Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2024, 39490 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2024, 39490 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels VIP-tafels in de horeca
De burgemeester van de gemeente Purmerend,
gelet op artikel 2:28, zevende lid van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021,
overwegende dat het wenselijk is om incidenten rondom VIP-tafels en het gebruik van VIP-tafels ten behoeve van ondermijnende activiteiten te beperken en daarmee een goede gang van zaken in de openbare inrichting en de directe omgeving te waarborgen,
gelezen het voorstel van 11 januari 2024,
Wanneer VIP-tafels worden aangeboden, neemt de exploitant de volgende maatregelen om incidenten rondom VIP-tafels en het gebruik van VIP-tafels ten behoeve van ondermijnende activiteiten, zo veel mogelijk te beperken en daarmee een goede gang van zaken in de openbare inrichting en in de directe omgeving daarvan te waarborgen:
De exploitant houdt een volledige lijst van bezoekers van het VIP-gedeelte bij. Op deze lijst worden de voor- en achternaam en geboortedatum van de bezoekers genoteerd zoals aangegeven op het identiteitsbewijs. De bezoekerslijst wordt tot ten minste 14 dagen bewaard en wordt desgevraagd aan een toezichthoudende instantie overlegd.
Het VIP-gedeelte wordt afdoende in beeld gebracht door middel van camera’s. Camerabeelden worden tot ten minste 14 dagen bewaard. Indien er een incident heeft plaatsgevonden in de openbare inrichting, worden de camerabeelden ten minste tot 14 dagen na melding of aangifte van het incident bewaard. Camerabeelden kunnen ook ter controle van de uitvoering van het beleid worden bekeken door de toezichthouder.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 19 december 2023
Purmerend,
de burgemeester van Purmerend,
E. van Selm
De criteria die in artikel 1 onder a worden genoemd zijn niet uitputtend bedoeld. Afhankelijk van de omstandigheden van het geval kan bijvoorbeeld ook een eventueel geëiste omzetgarantie als voorwaarde voor het verkrijgen van een tafel of zitgelegenheid bijdragen aan het oordeel dat er sprake is van een VIP-tafel. Wel dient tenminste één van de genoemde criteria een rol te spelen bij de beoordeling. Het gaat hier niet om regulier zalenverhuur. Onderscheidend voor de VIP-tafel is dat er sprake is van een speciale en/of voorkeursbehandeling.
Met de VIP-gasten worden de personen bedoeld die de betreffende avond gebruik maken of gebruik hebben gemaakt van een of meerdere VIP-tafels.
Voor deze definities wordt aangesloten bij de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021.
Onder a, de exploitant houdt de verkoop van VIP-tafels te allen tijde in eigen hand.
De exploitant geeft de verkoop niet uit handen aan derden, zoals een promotor. Niet in de (online)voorverkoop en niet aan de deur. Het is belangrijk dat de exploitant zelf de regie houdt over de bedrijfsvoering. Door de verkoop in eigen hand te houden bepaalt de exploitant aan wie VIP-tafels worden verkocht (of worden geweigerd), lopen de geldstromen via de exploitant en kan hij/zij controleren of alle rekeningen giraal worden voldaan, zoals is bepaald in artikel 2 onder f.
Onder b, bij de toegang tot de openbare inrichting worden gasten gevisiteerd door gecertificeerde beveiligingsbeambten conform de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
Gezien de geweldsincidenten die zich in Noord-Holland rondom VIP-tafels hebben voorgedaan en de aantrekkingskracht die VIP-tafels hebben op personen met criminelen antecedenten, bestaat bij feesten met VIP-tafels een verhoogd risico op openbare orde incidenten. De visitatie van gasten draagt er toe bij deze risico’s te verlagen.
Onder c, van alle VIP-gasten dient te worden vastgesteld dat zij de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt aan de hand van een geldig legitimatiebewijs.
Door de legitimatieplicht wordt voorkomen dat minderjarigen plaats kunnen nemen aan VIP-tafels en daar vrijelijk gebruik kunnen maken van de beschikbare alcohol. De legitimatieplicht haalt VIP-gasten tevens uit de anonimiteit, waardoor het naar verwachting niet aantrekkelijk is om een VIP-tafel met ondermijnende intenties te gebruiken.
Onder d, de exploitant houdt een volledige lijst van bezoekers van het VIP-gedeelte bij.
Op deze lijst worden de voor- en achternaam en geboortedatum van de bezoekers genoteerd zoals aangegeven op het identiteitsbewijs. De bezoekerslijst wordt tot ten minste 14 dagen bewaard en wordt desgevraagd aan een toezichthoudende instantie overlegd. In het geval van incidenten rondom VIP-tafelbezoekers kunnen de namen van betrokken personen in een onderzoek snel worden vastgesteld door overheidsinstanties.
Onder e, het VIP-gedeelte wordt afdoende in beeld gebracht door middel van camera’s.
Camerabeelden worden tot ten minste 14 dagen bewaard. Indien er een incident heeft plaatsgevonden in het horecabedrijf, worden de camerabeelden ten minste 14 dagen na melding of aangifte van het incident bewaard. In het geval van incidenten kunnen de beelden door het Openbaar Ministerie worden gevorderd. In dat geval kan het Openbaar Ministerie overigens ook vorderen dat de beelden langer worden bewaard. Het cameratoezicht haalt VIP-gasten tevens uit de anonimiteit, waardoor het naar verwachting niet aantrekkelijk is om een VIP-tafel met ondermijnende intenties te gebruiken.
Onder f, rekeningen van en behorende bij de VIP-tafel dienen giraal te worden betaald; contante betalingen worden niet geaccepteerd.
Denk hierbij aan de rekening voor de aanschaf van de VIP-tafel, de drankrekening en eventuele andere bijkomende kosten. Voor de goede orde is het van belang dat de exploitant van te voren aan de bezoekers kenbaar maakt dat contante betalingen niet worden geaccepteerd. Met deze maatregel wordt beoogd het uitgeven en witwassen van zwart geld te voorkomen, waardoor het naar verwachting niet aantrekkelijk is om een VIP-tafel met ondermijnende intenties te gebruiken.
Onder g, in de gehele openbare inrichting dient de verkoop van flessen via girale betaling te worden voldaan.
Doordat flessen in de gehele openbare inrichting giraal moeten worden betaald, wordt voorkomen dat gasten van het VIP-gedeelte bij een andere bar of plek buiten het VIP-gedeelte alsnog flessen drank met contant geld kunnen aanschaffen en daarmee vervolgens op het VIP-gedeelte plaatsnemen. Met flessen wordt niet bedoeld flessen waaruit enkel één consumptie kan worden geschonken zoals bierflesjes. Bij een horecazaak met veel glasincidenten, kan het aanwezig hebben van flessen bij een VIP-tafel op last van de burgemeester worden verboden. Daartoe wordt dan een extra voorschrift aan de vergunning verbonden.
Onder h, waar het de veiligheidsmaatregelen betreft mogen VIP-gasten in geen geval een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van de reguliere gasten
Het krijgen van een ‘VIP-behandeling’ mag niet betekenen dat VIP-gasten aan de veiligheidsmaatregelen kunnen ontkomen.
Onder i, de exploitant registreert overlastgevende situaties en incidenten rondom VIP-gasten en meldt deze binnen drie dagen aan de politie.
Deze eis is belangrijk voor de registratie en naar aanleiding hiervan kan, indien noodzakelijk, passende actie worden ondernomen.
Naast de melding dient ook een plan aangeleverd te worden waarin per aspect van artikel 2 gemotiveerd wordt aangegeven hoe hier invulling aan wordt gegeven. Op grond van het derde lid kan de burgemeester binnen 10 dagen na ontvangst van de melding besluiten om de VIP-tafel te verbieden als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde of de openbare veiligheid in gevaar komt. Aanleiding om de VIP-tafel te verbieden kan zijn dat in het plan onvoldoende is toegelicht of is geborgd op welke wijze invulling wordt gegeven aan de in artikel 2 opgenomen eisen.
In geval van overtredingen wordt opgetreden conform de vigerende Sanctiestrategie horeca Purmerend. Dit houdt in dat het stappenplan van categorie 2 van de huidige sanctiestrategie wordt gevolgd. Bij een overtreding wordt dan eerst een bestuurlijke waarschuwing verzonden. Indien de overtreding daarna niet is ongedaan gemaakt, dan wordt de exploitatievergunning voor bepaalde tijd geschorst of ingetrokken.
Deze artikelen spreken voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-39490.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.