Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 399352 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2024, 399352 | beleidsregel |
Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed gemeente Vijfheerenlanden
De gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Vijfheerenlanden;
Gelet op Paragraaf 6. Werkwijze, Artikel 12. Reglement van orde, Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed Vijfheerenlanden;
Besluit vast te stellen het volgende reglement van orde:
Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed gemeente Vijfheerenlanden
In dit reglement wordt verstaan onder:
cultureel erfgoed: als bedoeld in artikel 1.1. van de Omgevingswet: monumenten, archeologische monumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet;
Als de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed advies uitbrengt als bedoelt in dit Reglement, fungeert de commissie als gemeentelijke adviescommissie uit de wet.
Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in de verordening artikel 2
De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement. De commissie kan zich hierbij naar eigen inzicht laten bijstaan door extra adviseurs. Dit betreft o.a. disciplines als cultuur- en bouwhistorie, landschapsarchitectuur, landgoederen en beeldende kunst. Afhankelijk van het initiatief of de aanvraag die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering. Hun deskundigheid wordt gehoord en gewaardeerd maar zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeenteraad.
Artikel 3. Werkwijze bij het op verzoek van burgemeester en wethouders voeren van vooroverleg met planindieners bij een initiatief of een in te dienen aanvraag omgevingsvergunning;
Onder regie van de gemeente en op verzoek van de commissie, de gemeente of de initiatiefnemer, voert de commissie noodzakelijk geacht vooroverleg met betrokkenen bij de voorbereiding van een initiatief of een aanvraag omgevingsvergunning. De commissie regelt zelf haar wijze van werken bij het voeren van vooroverleg, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.
Indien gewenst kan de commissie zich ook bij vooroverleg laten bijstaan door (een) extern adviseur(s). Vooroverleg kan door de commissie worden opgedragen aan een of meerdere van haar leden, of een subcommissie.
Besprekingen in het kader van vooroverleg wordt door hen teruggekoppeld met de commissie. Afspraken gemaakt in het vooroverleg worden in de regel overgenomen door de commissie tenzij sprake is van afwijkend geldend beleid en/of wanneer het behouden van een goede omgevingskwaliteit in het geding is dan wel teniet wordt gedaan.
Van vooroverleg wordt een beknopt verslag met eventueel gemaakte afspraken gemaakt dat als leidraad kan dienen voor vervolg overleg en advisering.
De openbaarheid geldt voor dit informeel vooroverleg alleen wanneer zowel initiatiefnemer, als commissie hiermee instemmen.
Artikel 4. Wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;
Via de website van de gemeente wordt de agenda van de vergadering (incl. tijdstip en de plaats van de vergadering), en eventueel het vooroverleg openbaar gemaakt. Indien het een digitale vergadering betreft wordt dit kenbaar gemaakt en kan toegang tot de vergadering aangevraagd worden door een mail te sturen naar omgevingsloket@vijfheerenlanden.nl.
De vergadering waarin een of meerdere adviezen over aanvragen om een omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Zowel initiatiefnemers, ontwerpers en belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen zij dit aangeven bij de aanvraag of rechtstreeks bij de behandelende afdeling van de gemeente. De gemeente zorgt voor een uitnodiging. Indien het een digitale vergadering betreft zorgt de gemeente voor een link naar de vergadering.
Artikel 5. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van beraadslaging;
Voor een besluitvormende vergadering over rijksmonumentactiviteiten of eventueel verzoeken over advisering met betrekking tot het aanwijzen van gemeentelijk cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal twee commissieleden met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig zijn.
Over omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op cultureel erfgoed worden geen besluiten genomen indien er niet minimaal een commissielid met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig is.
De voorzitter of zijn plaatsvervanger opent de besluitvormende vergadering op het vastgestelde tijdstip als het voor het quorum vereiste aantal leden aanwezig is.
De voorzitter bepaalt de vergaderorde en de orde van beraadslaging.
De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. Belangstellenden hebben geen spreekrecht, maar de voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden van de subcommissie kunnen hen wel gelegenheid geven tot een korte toelichting. De voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie stellen, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd van eenieder vast. Tijdens de beraadslaging is er geen spreekrecht.
De voorzitter vat, na de planbehandeling, de uitkomst van het overleg of de besluitvorming samen en geeft een eindconclusie, besluit of een aanbeveling.
Alleen indien de voorzitter dit nodig acht op basis van de inbreng van de afzonderlijke leden kan hij/zij besluiten over te gaan tot een hoofdelijke stemming. Bij gelijke stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.
Commissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van een advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit andere hoofden dan het commissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
Artikel 6. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen;
Van de vergadering en/of de afzonderlijke behandelingen wordt een beknopt verslag aan de agenda toegevoegd zodat eventueel gemaakte afspraken en aanbevelingen duidelijk zijn.
Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd o.a. met een verwijzing naar het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid. Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijk beleid of als specifiek wordt verzocht om het positieve advies te motiveren.
De gemeente besluit of, wanneer en op welke wijze de adviezen van de commissie openbaar gemaakt worden.
De gemeente regelt zelf haar wijze van ondertekening en/ of waarmerken van het advies en de bijbehorende stukken en de dossiervorming, zulks met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke bepalingen.
Artikel 7. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie door lid, leden of subcommissie;
De commissie kan uit haar midden een lid, enkele leden, een subcommissie of subcommissies aanwijzen die, onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid van de wet, de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereidingen van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de commissie uitvoeren.
De commissie kan dit ook doen wanneer een specifiek initiatief of aanvraag daarom vraagt of wanneer bepaalde deskundigheid gewenst is.
Het verantwoordelijke lid, of de leden, de subcommissie of de subcommissies regelen zelf hun wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het regelement.
Artikel 8. Selectie en voordracht van leden;
De commissie wordt verzorgd door Dorp, Stad en Land.
De leden van de commissie worden door de gemeenteraad benoemd op voordracht van Dorp, Stad en Land. De leden worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering, alsmede op grond van maatschappelijke kennis en ervaring.
Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel;
Dit reglement van orde treedt inwerking na bekendmaking van het door de commissie vastgestelde reglement van orde in het gemeenteblad.
Dit reglement van orde wordt aangehaald als: Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed gemeente Vijfheerenlanden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-399352.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.