Samenwerkingsafspraken Integraal Zorgakkoord Regio Noord-Holland Noord

De navolgende publieksrechtelijke rechtspersonen:

 

  • o

    Gemeente HOORN, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw van der Ven, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. …… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente DEN HELDER, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer de Vrij, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d.…… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente HEILOO, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Tromp, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d.…. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente HOLLANDS KROON, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw van Gent, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d……en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente TEXEL, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer van der Belt, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d…. ….en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente SCHAGEN, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw de Nijs, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. … en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente ALKMAAR, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Epskamp, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d…. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente BERGEN, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Wiesehahn, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente CASTRICUM, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw van Andel, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. …… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente DIJK EN WAARD, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw Leibbrand, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d…. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente UITGEEST, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Oud, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. …… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente DRECHTERLAND, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Wagenaar, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente ENKHUIZEN, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Hoogervorst, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d.…en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente KOGGENLAND, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder mevrouw van Kampen, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d……en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente MEDEMBLIK, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Nijsingh, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d…. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente OPMEER, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer Tesselaar, op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d…. en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

  • o

    Gemeente STEDE BROEC, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door wethouder de heer van Ham op basis en ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. …… en daartoe gevolmachtigd door de burgemeester;

Hierna gezamenlijk: “Partijen”,

 

Overwegende dat

  • o

    in het Integraal Zorg Akkoord van september 2022 afspraken zijn gemaakt om in samenwerking tussen Partijen, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgkantoren de gezondheid van inwoners te bevorderen, uitgaande van regionale (domeinoverstijgende) samenwerking;

  • o

    de VNG en Zorgverzekeraars Nederland in 2019 44 samenwerkingsregio’s vaststelden, waarbij de Partijen, zorgverzekeraar(s) en zorgkantoor VGZ gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de regionale samenwerking en uitwerking van de Prioritaire opgaven in het Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord. Zij zijn door het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit hierop aanspreekbaar.

  • o

    gemeente Hoorn in de regio Noord-Holland Noord door het ministerie van VWS de aangewezen coördinerende gemeente voor het Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord 1 . Deze coördinerende taak is door de Partijen bevestigd in het mandaatbesluit Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord (maart 2024);

  • o

    alle Partijen bestuurlijk de Prioritaire opgaven in het Regioplan Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord onderschrijven;

  • o

    het daarvoor nodig is dat de Partijen zich in deze regionale samenwerking goed organiseren en afspraken vastleggen over de governance, financiering, afstemming, verantwoording en besluitvorming;

hiervoor de volgende samenwerkingsafspraken Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord aangaan.

 

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1.1 Begripsbepaling

GALA

Gezond Actief Leven Akkoord

Gastheergemeente

Subregionaal coördinerende gemeente vanuit ondermandaat door de gemeente Hoorn als Mandaatgemeente Integraal Zorg Akkoord Noord-Holland Noord.

IZA

Integraal Zorgakkoord.

IZA NHN

Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord

Inwonersraad

Vertegenwoordigers van inwoners uit NHN. De Inwonersraad is via NHNG verbonden aan het IZA.

Kernteam

De programmaorganisatie zoals beschreven in bijlage 1 van deze samenwerkingsafspraken.

Mandaatgemeente

De gemeente die door Partijen in de samenwerkingsregio aangewezen als mandaathouder als bedoeld in artikel 5 van de Regeling specifieke uitkering voor IZA-doelen 2023 – 2026, die de aanvraag, beheer en uitgaven van SPUK IZA voor de regio Noord- Holland Noord verzorgt.

NHN

Noord-Holland Noord.

NHNG

Noord-Holland Noord Gezond is de coördinatietafel voor de regio NHN, waar het Regioplan vorm wordt gegeven door Partijen, coördinerende zorg- en welzijnspartners en zorgkantoor VGZ.

Partijen

Gemeenten in NHN die deelnemen aan deze samenwerkingsafspraken.

Prioritaire opgaven

De Prioritaire opgaven om ondersteuning en zorg voor de inwoners in NHN beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden, zoals geformuleerd in het Regioplan (december 2023).

Programmaplan

Het inhoudelijke meerjarig programma IZA NHN, onderverdeeld in thema’s en projecten die aansluiten op de Prioritaire opgaven in het Regioplan (december 2023).

Regiobeeld

Het Regiobeeld Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord (juni 2023)2

Regioplan

Het Regioplan Integraal Zorgakkoord Noord-Holland Noord (december 2023).

SPUK IZA

Specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord

Verleningsbeschikking

Verlening specifieke uitkering SPUK Integraal Zorgakkoord-doelen 2023 2026, ministerie van VWS-Mandaatgemeente Hoorn

Artikel 1.2 Onderwerp en doel van de samenwerking

Het IZA heeft als doel de gezondheid van inwoners te bevorderen, de ondersteuning en de zorg voor alle inwoners beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden. De Prioritaire opgaven in het Regioplan, vereisen een regionale en strategische domein- en stelseloverstijgende netwerksamenwerking tussen Partijen. Deze samenwerking wordt vertaald in een zowel een regionaal als drie subregionale meerjaren programmaplannen 2024- 2026 NHN. Deze plannen zijn een uitwerking van het Regioplan en worden complementair aan elkaar vormgegeven. Op deze manier wordt de integrale samenwerking bevorderd op het snijvlak van zorg en sociaal domein, in samenwerking met zorgkantoor VGZ, de zorg- en welzijnspartners en inwonersvertegenwoordigers.

 

Door initiatieven, krachten en inzet slim te verbinden in de regio, versterken we als samenwerkende partijen de slagvaardigheid in het realiseren van ‘de juiste zorg op de juiste plek’ voor de inwoners van NHN. Hiermee wordt de gezondheid, het welzijn en de kwaliteit van leven vergroot.

 

De samenwerking betreft een regionale strategische samenwerking tussen Partijen en binnen de coalities NHNG waarbinnen de uitvoering van de domein- en stelseloverstijgende ketenaanpakken en de landelijke IZA werkagenda VNG, op onderdelen lokaal, subregionaal of regionaal plaatsvindt. Samenwerking met regionale kennisdeling tussen Partijen en afspraken in aansluiting op het versterken van de sociale basis en de verzekerde zorg. Dit moet ertoe leiden dat er impact wordt gemaakt en resultaten landen.

Hoofdstuk 2 Samenwerking

Artikel 2.1 Governance

  • 2.1.1

    De opdracht vanuit het ministerie van VWS aan de Partijen, zorgpartijen, zorgkantoren en zorgverzekeraars, om regionaal met aanpalende partijen de zorg en ondersteuning toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief goed in te richten, met organisatie en coördinatie op:

    • a.

      het opstellen, evalueren en bijstellen van een Regiobeeld;

    • b.

      het opstellen, evalueren en bijstellen van de prioritaire regionale opgaven in het Regioplan;

    • c.

      het uitwerken van het Regioplan in samenwerkingsafspraken tussen Partijen, met zorg- en welzijnspartners en zorgkantoor VGZ in een meerjarig regionaal Programmaplan op basis van het Regioplan;

    • d.

      het implementeren van oplossingen die bijdragen aan het toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief houden van zorg en ondersteuning, en hierover met elkaar (meetbaar) resultaat en monitoringsafspraken maken;

    • e.

      de samenhang en wederzijdse beïnvloeding tussen de Prioritaire opgaven, de onderliggende coalities en (subsidie-)regelingen.

  • 2.1.2

    Gemeente Hoorn is als gemandateerde gemeente:

    • a.

      het eerste aanspreekpunt is voor de VNG, het ministerie van VWS en zorgkantoor VGZ;

    • b.

      verantwoordelijk is voor het coördineren van de implementatie van het Regiobeeld en het Regioplan;

    • c.

      het verantwoorden van de regionale middelen IZA NHN voor de Partijen in Noord- Holland Noord aan het ministerie van VWS.

  • 2.1.3

    Binnen de samenwerking hebben Partijen de zowel gezamenlijke als individuele verantwoordelijkheden, die randvoorwaardelijk zijn om vorm te geven aan de Prioritaire opgaven. Partijen:

    • a.

      zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de uitvoering en bijdrage aan de Prioritaire opgaven zoals benoemd in het Regioplan. Ze conformeren zich aan de afspraken zoals gesteld in deze samenwerkingsafspraken. Ze borgen de samenhang met de doelen zoals gesteld in het GALA;

    • b.

      gaan in de eigen organisatie én gezamenlijk aan de slag met de Prioritaire opgaven, en bewegen niet afzonderlijk een andere kant op binnen de Prioritaire opgaven.

      Tegelijkertijd houden we oog voor de belangen en vraagstukken van individuele organisaties en Partijen;

    • c.

      zoeken de samenwerking op instelling-/ organisatie-overstijgende uitdagingen en knelpunten op regionaal, subregionaal of (boven-)lokaal niveau binnen NHN, waarbij het gezamenlijke boven het individuele belang prevaleert. Partijen hebben binnen de samenwerking een gelijke stem en zijn gelijkwaardig binnen de samenwerking;

    • d.

      pakken collectief ondersteunende en randvoorwaardelijke activiteiten in gezamenlijkheid op, binnen een regionale programma organisatie. Dit betreft onder andere:

      • i.

        het beoordelen van de (sub-) regionale transformatieplannen;

      • ii.

        het bewaken van de voortgang ervan;

      • iii.

        het waarborgen van databeschikbaarheid;

      • iv.

        het regionaal beschikbaar stellen van bewezen interventies;

      • v.

        regionale transformatie pilots;

    • e.

      zijn ieder voor zich verantwoordelijk voor de borging van het beleid, uitvoering geven aan de Prioritaire opgaven, het borgen van de benodigde bestuurlijke informatievoorziening en het zorgen voor besluitvorming door het college van B&W, indien nodig de gemeenteraad.

  • 2.1.4

    Communicatie met lokale zorg- en welzijnspartijen, inwonersraden, adviesraden sociaal domein, gemeenteraden en colleges van B&W, zijn een verantwoordelijkheid van alle Partijen. Het Kernteam hanteert de communicatielijnen binnen de bestaande subregionale en lokale samenwerking.

  • 2.1.5

    In de communicatie tussen de Partijen wordt rekening gehouden met (een redelijke verwachting van) politieke of bestuurlijke gevoeligheden. Hiervan is in ieder geval sprake wanneer één van de Partijen, zorgkantoor VGZ of een externe stakeholder dit meldt.

  • 2.1.6

    Een melding als bedoeld in artikel 2.1.5 wordt besproken in het Bestuurlijk Overleg. De drie subregionaal vertegenwoordigend wethouders in dit overleg maken procesafspraken.

Artikel 2.2 Overlegstructuur

  • 2.2.1

    De samenwerking is, in aansluiting op Noord-Holland Noord Gezond (NHNG), vormgegeven door de volgende overleg- en samenwerkingsstructuur:

    • a.

      Bestuurlijk overleg opdrachtgevers (BOO)

    • b.

      Bestuurlijk overleg IZA NHN Partijen (BO)

    • c.

      Breed Bestuurlijk Transformatie Overleg NHNG (BBTO)

    • d.

      Dagelijks bestuur NHNG (DB)

    • e.

      Kernteam IZA NHN (Kernteam)

    • f.

      Programmateam NHNG

    • g.

      Projectroepen en coalities NHNG

    • h.

      Inwonersraad NHNG/IZA

    • i.

      Portefuillehoudersoverleg Sociaal domein per subregio

    • j.

      Ambtelijk GALA/ IZA overleg per subregio.

  • 2.2.2

    De overlegstructuur met taken, rollen en verantwoordelijkheden is opgenomen in bijlage 1.

  • 2.2.3

    De gemeentelijke vertegenwoordigers van de drie subregio’s wijzen bij afwezigheid in een overleg, een plaatsvervanger aan ten behoeve van de continuïteit in het samenwerkingsproces.

Artikel 2.3 Mandaat

  • 2.3.1

    Aan het college van B&W van de gemeente Hoorn is door de Partijen mandaat verleend, om in het kader van het IZA de volgende bevoegdheden en werkzaamheden uit te oefenen:

    • a.

      het eerste aanspreekpunt voor de VNG, het ministerie van VWS en zorgkantoor VGZ;

    • b.

      verantwoordelijk voor:

      • i.

        het maken en bijstellen van het Regioplan met de zorgverzekeraar;

      • ii.

        het aanvragen van de landelijke subsidies ten behoeve van de IZA opgaven NHN;

      • iii.

        het coördineren en monitoren van de implementatie van het Regioplan;

      • iv.

        het verantwoorden van de regionale IZA middelen NHN aan het ministerie van VWS, conform de Verleningsbeschikking specifieke uitkering SPUK Integraal Zorgakkoord.

    • c.

      penvoerder, namens Partijen, om per Prioritaire opgave middelen aan te vragen en te verstrekken binnen de uitvoeringsperiode IZA, met inachtneming van het bepaalde in deze samenwerkingsafspraken, en het door de Partijen verleend mandaat aan het college van B&W gemeente Hoorn (maart 2024) en eventuele aanvullende instructies vanuit het BO;

    • d.

      werkgever van de Programmamanager en de programma ondersteuner IZA NHN binnen het Kernteam IZA NHN;

    • e.

      ondersteunt de implementatie op het gebied van bedrijfsvoering, waaronder het financieel beheer van de regionale SPUK-middelen IZA NHN 2023-2026, met inachtneming van de verantwoordingstructuur van het ministerie van VWS.

  • 2.3.2

    De Mandaatgemeente is bevoegd om overdracht van middelen in te regelen naar een medeoverheid (ondermandaat), te weten de Gastheergemeente(n). De Gastgemeente(n) conformeren deze zich aan:

    • a.

      het aanvragen van het subregionale budget bij de Mandaatgemeente Hoorn, op basis van een subregionaal (meerjaren) Programmaplan IZA, passend binnen het beschikbare budget per subregio;

    • b.

      het coördineren, monitoren en waar nodig bijstellen van de implementatie van het subregionale programmaplan IZA;

    • c.

      het efficiënt inrichten van samenwerking tussen Partijen binnen de subregio en binnen NHN, op basis van gedeelde interventies en/of gedeelde problematiek;

    • d.

      het verantwoorden van de geoormerkte regionale IZA middelen NHN aan het ministerie van VWS, conform de Verleningsbeschikking specifieke uitkering SPUK Integraal Zorgakkoord- doelen 2023-2026. Deze verantwoording dient tijdig gedeeld te worden met de Mandaatgemeente, vanuit diens eindverantwoordelijkheid op de regionale middelen IZA NHN.

  • 2.3.3

    Het (onder-) mandaat vindt schriftelijk en randvoorwaardelijk plaats op basis van:

    • a.

      een volledige en tijdige openheid en goede regionale ambtelijke en bestuurlijke samenwerking tussen de betrokken Partijen. Samenwerking is op inhoud, financiering, proces en organisatie, op basis van gelijkwaardig eigenaarschap tussen grotere en kleinere Partijen;

    • b.

      de lokale en (sub-) regionale bestuurlijke samenwerkings- en communicatie-afspraken van Partijen;

    • c.

      de Gastheergemeente is niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat.

  • 2.3.4

    Aanvullend op artikel 2.3.2 en artikel 2.3.3 zijn de Mandaatgemeente en de Gastheergemeente(n) niet bevoegd om richtinggevende, organisatorische en financiële afspraken te maken met zorg- en welzijnspartijen, coalities NHNG en/of met derden, waarbij er in de periode 2024 - 2026 of na 2026 (extra) financiële verantwoordelijkheden zijn voor Partijen in de uitwerking of borging van de afspraken. Tenzij er vooraf bestuurlijk en/of ambtelijk schriftelijk akkoord is gegeven door alle (subregionaal) betrokken Partijen.

  • 2.3.5

    De toetsing op de subregionale plannen vindt plaats volgens het vier-ogen-principe in het Kernteam en wordt voor akkoord voorgelegd aan het Bestuurlijk overleg Partijen, voorafgaand aan de vaststelling door de colleges van B&W.

Artikel 2.4 Financiering

  • 2.4.1

    In juli 2023 ontving de Mandaatgemeente € 5.407.422 exclusief BTW voor de Partijen in NHN. Een specifieke uitkering IZA doelen voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. Op deze uitkering is een afdracht aan het BTW – compensatiefonds van toepassing. Voor het ontvangen van dit bedrag was geen aanvraag nodig. Deze geoormerkte uitkering is bestemd voor de activiteiten die Partijen vormgeven in het kader van de ambities en de doelen zoals vastgesteld in het IZA en toegelicht in de ‘IZA Werkagenda VNG’ en bijlage 2 van het Gezond Actief Leven Akkoord.

  • 2.4.2

    Het ministerie van VWS stelt in de periode 2024 tot en met 2026 jaarlijks eenzelfde bedrag beschikbaar voor Partijen, zoals verwoord in artikel 2.4.1. Voor het ontvangen van dit bedrag zijn, een door alle Partijen bestuurlijk geaccordeerd Mandaatbesluit gemeente Hoorn (maart 2024), deze samenwerkingsafspraken met governancestructuur en een hoofdlijnen begroting, een vereiste.

  • 2.4.3

    De bevoorschotting van het subregionale budget aan de Gastheergemeenten, vindt jaarlijks plaats op basis van het beschikbaar gestelde budget door het ministerie van VWS. Indien besloten wordt tot bevoorschotting van de subsidie, worden in het besluit tot subsidieverlening de hoogte en de termijnen van de voorschotten bepaald.

  • 2.4.4

    De hoofdlijnenbegroting (bijlage 2) is volgens de landelijke kaders verdeeld in enerzijds de bekostiging van de regionale programma organisatie NHN, anderzijds de bekostiging van projecten en initiatieven die bijdragen aan de Prioritaire opgaven zoals verwoord in het Regioplan, inclusief de regionale taken van de landelijke IZA werkagenda VNG in bijlage 2 van het Gezond Actief Leven Akkoord (IZA werkagenda VNG).

    • a.

      Bekostiging van de regionale programma organisatie NHN:

      • i.

        de kosten van het programmamanagement, de programma ondersteuning het financiële beheer en de (eind-)verantwoording van regionale IZA middelen NHN, uitgevoerd door de Mandaatgemeente;

      • ii.

        de kosten van drie subregionale IZA coördinatoren de Kop van Noord-Holland, West-Friesland en Noord-Kennemerland in het kernteam NHN;

      • iii.

        de regionale communicatie: waaronder themagerichte bijeenkomsten (informatie, inspiratie, delen kennis en ervaring) en cofinanciering programma communicatie NHNG.

    • b.

      Bekostiging van projecten en initiatieven

      Deze bekostiging is verdeeld over regionale en subregionale inzet:

       

      Bekostiging van regionale projecten en initiatieven

      • i.

        het regionaal beschikbaar maken van best practices binnen NHN: het scheidingsplein, het digitaal jongerencentrum, de doorbraakmethode voor complexe casuïstiek, positieve gezondheid en het verkennend en voorzorggesprek GGZ/Huisartsen/sociaal domein;

      • ii.

        het regionaal implementeren van randvoorwaardelijke digitalisering die gekoppeld is aan ketenaanpakken; Zorgdomein in samenwerking met zorgkantoor VGZ;

      • iii.

        de regionale coördinatie en subregionale implementatie van de IZA werkagenda VNG en de subregionaal overstijgende coördinatie van de ketenaanpakken Welzijn op recept, Valpreventie, Gecombineerde leefstijl interventies, Kansrijke start en Kind naar Gezond Gewicht. Het betreft de subregio’s overstijgende coördinatie op kennisdeling, landelijke ontwikkelingen, borgen van de aansluiting op de verzekerde zorg en het adresseren van hiaten en oplossingsmogelijkheden per ketenaanpak;

      • iv.

        de regionale communicatiecampagne gericht op de beweging van ziekte naar gezondheid en versterking sociale basis.

    • De regionale projecten en initiatieven worden door de Mandaatgemeente gehonoreerd op basis van een vastgesteld budget, een looptijd die aansluit op de geldigheid van deze afspraken, (tussentijdse) evaluatie- en verantwoordingskaders en een borgingsplan van de Partijen die samenwerken op lid b sub i tot en met iv.

       

      Bekostiging van subregionale projecten en initiatieven per subregio

      Deze projecten en initiatieven zijn gekoppeld aan de Prioritaire opgaven, uitgewerkt in het subregionale programmaplan, te weten:

      • v.

        versterking van de implementatie van de vijf ketenaanpakken, aansluitend op de inzet onder het GALA: Welzijn op Recept, Gecombineerde leestijl interventies 18+, valpreventie, Kansrijke start en Kind naar Gezond Gewicht;

      • vi.

        actief bijdragen aan het organiseren en implementeren van de IZA werkagenda VNG;

      • vii.

        het versterken van overige domein- en stelsel overstijgende ketenaanpakken die bijdragen aan de Prioritaire opgaven, zoals mentale gezondheid, de keteninrichting zorg-veiligheid-sociaal domein en de ketenaanpak Wmo – Wlz ggz;

      • viii.

        gemeentelijke vertegenwoordiging in de coalities NHNG en regionale domein- en stelseloverstijgende transformatietafels;

      • ix.

        datagericht versterken van de lokale en subregionale inzet op de implementatie van het plan van aanpak GALA;

      • x.

        het uitvoeren van de taken als Gastheergemeente, zoals verwoord in artikel 2.3.2 tot en met artikel 2.3.5

  • 2.4.5

    De hoofdlijnen begroting (bijlage 2) is gebaseerd op de jaarlijkse regionale subsidiebedrag IZA NHN, en wordt in Q2 2024 regionaal en subregionaal uitgewerkt op basis van subregionale meerjaren Programmaplannen IZA NHN, passend binnen de begrotingsverdeling. In de Programmaplannen worden door de betrokken Partijen resultaatafspraken en bijbehorend Kritische Prestatie Indicatoren vastgesteld, welke aansluiten bij de Prioritaire opgaven. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de doorontwikkeling van monitoring, zoals verwoord in artikel 2.5.

    De subregionale middelen kunnen op basis van deze Programmaplannen, na bestuurlijk akkoord door de subregionale Partijen, aangevraagd worden bij het college van B&W van de Mandaatgemeente via IZA@hoorn.nl.

    De Programmaplannen worden, voorafgaand honorering, integraal afgestemd binnen het Kernteam en met advies ter instemming voorgelegd aan het Bestuurlijk overleg IZA NHN.

    Honorering door de Mandaatgemeente vindt na akkoord door het BO plaats op basis van een vastgesteld budget volgens de verdeelsleutel op basis van inwonersaantal, looptijd en (tussentijdse) evaluatie- en verantwoordingskaders en borgingsplan.

Artikel 2.5 Monitoring

Het Regioplan beschrijft aan de hand van welke, nader uit te werken, oplossingen invulling wordt gegeven aan de Prioritaire opgaven in de regio. Onderdeel van de implementatie van het Regioplan is om de voortgang te monitoren en effecten van inzet op de Prioritaire opgaven inzichtelijk te maken.

 

Middels een set aan kwalitatieve en kwantitatieve Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) kan de voortgang en impact van de inzet op de Prioritaire opgaven inzichtelijk gemaakt worden en leren we waar eventuele bijsturing nodig is.

De KPI’s zijn gericht op het geven van sturing aan de implementatie van het Regioplan en het kunnen prioriteren en aanjagen. De KPI’s worden deels regionaal en deels landelijk ontwikkeld. Een langer durend proces van onderlinge afstemming tussen de Partijen, zorgkantoor VGZ en het ministerie van VWS/ door het ministerie aangewezen organisaties. Partijen dienen actief bij te dragen aan het aanleveren van de juiste data.

De monitoring is niet gericht op concrete resultaatafspraken tussen Partijen, noch op individuele transformatieplannen van Partijen. De voortgangsrapportages worden gedeeld met de colleges van B&W.

Artikel 2.6 Tussentijdse wijzigingen

  • 2.6.1

    Partijen evalueren de samenwerkingsafspraken en de (sub-) regionale begroting in oktober van het lopende uitvoeringsjaar op basis van reeds opgedane ervaringen, voortschrijdend inzicht en ontwikkelingen.

  • 2.6.2

    Als zich op basis van de jaarlijkse evaluatie en/of gedurende de looptijd van deze samenwerkingsafspraken omstandigheden voordoen die ten tijde van de vaststelling van deze afspraken niet in redelijkheid te voorzien waren, kunnen wijzigingen worden doorgevoerd met akkoord van het BO.

  • 2.6.3

    Indien de wijzigingen wezenlijke gevolgen hebben voor de uitvoering van de samenwerkingsafspraken, treden Partijen met elkaar in overleg over de vraag of deze omstandigheden noodzaken tot wijziging van deze afspraken.

  • 2.6.4

    Wijzigingen op grond van artikel 2.6.2 of artikel 2.6.3 zijn slechts geldig indien zij schriftelijk zijn aangegaan door ondertekening van de gewijzigde samenwerkingsafspraken door alle Partijen.

Artikel 2.7 Geschillen

  • 2.7.1

    De Partijen spannen zich in om geschillen in onderling overleg op te lossen op alle niveaus (ambtelijk en bestuurlijk). Mocht hier geen oplossing uit voortkomen, dan zijn de volgende afspraken van kracht:

  • 2.7.2

    Indien één of meer Partij(-en) van oordeel is/zijn dat er sprake is van een geschil over de uitvoering of nakoming van de samenwerkingsafspraken kan (kunnen) deze Partij(-en) schriftelijk (per brief of e-mail) aan de programmamanager voorstellen om over dit geschil met elkaar in overleg te treden.

  • 2.7.3

    De Programmamanager tracht het geschil binnen 30 dagen na dagtekening van het in artikel 2.7.2 genoemde schriftelijke bericht, op te lossen door in afstemming met het Kernteam tot een oplossing te komen. Mocht dat niet lukken dan wordt het geschil ter advies en besluitvorming binnen 30 dagen aan het BO voorgelegd, waar nodig het Portefeuillehouders overleg NHN.

  • 2.7.4

    Als het geschil binnen de in artikel 2.7.3 genoemde termijn niet wordt opgelost, kunnen Partijen in onderling overleg een mediator inschakelen.

  • 2.7.5

    Als het geschil niet met behulp van mediation wordt opgelost, kan een Partij het geschil voorleggen aan de bevoegde rechter.

  • 2.7.6

    Op deze samenwerkingsafspraken is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 2.8 Inwerkingtreding en looptijd

  • 2.8.1

    Deze samenwerkingsafspraken treden in werking na ondertekening door de Partijen.

  • 2.8.2

    Deze samenwerkingsafspraken hebben een looptijd tot en met 31 december 2026 en kunnen tussentijds niet worden opgezegd.

  • 2.8.3

    Uiterlijk 6 maanden voor de einddatum treden Partijen met elkaar in overleg over een eventuele verlenging van de samenwerkingsafspraken. Deze afspraken kunnen na afloop worden verlengd bij bestuurlijk besluit door de colleges B&W van de Partijen.

Voor akkoord getekend:

Wethouder Mevr. van der Ven

Datum: ...../…../ 2024

Plaats: Hoorn

Wethouder Dhr. Tromp

Datum: …./…../ 2024

Plaats: Heiloo

Wethouder Dhr. de Vrij

Datum: ....../…./. 2024

Plaats: Den Helder

Wethouder Mevr. van Gent

Datum: …./…../.2024

Plaats: Hollands Kroon

Wethouder Dhr. van der Belt

Datum: …../..…/ 2024

Plaats: Texel

Wethouder Mevr. de Nijs

Datum: …./…../ 2024

Plaats: Schagen

Wethouder Dhr. Epskamp

Datum: …../…./ 2024

Plaats: Alkmaar

Wethouder Dhr. Wiesehahn

Datum: ..../…../ 2024

Plaats: Bergen

Wethouder Mevr. van Andel

Datum: ..../…./ 2024

Plaats: Castricum

Wethouder Mevr. Leibbrand

Datum: …../…../ 2024

Plaats: Heerhugowaard

Wethouder Dhr. Oud

Datum: …./…./ 2024

Plaats: Uitgeest

Wethouder Dhr. Wagenaar

Datum: ..../…../ 2024

Plaats: Hoogkarspel

Wethouder Dhr. Hoogervorst

Datum: .../…./ 2024

Plaats: Enkhuizen

Wethouder Mevr. van Kampen

Datum: …/…./ 2024

Plaats: Koggenland

Wethouder Dhr. Nijsingh

Datum:…/.../ 2024

Plaats: Medemblik

Wethouder Dhr. Tesselaar

Datum: …./…./ 2024

Plaats: Opmeer

Wethouder Dhr. van Ham

Datum: …./…./ 2024

Plaats: Bovenkarspel

Naar boven