Kenmerk: 474974
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente Noordenveld, hiertoe bevoegd op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994),
gelet op de doelstellingen en de bepalingen van de WVW 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),
Overwegingen ten aanzien van het besluit,
dat de gemeente Noordenveld de ambitie heeft om in 2040 klimaatneutraal te zijn;
dat In 2050 is alle vervoer emissieloos is, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord;
dat elektrisch vervoer een belangrijke bijdrage levert aan deze ambities, dit de afgelopen jaren gegroeid is in Nederland en in de komende jaren zal groeien;
dat onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan auto’s die aangedreven worden door een elektromotor en minimaal 50 km elektrisch rijden kunnen op één acculading;
dat één van de belemmeringen voor een snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland de beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden is;
dat het voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;
dat een dergelijk oplaadpunt onder meer gerealiseerd is door de inrichting van een parkeerplaats in de buurt van Batinge 59 te Norg;
dat nu uit gebruikersdata blijkt dat op deze locatie extra laadcapaciteit wenselijk is en er daarom een extra elektrische laadpaal wordt bijgeplaatst;
dat er per elektrische laadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;
dat dit betekent dat er per laadpaal twee parkeerplaatsen benodigd zijn waarop de elektrische voertuigen zich kunnen opstellen om op te laden;
dat het wenselijk is twee parkeerplaatsen bij het oplaadpunt nabij Batinge 59 aan te wijzen als parkeerplaatsen die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;
dat het nodig is om de betreffende parkeerplaatsen middels een verkeersbesluit aan te wijzen als een parkeerplaats die als specifiek doel heeft het opladen van elektrische voertuigen;
dat gezien de behoefte voor het opladen van elektrische auto’s ten tijde van het nemen van het besluit er nu één parkeerplaats wordt ingericht als een parkeerplaats om een elektrisch voertuig te kunnen opladen;
dat het andere parkeerplaats vooralsnog niet als een oplaadplaats wordt ingericht, maar als blijkt dat er wel behoefte bestaat aan een tweede oplaadplaats deze plaats snel kan worden ingericht;
dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt tot:
– het verzekeren van de veiligheid op de weg;
– het beschermen van weggebruikers en passagiers;
– het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
dat de weg in beheer is van de gemeente;
dat overeenkomstig met artikel 24 van het BABW positief advies is gegeven door de korpschef van de nationale politie van het basisteam Noord-Nederland.
BESLUIT