Verkeersbesluit GPPK Mariënstein 40-55 Heiloo

In artikel 18, lid 1 aanhef en onder d, Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat verkeersbesluiten, voor zover deze betreffen het verkeer op andere wegen dan de wegen onder beheer van het Rijk, provincie en waterschap, worden genomen door de gemeenteraad of, krachtens besluit van de raad, door burgemeester en wethouders. In artikel 18, lid 3 Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat bij algemene maatregel van bestuur regels worden vastgesteld omtrent de eisen waaraan verkeersbesluiten dienen te voldoen alsmede omtrent de totstandkoming en de inwerkingtreding van die besluiten. Bij collegebesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

De aanvrager wonende tussen Mariënstein 40 en 55 in Heiloo heeft verzocht om een gehandicaptenparkeerplaats te reserveren in de directe nabijheid van de woning. Gelet op het feit dat de bewoner beschikt over een geldige gehandicaptenparkeerkaart en geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein te parkeren, de parkeerdruk voor de woning hoog is en het in de directe omgeving van de woning uit verkeerstechnisch oogpunt mogelijk is om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken te realiseren, is besloten een openbare parkeerplaats in te stellen als gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

Doelstelling

Met het nemen van deze maatregelen wordt de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd (artikel 2 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994).

Motivering

Overwegende dat:

De aanvrager wonende tussen Mariënstein 40 en 55 in Heiloo heeft verzocht om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken te reserveren in de directe nabijheid van de woning. Gelet op het feit dat de bewoner beschikt over een geldige gehandicaptenparkeerkaart en geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein te parkeren, de parkeerdruk voor de woning hoog is en het in de directe omgeving van de woning uit verkeerstechnisch oogpunt mogelijk is om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken te realiseren, is het gewenst om een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in te stellen, als een tijdelijke maatregel langer dan vier maanden tot het moment dat het niet meer nodig is en weer kan worden ingesteld als een openbare parkeerplaats.

Wettelijk kader

Mariënstein in Heiloo is in onderhoud en beheer bij de gemeente.

Ingevolge artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994 geschiedt de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit.

Ingevolge artikel 15, lid 2 Wegenverkeerswet 1994 geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Ingevolge artikelen 34 en 37 BABW: tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.

In de artikelen 21 en 23 tot en met 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is hieraan gevolg gegeven.

Overwegende

Dat in onderstaand besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform artikel 96 van het R.V.V. 1990. Dat dit besluit op de voorgeschreven wijze bekend zal worden gemaakt.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2, lid, 1, sub a t/m d van de WVW1994 en artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstellingen:

In eerste instantie:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

In tweede instantie ook voor:

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

• het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

En verder

• het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

• het waarborgen van het op juiste wijze in rekening brengen van tarieven voor het gebruik van de weg;

• het gebruik en de waarborging van de juistheid van de registers die ingevolge deze wet worden bijgehouden;

• het voorkomen en bestrijden van fraude;

• de regeling van positie, inrichting en werkwijze, alsmede het uitoefenen van toezicht op zelfstandige bestuursorganen die taken verrichten op het terrein van deze wet.

Art. 21 BABW beschrijft hoe een verkeersbesluit expliciet gemotiveerd moet zijn met een of meer van de in art. 2 WvW benoemde doelen.

• Het doel van het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken is om de gehandicapte gebruiker in staat te stellen een actief en mobiel leven te leiden en daardoor aan het algemene maatschappelijke verkeer kan deelnemen en dat dit prevaleert boven andere individuele belangen en de afname van de capaciteit van openbare parkeerplaatsen;

• De verkeersveiligheid en bereikbaarheid voor het autoverkeer veranderen door de verkeersmaatregelen niet. De verkeersmaatregelen zijn daarmee in het algemeen belang. De andere in de wegenverkeerswet genoemde doelen en belangen zijn niet of slechts in zeer geringe mate van belang en daarom niet in de afweging mee genomen.

Overleg en gehoord

Overeenkomstig art. 24 BABW is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze gaf een positief advies op deze maatregel.

BESLUIT

Gelet op het bepaalde in artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 en met inachtneming van de artikelen 3 en 12 van het BABW hebben burgemeester en wethouders besloten:

door middel van plaatsing van verkeersbord E6 en een onderbord waarop het kenteken van betrokken voertuig staat vermeld, als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), een voor een motorvoertuig bestemde gehandicaptenparkeerplaats te reserveren nabij de woning tussen Mariënstein 40 en 55 te Heiloo en zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Heiloo 18 september 2024

het college van burgemeester en wethouders

Namens deze,

F. Both

Medewerker verkeer

Bezwaarclausule

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, postbus 1, 1850 AA Heiloo. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een om- schrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Wij wijzen erop dat een bezwaarschrift de werking van het besluit niet schorst.

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift had geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit bleef gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling was. Kon u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk was? Dan kon u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift hebt ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden. De bezwaar- makers tegen besluit VB 2022 23663 hadden hiervan geen gebruik gemaakt.

Naar boven