Overwegingen ten aanzien van het besluit
Wettelijke grondslag:
Op grond van artikel 18, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend verkeersbesluiten te nemen en dat deze bevoegdheid in de gemeente Borger-Odoorn op grond van het Mandaatbesluit Borger-Odoorn 2020 is gemandateerd aan de afdelingsmanagers en teamleiders;
Besluitverplichting:
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
Dat uit oogpunt van:
- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Kortom belangen die worden genoemd in artikel 2, de leden 1 en 2 van de Wegenverkeerswet, anders gezegd de belangen die kunnen leiden tot het vaststellen van een verkeersbesluit;
De andere belangen zoals benoemd in artikel 2, de leden 1 en 2 van de Wegenverkeerswet worden van ondergeschikt belang geacht;
Het gewenst is om:
- Een maximum snelheid 60 km/u op Zuideinde in te stellen tussen de komgrens ter hoogte van Zuideinde 21 tot en met het kruispunt met de Leewalweg nabij het zwembad te Exloo;
- Een onverplicht fietspad naast Zuideinde in te stellen tussen het kruispunt met de Oude Veldkampsweg en de komgrens ter hoogte van Zuideinde 21 te Exloo.
Motivering:
Het Zuideinde in Exloo heeft momenteel een overgang van 50 naar 80 km/u na de komgrens. Dit terwijl 300 meter na de komgrens nog 3 percelen ontsluiten op Zuideinde en er een fietsoversteek is gesitueerd bij het kruispunt met de Leewalweg. Ten behoeve van het woongenot, veiligheid bij de ontsluiting van de percelen en om een veilige fietsoversteek te faciliteren wordt een maximum snelheid van 60 km/u ingesteld. Deze maximum snelheid past beter bij de functie van de weg, namelijk erftoegangsweg. Ook is de overgang van 80 naar 60 en vervolgens naar 50 km/u minder abrupt. Om dit tot uiting te laten komen in het straatbeeld, wordt het kruispunt Zuideinde-Leewalweg opnieuw ingericht en wordt de komgrens voorzien van een versmalling.
Binnen de bebouwde kom wordt het fietspad onverplicht. Hierdoor mogen fietsers op de rijbaan fietsen, waardoor de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afneemt. De komgrens wordt naast een versmalling voorzien van een fietsoversteek, waardoor fietsverkeer vanuit Exloo veilig de weg kan oversteken richting het tweerichtingsfietspad aan de oostzijde van Zuideinde.
Overleg politie:
In overeenstemming met artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de nationale politie, regio Noord-Nederland. De politie heeft positief geadviseerd met betrekking tot deze maatregelen.