Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Schiphol Trade Park

Onderwerp: Verkeersmaatregelen bedrijventerrein Schiphol Trade Park (STP)

Nummer: XS-24090909.505

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

  •  

Overwegingen en motivatie

In het gebied tussen de A4, de Bennebroekerweg, het spoor en de Geniedijk in Hoofddorp wordt Schiphol Trade Park (STP) ontwikkeld. STP is een gebied waarin bedrijven in de logistieke dienstverlening en daaraan gelieerde bedrijven worden gevestigd. De Rijnlanderweg doorkruist dit gebied, maar heeft geen ontsluitende functie voor STP. De Imagination Avenue heeft als centrale ontsluitings-as van het gebied via de Nelson Mandeladreef een directe aansluiting op de A4 en is noodzakelijk voor de ontsluiting van STP en een goede bereikbaarheid van het gebied. Naast de Nelson Mandeladreef en de Imagination Avenue zijn de volgende wegen ook al (gedeeltelijk) aangelegd: Changing Lane, Contour Avenue, Dream Street, Spark Avenue, (fietspad) Field of Vision, (fietspad) The Climb, Crossing en Circular Avenue. Dit betreft het zuidoostelijke deel van STP. Een aantal kavels langs deze wegen zijn reeds verkocht en daarop vindt ook al ontwikkeling plaats en sommige panden zijn ook al in gebruik. Om ervoor te zorgen dat er veilig van de reeds aangelegde wegen en de toekomstige wegen gebruik gemaakt kan worden en de bijbehorende verkeersmaatregelen aangebracht kunnen worden, wordt dit verkeersbesluit genomen. Afhankelijk van de ontwikkelingen wordt het gebied verder ontsloten en zullen voor de nieuwe aansluitingen verkeersbesluiten worden genomen. Dat betreft dan voornamelijk het noordwestelijke deel van STP. Voor de aanleg van de hierboven genoemde wegen in het zuidoostelijke deel van STP en de bijbehorende verkeersmaatregelen gelden de volgende overwegingen en motivatie.

• Het hele gebied van STP valt binnen de bebouwde kom waarvoor een maximumsnelheid van 50 km/u geldt. Uitzondering hierop zijn de Nelson Mandeladreef en de Rijnlanderweg, die buiten de bebouwde kom vallen en een snelheidslimiet van respectievelijk 80 km/u en 60km/u hebben. Op de kruising Nelson Mandeladreef – Imagination Avenue worden de komborden op de Imagination Avenue geplaatst. Hierdoor ligt de kruising ook buiten de bebouwde kom. Op de Imagination Avenue wijzigt op de kruising de snelheid van 50 km/u naar 80 km/u. Na de kruising wordt dit weer 50 km/u.

Op de kruising van de Rijnlanderweg met de Imagination Avenue worden de komborden op de Rijnlanderweg geplaatst, hierdoor valt de kruising binnen de bebouwde kom. Op de Rijnlanderweg wijzigt op de kruising de maximumsnelheid van 60 km/u naar 50 km/u. Na de kruising wordt dit weer 60 km/uur.

• Voor het hele gebied geldt een parkeerverbod-zone. Parkeren geschiedt voornamelijk op eigen terrein (uitgezonderd in de parkeervakken).

Nelson Mandeladreef

  • De Nelson Mandeladreef is een voorrangsweg. Hierdoor moet verkeer op de Imagination Avenue voorrang verlenen aan verkeer op de Nelson Mandeladreef.

  • In de bocht van de Nelson Mandeladreef vanaf de A4 worden bochtschilden aangebracht om de bocht naar de Imagination Avenue/Bennebroekerweg te benadrukken (modelnummer BB12L).

  • Voor de kruising van de Imagination Avenue met de Nelson Mandeladreef zijn aanpassingen op de Nelson Mandeladreef noodzakelijk. Voor de kruising is de weg verbreed om de aanleg van voorsorteervakken mogelijk te maken. De indeling van de rijstroken wordt d.m.v. borden conform model L4 RVV1990 aangegeven.

 

Imagination Avenue

  • De kruising van de Imagination Avenue met de Airborne Avenue is op dit moment nog niet verder uitgewerkt. Momenteel eindigt de Imagination Avenue bij de Airborne Avenue en gaat middels een bocht automatisch over in de Airborne Avenue. Uiteindelijk zal de Imagination Avenue doorlopen tot en met de Circular Avenue.

  • Vanwege de te verwachten verkeersintensiteiten in de eindsituatie worden de kruisingen van de Imagination Avenue met de Nelson Mandeladreef en de Rijnlanderweg met de Imagination Avenue geregeld met verkeerslichten.

  • Op de kruising van de Imagination Avenue met de Nelson Mandeladreef is op de Imagination avenue een rijstrookindeling voor de verkeerslichten noodzakelijk voor een goede verkeersafwikkeling. De indeling van de rijstroken wordt d.m.v. borden conform model L4 RVV1990 aangegeven.

  • De Imagination Avenue wordt ingericht als twee eenrichtingswegen met 2x twee rijstroken.

  • De Imagination Avenue, tussen de aansluitingen met de Nelson Mandeladreef en de (toekomstige) aansluiting met de Circular Avenue geldt als voorrangsweg. Dus ook verkeer op de Rijnlanderweg voorrang moet verlenen aan verkeer op de Imagination Avenue. Op de kruising van deze straten wordt de daarvoor noodzakelijke markering en bebording aangebracht.

  • Om (ongewenst) sluipverkeer te voorkomen is de kruising van de Imagination Avenue met de Rijnlanderweg uitgevoerd als een kruising zonder afslagbewegingen, waarbij alleen rechtdoor rijden is toegestaan. De Rijnlanderweg is ter hoogte van de kruising met de Imagination Avenue verbreed. Op de rijbaan is (ondersteunende) pijlmarkering aangebracht om aan te geven dat afslaan niet is toegestaan.

  • In de nabije toekomst zal deze kruising echter aangepast worden, waardoor afslaande bewegingen wel mogelijk worden. De kruising van de Rijnlanderweg met de Bennebroekerweg zal dan een ‘koude’ kruising worden waarbij afslaan niet meer mogelijk. Om deze rede wordt de kruising Rijnlanderweg – Imagination Avenue niet in dit verkeersbesluit meegenomen.

  • Aan het begin van de Imagination Avenue wordt aangegeven dat men een parkeerverbod zone betreedt. Die zone geldt dus voor het gehele achterliggende gebied.

  • De Imagination Avenue krijgt tussen de Contour Avenue en de Dream Street een parallelweg die als parkeerstraat wordt ingericht. De parkeerstraat zal, op verzoek van de koper van het eerste perceel, alleen gehandicaptenparkeerplaatsen bevatten.

 

Changing Lane

  • De Changing Lane is de meest zuidelijke weg van STP. De weg ontsluit enkele kavels waarop reeds al ontwikkeling plaats vindt. De weg heeft verder geen doorgang naar de A4 of Bennebroekerweg. Het is dan ook een doodlopende weg. Voor fietsers zal in een later stadium wel een ontsluiting naar de Bennebroekerweg komen.

 

Contour Avenue

  • De Contour Avenue is tussen de Imagination Avenue en de Crossing een éénrichtingsweg richting de Crossing. Dit is gedaan om te voorkomen dat verkeer dichtbij de kruising met de Nelson Mandeladreef op de Imagination Avenue invoegt.

  • Aan de noordwestzijde van de Contour Avenue ligt een verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen. Dit (brom-)fietspad is alleen bereikbaar via de fietspaden van de Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak en vanaf de Spark Avenue.

  • Omdat verkeer wat op de Crossing staat te wachten om de Contour Avenue op te rijden, binnen de rijcurve van een vrachtwagen staat die vanuit het eenrichtingsdeel van de Contour Avenue de Crossing op wil rijden, wordt er een voorrangsbocht gerealiseerd. Verkeer van de Crossing naar de Contour Avenue heeft daarmee voorrang op verkeer wat op de Crossing rechtdoor wil rijden.

Dream Street

  • De Dream Street is een voorrangsweg. Dit betekent dat al het verkeer uit de Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Dream Street.

  • Op de Dream Street rijden de fietsers (voorlopig) op de rijbaan. Er zitten alleen achterzijden van panden aan deze weg, waardoor er niet veel fietsers zullen rijden.

  • Wachtend verkeer op de Crossing, staat binnen de bochtstraal van vrachtverkeer, wat vanuit het noordoosten van de Dream Street naar het zuidwesten op de Crossing draait. Daarom wordt deze (niet logische) rijrichting verboden voor vrachtverkeer.

Field of Vision, The Climb, Dutch Peak

  • Field of Vision, The Climb en Dutch Peak zijn drie parallelle wegen tussen de Contour Avenue en Dream Street. Deze wegen zijn alleen bedoeld voor langzaam verkeer. Ze bestaan uit een verplicht fietspad in twee richtingen en een schelpenpad. Ten westen van de Dream Street gaan deze paden in een later stadium door in de richting van de Rijnlanderweg.

  • Het verkeer op de Field of Vision, The Climb en Dutch Peak moet voorrang verlenen aan verkeer op de Dream Street.

  • Tussen de Aviation Avenue en de Circular Avenue komt ook nog een stuk van de Field of Vision.

  • Het verkeer op de Field of Vision moet voorrang verlenen aan verkeer op de hoofrijbanen van de Airborne Avenue en Circular Avenue.

Spark Avenue

  • De Spark Avenue bestaat eigenlijk uit twee delen: een deel ten oosten van de Rijnlanderweg en een deel ten westen van de Rijnlanderweg. Op het deel ten oosten van de Rijnlanderweg verbindt de Dream Street met de Contour Avenue middels twee haakse bochten.

  • Het deel ten westen van de Rijnlanderweg is een doodlopend stuk met aan het einde een grote keerlus voor het hotel met een Kiss & Ride strook.

  • Het westelijke deel van de Spark Avenue gaat middels een bocht naar rechts over in de Circular Avenue. In deze bocht sluit in het verlengde van de Circular Avenue een tijdelijke bouwweg aan. Er ontstaat eigenlijk een T-kruising waarop de doorgaande beweging van de Spark Avenue naar de Circular Avenue gaat en vice versa. Het verkeer van de bouwweg moet voorrang verlenen aan het verkeer op de Spark Avenue en Circular Avenue.

Crossing

  • Langs de gehele Crossing ligt een vrij liggend (brom-)fietspad in twee richtingen. Vanaf (tussen) de Circular Avenue is dat een fietspad.

  • De Crossing doorloopt het hele gebied van STP, van de Contour Avenue t/m de Circular Avenue, maar is niet overal voor alle verkeer toegankelijk. Tussen de Dream Street en de Airborne Avenue ligt alleen een (brom-)fietspad. De overige delen hebben ook een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer.

  • De Crossing wordt (voorlopig) tussen de Rijnlanderweg en de Airborne Avenue gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Op de doorsteek van de Crossing naar de Rijnlanderweg worden neerklapbare paaltjes geplaatst om te voorkomen dat autoverkeer vanaf de Rijnlanderweg kan afslaan naar de Crossing en omgekeerd. Deze maatregel wordt ondersteund met bebording. Hierdoor kan gemotoriseerd verkeer het gebied niet op en af rijden via de Crossing.

  • Al het verkeer op de hoofdrijbaan van de Crossing moet op alle kruisingen voorrang verlenen aan het kruisende verkeer. Behalve bij de aansluiting op de Contour Avenue. Daar moet het verkeer uit het eenrichtingsdeel van de Contour Avenue het verkeer van de Crossing richting de Contour Avenue voor laten gaan. Dit laatste is gedaan omdat anders wachtend verkeer op de Crossing, binnen de bochtstraal van groot (vracht)verkeer, wat van de Contour Avenue naar de Crossing draait, zou staan.

  • Het langzaamverkeer moet op de kruisingen van de Dreamstreet, de Rijnlanderweg, de hoofdrijbaan van de Airborne Avenue en de hoofdrijbaan van de Circular Avenue voorrang verlenen aan het verkeer op de kruisende wegen (Borden B6 RVV en haaientanden art. 80 RVV 1990).

  • Omdat het langzaamverkeer op de Dream Street op de hoofdrijbaan rijdt, wordt op de kruising van de Dream Street met de Crossring een gesloten verklaring voor langzaam verkeer op de Crossing geplaatst (bord C15 RVV1990).

 

Airborne Avenue

  • De hoofdrijbaan van de Airborne Avenue is een voorrangsweg.

  • Aan de westzijde van de Airborne Avenue wordt tussen de Crossing en het einde van Airborne Avenue een parallelweg aangelegd die ingericht wordt als parkeerstraat.

  • De hoofdrijbaan van de Airborne Avenue wordt ingericht als twee eenrichtingswegen gescheiden door een middenberm. Ook de parallelle parkeerstraat is een eenrichtingsweg.

  • Langzaamverkeer rijdt op een vrij liggend (brom-)fietspad wat aan de westzijde van de weg ligt. Dit (brom-)fietspad wordt in twee richtingen bereden. Voorlopig loopt dit bromfietspad aan beide zijden na de aanwezige bedrijven dood. In de toekomst zal het pad aan beide zijden doorlopen.

  • Langzaamverkeer moet voorrang verlenen aan de hoofdrijbanen van de Crossing.

 

Circular Avenue

  • De Circular Avenue wordt ingericht als voorrangsweg m.u.v. de aansluiting met de Spark Avenue.

  • Langs de Circular Avenue ligt een fietspad wat in twee richtingen wordt bereden.

  • Fietsers op dit fietspad verlenen voorrang aan kruisend verkeer op de hoofdrijbanen de Circular Avenue

  • De bouwweg aan beide zijden in het verlengde van de Circular Avenue is gesloten voor al het verkeer m.u.v. bouwverkeer.

  • De Circular Avenue gaat middels een haakse bocht over in de Spark Avenue. Verkeer uit de bouwweg moet hier voorrang verlenen aan verkeer op de Circular Avenue en de Spark Avenue.

 

 

Tijdelijke weg Contour Avenue

  • Op dit moment is de Contour Avenue nog niet helemaal aangelegd, terwijl er al wel bedrijven aan gevestigd zijn en worden. Daarom is een tijdelijke (langer dan 4 maanden) weg aangelegd. Deze weg verbindt de percelen met de Imagination Avenue. Als de Contour Avenue gereed is, zal deze tijdelijke weg worden verwijderd.

• Bij het verlaten van deze weg, mag verkeer alleen rechtsaf de Imagination Avenue op.

• Het verkeer wat van de bouwweg afkomt, moet voorrang verlenen aan het verkeer op de Imagination Avenue.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • Nelson Mandeladreef

  • 1.

    De Nelson Mandeladreef is reeds aangeduid als voorrangsweg. Ondersteunend wordt op de kruising van de Imagination Avenue en de Nelson Mandeladreef de voorrang aangeduid (borden B1 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 en haaientanden art. 80 RVV 1990);

  • 2.

    Op de Nelson Mandeladreef wordt voor de kruising de indeling van de rijstroken d.m.v. borden model L4 RVV1990 aangegeven en pijlen op het wegdek (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 3.

    Op de Nelson Mandeladreef wordt de haakse bocht aangegeven d.m.v. borden BB12L en BB18-1l (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 4.

    Op het midden eiland van de kruising van de Imagination Avenue en de Nelson Mandeladreef wordt aangegeven aan welke zijde men de middeneiland moet passeren (borden D2 uit bijlage I van het RVV1990).

 

  • Imagination Avenue

  • 5.

    Het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/uur op de Imagination Avenue (borden A1 RVV 1990 met opdruk 50);

  • 6.

    Het instellen van een voorrangsweg op de Imagination Avenue, tussen de aansluitingen met de Nelson Mandeladreef en de (toekomstige) aansluiting met de Circular Avenue, (borden B1 RVV1990);

  • 7.

    Op de kruising van Imagination Avenue met de Dream Street, Contour Avenue en de bijbehorende doorsteken van de Imagination Avenue, wordt de voorrang zodanig geregeld dat verkeer op de Imagination Avenue voorrang heeft ten opzichte van de zijwegen en doorsteken (borden B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 8.

    De indeling van de rijstroken wordt d.m.v. borden conform model L4 en L5 RVV1990 aangegeven (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 9.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op de gescheiden rijbanen van de Imagination Avenue en de parallelweg van de Imagination Avenue (borden C2 en C3 RVV1990);

  • 10.

    Langzaam verkeer kan via de fietspaden langs de Crossing en de Circular Avenue het bedrijventerrein en de daar gevestigde bedrijven bereiken. Om verkeersonveilige situaties te voorkomen wordt op de Imagination Avenue een geslotenverklaring voor langzaam verkeer ingesteld. Hierdoor wordt ook voorkomen dat langzaam verkeer via de Nelson Mandeladreef, de A4 kan bereiken (borden C15 RVV 1990).

  • 11.

    Aan het begin van de Imagination Avenue wordt aangegeven dat men een parkeerverbod zone betreedt (borden E1 (zone) RVV1990.

  • 12.

    De parkeerplaatsen op de parallelle parkeerstraat tussen de Contour Avenue en de Dream Street worden aangewezen als gehandicaptenparkeerplaatsen (boden E6 RVV).

  • 13.

    Aan het einde van de Imagination Avenue (nabij de Changing Lane) wordt aangeven dat het middeneiland aan beide zijden gepasseerd mag worden. Aan de rechterzijde om naar de Changing Lane te gaan en aan de linkerzijde om terug de Imagination Avenue op te gaan (plaatsen bord D3).

 

  • Changing Lane

  • 14.

    De Changing Lane wordt aangeduid als doodlopende weg d.m.v. RVV bord L8 (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 15.

    Om te voorkomen dat (in een later stadium) fietsers van de Changing Lane de Imagination Avenue op rijden, zal RVV verkeersbord C15 geplaatst worden.

  • 16.

    Aan het einde van de Changing Lane wordt aan gegeven dat het midden eiland alleen aan de rechterzijde gepasseerd mag worden om naar de Imagination Avenue te gaan (plaatsen bord D2).

 

  • Contour Avenue

  • 17.

    Omdat het ongewenst is dat er zo dicht op de kruising van de Imagination Avenue met de Nelson Mandeladreef nog verkeer op de Imagination Avenue komt, wordt het eerste deel van de Contour Avenue, tussen de Imagination Avenue en de Crossing, éénrichtingsverkeer (borden C2, C3, C4 RVV1990).

  • 18.

    Op de kruising van Contour Avenue met de Crossing wordt de voorrang zodanig geregeld dat verkeer komende uit het éénrichtingsdeel van de Contour Avenue voorrang moet verlenen aan het verkeer wat van en naar de Crossing rijdt. (borden B1, B6 en OB712 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 19.

    Er worden gebodsborden geplaatst tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de kruising van de Contour Avenue met de Crossing, zodanig dat verkeer op de Contour Avenue in zuidwestelijke richting alleen rechtsaf mag slaan, de Crossing op (ondersteund door bord BB18-2R en VR09-01: niet verkeersbesluitplichtig) en verkeer op de Crossing alleen linksaf kan slaan de Contour Avenue op (borden D5 RVV1990).

  • 20.

    Het fietspad langs de Contour Avenue wordt aangeduid als verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen (borden G12a en onderbord OB502 RVV1990).

  • 21.

    Bij de kruising van het (brom-)fietspad met de Crossing en de aansluiting op de Spark Avenue wordt de voorrang zodanig geregeld dat verkeer op de hoofdrijbaan van de Crossing en Spark Avenue voorrang heeft ten opzichte van de fietsers op het (brom-)fietspad van de Contour Avenue (borden B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 22.

    Het einde van het (brom-)fietspad wordt aan de zijde van de Imagination Avenue aangeduid met bord BB15-2 (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 23.

    Om te voorkomen dat fietsers aan het einde van het (brom-)fietspad langs de Contour Avenue de hoofdrijbaan van de Contour Avenue oprijden richting de Imagination Avenue, wordt aan het einde van het (brom-)fietspad RVV-verkeersbord C15 op hoofdrijbaan van de Contour Avenue geplaatst.

 

  • Dream Street

  • 24.

    De Dream Street tussen de aansluitingen met de Imagination Avenue en de Spark Avenue, zal worden aangewezen als een voorrangsweg (borden B1 RVV1990).

  • 25.

    Op de kruising van Dream Street met de Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak wordt de voorrang zodanig geregeld dat verkeer op de Dream Street voorrang heeft ten opzichte van de Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak (borden B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 26.

    Ter benadrukking van het vele overstekende fietsverkeer wordt bord J24 en OB503 op de kruisingen met Crossing geplaatst (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 27.

    Om te voorkomen dat vrachtverkeer vanuit het noordoosten van de Dream Street naar het zuidwesten op de Crossing draait, wordt verkeersbord D4 met OB11 in deze richting op de kruising van Dream Street met de Crossing geplaatst.

  • 28.

    Om te voorkomen dat langzaam verkeer van de Dream Street de Imagination Avenue op rijdt, wordt voor de Imagination Avenue verkeersbord C15 geplaatst.

 

  • Field of Vision, The Climb, Dutch Peak

  • 29.

    De Field of Vision, The Climb, en de Dutch Peak, tussen de Contour Avenue en de Dream Street, worden aangeduid als verplicht fietspad in twee richtingen (borden G11 en onderbord OB505 RVV1990).

  • 30.

    Op de kruising van de Field of Vision, The Climb, en de Dutch Peak met de Dream Street, wordt de voorrang zodanig geregeld dat fietsverkeer op de Field of Vision, The Climb, en de Dutch Peak voorrang moet verlenen aan verkeer op de Dream Street (borden B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

 

  • Spark Avenue

  • 31.

    Op de haakse bochten naar de Dream Street en de Contour Avenue worden BB18-2L en -2R geplaatst (niet verkeersbesluitplichtig).

  •  

  • Crossing

  • 32.

    Het instellen van een (brom-)fietspad in twee richtingen langs de Crossing tussen de Contour Avenue en de Circular Avenue (borden G12a RVV 1990).

  • 33.

    Het instellen van een fietspad in twee richtingen langs de Crossing tussen de twee delen van de Circular Avenue (borden G11 RVV 1990).

  • 34.

    Op de kruisingen van de Crossing met de Dream Street, de Rijnlanderweg, Airborne Avenue en de Circular Avenue wordt de voorrang zodanig geregeld dat verkeer van de Crossing voorrang moet verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan van deze kruisende wegen (borden B1, B4, B5, B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 35.

    Het plaatsen van een inrijverbod voor langzaam verkeer op de Crossing tussen de Circular Avenue en de Airborne Avenue (bord C15 RVV1990).

  • 36.

    De hoofdrijbaan van de Crossing is tussen de Rijnlanderweg en de Airborne Avenue gesloten voor verkeer (bord C1 RVV1990).

  • 37.

    Er worden gebodsborden geplaatst tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Rijnlanderweg bij de kruising met de Crossing, zodanig dat verkeer op de Rijnlanderweg alleen rechtdoor mag rijden. (borden D4 RVV1990).

  • 38.

    Het fietspad langs de Rijnlanderweg is reeds een verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen. Door de nieuwe kruising van de Crossing met de Rijnlanderweg, wordt dit op deze kruising opnieuw aangegeven (borden G12a RVV1990).

 

  • 39.

    Om fietsers vanaf het fietspad van de Contour Avenue de mogelijkheid te bieden om de fietsenkelder van het perceel aan de zuidwestzijde van de Crossing te bereiken, wordt een fietspad aangelegd tussen het fietspad van de Contour Avenue en de ingang naar de fietsenkelder. (bord G11 RVV1990).

  • 40.

    Tussen de ingang van bovengenoemde fietsenkelder en de Dream Street komt een voetpad te liggen. Om te voorkomen dat fietsers dit als fietspad zien, wordt hier verkeersbord G7 geplaatst.

 

  • Airborne Avenue

  • 41.

    De Airborne Avenue zal worden aangewezen als voorrangsweg, vanaf de aansluitingen met de Imagination Avenue (borden B1 RVV1990) en het regelen van de voorrang met de zijstraten, de doorsteken en de uitgangen van de paralelstaat (Borden B6 RVV en haaientanden art. 80 RVV 1990).

  • 42.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op de gescheiden rijbanen van de Airborne Avenue en de parallelweg van de Airborne Avenue (borden C2, C3 RVV1990).

  • 43.

    Er worden gebodsborden geplaatst tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven bij de uitgang van de parallelstraten van de Airborne Avenue (borden D5 en D4 RVV1990).

  • 44.

    Er wordt een gebodsbord geplaatst tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven bij de kruising van de Airborne Avenue met de Crossing (bord D6 RVV1990).

  • 45.

    Het instellen van een (brom-)fietspad in twee richtingen langs de Airborne Avenue (borden G12a met onderbord OB505 RVV 1990).

  • 46.

    Vanaf de Crossing loopt het (brom-)fietspad in beide richtingen dood. Dit zal aangegeven worden met RVV borden L8 (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 47.

    Het langzaam verkeer op het (brom-)fietspad langs de Airborne Avenue moet op de kruising met de hoofdrijbaan van de Crossing voorrang verlenen aan het verkeer op de kruisende wegen (Borden B6 RVV en haaientanden art. 80 RVV 1990).

  • 48.

    Het instellen van een inrijverbod voor langzaam verkeer op de Airborne Avenue door het plaatsen van bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 na de aansluiting met de Crossing.

 

  • Circular Avenue

  • 49.

    De Circular Avenue zal worden aangewezen als voorrangsweg m.u.v. de T-Kruising van de Circular Avenue (borden B1 RVV1990).

  • 50.

    Het regelen van de voorrang op de T-kruising van de Circular Avenue zodanig dat verkeer op Circular Avenue komende uit de richting van de Spark Avenue en uit de richting van de Crossing voorrang heeft op het verkeer op de zijtak van de Circular Avenue.

  • 51.

    Het instellen van een fietspad in twee richtingen langs de Circular Avenue (borden G11 RVV 1990).

  • 52.

    Het aangeven dat fietsers die de Circular Avenue willen oversteken, voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Hoofdrijbaan van de Circular Avenue (Borden B6 RVV1990 en haaientanden art. 80 RVV1990).

  • 53.

    Het aanwijzen van de bouwweg aan beide zijden in het verlengde van de Circular Avenue als gesloten voor al het verkeer m.u.v. bouwverkeer (borden C1 RVV 1990 en onderbord met opdruk “uitgezonderd bouwverkeer”)

 

  • Spark Avenue

  • 54.

    Het westelijke deel van de Spark Avenue wordt aangeduid als doodlopende weg d.m.v. RVV bord L8 (niet verkeersbesluitplichtig).

  • 55.

    Aan het einde worden 4 parkeervakken ingericht voor Kiss & Ride d.m.v borden L52 (RVV1990, niet verkeersbesluitplichtig).

  • 56.

    De kruising van de Spark Avenue met de Circular Avenue en de bouwweg wordt aangeduid als voorrangskruising, waarbij het verkeer op de Spark Avenue en op de Circular Avenue voorrang heeft op verkeer van de bouwweg. Dit wordt aangegeven middels bord B1 met onderbord OB713 op de Spark Avenue en op de Circular Avenue en B6 met haaientanden op de bouwweg.

  • 57.

    Het voetpad langs / naar de Spark Avenue zal aan de zijde van het fietspad worden aangeduid met bord G7, om te voorkomen dat fiets dit als fietspad gaan gebruiken.

  • 58.

    De keerlus wordt voorzien van een verkeerszuil (borden D2 RVV1990).

 

  • Tijdelijke weg Contour Avenue

  • 59.

    Er worden gebodsborden geplaatst tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de aansluiting van de tijdelijke weg van Contour Avenue op de Imagination Avenue, zodanig dat verkeer op de Contour Avenue rechtsaf mag slaan naar de Imagination Avenue, (borden C4 en D5 RVV1990).

  • 60.

    Verkeer op de Imagination Avenue heeft hierbij, net als op de overige zijwegen van de Imagination Avenue voorrang (bord B6 RVV 1990).

  •  

  • De aan te brengen bebording en maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met de nummers: STP-VKB-1100_Verkeersbesluit_V6DS.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen, zoals het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van de overlast, zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bewoners, het betreft hier een nieuw bedrijventerrein.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van de bedrijven. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform) en de bedrijven zijn goed bereikbaar.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Doorgaand verkeer op de Nelson Mandeladreef en de Rijnlanderweg kan door de nieuwe kruisingen en de daarop aanwezige verkeersregelinstallatie, een geringe vertraging ondervinden. Berekeningen wijzen uit dat de kruispunten goed afgewikkeld kunnen worden. Verder is binnen het gebied geen doorgaand verkeer mogelijk.

Vrachtverkeer

De maatregelen zijn in het belang van vrachtverkeer. De verkeerssituatie wordt veilig en duidelijk (uniform).

Langzaam verkeer

Door de verkeerslichten op de kruising van de Rijnlanderweg kan langzaam verkeer in geringe mate hinder ondervinden. Daarnaast worden de belangen van het langzaam verkeer geschaad door enkele inrijverboden. Dit voorkomt echter dat langzaam verkeer vanaf de Rijnlanderweg op de Imagination Avenue terechtkomt, hetgeen onwenselijk is vanwege de verkeersveiligheid. Langzaam verkeer zal hierdoor soms wel iets om moeten rijden.

Parallel aan de drukke (voorrangs)wegen worden vrij liggende fietspaden en trottoirs aangelegd. Op de minder drukke wegen (de doorsteken tussen de voorrangswegen) kunnen fietsers op een bedrijventerrein op de rijbaan, maar wordt voor voetgangers wel een trottoir aangelegd. De verkeerssituatie wordt hiermee veilig en duidelijk (uniform).

Door de vele vrij liggende en verplichte fietspaden in het gebied ontstaat er voor de fietsers een veilige en comfortabele situatie.

Langzaam verkeer heeft daarom in slechts zeer geringe mate hinder van de verkeersmaatregelen.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor Nood- en hulpdiensten. Door de rasterstructuur zijn de wegen en de bedrijven vanuit verschillende richtingen goed bereikbaar. Zowel de brandweer als de ambulancedienst gebruiken de Imagination Avenue als primaire ontsluitingsroute.

Parkeerders

In principe vindt al het parkeren plaats bij de bedrijven op eigen terrein. Het hele gebied wordt aangemerkt als parkeerverbod zone. Voor personenauto’s worden een beperkt aantal parkeerplaatsen langs de openbare weg aangebracht op parallelle parkeerstraten.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dit is in het algemeen belang. Door de aanleg van de Imagination Avenue en Airborne Avenue als centrale ontsluiting van het gebied, wordt de verkeersveiligheid op de omliggende wegen verbeterd, omdat deze minder worden belast door verkeer van Schiphol Trade Park.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van bedrijven. Deze belangen wegen zwaarder dan de belangen van (doorgaand) verkeer en langzaam verkeer, die door de maatregelen licht worden geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De aanleg van de wegen past binnen het vastgestelde bestemmingsplan en het daarmee samenhangende beeldkwaliteitsplan waarvoor inspraaktrajecten zijn doorlopen. Omdat het een nieuwe ontwikkeling betreft en er nog geen gebruikers waren in de ontwerpfase, zijn er verder geen aparte participatietrajecten doorlopen. Wel zijn er meerdere overleggen gevoerd met de nood- en hulpdiensten. Het ging hierin met name over de bereikbaarheid van het bedrijventerrein in relatie tot het kruispunt Imagination Avenue – Rijnlanderweg en de vormgeving van dit kruispunt. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen niet omstreden zullen zijn en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 12-04-2022 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep zijn toen akkoord met de voorgestelde maatregelen. Uitgezonderd de afdeling B&O van de Gemeente Haarlemmermeer. Zij gingen niet akkoord met de toenmalige voorrangssituatie tussen de Countour Avenue en de Crossing en de mogelijkheid van vrachtverkeer om vanuit het noordoosten van de Dream Street naar het zuidwesten op de Crossing te draaien. Dit is daarna aangepast conform wat in huidige verkeersbesluit staat. Deze laatste twee situaties zijn in juli 2024 (na gereed komen van de nieuwe tekening van dit verkeersbesluit) opnieuw voorgelegd aan het cluster B&O en akkoord bevonden.

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met nummer STP-VKB-1100_Verkeersbesluit_V6DS, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • Nelson Mandeladreef

  • 1.

    Ter ondersteuning van het aanduiden van de Nelson Mandeladreef als voorrangsweg, het plaatsen van de volgende borden en markering uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 op de kruising van de Imagination Avenue en de Nelson Mandeladreef:

  • Borden B1 op de Nelson Mandeladreef na de kruising met de Imagination Avenue aan beide kanten van de rijbaan.

  • borden B6 Haaientanden (art. 80 RVV 1990) op de Imagination Avenue voor de Nelson Mandeladreef en op de doorsteken aan beide kanten van de rijbaan.

 

  • 2.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op het midden eiland van de kruising van de Nelson Mandeladreef en de Imagination Avenue, door het plaatsen van borden conform model D2 uit bijlage I van het RVV 1990.

  •  

  • Imagination Avenue

  • 3.

    Het instellen van een maximumsnelheid van 50 km/h op de Imagination Avenue door het plaatsen van de volgende borden uit bijlage I van het RVV 1990:

  • model A1 met opdruk 50 in het komportaal op de Imagination Avenue bij de Nelson Madeladreef aan beide kanten van de rijbaan.

  • model A2 einde 60km-zone in het komportaal op de Rijnlanderweg voor de kruising met de Imagination Avenue aan beide kanten van de rijbaan.

  • model A1 begin 60km-zone in het komportaal op de Rijnlanderweg na de kruising met de Imagination Avenue aan beide kanten van de rijbaan.

  • 4.

    Het aanwijzen van de Imagination Avenue, tussen de aansluitingen met de Nelson Mandeladreef en de (toekomstige) aansluiting met de Circular Avenue, als voorrangsweg door het plaatsen van borden conform model B1 uit bijlage I van het RVV 1990 voor iedere zijweg en kruisingen op de Imagination Avenue.

  • 5.

    Het regelen van de voorrang op zijwegen, de doorsteken en de uitgang van de parallelstraat van de Imagination Avenue door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV 1990, zodanig dat verkeer op de zijwegen, doorsteken en de uitgang van de parallelstraat van de Imagination Avenue voorrang verleent aan het verkeer op de hoofdrijbaan van de Imagination Avenue.

  • 6.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op de gescheiden rijbanen van de Imagination Avenue, de parallelweg van de Imagination Avenue en de uitgang van de parallelstraat door het plaatsen van borden conform model C2, en C3 (aan beide kanten van de rijbaan) uit bijlage I van het RVV 1990 bij de zijwegen, doorsteken en de uitgang van de parallelstraat van de Imagination Avenue.

  • 7.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven bij de uitgang van de parallelstraat van de Imagination Avenue, door het plaatsen van borden conform model D4 en D5 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 8.

    Het instellen van een parkeerverbod-zone voor het hele gebied, door het plaatsen van borden conform model E1(zone) uit bijlage I van het RVV1990 op de Imagination Avenue in het komportaal voor en na de kruising met de Nelson Mandeladreef aan beide kanten van de rijbaan.

  • 9.

    Het aanwijzen van de 6 parkeerplaatsen op de parallelle parkeerstraat tussen de Nelson Mandeladreef en de Rijnlanderweg als gehandicaptenparkeerplaatsen, door het plaatsen van 3 borden conform model E6 en onderbord OB504 uit bijlage I van het RVV1990 boden E6 RVV).

  • 10.

    Het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven aan het einde van de Imagination Avenue, door het plaatsen van bord conform model D3 uit bijlage I van het RVV1990).

  •  

  • Changing Lane

  • 11.

    Het instellen van een inrijdverbod voor langzaam verkeer op de Imagination Avenue door het plaatsen van bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 voor de aansluiting met de Imagination Avenue.

  • 12.

    Het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven aan het einde van de Changing Lane, door het plaatsen van bord conform model D2 uit bijlage I van het RVV1990).

 

 

  • Contour Avenue

  • 13.

    Het regelen van de voorrang op de kruising van Contour Avenue met de Crossing door het plaatsen van borden conform model B1, B6 en OB712 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat verkeer op Crossing voorrang heeft op verkeer van de hoofdrijbaan van de Contour Avenue.

  • 14.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op de Contour Avenue tussen de Imagination Avenue en de Crossing, in de richting van de Crossing, door het plaatsen van de borden conform model C2, C3 en C4 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 15.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de kruising van de Contour Avenue met de Crossing, door het plaatsen van borden conform model D5 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 16.

    Het aanwijzen van het fietspad langs de Contour Avenue als een verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen, door het plaatsen van borden conform model G12A en OB502 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 17.

    Het regelen van de voorrang op de aansluiting van het (brom-)fietspad van de Contour Avenue met de Spark Avenue en de Crossing door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat verkeer op het (brom-) fietspad van de Contour Avenue voorrang verleent aan verkeer op de Spark Avenue en de Crossing.

  • 18.

    Het instellen van een inrijdverbod voor langzaam verkeer op de Contour Avenue door het plaatsen van bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 aan het einde van het verplichte (brom-) fietspad langs de Contour Avenue.

 

  • Dream Street

  • 19.

    Het aanduiden van de Dream Street, tussen de aansluitingen met de Imagination Avenue en de Spark Avenue, als voorrangsweg door het plaatsen van borden conform model B1 uit bijlage I van het RVV1990 op de Contour Avenue.

  • 20.

    Het regelen van de voorrang op de kruisingen van Dream Street met de Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat verkeer op Field of Vision, The Climb, Crossing en Dutch Peak voorrang verleent aan verkeer op de Dream Street.

  • 21.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de kruising van de Dream Street met de Crossing, door het plaatsen van borden conform model D4 en OB11 uit bijlage I van het RVV1990. Zodanig dat vrachtverkeer vanuit het noordoosten van de Dream Street niet naar het zuidwesten op de Crossing draait.

  • 22.

    Het instellen van een inrijdverbod voor langzaam verkeer op de Imagination Avenue door het plaatsen van borden conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990.

 

  • Field of Vision, The Climb, Dutch Peak

  • 23.

    De Field of Vision, The Climb en Dutch Peak tussen de Contour Avenue en de Dream Street aan te duiden als verplicht fietspad in twee richtingen door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV1990 aan het begin van deze paden.

  • 24.

    Het regelen van de voorrang op de kruisingen van Field of Vision, The Climb, Dutch Peak met de Dream Street, door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat het fietsverkeer op Field of Vision, The Climb, Dutch Peak, voorrang verleent aan verkeer op de Dream Street.

 

  • Crossing

  • 25.

    Het instellen van een (brom-)fietspad in twee richtingen langs de Crossing tussen de Contour Avenue en de Circular Avenue, door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 26.

    Het instellen van een verplicht fietspad in twee richtingen langs de Crossing door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • tussen de twee delen van de Circular Avenue,

  • tussen de Contour Avenue en de ingang naar de fietsenkelder van het perceel in de hoek van de Crossing en de Contour Avenue.

  • 27.

    Het regelen van de voorrang op de kruisingen van de Crossing met de Dream Street, de Rijnlanderweg, de Airborne Avenue en de Circular Avenue door het plaatsen van borden conform model B1, B4, B5 en B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV 1990, zodanig dat verkeer op de Crossing voorrang moet verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbanen van deze kruisende wegen.

  • 28.

    Het instellen van een inrijverbod voor langzaam verkeer op de Crossing tussen de Circular Avenue en de Airborne Avenue door het plaatsen van een bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 29.

    Het instellen van een inrijdverbod voor verkeer op de Crossing tussen de Rijnlanderweg en de Airborne Avenue in beide richtingen, door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 30.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Rijnlanderweg op de kruising met de Crossing, door het plaatsen van borden conform model D4 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 31.

    Het opnieuw aanduiden van het fietspad langs de Rijnlanderweg als een verplicht (brom-)fietspad in twee richtingen, door het plaatsen van borden conform model G12A uit bijlage I van het RVV1990 op de Rijnlanderweg aan beide zijden van de Crossing.

  • 32.

    Het aanduiden van het pad tussen de Contour Avenue en de fietsenkelder van het perceel aan de zuidwestzijde van de Crossing, als fietspad door het plaatsen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 33.

    Het aanduiden van het pad tussen de ingang van bovengenoemde fietsenkelder en de Dream Street als voetpad door het plaatsen van borden conform model G7 uit bijlage I van het RVV1990.

 

 

  • Airborne Avenue

  • 34.

    Het aanwijzen van de Airborne Avenue, vanaf de Imagination Avenue, als voorrangsweg door het plaatsen van borden conform model B1 uit bijlage I van het RVV1990 op de Airborne Avenue.

  • 35.

    Het regelen van de voorrang met de zijstraten, de doorsteek en de uitgang van de parallelweg van de Airborne Avenue door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat verkeer van de zijstraten, op de doorsteken en de uitgang van de parallelstraat van de Airborne Avenue voorrang verleent aan verkeer op de hoofdrijbaan van de Airborne Avenue.

  • 36.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op de gescheiden rijbanen van de Airborne Avenue en de parallelweg van de Airborne Avenue door het plaatsen van borden conform model C2, en C3 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 37.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven bij de uitgang van de parallelweg van de Airborne Avenue, door het plaatsen van borden conform model D4,D5 en D6 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 38.

    Het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven bij de kruising van de Airborne Avenue met de Crossing, door het plaatsen van borden conform model D6 uit bijlage I van het RVV1990.

  • 39.

    Het instellen van een (brom-)fietspad in twee richtingen langs de Airborne Avenue door het plaatsen van borden conform model G12a uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 40.

    Het regelen van de voorrang op de kruising van het (brom-)fietspad van de Airborne Avenue met de de Crossing door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat langzaamverkeer op het (brom-)fietspad van de Airborne Avenue voorrang verleent aan verkeer op de hoofdrijbaan van de Crossing.

  • 41.

    Het instellen van een inrijverbod voor langzaam verkeer op de Airborne Avenue door het plaatsen van een bord conform model C15 uit bijlage I van het RVV 1990 op de Airborne Avenue na de kruising met de Crossing.

 

  • Circular Avenue

  • 42.

    Het aanwijzen van de hoofdrijbaan van de Circular Avenue als voorrangsweg, met uitzondering van de T-kruising met de Circular Avenue, door het plaatsen van borden conform model B1 uit bijlage I van het RVV1990 op de Circular Avenue.

  • 43.

    Het regelen van de voorrang op de T-kruising van de hoofdrijbaan van de Circular Avenue door het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat verkeer op Circular Avenue van en naar de Spark Avenue voorrang heeft op het verkeer op de zijtak van de Circular Avenue.

  • 44.

    Het instellen van een verplicht fietspad in twee richtingen langs de Circular Avenue door het plaatsen van borden conform model G11 RVV1990.

  • 45.

    Het regelen van de voorrang op het fietspad van de Circular Avenue door het plaatsen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden conform art. 80 RVV1990, zodanig dat fietsers op het fietspad van de Circular Avenue voorrang verlenen aan verkeer op de hoofdrijbaan van de Circular Avenue.

  • 46.

    Het instellen van een inrijverbod voor al het verkeer op de bouwweg aan beide zijden in het verlengde van de Circular Avenue met uitzondering van bouwverkeer door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het RVV1990 met het onderbord met opdruk “uitgezonderd bouwverkeer”.

 

  • Spark Avenue

  • 47.

    Het aanduiden van de kruising van de Spark Avenue met de Circular Avenue en de bouwweg als voorrangskruising, waarbij het verkeer op de Spark Avenue en de Circular Avenue voorrang heeft op verkeer van de bouwweg. Dit wordt aangeduid door het plaatsen van:

  • Bord B1 met onderbord OB713 uit bijlage I van het RVV1990 op de Spark Avenue.

  • Bord B1 met onderbord OB713 uit bijlage I van het RVV1990 op de Circular Avenue.

  • Bord B6 uit bijlage I van het RVV1990 met haaientanden conform art. 80 RVV1990 op de bouwweg.

  • 48.

    Het aanduiden van het pad langs / naar de Spark Avenue, aan de zijde van het fietspad, als voetpad door het plaatsen van een bord conform model G7 uit bijlage I van het RVV 1990.

  • 49.

    Het geleiden van het verkeer langs de rechterzijde van de middengeleider aan het einde van de keerlus, door het plaatsen van borden conform model D2 uit bijlage I van het RVV 1990.

 

  • Tijdelijke weg Contour Avenue

  • 50.

    Het instellen van een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de aansluiting van de Tijdelijke weg van de Contour Avenue op de Imagination Avenue, door het plaatsen van borden conform model C4 en D5 uit bijlage I van het RVV1990.

 

 

  • 51.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 16-9-2024.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

B. Wendelgelst

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor eenieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven