Besluit van burgemeester en wethouders van Eindhoven tot vaststelling van de Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie 2025

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 09 juli 2024;

 

Overwegende dat:

 

  • -

    middelen afkomstig zijn uit de specifieke uitkering behorende bij het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA);

  • -

    de ketenaanpak valpreventie één van de 5 ketenaanpakken is zoals benoemd in het regioplan van het Integraal Zorgakkoord (IZA) en het plan GALA;

  • de subsidieregeling een bijdrage levert aan het opsporen van ouderen met een verhoogd valrisico en de uitvoering van valpreventieve beweeginterventies voor ouderen. Dit moet leiden tot minder valongelukken en daarmee minder opnames op de Spoed Eisende Hulp (SEH);

 

En gelet op het bepaalde in de ASV Eindhoven en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie.

 

  •  

Artikel 1 Definities

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • - GALA: Gezond Actief Leven Akkoord. Gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en VWS zetten gezamenlijk in op een gezond en actief leven met een stevige sociale basis. In het GALA is bij het doel vitaal ouder worden valpreventie benoemd als een van de actiepunten.

  • - Ketenaanpak valpreventie:

 

 

 

De ketenaanpak valpreventie zoals deze is beschreven op veiligheid.nl en weergegeven is in onderstaande afbeelding.

 

  •  

  • - Maatschappelijke partner: een rechtspersoon die al of niet met subsidie van het college activiteiten uitvoert op het terrein van het Sociaal Domein en/of waarmee de gemeente Eindhoven een inkooprelatie heeft voor de uitvoering van de Jeugdwet en/of Wmo, waarbij de activiteiten beleidsmatig zijn gerelateerd aan de beleidsdomeinen van het Sociaal Domein, en van belang zijn voor de ketenaanpak Valpreventie.

  • - Oudere(n): thuiswonende 65-plussers woonachtig in Eindhoven.

  • - Samenwerking: een samenwerking met een of meer maatschappelijke partners in relatie tot de subsidieaanvraag, waarbij de verschillende onderdelen van de ketenaanpak valpreventie zoals benoemd op veiligheid.nl zijn geborgd.

  • - Valpreventieve beweeginterventie: valpreventieve beweeginterventies in groepsverband zoals deze worden erkend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), zoals Vallen Verleden Tijd, In Balans, Otago en Thuis Onbezorgd Mobiel (TOM).

  • - Wijk: in bijlage 1 is een overzicht opgenomen van het aantal wijken, bestaande uit verschillende (wijk)buurten.

Artikel 2 Doel

Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van activiteiten die een bijdrage leveren aan de

ketenaanpak Valpreventie zoals benoemd in het GALA en waaraan ouderen kosteloos kunnen deelnemen:

  • a.

    Voorlichting en opsporen:

  • Voorlichting geven aan ouderen, opsporen van ouderen en het vaststellen van het valrisico (laag, matig, hoog valrisico). Bij laag valrisico doorgeleiden naar passend sportaanbod; en/of,

  • b.

    Screening en valpreventieve beweeginterventie:

  • Afhankelijk van het valrisico, krijgen ouderen volgens het protocol van veiligheid.nl een valpreventieve beweeginterventie aangeboden. Nadien worden inwoners doorverwezen naar passend sportaanbod

  •  

 

Artikel 3 Activiteiten

Een eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten, betrekking hebbende op ouderen uit de gemeente Eindhoven, die bijdragen aan de doelen uit artikel 2.

 

Artikel 4 Doelgroep

Voor subsidie komen uitsluitend rechtspersonen in aanmerking.

 

Artikel 5 Subsidievereisten

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 3, wordt in aanvulling op het bepaalde in de ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten vinden plaats in een of meerdere volledige wijken in Eindhoven (zie bijlage 1); en

  • b.

    de activiteiten worden in samenwerking uitgevoerd, uit de samenwerking moet aantoonbaar blijken dat de ketenaanpak valpreventie op alle onderdelen geborgd is; en

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie als bedoeld in artikel 3 voor activiteiten die bijdragen aan het doel zoals beschreven in artikel 2 onderdeel b, wordt in aanvulling op het eerste lid voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de aanvrager moet zelf, of in samenwerking met een andere aanvrager, ook subsidie hebben aangevraagd voor activiteiten die bijdragen aan het doel zoals omschreven in artikel 2 onderdeel a; en

  • b.

    De aanvrager moet één of meerdere medewerkers hebben die bevoegd zijn de desbetreffende beweeginterventie te mogen uitvoeren.

Artikel 6 Weigeringsgronden

In aanvulling op het bepaalde in artikel 9 van de ASV Eindhoven wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien vanuit deze subsidieregeling al subsidie verleend is voor een soortgelijke activiteit binnen dezelfde wijk in Eindhoven (bijlage 1).

Artikel 7 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Kosten die voor subsidie in aanmerking komen, voor zover deze noodzakelijk zijn voor en in verhouding staan tot het uitvoeren van de activiteiten, zijn:

  • a.

    Activiteitenkosten; zijnde de kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit; zijnde communicatiekosten, licentiekosten, huur van externe locatie specifiek bedoeld voor de activiteiten, koffie en thee (alleen in het kader van activiteiten zoals benoemd in artikel 2 lid 1);

  • b.

    Afschrijvingskosten: kosten die in verband staan met afschrijving op aanschafkosten van materialen (zoals materialen specifiek bedoeld voor uitvoering van de doelen zoals benoemd in artikel 2.);

  • c.

    Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de coördinatie van de ketenaanpak en uitvoering van bijbehorende activiteiten en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van eerder verkregen subsidies en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid.

  • d.

    Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

 

 

  • 2.

    Geen subsidie verleend voor:

  • a.

    Kosten van investeringen van gebruiksvoorwerpen en/of automatisering die langer dan een jaar worden gebruikt en niet specifiek bedoeld zijn voor de uitvoering van activiteiten zoals benoemd in artikel 2, zoals ict-materialen, aanschaf software en hardware;

  • b.

    Kosten verbonden aan groot onderhoud, afschrijvingen op investeringen aangaande het pand en terreinen;

  • c.

    Eenmalige investeringen die meer dan een jaar worden gebruikt om een product of activiteit op te zetten, die minder dan € 450,- kosten in aanschaf;

  • d.

    Kosten van activiteiten waarvoor op grond van de Wet op de omzetbelasting 1968 recht op aftrek van omzetbelasting bestaat, dan wel recht bestaat op compensatie op grond van de Wet op het btw-compensatiefonds;

  • e.

    Vervoer van en naar de locaties waar activiteiten plaatsvinden, zowel voor deelnemers als uitvoerders.

 

Artikel 8 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 6, tweede lid, van de ASV Eindhoven, levert de aanvrager de volgende gegevens aan:

  • a.

    Een begroting van de kosten en inkomsten voor de activiteiten; en

  • b.

    De planning ontwikkeling van de activiteiten; en

  • c.

    Rol en taakverdeling van samenwerkingspartners; en

  • d.

    Expertise/ervaring met het uitvoeren van (onderdelen van) de ketenaanpak valpreventie.

 

Artikel 9 Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze subsidieregeling wordt jaarlijks door het college vastgesteld.

  • 2.

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van subsidie plaats in volgorde van de door het college aangebrachte rangschikking, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende aspecten en daarbij vermelde maximale aantal punten:

  • a.

    Eerdere aantoonbare ervaring met de uitvoering van de ketenaanpak valpreventie (40 punten);

  • b.

    De mate van samenwerking om de ketenaanpak te realiseren (40 punten);

  • c.

    De prijs/kwaliteitsverhouding (20punten).

  • d.

    Het college stelt de onderlinge rangschikking van de aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt vast door middel van loting.

Artikel 10 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 60.000,- per aanvrager.

 

 

 

Artikel 11 Aanraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie kan, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV Eindhoven worden ingediend:

  • a.

    Vanaf 1 november 2024 tot en met 30 november 2024.

  • b.

    Vanaf 1 maart 2025 tot en met 31 maart 2025.

 

Artikel 12 Beslistermijn

Het college beslist, in afwijking van artikel 8, tweede lid, van de ASV Eindhoven, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ontvangen.

 

Artikel 13 Verplichtingen

Het college kan, in aanvulling op artikel 13 en 14 van de ASV Eindhoven, bij de verleningsbeschikking verplichtingen opleggen.

 

Artikel 14 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

 

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie en geldt voor activiteiten van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.

  • 2.

    De subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie, gemeenteblad 2023, 387988 wordt met ingang van 1 januari 2025 ingetrokken.

  • 3.

    Op aanvragen om subsidie die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn ingediend, op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze regeling zijn vastgesteld blijft het recht van toepassing zoals dat luidde onmiddellijk vóór dat tijdstip.

  • 4.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 januari 2026

  • 5.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Ketenaanpak Valpreventie 2025.

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eindhoven, 9 juli 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven

Bijlage 1 Overzicht wijken en aantal thuiswonende 65-plussers in Eindhoven (cijfers uit 2023)

 

Wijk

De wijk bestaat uit de volgende buurten

Aantal 65+

Aantal deelnemers voor een screening

(14% van het aantal 65+)

Aantal deelnemers voor

een beweeginterventie

(3% van het aantal 65+)

Centrum

Binnenstad

844

119

26

 

Bergen

 

 

 

 

Witte Dame

 

 

 

 

TU-terrein

 

 

 

Oud-Stratum

Irisbuurt

1799

252

54

 

Rochusbuurt

 

 

 

 

Elzent-Noord

 

 

 

 

Tuindorp

 

 

 

 

Joriskwartier

 

 

 

 

Bloemenplein

 

 

 

 

Looiakkers

 

 

 

 

Elzent-Zuid

 

 

 

Kortonjo

Kerstroosplein

1647

231

50

 

Gerardusplein

 

 

 

 

Gennerperzijde

 

 

 

 

Roosten

 

 

 

 

Eikenburg

 

 

 

 

Sportpark Aalsterweg

 

 

 

Putten

Puttensedreef

2199

308

66

 

Burghplan

 

 

 

 

Sintenbuurt

 

 

 

 

Tivoli

 

 

 

 

Gijzenrooi

 

 

 

 

Nieuwe Erven

 

 

 

 

Kruidenbuurt

 

 

 

 

Schuttersbosch

 

 

 

 

Riel

 

 

 

De Laak

Villapark

796

112

24

 

De Lakerlopen

 

 

 

Doornakkers

Doornakkers-West

1144

160

35

 

Doornakkers-Oost

 

 

 

 

Tongelresche Akkers

 

 

 

Oud-Tongelre

Muschberg Geestenberg

1811

254

55

 

Urkhoven

 

 

 

 

’t Hofke

 

 

 

 

Karpen

 

 

 

 

Koudenhoven

 

 

 

Oud-Woensel

Limbeek-Zuid

1260

177

38

 

Limbeek-Noord

 

 

 

 

Hemelrijken

 

 

 

 

Gildebuurt

 

 

 

 

Woenselse Watermolen

 

 

 

Erp

Woensel-West

2662

373

80

 

Kronehoef

 

 

 

 

Barrier

 

 

 

 

Mensfort

 

 

 

 

Rapenland

 

 

 

 

Vredeoord

 

 

 

Begijnenbroek

Generalenbuurt

2807

393

85

 

Oude Toren

 

 

 

 

Hondsheuvels

 

 

 

 

Oude Gracht-West

 

 

 

 

Oude Gracht-Oost

 

 

 

 

Eckartdal

 

 

 

Ontginning

Driehoeksbos

3439

482

104

 

Prinsejagt

 

 

 

 

Jagershoef

 

 

 

 

’t Hooi

 

 

 

 

Winkelcentrum

 

 

 

 

Vlokhoven

 

 

 

Achtse Molen

Kapelbeemd

3352

470

101

 

Kerkdorp Acht

 

 

 

 

Achtse Barrier-Gunterslaer

 

 

 

 

Achtse Barrier-Spaaihoef

 

 

 

 

Achtse Barrier-Hoeven

 

 

 

Aanschot

Woenselse Heide

3499

490

105

 

Tempel

 

 

 

 

Blixembosch-West

 

 

 

 

Blixembosch- Oost

 

 

 

 

Castilielaan

 

 

 

Dommelbeemd

Eckart

2787

391

84

 

Luytelaer

 

 

 

 

Vaartbroek

 

 

 

 

Heesterakker

 

 

 

 

Esp

 

 

 

 

Bokt

 

 

 

Oud-Strijp

Eliasterrein Vonderkwartier

1593

224

48

 

Philipsdorp

 

 

 

 

Engelsbergen

 

 

 

 

Schouwbroek

 

 

 

 

Schoot

 

 

 

 

Strijp S

 

 

 

 

Hurk

 

 

 

Halve Maan

Het Ven

1441

202

44

 

Lievendaal

 

 

 

 

Drents Dorp

 

 

 

 

Zwaanstraat

 

 

 

 

Wielewaal

 

 

 

 

Herdgang

 

 

 

 

Mispelhoef

 

 

 

Meerhoven

BeA2

1347

189

41

 

Meerbos

 

 

 

 

Grasrijk

 

 

 

 

Zandrijk

 

 

 

 

Waterrijk

 

 

 

 

Eindhoven Airport

 

 

 

 

Bosrijk

 

 

 

 

Meerrijk

 

 

 

Rozenknopje

Schrijversbuurt

1272

179

39

 

Oude Spoorbaan

 

 

 

 

Hagenkamp

 

 

 

Oud-Gestel

Genderdal

2321

325

70

 

Blaarthem

 

 

 

 

Rapelenburg

 

 

 

 

Bennekel-Oost

 

 

 

 

Bennekel-West Gagelbosch

 

 

 

 

Gennep

 

 

 

Gestelse Ontginning

Genderbeemd

Hanevoet

Ooievaarsnest

1834

257

56

 

Naar boven