Verkeersbesluit instellen 30 km/u-zone in Driebergen-Rijsenburg

 

Kenmerk: 2024-0000006816

G.K. Medema, manager Buitenruimte

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE UTRECHTSE HEUVELRUG

 

Gelet op:

De bepalingen in hoofdstuk 2, paragraaf 2, van de Wegenverkeerswet 1994 en hoofdstuk 2 van het BABW en het algemeen mandaatbesluit 2024 vastgesteld op 19 december 2023 waarin het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan het hoofd van het thema Buitenruimte.

 

Overwegende dat:

  • 1.

    Driebergen-Rijsenburg binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug ligt;

  • 2.

    de gemeente bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

  • 3.

    een aantal wegen in Driebergen-Rijsenburg volgens het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan uit 2010 zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen;

  • 4.

    de maximumsnelheid op deze wegen momenteel niet overeenkomt met de functie, vormgeving en het gebruik van de weg;

  • 5.

    de huidige maximumsnelheid van 50 km/u te verlagen is naar 30 km/u door het instellen van een 30 km/u-zone;

  • 6.

    de huidige weginrichting van deze wegen voldoet aan de herkenbaarheidskenmerken van Duurzaam Veilig;

  • 7.

    het om de volgende wegen gaat:

     

 

Aalschover

Boterbloem

De Engh

De Grutto

De Kievit

De Prins

Doctor Schaepmanlaan

Emmalaan

Faunalaan

Florastraat

Fuut

Hendrik Kraemerlaan

Het Scherpenzeel

Hoendersteeg

J. Eijkmanlaan

Jonkvrouw C.M. van Asch van Wijcklaan

Kardinaal Alfrinklaan

Kerkplein

Kerkstraat

Klaproos

Koningin Wilhelminalaan

Majoor Bosshardthof

Meerkoet

Prins Hendriklaan

Reiger

Scholekster

Tussen de Dreven

Valentijn

Van Rijckevorselstraat

W. Banninglaan

W.A. Visser Het Hooftlaan

Waterhoen

Xaveriuslaan

 

  • 8.

    het vanuit veiligheid en leefbaarheid wenselijk is om de maximumsnelheid hier te verlagen naar 30 km/u;

  • 9.

    deze snelheidsverlaging ingesteld kan worden door het plaatsen van verkeersborden A01-30-ZB en A02-30-ZE aan het begin en einde van de 30 km/u-zone;

  • 10.

    de verwachting is dat de maximumsnelheid door het plaatsen van bovengenoemde verkeersborden voldoende zelfhandhavend is;

  • 11.

    extra aanvullende maatregelen niet nodig zijn omdat de gereden snelheid op bovengenoemde wegen met de huidige snelheidslimiet van 50 km/u al rond de 30 km/u uitkomt;

  • 12.

    de verwachting dus is dat de gereden snelheid na het instellen van de 30 km/u-zone onder of op 30 km/u uitkomt;

  • 13.

    de aanrijdtijden van de hulpdiensten niet negatief worden beïnvloed;

  • 14.

    er voor het instellen van een nieuwe maximumsnelheid een verkeersbesluit vereist is;

  • 15.

    de overige erftoegangswegen in Driebergen-Rijsenburg met een huidig snelheidsregime van 50 km/u buiten dit besluit vallen;

  • 16.

    voor deze wegen een apart (verkeers-)besluit wordt voorbereid.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de politieregio Midden-Nederland.

 

Veiligheid

Deze maatregel zal de verkeersveiligheid ten goede komen.

 

Bereikbaarheid

Deze maatregel heeft geen negatieve invloed op de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de overige weggebruikers.

 

Handhaafbaarheid

Het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie heeft zich uitgesproken voor uitbreiding van 30 km/u-zones, mits zodanige (infrastructurele) maatregelen zijn genomen, dat deze zones ZELFHANDHAVEND zijn. Handhaving zal daarom aan een aantal voorwaarden zijn verbonden:

Er dient een geloofwaardige limiet te zijn. Dit betekent onder meer dat de inrichting passend bij de limiet moet zijn (Duurzaam Veilig).

Overtredingspercentage is (maximaal) ongeveer 20%. Wanneer er een hoger overtredingspercentage is, zal er geen sprake zijn van een geloofwaardige limiet. Het tijdelijk effect van de handhaving is dan niet voldoende om het naleefgedrag daadwerkelijk en structureel te verbeteren. Er zijn dan andere maatregelen nodig.

Er dient sprake te zijn van objectieve verkeersonveiligheid en risico’s op verkeersonveiligheid.

 

Alhoewel van politiezijde geen grote bezwaren zijn tegen het instellen van deze 30 km/u-zone, kan er slechts mee akkoord worden gegaan onder de volgende voorbehouden/voorwaarden:

De 30 km/u-zone moet zelfhandhavend zijn;

De politie houdt geen structurele snelheidscontroles.

 

BESLUIT

  • 1.

    De erftoegangswegen in Driebergen-Rijsenburg zoals hieronder genoemd aan te duiden als 30 km/u-zone door het plaatsen van verkeersborden A01-30-ZB en A02-30-ZE aan het begin en einde van de 30 km/u-zone(s). Het gaat om de volgende wegen:

Aalschover

Boterbloem

De Engh

De Grutto

De Kievit

De Prins

Doctor Schaepmanlaan

Emmalaan

Faunalaan

Florastraat

Fuut

Hendrik Kraemerlaan

Het Scherpenzeel

Hoendersteeg

J. Eijkmanlaan

Jonkvrouw C.M. van Asch van Wijcklaan

Kardinaal Alfrinklaan

Kerkplein

Kerkstraat

Klaproos

Koningin Wilhelminalaan

Majoor Bosshardthof

Meerkoet

Prins Hendriklaan

Reiger

Scholekster

Tussen de Dreven

Valentijn

Van Rijckevorselstraat

Van Vrijberghsestraat

W. Banninglaan

W.A. Visser Het Hooftlaan

Waterhoen

Xaveriuslaan

 

  • 2.

    Het instellen van een 30 km/u-zone door de plaatsing van borden A1 (30zb) en A2 (30ze) uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de volgende plaatsen:

- op de overgang van de Nijendal naar de Doctor Schaepmanlaan

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Emmalaan

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Koningin Wilhelminalaan

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Prins Hendriklaan

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Van Rijckevorselstraat

- op de overgang van de Hoofdstraat naar het Kerkplein

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Florastraat

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Kardinaal Alfrinklaan

- op de overgang van de Nijendal naar de Jonkvrouw C.M. van Asch van Wijcklaan

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Valentijn

- op de overgang van de Damhertlaan naar de Valentijn

- op de overgang van de Nijendal naar de Faunalaan

- op de overgang van de Nijendal naar de Boterbloem

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Faunalaan

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Grutto

- op de overgang van de Rijsenburgselaan naar de Klaproos

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Korte Dreef

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Korte Dreef

- op de overgang van de Hoofdstraat naar de Tussen de Dreven

 

  • 3.

    Het bovenstaande uit te voeren overeenkomstig bijgevoegde tekening.

 

Doorn, 16 september 2024

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug,

namens dezen, G.K. Medema, manager Buitenruimte

 

Locatie van de in dit besluit genomen maatregelen

 

 

 

MEDEDELINGEN

Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage bij het Publiekscentrum, Cultuurhuis Pléiade Kerkplein 2 in Doorn en de bibliotheek Driebergen-Rijsenburg, Hoofdstraat 164 in Driebergen-Rijsenburg.

Bezwaar- en beroepsprocedure

Op grond van artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht kan door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend binnen 6 weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, Postbus 200, 3940 AE Doorn.

Het maken van bezwaar schort de werking van dit besluit niet op.

Indien een bezwaarschrift is ingediend, kan op basis van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, worden gevraagd om een voorlopige voorziening indien –gelet op het betrokken belang- onverwijlde spoed dat vereist. Dit verzoek moet worden ingediend bij de Rechtbank Midden Nederland, afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, correspondentieadres: Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Nadere informatie

Voor vragen en/of nadere informatie over de inhoud van dit verkeersbesluit kunt u contact opnemen met de heer D. van der Vegt, bereikbaar via het klantencontactcentrum, telefoon 0343-565600.

 

 

Naar boven