Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2024, 394095 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2024, 394095 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tot het instellen van een zonaal parkeerverbod op het parkeerterrein van Kei13 te Deventer, kenmerk: 228026-2024
Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:
het instellen van parkeerverbod op de rijbaan van het parkeerterrein van Kei 13, Wezenland 582 te Deventer, door het plaatsen van verkeersborden E01-ZB en E01-ZE conform het model van bijlage 1 het RVV1990.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Tijdens het signaleringsoverleg op 13 maart 2024 tussen de gemeente Deventer en Politie is er melding gemaakt van een onveilige verkeerssituatie op het parkeerterrein van Kei13, als gevolg van geparkeerde auto’s buiten de aangewezen parkeervakken.
Motivering en belangenafweging
De parallelweg is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer, Vereniging van Eigenaars Wijkvoorzieningencentrum Keizerslanden en Stichting Woonbedrijf ieder1. Alle eigenaren zijn betrokken bij dit verkeersbesluit.
Het parkeerterrein fungeert als toegangsweg naar Kei13 en als (openbare) parkeermogelijkheid voor de directe omgeving.
De parkeermogelijkheid bestaat uit schuin- en haaks gemarkeerde parkeerplaatsen. De parkeermogelijkheid op en langs de parallelweg wordt intensief gebruikt. In de omgeving is sprake van een relatief hoge parkeerdruk.
Tijdens haal- en brengmomenten van basisschool De Flint parkeert een deel van de personenauto’s ter hoogte van de parkeerplaatsen. Op dat moment bedraagt de vrije ruimte achter de parkeerplaatsen minder dan de CROW ontwerprichtlijnen van 4,50m bij schuine parkeervakken (60°) en 6m bij haakse parkeervakken. Daarnaast hinderen geparkeerde auto’s op de rijbaan fietsers en voetgangers die gebruik willen maken van de parallelweg.
Volgens artikel 5 van de Wegenverkeerswet is het eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Op grond van bovenstaand artikel kan worden opgetreden tegen het parkeren achter de parkeerplaatsen. De praktijk is dat automobilisten zich niet altijd bewust zijn dat het parkeren ter hoogte van de haakse parkeerplaatsen hinderlijk is.
Door het instellen van een zonaal parkeerverbod middels het bord E01-ZB en EO1-ZE van het RVV1990 wordt benadrukt dat de rijbaan niet bruikbaar is als parkeermogelijkheid.
Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):
2.1a Het verzekeren van de veiligheid op de weg
Deze maatregel waarborgt de veiligheid van overige weggebruikers. Door een zonaal parkeerverbod in te stellen, buiten de gemarkeerde parkeervakken, ontstaat er meer ruimte en veiligheid voor fietsers en voetgangers.
2.1b het beschermen van weggebruikers en passagiers
Deze maatregel beschermt overige weggebruikers.
2.1c het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
Deze maatregel waarborgt de bruikbaarheid van de haakse parkeerplaatsen.
2.1d het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Deze maatregel ontneemt automobilisten de vrijheid van parkeren op de rijbaan, dit weegt niet op tegen de toegankelijkheid en veiligheid voor overige weggebruikers.
2.2a Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer
Dit belang is niet van toepassing.
2.2b Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.
De maatregel is bedoeld om te verduidelijken dat parkeren ter hoogte van de gemarkeerde parkeerplaatsen niet is toegestaan. Om deze reden is geen onderzoek gedaan naar het draagvlak van deze maatregel.
- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.
- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.
- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.
- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
- Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluit worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;
- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 20 september 2024 (www.officielebekendmakingen.nl).
Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:
• de datum waarop u de brief schrijft;
• waarom u het niet eens bent met ons besluit
Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-394095.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.