Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Pa Verkuijllaan

Onderwerp: tijdelijke maatregelen t.b.v. realisatie brug

Nummer: XS-24090910.507

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  •  

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Sinds de omlegging van de snelweg A9 bij Badhoevedorp is er veel veranderd in Badhoevedorp. In het Masterplan staat in grote lijnen wat er gaat gebeuren in en rond Badhoevedorp, waaronder het ontwikkelen van de wijken Quatrebras en Schuilhoeve, maar ook de herontwikkeling van het centrum. Een belangrijk uitgangspunt is het behoud van het dorpse karakter. De basis van het plan is een raamwerk van groene openbare ruimten met parken, plantsoenen, waterpartijen, bomenlanen, straten en langzaam verkeersroutes. Een route door het dorp (Het Lint) verbindt de parken, plantsoenen en woonbuurten met elkaar en tussen de Ringvaart en de Schipholweg lopen noord-zuid gerichte lanen. Om de woongebieden ter hoogte van Het Lint aan elkaar te verbinden zijn er bruggen aangelegd op de noord-zuid gerichte lanen. Het gaat dan om de Oleanderlaan, de Kamerlingh Onneslaan en de Sloterweg.

 

Eenzelfde brug wordt op dit moment ook aangelegd op de Pa Verkuijllaan. In het 2e kwartaal van 2024 is gestart met fase 1 van de uitvoering, waarbij er een bypass is aangelegd op de Pa Verkuijllaan zodat het doorgaande verkeer niet om hoeft te rijden. Om het overzichtelijk en daarmee verkeersveilig te houden zijn de zijstraten Adelaarstraat en Arendstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan afgesloten. Deze straten blijven door een omleiding bereikbaar, waarbij er tijdelijke doorsteken gemaakt zijn op de parkeerplaats aan de Pa Verkuijllaan en de parkeerplaats aan de Plesmanlaan.

 

Ook is de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan afgesloten om het overzichtelijk en daarmee verkeersveilig te houden. Om de bereikbaarheid te garanderen is het eenrichtingsverkeer tijdelijk opgeheven en is een omleiding ingesteld.

 

Fase 1 is eind augustus 2024 gereed, waarna direct wordt gestart met de 2e fase. In deze 2e fase komt de bypass te vervallen waardoor het verkeer over het nieuwe gedeelte van de brug kan rijden. De aansluitingen van de zijstraten Adelaarstraat en Arendstraat zouden in principe weer opengesteld kunnen worden, maar ook in deze fase kiezen we er voor om deze afgesloten te houden. Daarmee blijft de verkeerssituatie overzichtelijk en dat komt ten goede aan de verkeersveiligheid tijdens de bouw.

 

De 2e fase neemt, evenals de 1e fase, ongeveer drie á vier maanden in beslag. Omdat de meeste verkeersmaatregelen hiermee langer benodigd zijn dan vier maanden wordt voor fase 2 een verkeersbesluit genomen.

 

Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren en voor het reguliere verkeer te garanderen. Bovendien wordt de verkeerveiligheid gewaarborgd.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u, door het plaatsen van borden A1 RVV 1990 met opdruk 30 op de Pa Verkuijllaan in Badhoevedorp, tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sperwerstraat;

 

  • 2.

    Het instellen van een inhaalverbod, door het plaatsen van borden F1 RVV 1990 op de Pa Verkuijllaan in Badhoevedorp, tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sperwerstraat;

 

  • 3.

    Het aanbrengen van een doorgetrokken streep conform artikel 76 RVV 1990 over een lengte van ongeveer 60 meter op de as van de Pa Verkuijllaan, tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat;

 

  • 4.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van borden C1 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan, tussen de Rietvinkstraat en de Pa Verkuijllaan;

    • b.

      Op de Adelaarstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan, tussen de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein en de Pa Verkuijllaan;

    • c.

      Op de Arendstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan, tussen de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein en de Pa Verkuijllaan;

 

  • 5.

    Het instellen van een stopverplichting, door het plaatsen van bord B7 RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 RVV 1990 op de Arendstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan;

 

  • 6.

    Het instellen van een parkeerverbod, door het plaatsen van bord E1 RVV 1990 in de Arendstraat, direct vanaf de Roerdompstraat;

 

  • 7.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer, door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 RVV 1990 en onderborden OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      Op het parkeerterrein, direct aan de Plesmanlaan;

    • b.

      Op de Arendstraat en de Adelaarstraat, tussen de Plesmanlaan en de Pa Verkuijllaan;

 

  • 8.

    Het instellen van een verplichte rijrichting, door het plaatsen van bord D5 RVV 1990 op de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan;

 

  • 9.

    Het aanduiden van de tijdelijke doorsteek tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan als voetpad, door het plaatsen van borden G7 RVV 1990;

 

  • 10.

    Het plaatsen van diverse waarschuwingsborden, informatieborden en omleidingsborden. Dit betreffen niet verkeersbesluit-plichtige maatregelen.

 

Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf heden tot uiterlijk 20 december 2024;

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bewoners. Ondanks dit project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de woningen bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.

Bedrijven

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bedrijven. Ondanks dit project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de bedrijven bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor doorgaand verkeer. Het verkeer kan namelijk wel over de Pa Verkuijllaan doorrijden, maar wel met een beperkte snelheid. Voor lokaal verkeer hebbend de maatregelen ook lichte gevolgen. Drie zijstraten worden vanwege de verkeersveiligheid van en naar de Pa Verkuijllaan afgesloten waardoor dit verkeer moet omrijden. De bestemmingen blijven allemaal wel bereikbaar en dat is in het belang van gemotoriseerd verkeer.

Niet gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben gevolgen voor fietsers en bromfietsers omdat ook zij moeten omrijden. Maar omdat dit de verkeersveiligheid ten goed komt is dit tevens in het belang van fietsers en voetgangers. Fietsers en voetgangers worden overigens uitgezonderd op het eenrichtingsverkeer.

Voor voetgangers en minder validen hebben de maatregelen nauwelijks gevolgen omdat niet om hoeven te lopen. Hiervoor zijn voorzieningen getroffen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor openbaar vervoer. Connexxion kan namelijk wel over de Pa Verkuijllaan doorrijden, maar wel met een beperkte snelheid. De bushalte R.K. Kerk blijft bereikbaar.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. In geval van een calamiteit kunnen de afzettingen weggehaald worden, waardoor nood- en hulpdiensten hier altijd overheen kunnen rijden. De bereikbaarheid blijft dus gegarandeerd. De nood- en hulpdiensten zijn bovendien nauw betrokken geweest bij de planvorming.

Parkeerders

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor parkeerders omdat een klein aantal parkeerplaatsen niet gebruikt kan worden.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren en voor het reguliere verkeer te garanderen. Bovendien wordt de verkeerveiligheid gewaarborgd. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwverkeer, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, omdat er met de diverse stakeholders intensief overleg is geweest en, waar nodig, extra maatregelen zijn genomen. Ook worden belangen van bewoners en parkeerders niet onevenredig geschaad omdat het uiteindelijk ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 20 december 2024 weer opgeheven.

 

Voorbereiding en overleg

Voorafgaand aan de 1e fase is er al intensief gecommuniceerd met de omgeving. Onder meer is informatie te vinden op de website van de gemeente Haarlemmermeer, maar ook op de diverse kanalen van de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp. Daarnaast kunnen mensen de ‘BouwApp’ downloaden onder de noemer ‘Bruggen van het Lint Badhoevedorp’. De maatregelen van fase 1 zijn tevens afgestemd met de leden van de Werkgroep Tijdelijke Verkeersmaatregelen, waar fase 2 een vervolg op is.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-09-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 3847-00291-T-VKM-004, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk 30 op de Pa Verkuijllaan in Badhoevedorp, tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sperwerstraat;

 

  • 2.

    Het instellen van een inhaalverbod, door het plaatsen van borden conform model F1 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Pa Verkuijllaan in Badhoevedorp, tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Sperwerstraat;

 

  • 3.

    Het aanbrengen van een doorgetrokken streep conform artikel 76 van het RVV 1990 over een lengte van ongeveer 60 meter op de as van de Pa Verkuijllaan, tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat;

 

  • 4.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor al het gemotoriseerd verkeer, door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

  • a.

    Op de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan, tussen de Rietvinkstraat en de Pa Verkuijllaan;

  • b.

    Op de Adelaarstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan, tussen de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein en de Pa Verkuijllaan;

  • c.

    Op de Arendstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan, tussen de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein en de Pa Verkuijllaan;

 

  • 5.

    Het instellen van een stopverplichting, door het plaatsen van bord conform model B7 uit bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep conform artikel 79 van het RVV 1990 op de Arendstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan;

 

  • 6.

    Het instellen van een parkeerverbod, door het plaatsen van bord conform model E1 uit bijlage I van het RVV 1990 in de Arendstraat, direct vanaf de Roerdompstraat;

 

  • 7.

    Het instellen van eenrichtingsverkeer, door het plaatsen van borden conform model C2, C3 en C4 uit bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB54 op de volgende locaties:

    • a.

      Op het parkeerterrein, direct aan de Plesmanlaan;

    • b.

      Op de Arendstraat en de Adelaarstraat, tussen de Plesmanlaan en de Pa Verkuijllaan;

 

  • 8.

    Het instellen van een verplichte rijrichting, door het plaatsen van bord conform model D5 uit bijlage I van het RVV 1990 op de tijdelijke doorsteek/parkeerterrein tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan;

 

  • 9.

    Het aanduiden van de tijdelijke doorsteek tussen de Arendstraat en de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan als voetpad, door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het RVV 1990;

 

  • 10.

    Het plaatsen van diverse waarschuwingsborden, informatieborden en omleidingsborden. Dit betreffen niet verkeersbesluit-plichtige maatregelen.

 

  • 11.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf heden tot uiterlijk 20 december 2024;

 

  • 12.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 19-9-2024.

 

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven