Verkeersbesluit voetgangersoversteekplaats, instellen voorrangsregeling op de rotonde en verplaatsen bushalte

Verkeersbesluit ten behoeve van het opheffen en aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen, het instellen van een voorrangsregeling en verplichte rijrichtingen op de rotonde, en het verplaatsen van de bushalte op/aan de Godfried Schalckenstraat te Made.

 

Burgemeester en wethouders van Drimmelen,

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de straat Godfried Schalckenstraat te Made in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Drimmelen;

  • de Godfried Schalckenstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Drimmelen;

  • de Godfried Schalckenstraat is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50km/u;

  • de Godfried Schalckenstraat de doorgaande verbinding vormt tussen de autosnelweg A59 en het centrum van de kern Made;

  • de straat door ongeveer 8.000 motorvoertuigen per dag wordt gebruikt;

  • de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk-Van Den Houtstraat ingericht is als voorrangskruispunt, waarbij verkeer komende vanaf de Haasdijk en de Van Den Houtstraat voorrang moet verlenen aan weggebruikers op de Godfried Schalckenstraat;

  • sinds 2017 op de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk-Van Den Houtstraat 4 ongevallen hebben plaatsgevonden met in totaal 2 gewonden;

  • ter plaatse van de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk-Van Den Houtstraat de oversteekbaarheid van de doorgaande route slecht is vanwege de hoeveelheid en snelheid van het verkeer op de doorgaande route;

  • in het coalitieakkoord “Bouwen aan een duurzaam, sociaal en veilig Drimmelen” van de gemeente Drimmelen van 29 april 2022 is vastgesteld dat een rotonde zal worden gerealiseerd ter hoogte van de kruising Godfried Schalckenstraat- Van Den Houtstraat - Haasdijk om de verkeersveiligheid te verbeteren;

  • in de huidige situatie direct ten zuiden van het kruispunt aan de Godfried Schalckenstraat een bushalte ligt;

  • in de huidige situatie twee voetgangersoversteekplaatsen aanwezig zijn direct ten zuiden en ten noorden van het kruispunt in de Godfried Schalckenstraat, opgedeeld in twee segmenten door middel van een middengeleider die voorzien zijn van een D02 bord;

  • de beoogde rotonde meer ruimte zal innemen dan de huidige kruising en daarmee deels op de locatie van de huidige bushalte en voetgangersoversteekplaatsen zal komen te liggen;

  • de bushalte en voetgangersoversteekplaatsen met middengeleider en daarop D02 borden in de Godfried Schalckenstraat daardoor verplaatst moet worden;

  • de Godfried Schalckenstraat tussen de kruising met de Haasdijk en de kruising met de Cullaan een wegprofiel heeft met een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer, tweezijdig aanliggende verhoogde fietspaden en een trottoir aan de westzijde van de straat;

  • om zowel de beoogde rotonde in te passen als de bushalte te kunnen verplaatsen, de fietspaden aangepast worden tot verhoogde fietsstroken op de rijbaan;

  • het wegprofiel hierdoor voldoende ruimte heeft om de bushalte 75 meter ten zuiden van de kruising met de Haasdijk te verplaatsen en hiermee de bushalte ter hoogte van het Dennenhof komt te liggen;

  • de bushalte toegankelijk wordt voor voetgangers via het Dennenhof en de parallelweg van de Godfried Schalckenstraat;

  • voor het verplaatsen van de bushalte overleg heeft plaatsgevonden met de busmaatschappij, hulpdiensten, omwonenden en nabijgelegen organisaties en instellingen;

  • de aansluitingen vanaf de Haasdijk en de Van Den Houtstraat op de Godfried Schalckenstraat zijn ingericht als uitritconstructies;

  • de huidige voetgangersoversteekplaatsen niet conform de landelijke CROW-richtlijnen zijn ingericht doordat de voetgangersoversteekplaatsen niet op een snelheid verlagende maatregel liggen en hierdoor onveilige situaties kunnen ontstaan;

  • de te realiseren rotonde een snelheid verlagende- en een attentie verhogende werking heeft, waardoor de verkeersveiligheid op de kruising en de oversteekbaarheid van de kruising wordt vergroot.

  • de voorrang tussen verkeersdeelnemers op de rotonde wordt geregeld met borden, haaientanden en inritblokken;

  • het gewenst is voetgangersoversteekplaatsen in te stellen in de Haasdijk en de Van Den Houtstraat bij de kruising met de Godfried Schalckenstraat, waarmee de voetgangersoversteekplaatsen onderdeel zijn van de te realiseren rotonde;

  • twee informatieavonden hebben plaatsgevonden waarbij het ontwerp van de rotonde is gepresenteerd aan omwonenden en belanghebbenden en deze hun reactie konden geven op het ontwerp;

  • meerdere gesprekken op locatie hebben plaatsgevonden met bewoners die dichtbij het kruispunt wonen;

  • zoveel mogelijk reacties van omwonenden zijn verwerkt in het definitieve ontwerp;

  • niet alle reacties zijn verwerkt omdat deze technisch niet uitvoerbaar waren en/of vanuit verkeerskundig oogpunt niet gewenst;

  • bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling “Algemeen mandaat-, volmacht -en machtigingsbesluit 30 juni 2023” is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer van gemeente Drimmelen;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

Besluiten:

  • 1.

    De bushalte aan de Godfried Schalckenstraat op te heffen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het verwijderen van borden L03b (Bushalte) zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 direct ten zuiden van de kruising Godfried Schalckenstraat-Haasdijk.

  • 2.

    Een bushalte aan de Godfried Schalckenstraat in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het plaatsen van borden L03b (Bushalte) zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 ter hoogte van het Dennenhof.

  • 3.

    De voetgangersoversteekplaatsen in de Godfried Schalckenstraat op te heffen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het verwijderen van markering zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) direct ten noorden en ten zuiden van de kruising in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk;

  • 4.

    Het gebod voor alle bestuurders om het bord op de middengeleiders direct ten noorden en ten zuiden van de kruising in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op te heffen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het verwijderen van borden D02 zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) direct ten noorden en ten zuiden van de kruising in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk;

  • 5.

    Voetgangersoversteekplaatsen in de Godfried Schalckenstraat, Haasdijk en de Van Den Houtstraat in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het aanbrengen van markering zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) direct ten noorden, ten oosten, ten zuiden en ten westen van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk en de Van Den Houtstraat;

  • 6.

    Een gebod voor alle bestuurders om het bord op de middengeleiders direct ten noorden en ten zuiden van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het plaatsen van borden D02 zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) direct ten noorden en ten zuiden van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk;

  • 7.

    Een voorrangsregeling op de rotonde in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het plaatsen van borden B06 zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) op toe leidende wegen van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat.

    • b.

      Het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) op de toe leidende wegen van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat.

  • 8.

    Een verplichte rijrichting voor alle bestuurders op de rotonde in te stellen en dit kenbaar te maken door:

    • a.

      het plaatsen van vier D01 borden zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen van de te realiseren rotonde in de Godfried Schalckenstraat bij de kruising met de Haasdijk;

  •  

De locatie van verwijdering en plaatsing van de genoemde maatregelen wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

Bijlagen:

  • Situatietekening

 

Made, 24-7-2024

Namens burgemeester en wethouders,

Martin van Drimmelen

Afdelingshoofd openbare werken

Bezwaarprocedure

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na de dag waarop het is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het bestuursorgaan dat dit besluit heeft genomen, dus aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad en moet worden verzonden naar Postbus 19, 4920 AA Made.

Het bezwaar dient te zijn ondertekend en bevat tenminste:

- Naam en adres van de indiener;

- De dagtekening;

- Omschrijving van het besluit met vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

- Een opgave van de reden(-en) waarom men zich niet met het besluit kan verenigen.

 

Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda.

Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

- Naam en adres van de verzoeker;

- De dagtekening;

- Vermelding van het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen en datum of kenmerk van het besluit;

- De gronden van het verzoek (motivering).

 

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening ( DigiD ). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar aanleiding van het verzoek kan de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Voor de behandeling van het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de Rechtbank Zeeland – West-Brabant wijst u na indiening van het verzoekschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht u binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigde griffierecht moet worden voldaan.

Meer informatie over de bezwaarschriftprocedure vindt u op www.drimmelen.nl, of in de folder in het informatierek van het gemeentehuis. Ook kunt u contact opnemen met de secretaris van de bezwaarschriftencommissie via het telefoonnummer 140162.

Naar boven