Gemeenteblad van Hoeksche Waard
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2024, 403500 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2024, 403500 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Winkeltijdenverordening gemeente Hoeksche Waard 2024
De raad van gemeente Hoeksche Waard,
gelezen het voorstel van het college d.d. 13 augustus 2024;
overwegende dat het vaststellen van de Winkeltijdenverordening een raadsbevoegdheid is;
Gelezen het voorstel van het college van 13 augustus 2024 inzake Winkeltijdenverordening gemeente Hoeksche Waard 2024;
Gelet op artikel 149 Gemeentewet jo artikel 2 en 3 van de Winkeltijdenwet;
Artikel 5. Intrekken of wijziging ontheffing
Het college kan een ontheffing intrekken of wijzigen als:
Artikel 6a. vrijstelling bepaalde winkels
De in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet vervatte verboden gelden niet ten aanzien van:
Artikel 6c. Vrijstelling straatverkoop van bepaalde goederen
De in artikel 2, tweede lid, aanhef en onder a en b van de wet vervatte verboden, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken in de gemeente Hoeksche Waard.
Artikel 6d. Vrijstelling culturele evenementen
De in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet vervatte verboden, gelden niet ten aanzien van gebouwen, waar voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard plaatsvinden, en waar uitsluitend of hoofdzakelijk goederen die rechtstreeks verband houden met aldaar te houden voorstellingen, uitvoeringen en evenementen worden verkocht, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het ter gelegenheid van voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard te koop aanbieden en verkopen van goederen, die rechtstreeks verband houden met die voorstellingen, uitvoeringen of evenementen, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.
Artikel 6e. Vrijstelling woonvoorziening gericht op gezondheid en verzorging
De in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a en b van de wet vervatte verboden, gelden niet ten aanzien van winkels in of op het terrein van woonvoorzieningen gericht op gezondheid en verzorging, waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren, ansichtkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften alsmede bloemen en planten worden verkocht.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden in of op het terrein van woonvoorzieningen gericht op gezondheid en verzorging niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van eet- en drinkwaren, ansichtkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften alsmede bloemen en planten.
Artikel 6f. Vrijstelling ramadan
De in artikel 2, eerste lid, , aanhef en onder a en b van de wet vervatte verboden, gelden gedurende de Ramadan vanaf twee uur voor zonsondergang tot zonsondergang niet ten aanzien van winkels, waar brood en gebak wordt verkocht dat in het bijzonder is bestemd voor hen die zich aan de Ramadan houden, mits in die winkel dat brood en gebak ook worden verkocht buiten de periode van de Ramadan.
De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden gedurende de Ramadan vanaf twee uur voor zonsondergang tot zonsondergang niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van brood en gebak dat in het bijzonder is bestemd voor hen die zich aan de Ramadan houden.
Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze Verordening zijn belast de buitengewoon opsporingsambtenaren die werkzaam zijn voor de gemeente Hoeksche Waard.
Het college kan van een of meerdere bepalingen van deze Verordening afwijken, indien toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 9. Intrekking oude Verordening en overgangsrecht
Een krachtens de Winkeltijdenverordening gemeente Hoeksche Waard 2021 verleende ontheffing of vrijstelling geldt als ontheffing of vrijstelling verleend krachtens deze Verordening. Het college kan deze ambtshalve vervangen door een ontheffing of vrijstelling krachtens deze Verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van gemeente Hoeksche Waard gehouden op 17 september 2024.
G. de Schipper-Tinga
Griffier
F.D. van Heijningen
Voorzitter
Toelichting Winkeltijdenverordening gemeente Hoeksche Waard 2024
Over de winkelopenstelling en de zondagsrust staat in het Hoofdlijnenakkoord 2022-2026 “Samen doordacht doen” het volgende:
“Rust en activiteiten op zondag. We willen de Hoeksche Waardse gemeenschap op diverse thema’s verbinden. Zondagsactiviteiten en -rust: het is een politiek en maatschappelijk thema dat de samenleving in de Hoeksche Waard bezighoudt. Om voor de nabije toekomst duidelijkheid te geven aan onze inwoners, ondernemers en bezoekers stellen we een nota Rust en Activiteiten op Zondag op. Deze nota wordt voorgelegd aan de gemeenteraad en geeft kaders over horeca, evenementen, winkeltijden, bouwactiviteiten en de openstelling van gemeentelijke accommodaties op de zondag. Het traject start met het opstellen van een startnotitie, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. Daarna volgt een breed maatschappelijk onderzoek, dat we rond de zomer van 2023 afronden. Participatie is belangrijk: inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties worden betrokken. Uitgangspunt is dat er ruimte is voor de identiteiten van de verschillende dorpen. De uitkomsten van het onderzoek vormen de basis voor de nota ‘Rust en Activiteiten op Zondag’ en verdere uitwerkingen in verordeningen, die aansluitend worden opgesteld en vervolgens worden voorgelegd aan de gemeenteraad”.
Inmiddels is de Nota rust en activiteiten op zondag opgesteld. Hieruit volgt dat alle winkels open mogen op zondagen van 12:00 tot 17:00 uur. Om dit te bewerkstelligen is de Winkeltijdenverordening gemeente Hoeksche Waard 2024 opgesteld.
In de Winkeltijdenwet is geen definitie opgenomen van feestdag, maar worden in artikel 2 lid 1 onder b van de wet expliciet de dagen genoemd waarop de winkels gesloten moeten zijn (namelijk op: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag na 19 uur, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, 24 december na 19 uur, eerste en tweede kerstdag en 4 mei na 19 uur).
In deze verordening willen wij aansluiten bij de wet waardoor ook in deze verordening geen definitie van ‘feestdagen’ is opgenomen en zijn de specifieke dagen aangewezen waarvoor wel of geen vrijstelling geldt.
Artikel 2. Algemene vrijstelling
Uit artikel 3 eerste lid van de wet volgt dat de gemeenteraad vrijstelling kan verlenen van de in artikel 2 van de wet vervatte verboden. Dat is met onder andere dit artikel gedaan.
Ten aanzien van de zondagen geldt de algemene vrijstelling dat de winkels tussen 12:00 en 17:00 uur open mogen zijn. Deze algemene vrijstelling voor zondag geldt niet voor eerste Paasdag en eerste Pinksterdag, die altijd op een zondag vallen. Daarnaast geldt dat als eerste Kerstdag en/of Nieuwjaarsdag op een zondag valt, de vrijstelling niet geldt en de winkels dicht moeten. Dit is geregeld in artikel 2, lid 1 en 2 van deze verordening.
Ten aanzien van de (feest)dagen geldt: winkels in de Hoeksche Waard mogen open zijn op Nieuwjaarsdag (voor zover deze niet op een zondag valt), tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en tweede Kerstdag tussen 12:00 en 17:00 uur. De winkels moeten gesloten zijn op Goede Vrijdag na 19.00 uur, op 4 mei na 19.00 uur, op 24 december na 19.00 uur en op eerste Kerstdag. Op deze dagen is het op grond van de wet al verboden om geopend te zijn en deze verordening verleent voor die dagen geen vrijstelling. Dit is geregeld in artikel 2 lid 3 van deze verordening.
Eerste Paasdag en eerste Pinksterdag moeten gesloten zijn omdat dit altijd op een zondag valt waardoor dit niet meer apart geregeld is in de vrijstelling voor feestdagen. Zoals gezegd, als eerste Kerstdag en/of Nieuwjaarsdag op een zondag valt, geldt de vrijstelling ook niet. Als eerste Kerstdag op een doordeweekse dag valt, dan moeten de Winkels die dag dicht blijven op basis van de wet zelf. Kortom: op eerste Kerstdag – ongeacht op welke dag het valt – moeten winkels altijd gesloten zijn.
Samengevat geldt dus het volgende:
Indien een winkel tevens een openbare inrichting is in de zin van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) prevaleren de regels omtrent openingstijden zoals vastgesteld in de APV boven de regels vastgesteld in deze Winkeltijdenverordening.
Met deze bepaling wordt beoogd duidelijkheid te verschaffen omtrent de geldende regels voor openingstijden in situaties waarin een winkel tevens een openbare inrichting in de zin van de APV is. Het gaat hier bijvoorbeeld om afhaalgelegenheden waar men ter plaatse niets kan nuttigen, maar alleen maar consumpties kan afhalen.
Artikel 3. Ontheffing voor bijzondere situaties
Op basis van dit artikel kan het college ontheffing verlenen om voor bijzondere situaties openstelling van winkels op zon- en feestdagen mogelijk te maken.
Artikel 4. Beslistermijn ontheffing voor bijzondere situaties
Dit artikel geeft aan binnen welke termijn het college een besluit neemt en dat het college de mogelijkheid heeft om die termijn te verlengen.
Met ingang van 1 januari 2012 is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing op vergunningstelsels en ontheffingsstelsels die onder de Dienstenwet vallen. Dit betreft stelsels met betrekking tot de vrijheid van vestiging en het vrij verkeer van diensten die onder de reikwijdte van de Europese Dienstenrichtlijn vallen.
Voor ontheffingen geldt in beginsel de lex silencio positivo hetgeen betekent dat de vergunning van rechtswege wordt verleend als niet binnen de voorgeschreven termijn van 8 weken (of eventueel na verlenging c.q. verdaging van het te nemen besluit) een besluit op de aanvraag is genomen.
Van de lex silencio positivo kan worden afgeweken door paragraaf 4.1.3.3. van de Awb niet van toepassing te verklaard. Dat is met het opnemen van dit artikel gedaan.
Artikel 5. Intrekken of wijzigen ontheffing
De genoemde intrekkings- en wijzigingsgronden hebben een facultatief karakter. Het hangt van de omstandigheden af of tot intrekking of wijziging wordt overgegaan. Zo zal niet iedere niet-nakoming van voorschriften hoeven te leiden tot intrekking van de ontheffing. Met name het rechtszekerheids- en het vertrouwensbeginsel beperken nogal eens de bevoegdheid tot wijziging en intrekking. Als het college overweegt om de ontheffing in te trekken of te wijzigen, dient het de belanghebbenden in de gelegenheid te stellen hun zienswijzen naar voren te brengen (artikel 4:8 van de Awb)
Artikel 6a t/m 6f. Bepaalde Winkels e.d.
Als gevolg van de wetswijziging in 2013 is een deel van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijden komen te vervallen. Dit betekent dat bepaalde winkels (bijvoorbeeld winkels in musea en woonvoorzieningen gericht op gezondheid en verzorging) niet meer onder het Vrijstellingenbesluit Winkeltijden vallen en dus voortaan dicht moeten zijn op zon- en feestdagen. Gemeenten kunnen dit in hun verordening regelen (eveneens op grond van artikel 3 eerste lid van de wet).
Voor bijvoorbeeld apotheken, winkels in ziekenhuizen, verpleegtehuizen, benzinestations, stations, wegrestaurants, luchthavens, beroepsscheepvaart en winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk nieuwsbladen en tijdschriften worden verkocht gelden uitzonderingen ten aanzien van de verboden genoemd in de wet.
De bijzondere winkels zijn niet gebonden aan de tijden van 12.00 tot 17.00 uur en mogen op zondag en (feest)dagen de hele dag (24 uur) open.
Overtredingen van de wet en de daarop gebaseerde verordening zijn een economisch delict. De buitengewoon opsporingsambtenaren worden belast met toezicht op naleving van de bepalingen in deze verordening.
In onvoorziene situaties waarbij onverkorte toepassing van deze verordening onevenredig is in verhouding tot de met de verordening te dienen doelen.
Artikel 9. Intrekking oude Verordening en overgangsrecht
Als de bestaande gemeentelijke verordeningen wordt vervangen door een nieuwe verordening dan zullen de op de oude verordening gebaseerde besluiten (nadere regels, ontheffingen en vrijstellingen) vervallen voor zover ze niet krachtens overgangsrecht in stand worden gehouden. Daarom is in dit artikel geregeld dat een krachtens de oude verordeningen verleende ontheffing geldt als ontheffing verleend krachtens de nieuwe Verordening. Dat geldt ook voor vrijstellingen die waren verleend onder de oude verordeningen. Deze dienen te gelden als vrijstellingen verleend onder de nieuwe verordening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-403500.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.