Gemeenteblad van Waadhoeke
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waadhoeke | Gemeenteblad 2024, 39474 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waadhoeke | Gemeenteblad 2024, 39474 | beleidsregel |
Inkoopbeleid gemeente Waadhoeke
Inkoopbeleid is onderdeel van de Inkooporganisatie. Het beschrijft in algemene zin wat Waadhoeke nastreeft met inkopen en aanbesteden.
De totale beschrijving van de inkooporganisatie bestaat uit:
In de Financiële verordening gemeente Waadhoeke 2024 wordt in artikel 28 (Financiële organisatie) onder g, is bepaald dat het College zorgdraagt voor het beleid en de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten.
“De Gemeente wil een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele en maatschappelijk verantwoorde inkoper en opdrachtgever zijn. Professioneel houdt in dat op een bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Gemeente en de Contractant.”
De voor inkoop meest relevante wet- en regelgeving volgen uit:
Waadhoeke tracht uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving tot een minimum te beperken.
2.2 Algemene beginselen bij inkopen
2.2.1 Algemene beginselen bij aanbesteden
Vanuit de Algemene Wet bestuursrecht
Normen voor overheidshandelen bedoeld om de individuele belangen van natuurlijke personen en rechtspersonen te beschermen tegen willekeurig gebruik van de macht van de overheid. |
Door het hanteren van uniforme documenten worden verschillende regelingen voorkomen, duidelijkheid gecreëerd, aanbesteden en inkopen vereenvoudigd en kosten verlaagd voor zowel ondernemers al de gemeente. De gemeente hanteert:
Inkopen vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de gemeente.
Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van Burgemeester en Wethouders. Mogelijkheden om af te wijken zijn gelimiteerd tot hetgeen in de Aw2012 en de Gids proportionaliteit staan omschreven.
Afwijkingen worden alleen in zeer uitzonderlijke gevallen toegestaan. Het is uitgesloten om af te wijken, indien het omstandigheden betreft die aan de gemeente te wijten zijn, of voorzienbaar waren, zoals tijdgebrek. Alleen onaanvaardbare zware (financiële) consequenties kunnen hierop een uitzondering vormen.
De gemeente kent de volgende procedures voor afhandeling van klachten:
Een klacht insturen naar de gemeente kan via Klachten Waadhoeke;
Klachtafhandeling bij Europese Aanbestedingen Klachten bij Europese Aanbestedingen.
3. ETHISCHE EN IDEËLE UITGANGSPUNTEN
De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde “Gedragscode integriteit Burgemeester en Wethouders” en het “Integriteitsbeleid voor de medewerkers van de gemeente Waadhoeke”.
Een toetsing van de integriteit van ondernemers kan op basis van de uitsluitingsgronden in het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) en de Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA), uitgegeven door Justis, Ministerie van Justitie en Veiligheid.
3.2 Maatschappelijk verantwoord inkopen
De gemeente hanteert in alle aanbestedingen de meest optimale mix van duurzaamheidsdoelen die leiden tot de meest gewenste uitvoering van de opdracht.
Arbeidsnormen en mensenrechten
De gemeente verwacht van haar leveranciers dat zij risico’s op schendingen van arbeidsnormen en mensenrechten in hun productieketen voorkomen (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon).
De gemeente biedt via haar inkoop- en aanbestedingsbeleid mogelijkheden aan Social Return on Investment door:
Onderdeel van professioneel inkopen is materiedeskundigheid. De gemeente streeft ernaar om altijd vooraf kennis van de markt en materie in huis te hebben, voordat een inkoop- of aanbestedingsprocedure wordt gestart. Een product- en/of marktanalyse en/of een marktconsultatie kunnen onderdeel vormen van het inkoopproces.
4.2 Keuze van leveranciersrelatie
Bij het aangaan van verplichtingen houdt de gemeente rekening met:
Op basis van deze aspecten wordt de keuze voor een contractvorm en -duur bepaald.
4.3 Lokale economie, MKB en sociale ondernemingen
4.3.1 Oog voor lokale economie.
Bij enkelvoudige of meervoudige onderhandse aanbestedingsprocedures worden lokale of regionale partijen uitgenodigd, tenzij dit om dwingende redenen niet mogelijk of gewenst is. Dwingende redenen zijn bijvoorbeeld:
4.3.2 Oog voor MKB en zelfstandigen (ZZP).
De gemeente kiest ervoor om, conform de Gids Proportionaliteit, opdrachten zoveel als mogelijk op te delen in percelen om de kansen voor MKB en ZZP zo groot mogelijk te maken, tenzij dit om dwingende redenen niet mogelijk of gewenst is. Dwingende redenen zijn bijvoorbeeld:
4.3.3 Voorbehouden opdrachten.
Bij Inkopen kan de Gemeente opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of sociale ondernemingen die werk bieden aan kwetsbare doelgroepen.
Innovatieve oplossingen worden gestimuleerd als ze bijdragen tot het realiseren van gemeentelijke doelen. Dan kan ook afgeweken worden aan andere eisen die de gemeente stelt aan bijvoorbeeld garanties, certificering of dergelijke.
Om verschillende redenen kan de gemeente kiezen om vanuit een samenwerkingsverband in te kopen of aan te besteden. De gemeente zal daarbij niet altijd penvoerder zijn. In die gevallen kan de gemeente zich conformeren aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de penvoerder.
5. ORGANISATORISCHE UITGANGSPUNTEN
De Gemeente heeft inkopen en aanbesteden georganiseerd volgens het regie- en coördinatiemodel. De operationele inkopen vinden decentraal plaats. Inkoop adviseert, vervult de strategische inkoopfunctie en begeleidt Europese en Meervoudig Onderhandse aanbestedingen en draagt bij aan het verder professionaliseren van inkoop en aanbesteden binnen de Gemeentelijke organisatie.
5.2 Bepalen van de inkoopprocedure
Bij de keuze voor een bepaalde inkoopprocedure hanteert de Gemeente (onder meer) de uitgangspunten van drempelbedragen. De gemeente neemt daarbij de richtlijnen van de Gids Proportionaliteit in acht. De keuzes voor de inkoopprocedures zijn in principe beperkt tot:
Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag
Onder de drempelbedragen voor Europese aanbestedingen zal de gemeente kiezen voor een onderhandse aanbesteding in verband met de omvang van de procedure ten opzichte van de (beperkte) opdracht. Alleen indien Nationaal aanbesteden grote voordelen op kan leveren zal de gemeente voor dit instrument kiezen.
In bijzondere voorkomende gevallen kunnen andere vormen van aanbesteden worden gekozen, indien daar grote voordelen aan hangen. Uiteraard met inachtneming van de Aanbestedingswet.
Inkopen vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. Een raming zal dus altijd tegen het beschikbare budget worden afgewogen.
Inkopen wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De portefeuillehouder Inkopen is verantwoordelijk voor Inkopen. Het college van Burgemeester en Wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor een succesvolle toepassing van daarvan is betrokkenheid van bestuurder, budgethouder/opdrachtgever en inkoper essentieel.
Inkoopkaders beschrijven normen op gebied van maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbesteden. Hierbij worden ethische en ideële uitgangspunten en de rol die de gemeente ziet in de lokale economie vertaald naar concrete normen bij inkoop en aanbestedingen.
De totale beschrijving van de inkooporganisatie bestaat uit:
“De Gemeente wil een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele en maatschappelijk verantwoorde inkoper en opdrachtgever zijn. Professioneel houdt in dat op een bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkopen. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Gemeente en de Contractant.”
In onderstaand overzicht zijn drempelbedragen weergegeven waarbinnen specifieke inkoopprocedures gelden en specifieke eisen gelden.
* Toelichting Nationale procedure: Onder de drempelbedragen voor Europese aanbestedingen zal de Gemeente kiezen voor een onderhandse aanbesteding in verband met de omvang en daarmee administratieve lasten van de procedure ten opzichte van de (beperkte) opdracht. Alleen indien Nationaal aanbesteden grote voordelen op kan leveren zal de gemeente voor dit instrument kiezen.
2.2 Uniforme inkoopvoorwaarden
Door het hanteren van uniforme inkoopvoorwaarden worden verschillende regelingen voorkomen, duidelijkheid gecreëerd en aanbesteden en inkopen vereenvoudigd. De gemeente hanteert de volgende voorwaarden:
Waadhoeke tracht uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving tot een minimum te beperken.
De gemeente hanteert in alle aanbestedingen vanaf Meervoudig Onderhands de meest optimale mix van duurzaamheidsdoelen die leiden tot de meest gewenste uitvoering van de opdracht. Dat houdt in:
Duurzaamheidscriteria worden gekozen uit de MVI Criteriatool van de Rijksoverheid (www.mvicriteria.nl);
Vanaf Meervoudige aanbestedingen is 75% duurzaam ingekocht en voldoen daarmee aan bovenstaande voorwaarden.
De gemeente hanteert SROI doelen in haar aanbestedingen met daarbij de volgende norm:
De Friese eis (www.sroifryslan.nl/wp-content/uploads/2021/01/Friese-eis-SR-paragraaf-Friesland.pdf)
Per opdracht dient 2% van de totale opdrachtwaarde, exclusief BTW, aangewend te worden voor Social Return voor de volgende opdrachten:
Lokaal: Onderneming gevestigd met hoofd- of nevenvestiging in de gemeente Waadhoeke.
Regionaal: Onderneming gevestigd met hoofd- of nevenvestiging in een aan Waadhoeke grenzende gemeente.
De gemeente biedt in alle aanbestedingen zoveel mogelijk kansen voor MKB en lokale ondernemers binnen de volgende richtlijnen:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-39474.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.