Verkeersbesluit nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch is, gelet op het bepaalde in

 

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • De Algemene wet bestuursrecht,

Voornemens per 1 maart 2025 een nul-emissiezone in te voeren voor bedrijfs- en vrachtauto’s binnen de grenzen van de huidige milieuzone.

 

Wettelijke basis

Ingevolge artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om dit voorgenomen verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is in het gemeentelijke Mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd Leefomgeving.

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Hierbij zijn de belangrijkste uitgangspunten bij deze verkeersmaatregel:

  • Het beschermen van weggebruikers;

  • Het minimaliseren van overlast voor alle belanghebbenden;

  • Het waarborgen van de bereikbaarheid.

 

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is dit verkeersbesluit om advies aan de korpschef van de politie voorgelegd. De politie heeft positief geadviseerd.

 

Zienswijzen

Op 24 mei 2024 is het voorgenomen verkeersbesluit gepubliceerd in het Gemeenteblad van ’s-Hertogenbosch, nr. 225835, met de volledige tekst van het besluit als aanvulling op 29 mei (nr. 231852). Tegen dit voorgenomen verkeersbesluit zijn 17 zienswijzen ingebracht. Deze zienswijzen zijn beoordeeld in bijgevoegde ‘nota beantwoording zienswijzen’ van een reactie voorzien. De zienswijzen hebben niet geleid tot aanpassing van het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Overwegingen

Aanleiding

In 2014 hebben verschillende bedrijven, overheden en kennisinstellingen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (hierna ZES) gesloten om de stedelijke logistiek efficiënter en duurzamer te maken. Zero-emissie betekent hetzelfde als nul-emissie, emissieloos of uitstootvrij. In de ZES wordt onder stadslogistiek het zakelijke goederenvervoer binnen een bepaalde stadszone door bedrijfs- en vrachtauto’s bedoeld die bij de Rijksdienst voor Wegverkeer bekend zijn onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3.

Het instellen van een nul-emissiezone is bedoeld om de door emissies van voertuigen veroorzaakte overlast te verminderen en de uitstoot van schadelijke stoffen te verlagen. Deze maatregel sluit aan bij het nationale Klimaatakkoord van 28 juni 2019, waarin met het bedrijfsleven afspraken zijn gemaakt om in 2030 de uitstoot van broeikasgassen ten opzichte van 1990 met 49% te verminderen en in 2050 met 95%. Deze doelstellingen zijn inmiddels wettelijk vastgelegd in artikel 2 van de Klimaatwet.

In januari 2020 is het ‘Actieplan Duurzame Mobiliteit’ vastgesteld door de gemeenteraad. Hierbij is het volgende streefbeeld opgenomen: “Onze binnenstad kent een schone en slimme bevoorrading. Dat betekent nul-emissie bevoorrading, zonder uitstoot en minimale geluidsoverlast. De bevoorrading is daarbij ook slim: bevoorradingsstromen zijn optimaal gebundeld zodat onze bezoekers, bewoners en andere binnenstadpartijen zo min mogelijk hinder ervaren van vrachtwagens en bestelbussen in de openbare ruimte. We bevoorraden onze binnenstad in 2025 emissievrij. We sluiten aan bij de landelijke beweging (zie klimaatakkoord) waarbij in 2025 de 30 á 40 grootste gemeenten (’s-Hertogenbosch is nr. 18) een nul-emissie bevoorradingszone hebben”.

In januari 2021 heeft het college besloten het streefbeeld te bekrachtigen door het tekenen van de Landelijk Uitvoeringsagenda Stadslogistiek en de geografische grenzen van de nul-emissiezone overeen te laten komen met de al bestaande milieuzone. Op basis van een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse is aangetoond dat een nul-emissiezone positieve effecten heeft op de luchtkwaliteit en milieu en daardoor bijdraagt aan een duurzame en leefbare stad. Met de Uitvoeringsagenda is samen met vervoerders en ondernemers de intentie uitgesproken om invulling te geven aan de ambitie in het landelijke Klimaatakkoord om in de 30-40 grootste gemeenten van Nederland een nul-emissiezone te introduceren.

In oktober 2021 heeft de gemeente ‘s-Hertogenbosch met ondernemers en vervoerders in de regio de ‘Bossche Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek’ opgesteld en ondertekend. Hierin is de volgende ambitie opgenomen: “Onze binnenstad kent een schone en slimme bevoorrading. Dat betekent nul-emissie bevoorrading, zonder uitstoot en minimale geluidsoverlast. De bevoorrading is daarbij ook slim: bevoorradingsstromen zijn optimaal gebundeld zodat onze bezoekers, bewoners en andere binnenstadpartijen zo min mogelijk hinder ervaren van vrachtwagens en bestelbussen in de openbare ruimte.”

 

In lijn met de landelijke regelgeving op weg naar de nul-emissiezone is per 2022 de bestaande milieuzone voor dieselvrachtauto’s naar emissieklasse 6 aangescherpt (verkeersbesluit van 8 december 2021).

In het bestuursakkoord 2022 is de ambitie opgenomen te werken aan een schone en groene binnenstad die aantrekkelijk en bereikbaar is voor bewoners en bezoekers. In mei 2023 is de gemeenteraad geïnformeerd over het samenhangend pakket van maatregelen en acties, de Mobiliteitsaanpak Brede Binnenstad, die hieraan invulling geeft. De invoering van de nul-emissiezone in 2025 is hierin opgenomen.

Effecten nul-emissiezone.

De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft in 2020 door Buck Consultants International een effectrapportage op laten stellen naar de beoogde effecten van invoering van de nul-emissiezone. Eind 2023 is deze rapportage geactualiseerd op basis van data uit een kentekenonderzoek en geeft het zicht op de besparing op CO2, NOx, PM10 en PM2,5 voor het jaar 2030.

Onderstaande tabel geeft de besparing in 2030 weer:

Projecteffect bij invoering zone

Besparing in 2030

Actualisatie studie 2023

CO2 kton/jaar 12,2

NOx kg/jaar 16.900

PM10 kg/jaar 291

PM2,5 kg/jaar 285

 

De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijnstof (PM10, PM 2,5) vormt een groot gezondheidsrisico. Deze stoffen veroorzaken luchtwegklachten en hart- en vaatziekten. Vooral kinderen, ouderen of mensen die al een luchtwegaandoening of hart- en vaatziekte hebben, lopen meer risico op het krijgen van gezondheidsklachten.

Het instellen van een nul-emissiezone reduceert de uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof. Binnen deze nul-emissiezone zal een selectief toelatingsbeleid voor bedrijfs- en vrachtauto’s worden gehanteerd op grond van de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder en uitstoot van broeikasgassen. Doordat voertuigen die schadelijke stoffen uitstoten uit onze dichtbevolkte binnenstad worden geweerd komen inwoners minder in aanraking met deze stoffen en neemt de volksgezondheid toe.

 

Omvang van de nul-emissiezone

De nul-emissiezone van ’s-Hertogenbosch heeft de omvang van de huidige milieuzone voor vrachtauto’s. Het gebied van de nul-emissiezone is weergegeven op de kaart in bijlage 1 van dit voorgenomen besluit. Zodra de zone is ingevoerd zal er verkend worden of en welk groter gebied als nul-emissiezone in de toekomst wenselijk is conform het collegebesluit van januari 2021.

Bebording

Op 29 oktober 2019 heeft de minister besloten in verband met de harmonisatie van milieuzones het RVV, het BABW en het Kentekenreglement zodanig te wijzigen (Staatsblad 2019, 398) dat invoering van nul-emissiezones per 1 januari 2025 mogelijk is. Op grond van artikel 86 e, eerste lid, van het RVV is bepaald dat de geslotenverklaring krachtens verkeersborden C22c en C22d voor een nul-emissiezone van toepassing is op bedrijfs- en vrachtauto’s. Op grond van artikel 86 e, tweede lid, geldt via onderbord C22c1 een uitzondering voor emissieloze bedrijfs- en vrachtauto’s. In bijlage 1 is het bebordingsplan opgenomen.

Het is de gemeente ’s-Hertogenbosch bekend dat een wetsvoorstel wat voorzag in de introductie van een nieuw en duidelijker verkeersbord(en) door de Tweede Kamer controversieel is verklaard. Mocht dit wetsvoorstel alsnog worden aangenomen dan zal de gemeente ’s-Hertogenbosch een nieuw verkeersbesluit nemen voor toepassing van dat nieuwe bord in plaats van het bord C22c (en C22d).

Handhaving

De nul-emissiezone zal worden gehandhaafd door het verwerken van kentekengegevens van voertuigen op of aan de weg met behulp van een technisch hulpmiddel, namelijk Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, in combinatie met daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaren.

Om de volledige zone te kunnen handhaven is de verwachting dat er tussen de 11 en 13 ANPR-camera’s nodig zijn, afhankelijk van nog te definiëren exacte uitgangspunten rondom camerahandhaving. Er zijn 13 wegen van buiten de zone naar binnen de zone. Twee hiervan zijn éénrichtingswegen met het C02 bord.

Landelijke vrijstelling

Voor zowel bedrijfs- als vrachtauto’s die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet gelden op grond van artikel 86e van het RVV de volgende vrijstellingen en is de geslotenverklaring voor een bepaalde periode niet van toepassing op:

Bedrijfsauto's:

  • tot en met 31 december 2026 voor bedrijfsauto’s met emissieklasse 5 (lid 3);

  • tot en met 31 december 2027 voor bedrijfsauto’s met minimaal emissieklasse 6 (lid 4);

Vanaf 1 januari 2028 zijn uitsluitend emissieloze bedrijfsauto’s toegestaan.

 

Vrachtauto´s :

  • tot en met 31 december 2029 voor opleggertrekkers met emissieklasse 6 met een datum van eerste toelating vanaf 1 januari 2017 (lid 5 sub b);

  • tot en met 31 december 2027 voor bakwagens met emissieklasse 6 en een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 (aanvulling) ;

  • tot en met 31 december 2029 voor bakwagens met emissieklasse 6 en een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2020 (lid 5 sub c);

  • Tot en met 31 december 2029 voor vrachtauto’s, met de in het kentekenregister vastgelegde carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of de aanduiding voor speciale doeleinden SB en SF, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger (lid 5 sub a);

Vanaf 1 januari 2030 zijn uitsluitend emissieloze vrachtauto’s toegestaan.

Specifieke voertuigen:

  • tot en met 31 december 2029 voor voertuigen met een datum van eerste toelating van veertig jaar of ouder (lid 5 sub a);

  • tot en met 31 december 2029 voor rolstoelen toegankelijke voertuigen. Dit is een personen- of bedrijfsauto die in het kentekenregister is voorzien van de aanduiding voor speciale doeleinden voor rolstoelen toegankelijk voertuig (code SH) of van de bijzonderheidscodes 70, 145, 146, 147 of 149 (lid 5 sub a);

Vanaf 1 januari 2030 zijn uitsluitend emissieloze specifieke voertuigen toegestaan

 

Ontheffingenbeleid

In de Landelijke Uitvoeringsagenda Stadslogistiek van februari 2021 is door partners besloten dat er gewerkt wordt aan een zo uniform mogelijk ontheffingensysteem. Om dit te bewerkstelligen wordt een Centraal Loket in het leven geroepen, dat namens de colleges van de deelnemende gemeentes geharmoniseerde ontheffingsaanvragen afhandelt. Daarnaast is het ontheffingenbeleid voor alle gemeenten geharmoniseerd, tenzij er aanvullend lokaal beleid wordt vastgesteld. Om uniformiteit tussen deelnemende gemeenten te waarborgen is de Intentieverklaring Centraal Ontheffingenloket opgesteld, die door de gemeente ‘s-Hertogenbosch in 2023 is ondertekend. Dit ontheffingenbeleid is landelijk vastgesteld en maakt geen onderdeel uit van dit voorgenomen verkeersbesluit. De volgende ontheffingsmogelijkheden worden opgenomen in het geharmoniseerde ontheffingenbeleid:

  • 1.

    ontheffing in verband met de levertijd van een vervangend emissieloos voertuig;

  • 2.

    ontheffing voor kermis- en circusvrachtauto’s, vrachtauto’s voor exceptioneel transport, verhuisauto’s en vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger (RVV, art 86e lid 6 sub b);

  • 3.

    ontheffing voor plug-in hybride vrachtauto´s die aantoonbaar emissieloos rijden in de nul-emissiezone;

  • 4.

    ontheffing voor voertuigen die nog niet emissieloos beschikbaar zijn. Deze ontheffingsmogelijkheid wordt op landelijk niveau nader uitgewerkt. Daarbij zal naar verwachting worden gekeken naar objectieve voertuigkenmerken zoals de carrosseriecode en het gevraagde hulpvermogen, maar niet naar gebruik.

  • 5.

    ontheffing op kenteken voor een bedrijfs- of vrachtauto’s in particulier bezit, wanneer deze voertuigen aantoonbaar uitsluitend particulier worden gebruikt.

  • 6.

    ontheffing voor voertuigen van gehandicapten, welke zijn aangepast voor € 500,- of meer (RVV, art 86e lid 6 sub a).

  • 7.

    maximaal 12 dagontheffingen per kenteken per jaar voor bedrijfsauto´s;

  • 8.

    maximaal 12 dagontheffingen per kenteken per jaar voor vrachtauto´s;

 

Aanvullend zijn de volgende gemeentespecifieke ontheffingen mogelijk:

  • 9.

    ontheffing in verband met dreigend faillissement/bijzondere financiële omstandigheden;

  • 10.

    ontheffing voor onvoorziene of uitzonderlijke situaties waarbij een beroep kan worden gedaan op de hardheidsclausule.

 

Communicatie

Landelijke communicatie

Meerdere gemeenten in Nederland voeren vanaf 2025 een nul-emissiezone in voor bedrijfs- en vrachtauto’s. De lokale communicatie is daarom zo veel mogelijk afgestemd op de landelijke communicatie hierover vanuit de Rijksoverheid. In de communicatie-uitingen is daarbij de term ‘zero-emissie’ gebruikt. De landelijke communicatie omvat onder andere het versturen van brieven aan alle eigenaren van voertuigen die mogelijk geraakt worden door de nieuwe regels. Hiermee is vanaf februari 2023 gestart. Ook is er een on- en offline-communicatiecampagne gevoerd en een landelijke informatiewebsite gelanceerd. (www.doehetzero.nl en www.opwegnaarzes.nl/bedrijven).

Op de landelijke website doehetzero, die speciaal is ingericht voor ZZP-ers en het brede MKB, zijn diverse best practices beschikbaar, wordt een overzicht gegeven van alternatieven (zoals het gebruik van stadshubs) en worden ondernemers doorgeleid naar het RVO voor landelijke subsidie- en fiscale mogelijkheden.

Zowel vanuit het Rijk (via RDW) als via de gemeente worden eigenaren van bedrijfs- en vrachtauto’s regelmatig geïnformeerd (onder andere per brief) over de nul-emissiezone en kunnen zij via een kentekencheck nagaan of, en zo ja, tot wanneer hun voertuigen de zone in mogen.

Lokale communicatie

De Gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft op verschillende manieren met inwoners gecommuniceerd over de komst van een nul-emissiezone:

In oktober 2021 is de ‘Bossche Green Deal: Zero Emissie Stadslogistiek’ ondertekend door 30 partijen. Partijen zijn onder andere evofenedex, TLN, KHN, Hartje ’s-Hertogenbosch, BLB, Sligro, BrabantWonen, VolkerWessels Bouwmaterieel, Shortcut Fietskoerier, Abrex, e.a.

Vanuit de gemeente is en wordt er regelmatig geïnformeerd over de aankomende nul-emissiezone, zoals door middel van het organiseren van bijeenkomsten de afgelopen jaren, zowel op eigen locatie als bij externe locaties zoals de Bossche Bouwhub met meer dan 100 aanwezigen, het regelmatig versturen van een nieuwsbrief over de nul-emissiezone, een social mediacampagne en informatie op de gemeentelijke website van ‘s-Hertogenbosch.

Eind 2023 zijn alle eigenaren van vracht- en bestelauto’s die woonachtig zijn in de gemeente ’s-Hertogenbosch aangeschreven door de gemeente ’s-Hertogenbosch waarin zij geïnformeerd zijn over de aankomende nul-emissiezone en waar zij meer informatie kunnen vinden.

Op 5 februari 2024 is tijdens Informeren & Ontmoeten de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch bijgepraat over de ontwikkelingen rondom de nul-emissiezone.

Kort na het publiceren van het voorgenomen verkeersbesluit zijn twee momenten georganiseerd waarop belanghebbenden in de gelegenheid werden gesteld te reflecteren of informatie te vergaren. Op 12 juni 2024 vond een webinar plaats die op de site van de gemeente ’s-Hertogenbosch is terug te kijken. Daarnaast is op vrijdag 14 juni 2024 een inloopbijeenkomst georganiseerd waarin enkele eigenaren van vracht- en bestelauto’s nader zijn geïnformeerd en er ook een zienswijze is ingediend. Richting de invoeringsdatum van 1 maart 2025 worden nog verdere communicatieuitingen en -activiteiten ondernomen:

  • 2-maandelijks nieuwsbrief Bossche Green Deal, met in 2024 focus op actualiteiten invoering nul-emissie zone

  • Betaalde, gerichte campagne op social media; Insta, Facebook en LinkedIn om met name kleinere ondernemers te bereiken

  • Postercampagne op digiborden rondom de binnenstad die het gehele jaar loopt.

 

Belangenafweging

De ondertekening van de Bossche Green Deal in oktober 2021 onderstreept dat sprake is van een breed draagvlak voor de instelling van een nul-emissiezone. In het participatieproces met individuele bedrijven, ondernemers en belangenvertegenwoordigers is de instelling als onderdeel van een groter pakket aan maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit, klimaat en leefbaarheid erkent.

Dat laat onverlet dat individuele ondernemers of kentekenhouders van mening kunnen zijn dat zij in hun belang worden getroffen. Daarom zijn in loop der voorbije jaren verschillende communicatie- en participatiemomenten georganiseerd, zowel landelijk als lokaal, waarbij deze belangen zijn gehoord. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste genoemde punten en hoe de gemeente hier mee om is gegaan:

  • 1.

    Eind 2023 is er een informatiebijeenkomst georganiseerd voor marktkooplieden. Zij wijzen erop dat elektrische voertuigen een aanzienlijke investering vergen voor bedrijven en eigenaren van voornamelijk vrachtauto’s. Ook kan het tijd kosten voordat er voldoende en soms ook geschikte elektrische bedrijfs- en vrachtauto’s op de markt zijn en voordat bedrijven hun huidige voertuigen kunnen vervangen. Soms weegt de investering niet op tegen de resterende bestaansperiode van de onderneming als gevolg van beëindiging bij pensionering. De gemeente ’s-Hertogenbosch heeft een logistiek makelaar aangesteld met specifieke aandacht voor deze doelgroep. Op zaterdag 6 april 2024 zijn de marktkooplieden persoonlijk geïnformeerd door wethouders Roy Geers en Ralph Geers door middel van het uitdelen van een brief op de zaterdagmarkt.

  • 2.

    Uit de vele gesprekken die gevoerd zijn met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakreacties op de verschillende verkeersbesluiten van de steden die een ontwerp-verkeersbesluit nul-emissiezone ter inzage hebben gelegd, is naar voren gekomen dat voor de niet-opleggertrekkers emissieklasse 6 (bakwagens) de afschrijftermijn langer blijkt dan de wettelijke overgangsregeling toelaat. Dit geldt in het bijzonder voor ondernemers waarvan het voertuig niet veel kilometers maakt en daardoor een langere afschrijvingstermijn heeft, zoals dat bij kleinere niet-transport ondernemers veelal het geval is. Inmiddels is op landelijk niveau door de UAS-partijen zoals de gemeenten en brancheorganisaties daarom gezamenlijk besloten om voor de niet-opleggertrekkers emissieklasse 6 (bakwagens) eenmalig een aanvulling te maken op de wettelijk geldende overgangsregels. Deze aanvulling bestaat eruit dat niet-opleggertrekkers emissieklasse 6 met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2017 tot 1 januari 2020 met een algemene ontheffing toegang hebben tot de nul-emissiezone tot 1 januari 2028;

 

De gemeente ’s-Hertogenbosch is zich bewust van de mogelijk individuele omstandigheden of overwegingen die een belemmering vormen om te kunnen voldoen aan eisen van de nul-emissiezone. Maar gelet op het feit dat al enkele jaren sprake is van een nakende invoering, het bestaan van landelijke subsidieregelingen (SEBA en AanZET), diverse fiscale regelingen (MIA/Vamil, EIA, KIA), er sprake is van landelijke vrijstellingen (lees ‘overgangstermijn’) en ontheffingsmogelijkheden én de gemeente op lokaal niveau een aanvullend ontheffingenbeleid kan overwegen is naar haar oordeel geen sprake van een onevenwichtige weging ten opzichte van het (algemene) belang wat is gediend met dit verkeersbesluit. Een (algemeen) belang wat met de effectenstudie ook is gekwantificeerd.

De gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft een logistiek makelaar ingehuurd. Hierbij is het mogelijk om gratis één op één advies te ontvangen voor het verduurzamen van de stedelijke logistieke.

 

Verkeersbesluit:

Gezien de in dit besluit opgenomen motivering weegt het individueel belang van een mogelijk benadeelde gebruiker niet op tegen het algemeen belang dat door de invoering van deze nul-emissiezone gediend wordt. Het instellen van de nul-emissiezone draagt bij aan het algemeen belang van een verbetering van de leefbaarheid, de luchtkwaliteit en gezondheid van de inwoners en de bezoekers van de gemeente ‘s-Hertogenbosch door het terugdringen van de CO2-uitstoot, het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. Ingebrachte zienswijzen leiden niet tot aanpassing van het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Op grond van voorgaande overwegingen is het college voornemens om:

 

  • 1.

    Het verkeersbesluit wat voorzag in de instelling van de milieuzone voor vrachtauto’s van 8 december 2021 in te trekken;

  • 2.

    Een nul-emissiezone in te stellen voor de grenzen van de huidige milieuzone voor vrachtauto’s overeenkomstig de in bijlage 1 opgenomen zone door plaatsing van borden C22c met onderbord C22c1 en C22d van het RVV’90 overeenkomstig het in bijlage 1 opgenomen bebordingsplan;

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden op 1 maart 2025;

  • 4.

    De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 20 september 2024;

 

’s-Hertogenbosch, 17 september 2024

 

Hoogachtend,

Hoofd van de Afdeling Leefomgeving,

 

 

 

mw. E. Kramer-Welberts

 

Inzage verkeersbesluit

Het verkeersbesluit, inclusief bebordingsplan en ‘nota beantwoording zienswijzen’, is voor iedereen vanaf maandag 23 september 2024 tot en met maandag 4 november 2024 in te zien. De stukken kunnen per mail worden opgevraagd via ze-zone@s-hertogenbosch.nl. Daar kunt u ook terecht voor inhoudelijke vragen. Indieners van zienswijzen krijgen het verkeersbesluit en de ‘nota beantwoording zienswijzen’ toegezonden.

 

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Het maken van bezwaar doet u door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders. U moet uw bezwaarschrift indienen binnen 6 weken nadat het besluit, waartegen u bezwaar maakt, openbaar is gemaakt. U kunt uw bezwaarschrift per brief of digitaal indienen.

 

Per brief bezwaar maken

In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening. U moet het bezwaarschrift dus ondertekenen.

 

Nadat u het bezwaarschrift hebt ondertekend, stuurt u het op naar de gemeente. U moet uw bezwaarschrift richten aan: het College van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ’s-Hertogenbosch

 

Digitaal bezwaar maken

U kunt ook digitaal bezwaar maken, via een vastgesteld digitaal formulier, met gebruik van DigiD. Meer informatie hierover, alsmede het digitale bezwaarformulier, kunt u vinden op de website van onze gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/stad-en-bestuur/bestuur/bezwaarmaken

 

Let op: bezwaar maken via de mail is niet mogelijk!

 

Voorlopige voorziening rechter

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.

 

U kunt hiertoe zelf een verzoekschrift opstellen en deze vervolgens naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet u dan richten aan: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ‘s-Hertogenbosch.

 

Aan de procedure voor ‘voorlopige voorziening’ zijn kosten verbonden (griffierecht).

 

Nadere informatie over bezwaar (en beroep) tegen beslissingen van de overheid vindt u in het digitale informatieblad Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid.

 

Bijlage 1 Bebordingsplan nul-emissiezone ’s-Hertogenbosch

 

 

Naar boven