Beleidsregels ontheffingen nul-emissie-zone Nijmegen 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen, gelezen het voorstel van 10 september 2024;

 

gelet op

 

  • de artikelen 62, 86c, 86e en 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

en gezien het besluit van de raad van 23 september 2020 om per 1 januari 2025 in Nijmegen een nul-emissiezone voor stadslogistiek in te stellen, het intentie-besluit van het College van 20 juni 2023 om de verlening van ontheffingen voor deze nul-emissie-zones via het landelijk Centraal Loket te laten lopen en het verkeersbesluit nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s centrum Nijmegen, Hof van Holland en Campus Heijendaal (nr. D240724347);

 

overwegende dat

  • per 1 januari 2025 op grond van artikel 86e RVV 1990 een nul-emissiezone mag zijn vastgesteld;

  • vanaf 1 januari 2025 in het gebied zoals aangegeven in het verkeersbesluit ‘nul-emissiezone Nijmegen’ met nr. D240724347 een nul-emissiezone stadslogistiek geldt;

besluit vast te stellen de:

Beleidsregels ontheffingen nul-emissiezone Nijmegen 2025

 

Algemene bepalingen:  

Artikel 1 Definities:

In dit ontheffingenbeleid wordt verstaan onder:

  • bijzonder voertuig: vrachtauto met carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31, of de aanduiding voor speciale doeleinden SB of SF, een kermisvrachtauto, een circusvrachtauto, een vrachtauto ingezet voor exceptioneel transport, een verhuisauto, een vrachtauto met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer, of een opleggertrekker met 4 of meer-assen;

  • Centraal Loket: gemandateerde die namens het college de in het daartoe verleende mandaat aangeduide ontheffingsaanvragen van de bij verkeersbesluit ingestelde nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s in behandeling neemt en besluit op deze aanvragen;

  • college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen;

  • datum van eerste toelating (DET): datum waarop het voertuig voor het eerst in gebruik is genomen, zoals voor in Nederland geregistreerde voertuigen is vastgelegd in het kentekenregister van de RDW;

  • datum tenaamstelling: datum waarop het voertuig op naam is gesteld zoals voor in Nederland geregistreerde voertuigen is vastgelegd in het kentekenregister van de RDW;

  • eigenaar: natuurlijke persoon of rechtspersoon op wiens naam het kenteken bij de RDW geregistreerd staat;

  • lease: zowel operationele als financiële lease waaraan een rechtsgeldige leaseovereenkomst ten grondslag ligt;

  • nul-emissiezone: ruimtelijk begrensd gebied dat is gelegen in een gemeente waar, om reden van leefbaarheid, luchtkwaliteit en klimaat, een selectief toelatingsbeleid voor bedrijfsauto’s en vrachtauto’s wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieuhinder, luchtverontreiniging en CO2-uitstoot, dat is ingesteld bij verkeersbesluit met de zonaal uitgevoerde verkeersborden C22e, met onderborden als bedoeld in artikel 86e van het RVV 1990;

  • plug-in hybride vrachtauto: vrachtauto die in het kentekenregister van de RDW gekenmerkt is met OCV-HEV of OVC-FCHV;

  • RDW: Dienst Wegverkeer;

  • toegang: recht op verblijf in de zone op de datum of periode waarvoor vrijstelling of ontheffing verleend is;

  • verhuisauto: vrachtauto als bedoeld in artikel 86c van het RVV 1990 en die als zodanig bij het Centraal Loket is geregistreerd.

Artikel 2 – Toepassingsbereik

Deze beleidsregels zijn van toepassing op ontheffingen in het kader van de bij verkeersbesluit met nr. D240724347 met ingang van 1 januari 2025 ingestelde nul-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto’s.

 

§ 1 – LANGDURIGE ONTHEFFINGEN

 

Artikel 3 – Ontheffing in verband met de levertijd van een vervangend emissieloos voertuig

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag voor een bedrijfs- of een vrachtauto een ontheffing op kenteken, indien dit voertuig aantoonbaar vervangen wordt door een emissieloos voertuig dat nog niet geleverd is en in het geval van een leasevoertuig de leaseperiode langer is dan een jaar gerekend vanaf het moment van levering van het leasevoertuig.

  • 2.

    Bij de aanvraag in verband met de vervanging van een voertuig door een aangekocht emissieloos voertuig wordt ten minste een aankoopbewijs in de vorm van een opdrachtbevestiging, met de verwachte levertijd van het voertuig inclusief eventuele opbouw overlegd.

  • 3.

    Bij de aanvraag in verband met de vervanging van een voertuig door een emissieloos leasevoertuig, wordt ten minste een leasecontract met de verwachte levertijd van het te leasen voertuig overlegd.

  • 4.

    Bij de aanvraag in verband met de vervanging door een emissieloos voertuig van een voertuig waarvoor een aanbestedingsprocedure gaande is, wordt ten minste een bewijs van start van de aanbesteding met daarin de gevraagde levertijd overgelegd.

  • 5.

    Een ontheffing gebaseerd op het eerste lid wordt verleend voor de duur van de levertijd zoals aangegeven op het aankoopbewijs, leasecontract of de in de aanbesteding opgenomen levertijd van het voertuig, inclusief eventuele opbouw, plus dertig dagen.

  • 6.

    Het te vervangen voertuig komt niet opnieuw in aanmerking voor een ontheffing op grond van dit artikel.

Artikel 4 – Ontheffingen voor bijzondere voertuigen met een DET tot 13 jaar oud

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag een ontheffing op kenteken voor de volgende categorieën bijzondere voertuigen met een datum eerste toelating (DET) tot en met 12 jaar oud die geen toegang hebben tot de nul-emissiezone:

    • a.

      kermis- en circusvrachtauto’s;

    • b.

      vrachtauto’s voor exceptioneel transport;

    • c.

      verhuisauto’s;

    • d.

      vrachtauto’s met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer.

  • 2.

    De ontheffing voor een kermis- of circusvrachtauto wordt verleend als blijkt uit belastinggegevens dat het voertuig gedeeltelijke vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting heeft gekregen.

  • 3.

    De ontheffing voor een vrachtauto voor exceptioneel transport wordt verleend na aanlevering van de ontheffing exceptioneel transport met daarop het kenteken van het (trekkende) voertuig en het RDW-klantnummer.

  • 4.

    De ontheffing voor een verhuisauto wordt verleend als de verhuisonderneming die het kenteken aanmeldt, staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel in de categorie ‘Verhuisvervoer’, het aangemelde voertuig een verhuisauto is, en de verhuisonderneming de kentekenhouder is. Om vast te stellen of verhuizen een structurele bedrijfsactiviteit is, kan aanvrager gevraagd worden om een of meer van de volgende stukken te overleggen:

    • a.

      een kopie van het lidmaatschapsbewijs van de Organisatie voor Erkende Verhuizers, dan wel;

    • b.

      verhuisovereenkomsten, waaruit blijkt dat er het hele jaar door wordt verhuisd;

    • c.

      een verzekeringspolis, waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de wettelijke eisen en verhuizingen als activiteit zijn gedekt door een aansprakelijkheidsverzekering;

    • d.

      opleidingscertificaten, waaruit blijkt dat het personeel dat in dienst is, een verhuisopleiding heeft genoten;

    • e.

      Algemene Voorwaarden, welke zien op het uitvoeren van verhuizingen.

  • 5.

    De ontheffing voor een vrachtauto met een laadkraan met een hefvermogen van 35 tonmeter of meer wordt verleend op grond van een keuringsbewijs van de RDW voor dit voertuig. Als de kraan meerdere keren uitschuifbaar is, is het hefvermogen:

    • a.

      minimaal 33 tonmeter als de mast 2 keer uitschuifbaar is;

    • b.

      minimaal 32 tonmeter als de mast 3 keer uitschuifbaar is;

    • c.

      minimaal 31 tonmeter als de mast 4 keer uitschuifbaar is;

    • d.

      minimaal 30 tonmeter als de mast 5 keer uitschuifbaar is;

    • e.

      minimaal 29 tonmeter als de mast 6 keer uitschuifbaar is;

    • f.

      minimaal 29 tonmeter als de mast 7 keer uitschuifbaar is;

    • g.

      minimaal 28 tonmeter als de mast 8 keer uitschuifbaar is.

  • 6.

    Het college weigert een aanvraag voor een ontheffing voor een bijzonder voertuig met een datum van eerste toelating van 13 jaar of ouder als bedoeld in dit artikel.

  • 7.

    De ontheffing vervalt van rechtswege vanaf 13 jaar na DET van het voertuig.

Artikel 5 – Ontheffing voor plug-in hybride vrachtauto

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag een ontheffing op kenteken voor een plug-in hybride vrachtauto, indien deze aantoonbaar emissieloos rijdt in de nul-emissiezone.

  • 2.

    De aanvrager verklaart schriftelijk bij de aanvraag:

    • a.

      elektrisch te rijden in de nul-emissiezone; en

    • b.

      voertuigdata bij te houden met daarbij de gereden routes.

  • 3.

    Aan de ontheffing wordt in ieder geval het voorschrift verbonden dat de ontheffinghouder, op verzoek van het college, binnen zes weken voertuigdata verstrekt waaruit blijkt dat emissieloos wordt gereden in de nul-emissiezone.

  • 4.

    Als tijdens een steekproefcontrole wordt geconstateerd dat het voertuig niet emissieloos binnen de nul-emissiezone heeft gereden, kan de ontheffing worden ingetrokken.

  • 5.

    Het voertuig waarvan de ontheffing is ingetrokken, komt voor de gemeente Amsterdam niet meer in aanmerking voor een ontheffing op grond van dit artikel.

  • 6.

    De ontheffing vervalt van rechtswege op 31 december 2029 om 24:00uur.

Artikel 6 – Ontheffing voor voertuigen die niet emissieloos verkrijgbaar zijn

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor voertuigen waarvoor aantoonbaar nog geen vergelijkbaar emissieloos alternatief voertuig verkrijgbaar is.

  • 2.

    Bij de aanvraag wordt een of meer van de volgende documenten overgelegd met betrekking tot het voertuig waarvoor ontheffing wordt aangevraagd:

    • a.

      offertes van twee leveranciers die verklaren dat het beoogde voertuig en/of de gewenste voertuig(-configuratie) met de vereiste specificaties niet emissieloos verkrijgbaar is; en

    • b.

      één kenteken van de aanhanger behorend bij het huidige voertuig, waaruit blijkt dat de aanhanger van dezelfde eigenaar is als het voertuig waarvoor ontheffing wordt aangevraagd; of

    • c.

      een bewijsstuk waaruit het benodigde elektrische vermogen blijkt van de opbouw van het voertuig; of

    • d.

      een bewijsstuk waaruit blijkt dat het voertuig voor de bedrijfsvoering wordt gebruikt voor ondeelbare lading en de massa hiervan; of

    • e.

      een bewijsstuk waaruit blijkt dat het voertuig wordt ingezet voor verplaatsing van zeer zware lading die in grote volumes over onverharde ondergrond moet worden verplaatst; of

    • f.

      een bewijsstuk waaruit blijkt dat het voertuig wordt ingezet voor uitzonderlijke logistieke toepassingen waarvoor overslag van grote naar kleine voertuigen niet mogelijk is; of

    • g.

      een bewijsstuk waar uit blijkt dat een specialistisch voertuig dat zowel op de weg als op het spoor moet kunnen rijden, in elektrische uitvoering zo zwaar zou worden dat het niet door de RDW goedgekeurd kan worden.

  • 3.

    Op basis van de beoordeling van de onder het tweede lid ingediende documenten en de mogelijkheden of alternatieven die er zijn voor het voertuig in het kader van bijvoorbeeld innovatie, stand van de techniek, vergelijkbaarheid of proportionaliteit op het moment van de aanvraag, wordt ontheffing verleend:

    • a.

      wanneer de toegestane maximum massa van de aanhanger bedoeld in het tweede lid, onder b, groter is dan de jaarlijks vast te stellen richtwaarde.

    • b.

      wanneer het benodigde elektrische vermogen bedoeld in het tweede lid, onder c, groter is dan de jaarlijks vast te stellen richtwaarde;

    • c.

      wanneer naar het oordeel van het college er geen emissieloos alternatief is waarmee de aanvrager redelijkerwijs zijn werkzaamheden kan uitvoeren;

    • d.

      wanneer naar het oordeel van het college dat een voertuig voor toepassingen als bedoeld in het tweede lid, onder d, e of f, niet emissieloos verkrijgbaar is;

    • e.

      wanneer het in het tweede lid, onder g, bedoelde bewijsstuk wordt overlegd.

  • 4.

    De duur van een ontheffing als bedoeld in dit artikel is voor een bestaand voertuig telkens maximaal een jaar.

  • 5.

    Per aanhanger wordt voor één voertuig op kenteken ontheffing verleend op grond van dit artikel.

  • 6.

    Voor bestaande voertuigen kan tot en met 31 december 2029 een ontheffing worden verleend.

  • 7.

    Ook voor een nieuw aan te schaffen voertuig dat niet emissieloos is en een bestaand voertuig vervangt kan ontheffing verleend worden tot en met 31 december 2029.

  • 8.

    In het geval dat ontheffing wordt aangevraagd voor een voertuig zoals bedoeld in lid 7 en het voertuig is nog niet op kenteken gezet, dan kan de ontheffing op een andere manier, bijvoorbeeld per post, worden aangevraagd dan via het digitale portal van de gemeentelijke website of van het Centraal Loket.

Artikel 7 – Ontheffing voor particuliere bedrijfs- en vrachtauto´s

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een bedrijfs- of vrachtauto met emissieklasse 5 of hoger in particuliere bezit, wanneer deze voertuigen aantoonbaar uitsluitend particulier worden gebruikt.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij de aanvraag de volgende documenten:

    • a.

      een kwartaalrekening inzake betaalde motorrijtuigenbelasting of een uitdraai van bankafschriften waaruit de betaling van het afgelopen half jaar blijkt; en

    • b.

      autoverzekeringspapieren; en

    • c.

      recente foto’s van de betreffende bedrijfs- of vrachtauto waarop het voertuig zowel van binnen als buiten zichtbaar is inclusief het kenteken; en

    • d.

      een schriftelijke verklaring waarin melder verklaart de bedrijfs- of vrachtauto alleen voor eigen privé gebruik in te zetten en te blijven inzetten.

  • 3.

    De ontheffing wordt tot uiterlijk 31 december 2027 verleend.

Artikel 8 - Ontheffing voor bedrijfs- en vrachtauto´s die vanwege een handicap zijn aangepast

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een bedrijfs- of vrachtauto die geen toegang heeft tot de nul-emissiezone, indien deze bedrijfs- of vrachtauto aantoonbaar in verband met een handicap van de voertuigeigenaar, de bestuurder van het voertuig, van een gezinslid van de eigenaar danwel de bestuurder of van een persoon aan wie de eigenaar of bestuurder mantelzorg verleent, is aangepast voor een bedrag van ten minste € 500.

  • 2.

    De aanvrager overlegt bij de aanvraag ten minste:

    • a.

      een betaalbewijs van een onderneming die aantoonbaar gespecialiseerd is in voertuigaanpassingen voor gehandicapten en waaruit de aanpassing blijkt, of;

    • b.

      een foto van het voertuig waarop de aanpassing in of aan het voertuig zichtbaar is en een foto waarop het voertuig en het kenteken zichtbaar zijn; en

    • c.

      een kopie van de gehandicaptenparkeerkaart van de voertuigeigenaar, bestuurder van het voertuig, van een gezinslid van de eigenaar danwel de bestuurder of van een persoon aan wie de eigenaar mantelzorg verleent.

§ 2 - DAGONTHEFFINGEN

 

Artikel 9 - Dagontheffing voor bedrijfsauto’s

  • 1.

    Voor een bedrijfsauto die niet voldoet aan de eisen van de nul-emissiezone wordt door het college van de gemeente Nijmegen op aanvraag ten hoogste twaalf keer per kalenderjaar een dagontheffing verleend.

  • 2.

    De dagontheffing wordt per kenteken verleend, telkens voor een periode van 30 uur, die begint om 00.00 uur op de in de aanvraag aangegeven kalenderdag en eindigt om 06:00 uur op de volgende kalenderdag.

  • 3.

    De ontheffing kan tot en met dezelfde kalenderdag aangevraagd worden, ook als het voertuig eerder die kalenderdag in de nul-emissiezone is geweest.

  • 4.

    Bij verkoop van het voertuig, vervreemding of overdracht van het kenteken naar een andere kentekenhouder blijft het aantal reeds verleende dagontheffingen in het betreffende kalenderjaar en voor de betreffende zone(s) staan.

Artikel 10 - Dagontheffing voor vrachtauto’s

  • 1.

    Voor een vrachtauto die niet voldoet aan de eisen van de nul-emissiezone wordt door het college van de gemeente Nijmegen op aanvraag ten hoogste twaalf keer per kalenderjaar een dagontheffing verleend.

  • 2.

    De dagontheffing wordt per kenteken verleend, telkens voor een periode van 30 uur, die begint om 00.00 uur op de in de aanvraag aangegeven kalenderdag en eindigt om 06:00 uur op de volgende kalenderdag.

  • 3.

    De ontheffing kan tot en met dezelfde kalenderdag aangevraagd worden, ook als het voertuig eerder die kalenderdag in de nul-emissiezone is geweest.

  • 4.

    Bij verkoop van het voertuig, vervreemding of overdracht van het kenteken naar een andere kentekenhouder blijft het aantal reeds verleende dagontheffingen in het betreffende kalenderjaar en voor de betreffende zone(s) staan.

Artikel 11 -- niet van toepassing --

 

§ 3 - GEMEENTESPECIFIEKE ONTHEFFINGEN

 

Artikel 12 – Ontheffing voor bedrijfs- of vrachtauto’s in verband met bedrijfseconomische omstandigheden

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een bedrijfs- of vrachtauto, indien wordt aangetoond dat de bedrijfseconomische omstandigheden van het bedrijf in verband met aanschafkosten van een emissieloos voertuig dit noodzakelijk maakt.

  • 2.

    Het college verleent de ontheffing indien de aanvrager aantoont dat:

    • a.

      voor de onderneming geen alternatieve vervoeroplossing voorhanden is om de nul-emissiezone te betreden, rekening houdend met de verhouding tussen laadcapaciteit van diens voertuig en de werkelijke vracht;

    • b.

      met het voertuig vaker dan het maximaal aantal te verkrijgen dagontheffingen in de nul-emissiezone wordt gereden;

    • c.

      sprake is van afhankelijkheid van de nul-emissiezone voor zijn omzet; en

    • d.

      mits dat in verband met de aanschafkosten van een emissieloos voertuig een bedrijf in zodanige bedrijfseconomische omstandigheden dreigt te komen, dat een ontheffing noodzakelijk is.

  • 3.

    Bij de aanvraag worden de volgende documenten overlegd:

    • a.

      jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar;

    • b.

      BTW-aangiften van het huidige jaar;

    • c.

      overzicht van het voertuigenpark van de onderneming van de aanvrager;

    • d.

      rittenstaten en facturen waaruit de behaalde omzet in de nul-emissiezone met het betreffende voertuig blijkt;

    • e.

      contracten waaruit blijkt dat de onderneming werkzaamheden in de nul-emissiezone verricht;

    • f.

      kenteken van het betreffende voertuig;

    • g.

      voor zover aanwezig, een offerte van de leverancier van een voor de nul-emissiezone geschikt(e) voertuig(en) inclusief de eventueel noodzakelijke aanpassingen; en

    • h.

      indien aanwezig, een standplaatsvergunning of marktvergunning.

  • 4.

    Een ontheffing op basis van dit artikel kan per voertuig met bijbehorend kenteken worden verleend voor telkens maximaal één jaar.

Artikel 13 – Afwijkingsbevoegdheid

  • 1.

    Het college kan overeenkomstig artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht op aanvraag op kenteken ten gunste van een aanvrager een ontheffing verlenen wegens bijzondere omstandigheden die bij het opstellen van dit beleid niet zijn voorzien of als toepassing ervan gevolgen heeft voor de aanvrager die onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregel te dienen doelen.

  • 2.

    De aanvrager dient in ieder geval een document met toelichting op de aanvraag aan te leveren.

  • 3.

    Bij de afweging tot het verlenen van een ontheffing op grond van dit artikel neemt het college in ieder geval mee:

    • a.

      de noodzaak om in de nul-emissiezone te rijden met het betreffende voertuig en de voorhanden zijnde alternatieven;

    • b.

      de te verwachten frequentie van het aantal ritten in de nul-emissiezone.

Artikel 14 – Ontheffing voor vergunninghouders markt- en standplaatsen Nijmegen

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een bedrijfs- of vrachtauto, indien wordt aangetoond dat de aanvrager beschikt over een standplaatsvergunning of marktplaatsvergunning voor een nul-emissiezone in de gemeente Nijmegen. Uit de vergunning moet blijken dat:

    • a.

      de vergunning voor 1-1-2025 is verleend;

    • b.

      de eigenaar van de vergunning vaker dan twaalf keer per kalenderjaar in de nul-emissiezone van Nijmegen moet zijn.

  • 2.

    Een aanvrager krijgt eenmalig ontheffing voor één of meerdere voertuigen. Bij vervanging van het voertuig of voertuigen dient rekening gehouden te worden met de geldende eisen van de nul-emissiezone.

  • 3.

    Het kenteken dient op naam van de aanvrager of diens onderneming geregistreerd te zijn.

  • 4.

    Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden aangeleverd:

    • a.

      het kenteken van het voertuig (bij een buitenlands voertuig tevens tenaamstelling en voertuiggegevens);

    • b.

      nummer KvK (kamer van koophandel) of vergelijkbare instantie in geval van een buitenlandse onderneming;

  • 5.

    Deze lokale ontheffing is alleen geldig in de gemeente Nijmegen en geldt tot uiterlijk 1-1-2033.

  • 6.

    Deze lokale ontheffing dient lokaal (bij gemeente Nijmegen) te worden aangevraagd.

  • 7.

    Deze lokale ontheffing dient minimaal twee weken voor het betreden van de nul-emissiezone aangevraagd te worden.

Artikel 15 – Ontheffing voor kermisvoertuigen in verband met evenement in Nijmegen

  • 1.

    Het college verleent op aanvraag ontheffing op kenteken voor een kermisvoertuig van 13 jaar en ouder, indien wordt aangetoond dat de aanvrager beschikt over een standplaats tijdens een evenement in de binnenstad van Nijmegen. Daarbij geldt:

    • a.

      een evenement zoals gedefinieerd in Artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening van Nijmegen.

  • 2.

    De ontheffing wordt voor maximaal twee weken verleend.

  • 3.

    Het kenteken dient op naam van de aanvrager of diens onderneming geregistreerd te zijn.

  • 4.

    Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden aangeleverd:

    • a.

      het kenteken van het voertuig (bij een buitenlands voertuig tevens tenaamstelling en voertuiggegevens);

    • b.

      nummer KvK (kamer van koophandel) of vergelijkbare instantie in geval van een buitenlandse onderneming;

  • 5.

    Deze lokale ontheffing is alleen geldig in de gemeente Nijmegen en geldt tot uiterlijk 1-1-2030.

  • 6.

    Deze lokale ontheffing dient lokaal (bij gemeente Nijmegen) te worden aangevraagd.

  • 7.

    Deze lokale ontheffing dient minimaal twee weken voor het betreden van de nul-emissiezone aangevraagd te worden.

     

§ 4 – OVERIGE BEPALINGEN

 

Artikel 16 – Algemene overige bepalingen

  • 1.

    De aanvraag van een ontheffing wordt in beginsel digitaal op het daartoe bestemde aanvraagformulier via het daartoe bestemde digitale portaal van de gemeentelijke website of van het Centraal Loket ingediend.

  • 2.

    Aan een ontheffing kunnen door het college voorschriften of beperkingen worden verbonden in het belang van de handhaving, de openbare veiligheid, de verkeersveiligheid of het milieu.

  • 3.

    De aanvrager van een ontheffing kan om aanvullende bewijsstukken gevraagd worden, indien dit voor de beoordeling noodzakelijk is.

  • 4.

    Aan een ontheffing wordt in ieder geval het voorschrift verbonden dat de bestuurder van een voertuig die zich bevindt in de nul-emissiezone de ontheffing, of een kopie daarvan, op verzoek van de handhaver toont. Aan een kopie van de ontheffing wordt gelijkgesteld een afbeelding daarvan op een smartphone, laptop, tablet of ander mobiel device, apparaat of toestel.

Artikel 17 – Weigerings- en intrekkingsgronden langdurige ontheffing

  • 1.

    Het college:

    • a.

      kan een aanvraag afwijzen wanneer een ontheffing als bedoeld in de artikelen 3, 5, 6, 7, 12 en 13 wordt aangevraagd voor een bedrijfs- of vrachtauto die geen toegang heeft tot de nul-emissiezone door een ondernemer of eigenaar die zich na 31 december 2024 in het gebied van de nul-emissiezone vestigt;

    • b.

      wijst een aanvraag af wanneer een ontheffing als bedoeld in de artikelen 3, 5, 6, 7, 12 en 13 wordt aangevraagd voor een bedrijfsauto of vrachtauto die geen toegang heeft tot de nul-emissiezone met een datum tenaamstelling na 31 december 2024, met uitzondering van het bepaalde in artikel 6, zevende lid, of;

    • c.

      kan een aanvraag afwijzen wanneer een ontheffing als bedoeld in de artikelen 3, 5, 6, 7, 12 en 13 wordt aangevraagd door een ondernemer of eigenaar die werk heeft aangenomen in de nul-emissiezone na 31 december 2024 met een bedrijfsauto of vrachtauto die niet voldoet aan de eisen van de nul-emissiezone.

  • 2.

    Het college trekt een verleende ontheffing in:

    • a.

      indien ter verkrijging daarvan aantoonbaar onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

    • b.

      indien gewijzigd beleid dit noodzakelijk maakt;

    • c.

      veranderde wet- en regelgeving dit noodzakelijk maakt;

    • d.

      op verzoek van de ontheffinghouder;

    • e.

      als geconstateerd wordt dat niet meer wordt voldaan aan de voorschriften, voorwaarden danwel beperkingen die aan de ontheffing zijn verbonden en waaronder de ontheffing is verleend;

    • f.

      als de tenaamstelling van een voertuig waarvoor op grond van paragraaf 1 en 3 ontheffing is verleend, is gewijzigd.

  • 3.

    Bij verkoop van het voertuig, vervreemding of overdracht van het kenteken naar een andere kentekenhouder vervalt de op het kenteken verkregen ontheffing van rechtswege.

Artikel 18 – Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Ontheffingen verleend op basis van deze beleidsregels treden niet eerder in werking dan nadat de nul-emissiezone in de betreffende gemeente in werking is getreden.

Artikel 19 - Citeertitel

Dit beleid kan worden aangehaald als: Beleidsregels ontheffingen nul-emissiezone Nijmegen 2025

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 september 2024,

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgmeester

H.M.F. Bruls

Bijlage

 

Contouren nul-emissiezones Nijmegen

 

 

 

Naar boven