Gemeenteblad van Heeze-Leende
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 404876 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heeze-Leende | Gemeenteblad 2024, 404876 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2024
De raad van de gemeente Heeze-Leende;
gezien de gepresenteerde wijzigingsvoorstellen van de raadswerkgroep vergaderstelsel d.d. 24-5-2024 en 11-6-2024
gezien het advies van het presidium d.d. 19 augustus 2024;
gelet op artikel 16, 82 en 149 van de Gemeentewet;
gelet op het in 2022 genomen besluit de Tijdelijke Wet digitale beraadslaging en besluitvorming in te trekken en een nog in voorbereiding zijnd wetsvoorstel inzake digitale beraadslaging en besluitvorming
Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2024
Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
digitale vergadering: vergadering, waarbij de raadsleden en anderen niet in fysieke zin samen zijn in de raadzaal van het gemeentehuis, maar via video-conference met elkaar informatie vergaren en burgers in staat stellen informatie te geven, opvattingen te uiten of vragen te stellen omtrent geagendeerde onderwerpen;
Hoofdstuk 2: Instelling, functies en samenstelling
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Bij een video-conference maakt eenieder aan het begin van de vergadering kenbaar te willen deelnemen aan de digitale vergadering. Dit kenbaar maken geschiedt zowel zichtbaar als hoorbaar. De vermelding wordt door de griffie via de presentatielijst vastgelegd en na de vergadering ondertekend door de voorzitter en de griffier. Fracties geven vooraf aan de griffie door wie namens de fractie bij welk onderwerp het woord gaat voeren.
Hoofdstuk 3: De rondetafelgesprekken
Paragraaf 1 Frequentie, tijdstip en voorbereiding van het rondetafelgesprek
Wanneer het presidium vanwege uitzonderlijke omstandigheden en dat vanuit wettelijk kader ook mogelijk is kiest voor een zogenaamde digitale vergadering, zijn de voorzitter en de griffier wel fysiek aanwezig in de raadzaal en kunnen de overige deelnemers op een door henzelf gekozen locatie via video-conference deelnemen aan de vergadering. Zogenaamde insprekers worden verzocht om in eerste aanleg de inbreng schriftelijk of via videoboodschap vooraf in te brengen en anders zijn zij eveneens in de raadzaal alleen dan aanwezig op het moment dat de voorzitter daarvoor de gelegenheid biedt;
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de uitnodiging voor eenieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Van de terinzagelegging wordt melding gemaakt in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 13. Indien na het verzenden van de schriftelijke uitnodiging stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractievertegenwoordigers en, zo mogelijk, in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde van het rondetafelgesprek
Burgers die op de publieke tribune zitten hebben de gelegenheid het woord te voeren in het rondetafelgesprek over de onderwerpen, voorkomend op de agenda, mits zij zich uiterlijk de vrijdag voorafgaand aan de vergadering hebben aangemeld bij de griffie om op een geagendeerd onderwerp te willen inspreken.
Vragen vanuit de fracties over de geagendeerde onderwerpen worden bij voorkeur uiterlijk voor de woensdag 12 uur, voorafgaand aan het rondetafelgesprek, ingediend bij de griffie en vervolgens doorgezonden naar het college van burgemeester en wethouders voor schriftelijke beantwoording, welke antwoorden uiterlijk op de vergaderdag 14 uur weer bij de griffie worden aangeboden voor publicatie;
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder aanwezig raadslid als ook iedere aanwezige fractievertegenwoordiger de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld. Bij een video-conference maakt eenieder aan het begin van de vergadering kenbaar te willen deelnemen aan de digitale vergadering. Dit kenbaar maken geschiedt zowel zichtbaar als hoorbaar. De vermelding wordt door de griffie via de presentatielijst vastgelegd en na de vergadering ondertekend door de voorzitter en de griffier.
Artikel 14b Inspreekrecht burgers
In plaats van het deelnemen aan de vergadering kunnen burgers of vertegenwoordigers van instellingen en organisaties uit de gemeente Heeze-Leende ook gebruik maken van het recht om in te spreken op niet-geagendeerde onderwerpen. Zij kunnen aan het begin van de vergadering het woord voeren in de vergadering van het rondetafelgesprek.
Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk de woensdag 12 uur, voorafgaand aan de vergadering van het rondetafelgesprek aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren. De griffier toetst vervolgens namens de gemeenteraad in hoeverre wordt voldaan aan de artikel 14b, lid 2 gestelde voorwaarden;
Per rondetafelgesprek wordt maximaal voor 2 niet-geagendeerde onderwerpen ruimte gemaakt in de conceptagenda. Een volgende aanmelding wordt doorgeschoven naar een volgende rondetafelgesprek. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering. Het inspreken op niet-agendeerde onderwerpen vindt na de opening en de vaststelling van de conceptagenda als eerste plaats;
Artikel 15 Wisseling raadsleden en fractievertegenwoordigers
Tijdens een rondetafelgesprek kan bij meerdere agendapunten op verzoek gewisseld worden van raadsleden en fractievertegenwoordigers.
Artikel 17 Afronding bespreking onderwerpen
Iedere fractie maakt kenbaar aan het eind van de bespreking in hoeverre het besproken stuk als hamerstuk (direct geagendeerd voor het besluitvormende deel van de raadsvergadering) of als bespreekstuk (agenderen voor het opiniërend deel van de raadsvergadering) wordt doorgesluisd. Wanneer 1 of meerdere fracties aangeven dat het als bespreekstuk dient te worden aangemerkt, wordt zulks ook als zodanig geagendeerd voor het opiniërend deel van de raadsvergadering en start de bespreking van dat onderwerp ook bij die fractie(s) die het als bespreekstuk hebben beoordeeld;
Door een vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders kan – eventueel ook na kenbaarheid door de meerderheid van de vergadering - na bespreking van het onderwerp worden aangekondigd dat een nota van wijzigingen c.q. een memorie van toelichting zal worden opgesteld, welk stuk dan onderdeel gaat uitmaken van de beraadslaging in de eerstvolgende raadsvergadering waarop het onderwerp weer wordt geagendeerd;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-404876.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.