Zaak nr. 5251125
Burgemeester en wethouders van Apeldoorn;
gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).
Overwegende:
dat industrieterrein Ecofactorij, met onder andere de IJsseldijk en de Energieweg, gelegen is binnen de bebouwde kom van Apeldoorn;
dat deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Apeldoorn;
dat bovengenoemde straten, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Apeldoorn d.d. 1 januari 2024 gemandateerd is aan het afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie;
dat het industrieterrein steeds meer kavels bezet heeft, waardoor het aandeel vrachtverkeer toeneemt;
dat de voorbereidingen zijn gestart voor fase 2 van Ecofactorij;
dat daardoor meer vrachtverkeer over de bestaande wegen van fase 1 wordt afgewikkeld;
dat Ecofactorij ook wordt gebruikt als doorgaande fietsroute door scholieren of de route naar Bussloo;
dat omwille van de veiligheid voor de fietsers het daarom wenselijk is om een fietsvoorziening aan te leggen langs de IJsseldijk en Energieweg;
dat verschillende varianten voor deze fietsvoorziening zijn afgewogen;
dat, gelet op de kruispunten en inritten met bedrijven, is gekozen voor een tweerichtingen fietspad aan de zuidwestzijde van de Energieweg en aan de noordwest- en noordoostzijde van de IJsseldijk;
dat een vrij liggend fietspad bijdraagt aan de doelstelling om het fietsen binnen Apeldoorn te stimuleren;
dat gekozen is voor een verplicht fietspad en derhalve de bromfietsers op de rijbaan blijven rijden, conform de richtlijnen voor positie van de bromfiets binnen de bebouwde kom;
dat met deze fietspaden wordt aangesloten op het bestaande fietsnetwerk op het industrieterrein;
dat door de komt van het fietspad de voorrangssituatie nabij IJsseldijk 2 moet worden gewijzigd, zodat het fietspad voorrang krijgt ten opzichte van gemotoriseerde verkeer;
dat dit een doodlopend wegvak van de IJsseldijk betreft, waardoor het mogelijk is de fietser voorrang te geven;
dat op dit doodlopende wegvak tijdelijk een parkeerverbod is gerealiseerd, vanwege de bouw van een nieuw pand;
dat de parkeerverboden in de nieuwe situatie gewenst blijven, omwille van het zicht op het fietspad, en derhalve permanent wordt ingesteld;
dat deze maatregel wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
dat gelet op artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 een verkeersbesluit dient te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
dat gelet op artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 er een verkeersbesluit dient te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 de maatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;
dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van dit besluit.
Het college van burgemeester en wethouders besluiten:
- 1.
Een vrijliggend fietspad aan te leggen, aan de west zijde van de Energieweg en de noord en oostzijde van de IJsseldijk (gedeelte binnen de bebouwde kom). Dit wordt aan de weggebruiker kenbaar gemaakt door het plaatsen van borden G11 (verplicht fietspad) met onderbord OB505;
- 2.
Alle inritten waar het nieuwe vrij liggende fietspad wordt gekruist voorrang te verlenen aan de fietsers door het plaatsen van bord B6 inclusief onderbord OB503OB02 en te voorzien van haaientanden;
- 3.
Het begin en einde van het fietspad op de Ecofactorij en IJsseldijk vorm te geven met haaientanden waarbij de hoofdrijbaan voorrang krijgt ten opzichte van het fietspad;
- 4.
Het instellen van een voorrangskruispunt op het kruispunt van de IJsseldijk met het doodlopende pootje nabij IJsseldijk nr 2, door het plaatsen van borden B6 inclusief onderbord OB503OB02 en te voorzien van haaientanden.
Alle in dit besluit genoemde borden zijn conform Bijlage 1 van RVV 1990.
Namens burgemeester en wethouders van Apeldoorn,
Chris Lagendijk
Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie
Bezwaarclausule:
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bezwaar maken tegen dit besluit. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking te versturen naar de gemeente Apeldoorn, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op Externe link: www.apeldoorn.nl (digitaal loket).