Gemeenteblad van Haarlemmermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 399283 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2024, 399283 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Badhoevedorp – Pa Verkuijllaan
Onderwerp: tijdelijke maatregelen t.b.v. realisatie brug
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Sinds de omlegging van de snelweg A9 bij Badhoevedorp is er veel veranderd in Badhoevedorp. In het Masterplan staat in grote lijnen wat er gaat gebeuren in en rond Badhoevedorp, waaronder het ontwikkelen van de wijken Quatrebras en Schuilhoeve, maar ook de herontwikkeling van het centrum. Een belangrijk uitgangspunt is het behoud van het dorpse karakter. De basis van het plan is een raamwerk van groene openbare ruimten met parken, plantsoenen, waterpartijen, bomenlanen, straten en langzaam verkeersroutes. Een route door het dorp (Het Lint) verbindt de parken, plantsoenen en woonbuurten met elkaar en tussen de Ringvaart en de Schipholweg lopen noord-zuid gerichte lanen. Om de woongebieden ter hoogte van Het Lint aan elkaar te verbinden zijn er bruggen aangelegd op de noord-zuid gerichte lanen. Het gaat dan om de Oleanderlaan, de Kamerlingh Onneslaan en de Sloterweg.
Eenzelfde brug wordt op dit moment ook aangelegd op de Pa Verkuijllaan. In het 2e kwartaal van 2024 is gestart met fase 1 van de uitvoering, waarbij er een bypass is aangelegd op de Pa Verkuijllaan zodat het doorgaande verkeer niet om hoeft te rijden. Om het overzichtelijk en daarmee verkeersveilig te houden zijn de zijstraten Adelaarstraat en Arendstraat ten oosten van de Pa Verkuijllaan afgesloten. Deze straten blijven door een omleiding bereikbaar, waarbij er tijdelijke doorsteken gemaakt zijn op de parkeerplaats aan de Pa Verkuijllaan en de parkeerplaats aan de Plesmanlaan.
Ook is de Adelaarstraat ten westen van de Pa Verkuijllaan afgesloten om het overzichtelijk en daarmee verkeersveilig te houden. Om de bereikbaarheid te garanderen is het eenrichtingsverkeer tijdelijk opgeheven en is een omleiding ingesteld.
Fase 1 is eind augustus 2024 gereed, waarna direct wordt gestart met de 2e fase. In deze 2e fase komt de bypass te vervallen waardoor het verkeer over het nieuwe gedeelte van de brug kan rijden. De aansluitingen van de zijstraten Adelaarstraat en Arendstraat zouden in principe weer opengesteld kunnen worden, maar ook in deze fase kiezen we er voor om deze afgesloten te houden. Daarmee blijft de verkeerssituatie overzichtelijk en dat komt ten goede aan de verkeersveiligheid tijdens de bouw.
De 2e fase neemt, evenals de 1e fase, ongeveer drie á vier maanden in beslag. Omdat de meeste verkeersmaatregelen hiermee langer benodigd zijn dan vier maanden wordt voor fase 2 een verkeersbesluit genomen.
Met deze maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren en voor het reguliere verkeer te garanderen. Bovendien wordt de verkeerveiligheid gewaarborgd.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf heden tot uiterlijk 20 december 2024;
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de andere belangen zwaarder.
De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bewoners. Ondanks dit project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de woningen bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.
De maatregelen hebben lichte gevolgen voor bedrijven. Ondanks dit project met de bijbehorende maatregelen zijn deze gevolgen gering omdat er te allen tijde gezorgd wordt dat de bedrijven bereikbaar zijn. De maatregelen zijn noodzakelijk om de werkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregelen hebben lichte gevolgen voor doorgaand verkeer. Het verkeer kan namelijk wel over de Pa Verkuijllaan doorrijden, maar wel met een beperkte snelheid. Voor lokaal verkeer hebbend de maatregelen ook lichte gevolgen. Drie zijstraten worden vanwege de verkeersveiligheid van en naar de Pa Verkuijllaan afgesloten waardoor dit verkeer moet omrijden. De bestemmingen blijven allemaal wel bereikbaar en dat is in het belang van gemotoriseerd verkeer.
De maatregelen hebben gevolgen voor fietsers en bromfietsers omdat ook zij moeten omrijden. Maar omdat dit de verkeersveiligheid ten goed komt is dit tevens in het belang van fietsers en voetgangers. Fietsers en voetgangers worden overigens uitgezonderd op het eenrichtingsverkeer.
Voor voetgangers en minder validen hebben de maatregelen nauwelijks gevolgen omdat niet om hoeven te lopen. Hiervoor zijn voorzieningen getroffen.
De maatregelen hebben lichte gevolgen voor openbaar vervoer. Connexxion kan namelijk wel over de Pa Verkuijllaan doorrijden, maar wel met een beperkte snelheid. De bushalte R.K. Kerk blijft bereikbaar.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten. In geval van een calamiteit kunnen de afzettingen weggehaald worden, waardoor nood- en hulpdiensten hier altijd overheen kunnen rijden. De bereikbaarheid blijft dus gegarandeerd. De nood- en hulpdiensten zijn bovendien nauw betrokken geweest bij de planvorming.
De maatregelen hebben lichte gevolgen voor parkeerders omdat een klein aantal parkeerplaatsen niet gebruikt kan worden.
Met de maatregelen wordt beoogd de bereikbaarheid voor bouwverkeer te faciliteren en voor het reguliere verkeer te garanderen. Bovendien wordt de verkeerveiligheid gewaarborgd. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bouwverkeer, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad, omdat er met de diverse stakeholders intensief overleg is geweest en, waar nodig, extra maatregelen zijn genomen. Ook worden belangen van bewoners en parkeerders niet onevenredig geschaad omdat het uiteindelijk ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Bovendien betreft het geen permante situatie en worden de maatregelen uiterlijk 20 december 2024 weer opgeheven.
Voorafgaand aan de 1e fase is er al intensief gecommuniceerd met de omgeving. Onder meer is informatie te vinden op de website van de gemeente Haarlemmermeer, maar ook op de diverse kanalen van de Vereniging Dorpsraad Badhoevedorp. Daarnaast kunnen mensen de ‘BouwApp’ downloaden onder de noemer ‘Bruggen van het Lint Badhoevedorp’. De maatregelen van fase 1 zijn tevens afgestemd met de leden van de Werkgroep Tijdelijke Verkeersmaatregelen, waar fase 2 een vervolg op is.
Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 03-09-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekening met het nummer 3847-00291-T-VKM-004, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-399283.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.