kruisherenweg overlast ervaren van zwaar verkeer wat langs deze weg rijdt;
* dat dit vrachtverkeer voornamelijk een herkomst en bestemming heeft bij het verderop gelegen industrieterreintje aan de Ruiten A Kanaal Noord (o.a. CHD/Eefting spuitmachines);
* dat o.a. vrachtwagens en trekkers met opleggers zich klem rijden in de bocht op de hoek van de Poortweg en Kruisherenweg, waardoor deze met onveilige manoeuvres weer proberen weg te rijden;
* dat er schades uit voortvloeien zoals verzakte bermen, afbrokkelend asfalt, aanrijdingen met keien die er liggen en met bomen;
* dat in het verleden alternatieven zijn bedacht zoals het plaatsen van keien in de bocht, alleen hier wordt tegenaan gereden of deze worden zelfs meegenomen tijdens het rijden door deze lange vrachtwagens. Dit heeft niet geleid tot een passende oplossing en blijft zorgen voor onveiligheid;
* dat de Kruisherenweg niet (goed) is ingericht voor lange voertuigen (met opleggers);
* dat er in het verleden al meerdere malen is gekeken naar eventuele andere oplossingen, qua weginrichting zijn hier geen passende oplossingen voor;
* dat in het verleden ook gesprekken zijn gevoerd met eigenaar van Ruiten A Kanaal Noord 1 (attractiepark Wonder Wereld) om het fietspad hier weer mogelijk open te stellen voor zwaar verkeer, maar deze daar absoluut op tegen is;
* dat een andere mogelijke route voor dit zware verkeer via het Ruiten A Kanaal Zuid en de brug over het Ruiten A kanaal eveneens ongeschikt wordt bevonden omdat de draai voor deze lange transporten bij de brug over het Ruiten A kanaal eveneens krap is en dit leidt tot schade aan brugleuningen;
* dat er in de overwegingen rekening is gehouden is dat de woningen aan de Kruisherenweg bereikbaar moeten blijven voor o.a. pakketdiensten en de vuilniswagen;
* dat eveneens gepolst is bij afdeling Economische Zaken van de gemeente of eventueel op dit moment een bedrijfsverplaatsing van de bedrijven aan het Ruiten A Kanaal naar een ander industrieterrein in Ter Apel of Ter Apelkanaal eventueel een optie zou kunnen zijn, maar dat dit op dit moment niet concreet speelt;
* dat het instellen van een lengtebeperking groter dan 12 meter na verwachting geen (minder) problemen oplevert;
* dat langs de Poortweg vanuit de brug t.h.v. Veenweg/Poortweg (Ruiten-Aa-kanaal), vrachtverkeer wordt geweerd middels een C7 bord en een geslotenverklaring heeft voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan 4,0 ton middels een C20 bord;
* dat de gemeente een verkeerstelling heeft gedaan op de Kruisherenweg (30 april – 21 mei 2024) en hieruit is gebleken dat er gemiddeld 9 vrachtwagens ( > 7.0m) hier rijden op een werkdag;
* dat uit deze verkeerstelling gebleken is dat er voor het overige relatief weinig vrachtwagens rijden;
* dat bij een geslotenverklaring van minimaal 12 meter aan de Kruisherenweg de verwachting is dat de Schotslaan meer belast gaat worden qua vrachtverkeer, maar wordt beoordeeld dat deze route geschikter is om dit verkeer te verwerken dan de Kruisherenweg. De extra 9 lange vrachtwagens leiden niet tot een overschrijding van de capaciteit van deze weg. Uit ongevallenregistraties over meerdere jaren blijkt ook niet dat de Schotslaan nu onveilig is;
* dat het voorstel om een onderbord te plaatsen met ‘alleen bestemmingsverkeer’ is afgewezen omdat dit lastig te handhaven is door de politie;
* dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met Politie Noord Nederland, District Groningen;
* artikel 2, artikel 15 en artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet, artikel 8 en 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, alsmede op het bepaalde in de Algemene Wet bestuursrecht, het Mandaatbesluit GemeenteWesterwolde, de Uitvoeringsvoorschriften BABW en het RVV 1990;
1. Het instellen van een geslotenverklaring voor motorvoertuigen langer dan 12 meter op de Kruisherenweg in Ter Apel. Er zal een verkeersbord C17 conform bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst worden aan het begin (t.h.v. Poortweg) en einde van de Kruisherenweg (t.h.v. Schotslaan). E.e.a. als aangegeven op bijgevoegde tekening;
2. Er zal een C17 bord en een OB401 onderbord met tekst ‘na 150m’ conform bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst worden bij kruising Sellingerstraat / Poortweg in Ter Apel. E.e.a. als aangegeven op bijgevoegde tekening;
3. Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in de huis – aan huisbladen de Ter Apeler Courant en het Streekblad;
4. Dit verkeersbesluit op de gebruikelijke wijze te publiceren in het Digitaal Gemeenteblad.
Het college van burgemeester en wethouders van Westerwolde
Namens deze,
A. Snater
medewerker Verkeer & Vervoer
Het verkeersbesluit met alle daarop betrekking hebbende stukken ligt van 25 september tot en met 6 november 2024 ter inzage in het gemeentehuis in Sellingen. Het staat ook op zoek.officielebekendmakingen.nl
Bent u het niet eens met het besluit?
Dan kunt u een bezwaarschrift opsturen. In een bezwaarschrift moet in ieder geval het volgende staan:
* de datum waarop u uw bezwaarschrift heeft geschreven;
* de datum van het besluit waar u bezwaar tegen maakt en een omschrijving van het besluit. Wilt u het kenmerk dat boven deze brief staat vermelden?
* de motivering waarom u het niet eens bent met het besluit;
Stuur uw bezwaarschrift, binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westerwolde. Postbus 14, 9550 AA Sellingen.
Heeft uw bezwaarschrift spoed?
Heeft uw bezwaarschrift zo veel spoed dat het besluit op bezwaar niet kan worden afgewacht? Dan kunt u de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening. U stuurt uw verzoekschrift naar de Rechtbank Noord Nederland, Locatie Groningen, Postbus 150, 9700 AD Groningen.
Dan kunt u soms ook digitaal bezwaar maken via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-405866.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.