Gemeenteblad van Laren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laren | Gemeenteblad 2024, 401499 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laren | Gemeenteblad 2024, 401499 | beleidsregel |
Afwegingskader beoordelen kapaanvraag Laren 2024
Dit afwegingskader is bedoeld voor het beoordelen van een aanvraag voor het kappen van een kapvergunningsplichtige boom. Of een boom kapvergunningsplichtig is of niet staat in de VFL (Verordening fysieke leefomgeving Laren, voorheen APV: Algemene Plaatselijke verordening).
Het afwegingskader geld zowel voor particuliere als voor gemeentelijke bomen.
Het afwegingskader bestaat uit twee tabellen, Boomwaarde en Verwijderingsbelang.
Met de Boomwaarde bepalen we op welke gronden we een kapaanvraag zouden willen weigeren. Met het Verwijderingsbelang bepalen we op welke gronden we een kapaanvraag zouden willen verlenen. Voor de verschillende onderdelen worden punten gegeven. Deze punten zijn onder andere gebaseerd op een enquête onder de inwoners van Laren.
Als het puntenaantal bij Verwijderingsbelang hoger is dan de punten voor Boomwaarde, dan wordt de kapvergunning verleend, anders niet.
De Boomwaarde is de waarde van de bomen voor de omgeving en voor de natuur. Onder boomwaarde verstaan we bijvoorbeeld natuur- en landschappelijke waarde, stads- en dorpsschoon. Ook de verschijningsvorm van een boom (zoals leibomen), zeldzame soorten of hoge leeftijd spelen mee. Daarnaast zijn cultuurhistorische en ecologische waarden van belang. Deze waarden sluiten aan bij de weigeringsgronden in de VFL.
In het verwijderingsbelang zijn verschillende vormen van overlast opgenomen. Bijvoorbeeld door wortels opgedrukte bestrating, schaduw in tuinen of op zonnepanelen, blad- en vruchtval of overhangende takken. Maar ook slechte bereikbaarheid door te smalle trottoirs. De punten voor verwijderingsbelang worden alleen toegekend wanneer oplossingen niet mogelijk of moeilijk uitvoerbaar zijn; de oplossingen hoeven alleen te worden uitgevoerd als er daadwerkelijk sprake is van overlast. En bovendien moeten de noodzakelijke inspanning/kosten van de oplossing in verhouding staan tot de Boomwaarde. Sommige vormen van overlast kunnen veel punten krijgen, maar wettelijk dient ook enige vorm van overlast geaccepteerd te worden in het algemeen belang.
Een andere reden om een boom te willen kappen zijn ruimtelijke plannen waarbij de boom “in de weg staat”. Denk aan een aanbouw, bouw van een garage of zwembad, aanleg van een uitrit of sloop/nieuwbouw. Casus bouwvlak: het zoeken naar een oplossing geldt hier nadrukkelijk ook. Oftewel: met de aanvrager van de vergunning wordt overlegd of het plan zodanig kan worden aangepast dat de waardevolle boom behouden kan blijven. Daarbij gaat het niet om de “stip op de kaart” maar om de bovengrondse en ondergrondse groeiruimte die de boom nodig heeft. Het is noodzakelijk dit al in een vroeg stadium van de planvorming te bekijken, bijvoorbeeld bij een principeverzoek. Als de betreffende boom in de bestemming bouwvlak staat en er geen of weinig mogelijkheid is om het plan aan te passen, dan wordt een kapvergunning verleend. Dan is er sprake van een dringende reden. Deze stap wordt opgenomen in het werkproces.
Tabel 1: Top 20 inheemse boomsoorten voor insecten (Bron: Insecten op inheemse en uitheemse boomsoorten.
Tabel 2: Bijdrage bomen aan klimaatadaptatie. Bron: Groen in de stad, soortenlijst, Wageningen University & Research`
Het is een algemeen maatschappelijk gegeven dat bewoners enige overlast van bomen dienen te accepteren, zoals blad- en vruchtval, schaduw. Een dergelijke overlast weegt op tegen het algemeen ervaren nut en genot dat een boom verschaft. De overlast mag echter niet zodanig zijn dat er sprake is van hinder in de zin van artikel 6:162 BW. Voor gladheid wordt maar 1x punten gegeven, onafhankelijk van de oorzaak.
De natuurlijke groeivorm is per boom verschillend. Uitgangspunt is in ieder geval dat maximaal 25% van de kroon verwijderd mag worden, toppen of kandelaberen is niet toegestaan. Als de snoei door of in opdracht van de gemeente plaats vindt, worden de takken zodanig teruggesnoeid dat de eerstvolgende vier jaar geen overlast is te verwachten. Dit sluit aan bij de gebruikelijke snoeicyclus. De natuurlijke groeivorm wordt beoordeeld op déze mate van snoei.
Wanneer er sprake is van overlast dient de aanvrager dit aan te tonen. Zo nodig met een rapport door ter zake deskundige, bijvoorbeeld bij wortelschade aan fundering, beperkte lichtinval in huis of schaduw op zonnepanelen. Als er geen onderbouwing van de hinder is wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Uitzondering is wortelopdruk in openbaar gebied, dit wordt door een deskundige van de gemeente beoordeeld.
Onderstaande tekeningen zijn ter informatie, om de schaduwwerking van bomen te verduidelijken. De mate en richting van de schaduw is uiteraard afhankelijk van de plaats van de boom (in of buiten de tuin) en het formaat van de boom.
Een levend, houtachtig, overblijvend gewas dat bestaat uit één of meerdere stammen die zich op zekere hoogte boven de grond vertakt respectievelijk vertakken.
Indeling van bomen in drie klassen volgens de hoogte die ze bereiken als volwassen boom.
1e grootte: boomsoorten hoger dan 15 meter
2e grootte: boomsoorten tussen 8 en 15 meter
3e grootte: boomsoorten lager dan 8 meter
Een optelling van punten voor verschillende waarden van een boom, zoals natuur- en landschappelijke waarde, stads- en dorpsschoon en de bijdrage aan klimaatadaptatie. De waarden zijn benoemd in het Afwegingskader.
Een boom is cultuurhistorisch waardevol als deze een rol van betekenis speelt in de geschiedenis van zijn omgeving. Te denken valt aan bomen die herinneren aan gebeurtenissen of bomen die een bepaald punt markeren.
Iemand die door beroep, studie of ervaring in het bijzonder bevoegd is tot het beoordelen van een zaak of het uitvoeren van een taak vaak van specialistische aard.
Boom die zich bevindt op grond waarvan de gemeente eigenaar is.
Eén of meer bomen of boomvormers die, na te zijn geveld, opnieuw op stronk uitlopen.
De plicht om een gekapte boom te vervangen voor een nieuwe boom dan wel een aanwezige boom te verplanten.
Een boom waarvan de vertakking met gesteltakken begint op minimaal 160 cm hoogte en eetbare vruchten geeft.
Hakhout, houtwal of één of meer bomen.
Lijnvormige beplanting met bomen en/of struiken.
Het snoeien van de kroon van een boom, waarbij de takken tot ongeveer de helft van hun lengte wordt teruggesnoeid.
Een omgevingsvergunning voor het vellen van een boom.
Een boom die, op grond van de regels in de VFL niet gekapt mag worden zonder een omgevingsvergunning voor het vellen van een boom.
De huidige en toekomstige bijdrage die een boom kan leveren aan het aanpassen aan de klimaatverandering. Het gaat dan om zaken zoals koeling van de omgeving en het voorkomen van wateroverlast.
Het kappen van een boom kappen omdat er acuut gevaar is voor schade aan de omgeving of personen.
Omgevingsvergunning voor het vellen van een boom
Boom die zich bevindt op grond waarvan de eigenaar een ander dan de gemeente is.
Weghalen of inkorten van takken omdat ze dood, ziek of verkeerd geplaatst zijn, of omdat ze de vrije doorgang van het verkeer belemmeren, met een maximum van 20% van het kroonvolume en met behoud van de natuurlijke kroonvorm.
Rooien, kappen met inbegrip van verplanten, snoeien van meer dan 20% van het kroonvolume, alsmede het handelen en nalaten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ontsiering van houtopstand ten gevolge kunnen hebben.
De boom of houtopstand komt in een specifieke / uitzonderlijke vorm voor. Bijvoorbeeld knotvorm, haag- zuilvorm of als leiboom.
Een optelling van de punten voor verschillende vormen van overlast, zoals door wortels opgedrukte bestrating, schaduw in tuinen of op zonnepanelen, blad- en vruchtval, overhangende takken of slechte bereikbaarheid door te smalle trottoirs. De waarden zijn benoemd in het Afwegingskader.
Verordening fysieke leefomgeving Laren 2023
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-401499.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.