Verkeersbesluit ten behoeve van het wijzigen van eenrichtingsverkeer

Verkeersbesluit ten behoeve van het wijzigen van eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Godfried Schalckenstraat te Made

 

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

  • de straat Godfried Schalckenstraat te Made in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Drimmelen;

  • de Godfried Schalckenstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Drimmelen;

  • de Godfried Schalckenstraat is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50km/u;

  • de parallelweg gelegen tussen het verlengde van de Heidehof en de kruising Haasdijk onderdeel is van de Godfried Schalckenstraat;

  • de parallelweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30km/u;

  • de parallelweg een straat is waarop eenrichtingsverkeer is ingesteld voor al het verkeer met uitzondering van (brom-)fietsers, waarbij verkeer vanaf het Heidehof richting de Van Den Houtstraat moet rijden;

  • de Godfried Schalckenstraat de doorgaande verbinding vormt tussen de autosnelweg A59 en het centrum van de kern Made;

  • de straat door ongeveer 8.000 motorvoertuigen per dag wordt gebruikt;

  • sinds 2017 op de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk-Van Den Houtstraat 4 ongevallen hebben plaatsgevonden met in totaal 2 gewonden;

  • in het coalitieakkoord “Bouwen aan een duurzaam, sociaal en veilig Drimmelen” van de gemeente Drimmelen van 29 april 2022 is vastgesteld dat een rotonde wordt gerealiseerd ter hoogte van de kruising Godfried Schalckenstraat- Van Den Houtstraat - Haasdijk om de verkeersveiligheid te verbeteren;

  • in de huidige situatie de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk ingericht is als voorrangskruispunt, waarbij verkeer komende vanaf de Haasdijk en de Van Den Houtstraat voorrang moet verlenen aan weggebruikers op de Godfried Schalckenstraat;

  • de parallelweg in de huidige situatie aansluit op de Van Den Houtstraat met een uitritconstructie;

  • de te realiseren rotonde groter wordt dan de huidige voorrangskruising waardoor de huidige aansluiting van de parallelweg op de Van Den Houtstraat niet meer mogelijk is;

  • voor het aansluiten van de parallelweg op de te realiseren rotonde een vijfde aansluiting op de rotonde nodig is en deze aansluiting voor onoverzichtelijke situaties zorgt waardoor dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid;

  • het daarom noodzakelijk is de aansluiting van de parallelweg op de Van Den Houtstraat op te heffen;

  • verkeer van en naar de woningen aan de parallelweg, na het opheffen van de aansluiting van de parallelweg op de Van Den Houtstraat de woningen alleen kan bereiken en verlaten via de Heidehof;

  • verkeer van en naar de woningen aan de parallelweg na het opheffen van de aansluiting van de parallelweg op de Van Den Houtstraat door de beperkte breedte van de rijbaan geen keermogelijkheid heeft en enkel door ongeveer 150 meter achteruit te rijden de parallelweg kan verlaten via de Heidehof

  • achteruitrijden in het verkeer een bijzondere verrichting is waardoor de kans op onveilige verkeerssituaties toeneemt;

  • het niet wenselijk is dat de woningen aan de parallelweg alleen bereikbaar zijn via een doodlopende weg zonder keermogelijkheid;

  • het daarom noodzakelijk is een tweede ontsluiting van de parallelweg te realiseren zodat achteruit rijden niet meer noodzakelijk is en de woningen aan de parallelweg goed bereikbaar zijn;

  • dat er meerdere opties voor een tweede ontsluiting zijn onderzocht en hieruit blijkt dat een doorsteek waarbij vanaf de hoofdrijbaan van de Godfried Schalckenstraat richting de parallelweg wordt gereden de minste impact heeft op de openbare ruimte en de meest verkeersveilige oplossing is;

  • vanwege de doorsteek, voetgangersoversteekplaats en middengeleider van de te realiseren rotonde het noodzakelijk is dat het eenrichtingsverkeer op de parallelweg wordt omgedraaid vanaf de woning met huisnummer 50 in de richting van de Heidehof;

  • dat het eenrichtingsverkeer op de parallelweg niet geldt ter hoogte van de woningen met huisnummer 46 en 48;

  • dat uit een rijcurvesimulatie blijkt dat via de doorsteek de woningen met huisnummer 46 en 48 bereikbaar blijven voor auto’s en busjes vanaf de hoofdrijbaan van de Godfried Schalckenstraat;

  • dat bewoners en bezoekers van de woningen met huisnummer 46 en 48 kunnen keren door gebruik te maken van de inrit van deze woningen;

  • dat het maken van een doorsteek en het omdraaien van het eenrichtingsverkeer is besproken met aanwonenden en deze hebben aangegeven het hiermee niet eens te zijn;

  • dat na de bijeenkomst met de bewoners een ambtelijke heroverweging heeft plaatsgevonden en tijdens deze heroverweging nogmaals is geconstateerd dat een doorsteek waarbij vanaf de hoofdrijbaan van de Godfried Schalckenstraat richting de parallelweg wordt gereden de minste impact heeft op de openbare ruimte en de meest verkeersveilige oplossing is;

  • twee informatieavonden hebben plaatsgevonden waarbij het ontwerp van de rotonde is gepresenteerd aan omwonenden en belanghebbenden en deze hun reactie konden geven op het ontwerp;

  • meerdere gesprekken op locatie hebben plaatsgevonden met bewoners die dichtbij het kruispunt wonen;

  • zoveel mogelijk reacties van omwonenden zijn verwerkt in het definitieve ontwerp;

  • niet alle reacties zijn verwerkt omdat deze technisch niet uitvoerbaar waren en/of vanuit verkeerskundig oogpunt niet gewenst;

  • bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling “Algemeen mandaat-, volmacht -en machtigingsbesluit 30 juni 2023” is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer van gemeente Drimmelen;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten :

  • 1.

    Het eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Godfried Schalckenstraat op te heffen.

    • a.

      Dit kenbaar te maken door het verwijderen van de borden C2 en C3 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990.

  • 2.

    Eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Godfried Schalckenstraat in te stellen.

    • a.

      Dit kenbaar te maken door het plaatsen van het bord C3 met onderbord OB54 “uitgezonderd

      (brom-)fietsers” ter hoogte van de huisnummer 48 en C2 met onderbord OB54 ter hoogte van huisnummer 72 zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990.

De locatie van verwijdering en plaatsing van de genoemde maatregelen wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

 

Bijlagen:

  • Situatietekening

Made, 24-7-2024

Namens burgemeester en wethouders,

Martin van Drimmelen

Afdelingshoofd openbare werken

Bezwaarprocedure

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

- Naam en adres van de indiener;

- De dagtekening;

- Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

- Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

 

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

- Naam en adres van de verzoeker;

- De dagtekening;

- Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

- De gronden van het verzoek (motivering).

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

Naar boven