Gemeenteblad van Son en Breugel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Son en Breugel | Gemeenteblad 2024, 387317 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Son en Breugel | Gemeenteblad 2024, 387317 | beleidsregel |
PRIVACY PROTOCOL BESTUURLIJKE AANPAK ONDERMIJNING Gemeente Son en Breugel 2024
Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel en de burgemeester van Son en Breugel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelet op het bepaalde in de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: UAVG);
De burgemeester is o.a. conform artikel 172 Gemeentewet belast met de handhaving van de openbare orde, waaronder de aanpak van ondermijning. Gezien er van gemeenten steeds meer verwacht wordt in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit op regionaal niveau ¬in het kader van de Taskforce-RIEC samenwerking - alsook lokaal in het kader van de eigen taakuitvoering (niet-faciliteren van criminaliteit), is dit Protocol ondersteunend in de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Voor een effectieve aanpak van deze ondermijnende activiteiten (en mogelijk georganiseerde criminaliteit) is een geïntegreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een vereiste. Om onder andere het intern delen van informatie op een juridisch correcte wijze uit te voeren, is dit Privacy Protocol opgesteld.
Vast te stellen het Privacy Protocol bestuurlijke aanpak ondermijning gemeente Son en Breugel
In dit Protocol wordt verstaan onder:
Waar in dit Protocol termen worden gebruikt die overeenstemmen met definities uit artikel 4 AVG wordt aan deze termen de betekenis van de definities uit de AVG toegekend.
Artikel 2. Doel bestuurlijke aanpak ondermijning: duurzaam terugdringen
Onze taak in de gemeente Son en Breugel is om onze inwoners, organisaties en hun integriteit te beschermen tegen ondermijnende invloeden. Door zicht te krijgen op ondermijnende invloeden, kan ingezet worden op de schakel waar de ondermijnende keten het beste verstoord kan worden. Het doel van deze aanpak is om binnen de gemeente Son en Breugel door middel van samenwerking:
Op deze manier dringen we ondermijnende criminaliteit structureel en duurzaam terug.
Deze aanpak richt zich op personen, bedrijven en netwerken die binnen Son en Breugel actief zijn in ondermijnende-, illegale- en/of onrechtmatige activiteiten. De aanpak draagt bij aan de leefbaarheid en veiligheid van Son en Breugel en verhoogt de weerbaarheid voor zowel de samenleving als de overheid. Tevens wordt hiermee de kans op het (on)bewust faciliteren van ondermijnende criminaliteit gereduceerd.
Artikel 3. Doel van het Protocol
De aanpak Ondermijning dient met inachtneming van privacy wet- en regelgeving plaats te vinden. Dit Protocol bevat de benodigde waarborgen om dat te realiseren. Dit Protocol beschrijft hoe er gewerkt wordt binnen de aanpak Ondermijning conform de privacy wet- en regelgeving. Daarnaast biedt dit Protocol een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Son en Breugel bij deze aanpak zijn/haar persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt.
Artikel 4. Doel van de gegevensverwerking
Het doel van de verwerking van persoonsgegevens die deel uitmaken van een of meerdere signalen is:
Artikel 5. Verwerkingsverantwoordelijke
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Son en Breugel is verwerkingsverantwoordelijke voor verwerkingen van persoonsgegevens die plaatsvinden binnen de gemeente en waarvoor zij als verwerkingsverantwoordelijke zijn aangemerkt in het Register van verwerkingsactiviteiten Son en Breugel.
Artikel 7. Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de verwerking is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen (artikel 6 lid 1 onder e AVG). De wettelijke onderbouwing hiervoor is terug te vinden in onder andere de hieronder genoemde (niet uitputtend) artikelen. Per casus vinden privacy checks plaats om te bepalen of de verwerking noodzakelijk is en of er wordt voldaan aan subsidiariteit en proportionaliteit. Het gaat om de volgende bepalingen in de Gemeentewet:
Daarnaast heeft de burgemeester meer specifieke bevoegdheden op grond van onder andere de volgende wetten:
Het kan voorkomen dat politie informatie wordt betrokken bij het bespreken van casuïstiek. De Wet politiegegevens (hierna: Wpg) regelt de verwerking van politiegegevens. Politiegegevens zijn persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de uitoefening van de politietaak (artikel 1, sub a, Wpg). De Wpg voorziet naast bepalingen over de verwerking van gegevens binnen de politie, ook in bepalingen over de verstrekking van politiegegevens aan anderen buiten de politie, waaronder aan gezagdragers. Onder gezagdragers vallen ingevolge artikel 16, lid 1, sub b, Wpg ook burgemeesters.
Artikel 8. Categorieën van betrokkenen en de verwerkte persoonsgegevens
Van een melder worden uitsluitend in het bestand geregistreerd de voornaam of voorletter en achternaam, en de voor communicatie benodigde gegevens, te weten een emailadres en/of telefoonnummer, voor zover die in het signaal zijn opgenomen. Deze gegevens worden verwerkt ten behoeve van communicatie tussen teams binnen de gemeente.
Van de personen over wie wordt gemeld (betrokkene), genoemd in Bijlage 2 'Categorieën personen als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning' worden in verschillende fases de gegevens verwerkt zoals genoemd in de Bijlage 1 'categorieën van verwerkte gegevens' en Bijlage 1.1 'Vervolgfases' behorend bij dit Protocol.
Artikel 10. Beheer en toegang tot het bestand
De MBA van de gemeente Son en Breugel is verantwoordelijk voor het beheer van het signalen register. De MBA draagt zorg voor het dagelijks beheer van het bestand, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten, het bewaken van de bewaartermijnen en het vernietigen van de gegevens na het verstrijken van de bewaartermijn.
Artikel 11. Beveiliging van persoonsgegevens
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking, gebaseerd op de Baseline informatiebeveiliging Overheid (B1O).
Hiertoe behoren in ieder geval:
Artikel 15. Beperking van de informatieplicht en de rechten van de betrokkene
De MBA legt de motivatie voor het niet voldoen aan de informatieplicht op grond van lid 1 van dit artikel schriftelijk vast en legt vast wanneer naar verwachting betrokkene wel geïnformeerd kan worden, alsook van welke omstandigheden dit afhankelijk is, hoe periodiek wordt getoetst of deze omstandigheden nog aanwezig zijn en hoe de betrokkene geïnformeerd zal worden.
Artikel 17. Looptijd en evaluatie
Dit Protocol geldt voor 2 jaar, met stilzwijgende verlenging van telkens één jaar.
De verwerking van persoonsgegevens waarop dit Protocol van toepassing is, zal jaarlijks worden geëvalueerd. Eventuele wijzigingen zullen door Het College van Burgemeester en Wethouders (de verwerkingsverantwoordelijke) vastgesteld worden.
Aldus vastgesteld op 27 augustus 2024 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel.
De secretaris, De burgemeester,
Jeroen Wesselink Suzanne Otters-Bruijnen
BIJLAGE 1: Categorieën van de verwerkte persoonsgegevens
Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding of het signaal in de verschillende fases worden verwerkt en geregistreerd in het signaalregister. Borging vindt plaats door registratie van de te verwerken persoonsgegevens in het verwerkingsregister waardoor wordt voldaan aan de AVG-eisen.
Fase 1: Ontvangst en intake van het signaal
In fase 1 van de uitvoering van de bestuurlijke aanpak van ondermijning zijn dit de volgende gegevens:
Fase 2: Zwaarte van het signaal bepalen
In fase 2 van de uitvoering van de bestuurlijke aanpak van ondermijning kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
Inkomensgegevens uit systemen van uitkeringen, hulpmiddelen WMO, zorgbudget (PGB) van werk en inkomen (gesloten bron). Bijv. Is er wel/niet een uitkering aangevraagd en/of verstrekt (uitkeringsinformatie)? Zijn er andere bronnen van inkomsten en zo ja welke soort? (geen volledige SUWI-net gegevens en niet de hoogte van andere uitkeringen zoals bijv. WAO- of WW-uitkering);
Als er in een (bron)bestand van een gemeentelijke afdeling gegevens over een persoon of organisatie die in het signaal voorkomen bekend zijn, geeft de afdeling dit aan bij de MBA en levert gegevens die de MBA nodig heeft om te beoordelen of deze gegevens het signaal bevestigen of versterken. Indien dit het geval blijkt te zijn dan is er een 'hit'. Dit betreft zogeheten 'dat' informatie en geen 'wat' informatie. Voor afdelingen die werkzaam zijn in het sociaal domein houdt dit in dat zij slechts de zogenaamde buitenkantinformatie verschaffen, te weten het feit dat een persoon bekend is bijvoorbeeld als cliënt. De inhoud van het dossier (de wat-informatie) blijft echter gesloten voor de MBA, omdat de sociaal domeinwetgeving (Participatiewet, WMO, Jeugdwet) geheimhoudingsverplichtingen kent, waardoor verstrekking van persoonsgegevens niet is toegestaan buiten een in de wet genoemde kring van personen en instanties.
Als duidelijk is dat er sprake is van een 'hit' en er meer informatie moet worden verzameld dan zijn er verschillende acties mogelijk te weten:
BIJLAGE 2 Categorieën personen/bedrijven als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning
Deze checklist bestaat uit twee onderdelen:
Aan de hand van deze checklist beoordeelt de MBA of een signaal betrekking kan hebben op ondermijning. De beoordeling bestaat uit twee stappen:
De inhoud van de checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.
De MBA registreert persoonsgegevens van personen die in hun hoedanigheid, als beschreven in de onderstaande lijst, mogelijk betrokken kunnen zijn bij de omschreven criminele activiteit.
Omschrijving van de (criminele) activiteiten en rollen van daarbij (al dan niet bewust) betrokken personen of bedrijven
Algemeen ondermijnende activiteiten:
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie en arbeidsuitbuiting)
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
Kenmerken van ondermijnende criminaliteit
Voor de bepaling of sprake kan zijn van ondermijnende criminaliteit bekijkt de MBA of het signaal een van de onderstaande kenmerken bevat:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-387317.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.