Gemeenteblad van Amsterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 390220 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 390220 | delegatie- of mandaatbesluit |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam in verband met de invoering van de Omgevingswet en enkele technische correcties
Het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam als volgt te wijzigen:
In Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 4 Cluster Ruimte en Economie, Paragraaf 3 Grond en Ontwikkeling wordt als volgt gewijzigd:
In onderdeel 24 wordt “grondexploitatie in de zin van artikel 6.24 van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 6.2.12 van het Besluit ruimtelijke ordening” vervangen door “Kostenverhaal als bedoeld in Afdeling 13.6 Omgevingswet jo. Afdeling 8.4 Omgevingsbesluit en over Financiële bijdragen voor ontwikkelingen van een gebied als bedoeld in Afdeling 13.7 Omgevingswet jo. Afdeling 8.5 Omgevingsbesluit”.
Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 4 Cluster Ruimte en Economie, Paragraaf 5 Zuidas wordt als volgt gewijzigd:
Onderdeel 7 wordt vervangen door “Het uitoefenen van alle bevoegdheden inzake de (anterieure en posterieure) overeenkomsten over Kostenverhaal als bedoeld in Afdeling 13.6 Omgevingswet jo. Afdeling 8.4 Omgevingsbesluit en over Financiële bijdragen voor ontwikkelingen van een gebied als bedoeld in Afdeling 13.7 Omgevingswet jo. Afdeling 8.5 Omgevingsbesluit ongeacht de hoogte van de te verhalen bijdrage.”.
Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 4 Cluster Ruimte en Economie, Paragraaf 9 Wonen wordt als volgt gewijzigd:
Bijlage 2: Ondermandaatverlening van de gemeentesecretaris aan de stedelijk directeuren, Hoofdstuk 4 Cluster Ruimte en Economie, Paragraaf 2 Ruimte en Duurzaamheid wordt als volgt gewijzigd:
Het voeren van (voor)overleg in het kader van de voorbereiding van de wijziging van het omgevingsplan of een omgevingsvergunning met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de fysieke leefomgeving of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan of vergunning in het geding zijn.
Het kennis geven, mededelen, ter inzage leggen, beschikbaar stellen van en bekendmaken van (ontwerp) ruimtelijke besluiten, c.q. besluiten tot vaststelling van ruimtelijke besluiten en samenhangende besluiten waaronder in ieder geval begrepen de omgevingsvisie, programma's, de wijziging van het omgevingsplan en een omgevingsvergunning en andere besluiten op het gebied van omgevingsrecht en de daarbij behorende stukken. Hieronder worden tevens begrepen andere besluiten in geval van gecoördineerde besluitvorming als bedoeld in Afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht.
Onderdelen 7 tot en met 57 komen te luiden:
Het uitoefenen van alle bevoegdheden inzake de (anterieure en posterieure) overeenkomsten over kostenverhaal als bedoeld in afdeling 13.6 van de Omgevingswet en over financiële bijdragen voor ontwikkelingen van een gebied als bedoeld in afdeling 13.7 van de Omgevingswet ongeacht de hoogte van de te verhalen bijdrage.
Het geven van een reactie of het indienen van een zienswijze ten aanzien van een provinciale verordening of een ander provinciaal besluit inzake het omgevingsrecht alsmede het indienen van een aanvraag om ontheffing en het voeren van overleg omtrent een voorgenomen aanwijzing van gedeputeerde staten.
Het geven van een reactie of het indienen van een zienswijze ten aanzien van een algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling inzake het omgevingsrecht (fysieke leefomgeving) alsmede het indienen van een aanvraag om ontheffing van een algemene maatregel van bestuur en het voeren van overleg omtrent een voorgenomen aanwijzing van de Minister die het aangaat.
Het uitvoeren van artikel 2.43 Omgevingswet, inzake het bij besluit bepalen of, en zo ja welke maatregelen aan een gebouw worden getroffen ter beperking van het geluid in het gebouw in samenhang met artikelen 3.52 en 3.53 Besluit kwaliteit leefomgeving, alsmede het wijzigen van het besluit als de eigenaar na het vaststellen zijn toestemming of medewerking intrekt of niet verleend, artikel 3.54 Besluit kwaliteit leefomgeving.
Het voorbereiden, aanvragen en uitvoeren van besluiten, beslissingen en handelingen die betrekking hebben op een flora- en fauna-activiteit of een Natura 2000-activiteit als bedoeld in de Omgevingswet, voor zover deze nodig zijn voor de uitoefening van bevoegdheden en taken ten aanzien van het werkterrein van de directie.
Het bepalen dat een terrein in het belang van een archeologisch onderzoek wordt betreden, dat daarop metingen worden verricht, dan wel daarin opgravingen worden gedaan, voor zover dat onderzoek dient ter voorbereiding of ter uitvoering van een besluit als bedoeld in artikel 2.4 van de Omgevingswet en artikel 5.1 van de Omgevingswet, in de zin van artikel 26 van de Erfgoedverordening Amsterdam.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 mei 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Aldus vastgesteld door de burgemeester op 22 augustus 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
Aldus vastgesteld door de gemeentesecretaris op 21 augustus. 2024.
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Aldus vastgesteld door de stedelijk directeur van het cluster Ruimte en Economie op 4 september 2024.
Stedelijk directeur cluster Ruimte en Economie
Thea de Vries
Het Algemeen Mandaatbesluit bevat de bevoegdheden die door het college en de burgemeester aan de gemeentesecretaris zijn gemandateerd en bevoegdheden die zijn ondergemandateerd aan de stedelijk directeuren en directeuren. Vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 is het noodzakelijk om het Algemeen mandaatbesluit hierop aan te passen. Tevens zijn een aantal gebreken in het Algemeen mandaatbesluit hersteld. Het gaat daarbij om juridisch-technische reparaties, zoals het herstel van verschrijvingen, kennelijke omissies en fouten.
C (Bijlage 2, hoofdstuk 4, paragraaf 9)
Dit betreft wijzigingen die niet eerder zijn ondergemandateerd.
In onderdeel 55 gaat het om de bevoegdheid van de gemeente, zoals beschreven in het vierde lid van artikel 121 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek. Deze bevoegdheid houdt in dat de gemeente, in het geval dat de staat van een gebouw niet voldoet aan de regels voor het in stand houden van bouwwerken zoals gesteld in artikel 4.3 van de Omgevingswet, of als er een ernstige dreiging is dat een dergelijke situatie zal ontstaan, een machtiging kan aanvragen bij de kantonrechter. De machtiging is bedoeld voor handelingen die betrekking hebben op het beheer of onderhoud van verschillende delen van het gebouw. Deze machtiging kan worden aangevraagd wanneer de benodigde medewerking of toestemming voor deze handelingen al is verleend door een of meer appartementseigenaars die samen ten minste de helft van het aantal stemmen in de vergadering van eigenaars hebben.
Artikel 127a van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek gaat over het verkrijgen van een machtiging van de kantonrechter teneinde:
Deze vergadering bij te wonen, er het woord te voeren, en voorstellen te doen over onderwerpen zoals het beheer en onderhoud van het gebouw, bijdragen aan het reservefonds, het lidmaatschap van verenigingen of coöperaties voor onderhoud, de samenstelling van het bestuur, en het uitbesteden van beheer aan een professionele beheerder.
Artikel 140a van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek bevat regels voor het verkrijgen van een machtiging van de kantonrechter in geval van wijziging van het reglement van een vereniging van eigenaars (VvE). De bepalingen bieden een procedurele basis voor het doorvoeren van reglementswijzigingen binnen een VvE, zelfs in situaties waarin niet alle betrokken partijen hun goedkeuring geven, mits een substantieel deel van de eigenaars (ten minste de helft van de stemmen) de wijziging ondersteunt.
In onderdeel 56 past de wijziging de mandatering van de bevoegdheid tot het opleggen van een bestuurlijke boete aan, zodat deze in overeenstemming is met het regime van de Omgevingswet, en neemt deze als een apart onderdeel op in de verordening. Het betreft de bevoegdheid die is omschreven in artikel 18.12 van de Omgevingswet, specifiek gericht op situaties waarin er sprake is van niet-naleving van de regels die van toepassing zijn op het in stand houden en gebruiken van bouwwerken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-390220.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.