Gemeenteblad van Wassenaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2024, 384819 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wassenaar | Gemeenteblad 2024, 384819 | beleidsregel |
Beleidsregel toepassing Wet Bibob gemeente Wassenaar 2024
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Artikel 2.1 Toepassing van de wet bij nieuwe beschikkingen voor horeca, seksinrichtingen, speelautomaten en speelautomaathallen
Het bestuursorgaan zal een Bibob-onderzoek uitvoeren in geval van een aanvraag voor een beschikking als bedoeld in:
Hoofdstuk 3 van de APV, zijnde de vergunning voor een seksbedrijf, seksinrichting of escortbedrijf. Indien sprake is van een vestiging van een nieuw bedrijf, de overname van een bestaand bedrijf, wijziging van exploitanten van een bestaand bedrijf, wijziging van rechtsvorm van de overneming of het wijzigen of bijschrijven van beheerder.
Artikel 2.2 Toepassing van de Wet Bibob bij omgevingsvergunningen voor bouw- en/of omgevingsplanactiviteiten
Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij aanvragen voor een beschikking als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet (een omgevingsplanactiviteit) en 5.1, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet (een bouwactiviteit), in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.3 Toepassing van de Wet Bibob voor milieubelastende activiteiten
Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek uitvoeren in geval van (een aanvraag voor) een vergunning, of bij een reeds verleende vergunning, als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid aanhef en onder b van de Omgevingswet (een milieubelastende activiteit), en in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.4 Toepassing van de Wet Bibob bij beschikkingen voor gebouw, gebieds- en branchegebonden vergunningen
Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek uitvoeren voor een aangevraagde vergunning op grond van de APV Wassenaar, alsmede bij op die gronden verleende beschikkingen, in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.5 Toepassing van de Wet Bibob bij subsidies
Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij een subsidieaanvraag in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.6 Toepassing van de Wet Bibob bij evenementenvergunningen
Bij andere dan de in het eerste lid bedoelde aanvragen voor een vergunning, voor wijziging van een vergunning of bij een verleende vergunning zoals vermeld in artikel 2:25 APV Wassenaar (de evenementenvergunning) kan het bestuursorgaan een Bibob-onderzoek uitvoeren in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.7 Toepassing van de Wet Bibob op grond van de Huisvestingsverordening
In het geval van een aanvraag voor een vergunning zoals bedoeld in de artikelen 8, eerste lid, 21 en 22 van de Huisvestingswet 2014, kan, indien op grondslag daarvan in de geldende Huisvestingsverordening een vergunningsstelsel is opgenomen, het bestuursorgaan een Bibob-onderzoek uitvoeren in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Artikel 2.8 Toepassing van de Wet Bibob bij verleende beschikkingen
Het bestuursorgaan kan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij verleende beschikkingen die vallen onder het toepassingsbereik van hoofdstuk 2 van deze beleidsregel in de gevallen als bedoeld in artikel 1.3, derde lid van deze beleidsregel.
Hoofdstuk 4 Beoordeling en uitvoering
Het eigen Bibob-onderzoek naar het zich voordoen van de mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet bestaat uit:
het beoordelen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking, dan wel het beoordelen van een reeds verleende beschikking of een (voorgenomen) vastgoedtransactie, of (gunning van) een overheidsopdracht en de daarbij overgelegde gegevens, mede aan de hand van de bij het bestuursorgaan bekende feiten en omstandigheden, en;
het verzamelen, bewerken en analyseren van informatie die, al dan niet door middel van de gegevens zoals vermeld in het Bibob-vragenformulier en bijbehorende bijlagen, is verstrekt door de betrokkene, alsmede van gegevens die zijn verkregen uit informatiebronnen van partners van het RIEC en andere bronnen die het bestuursorgaan, mede op basis de Wet Bibob, kan raadplegen.
Bij het eigen onderzoek kan in alle gevallen waarin volgens deze beleidsregel een Bibob-onderzoek zal of kan worden uitgevoerd, ingevolge artikel 11a, eerste lid van de Wet Bibob, informatie worden betrokken van het Bureau over door het Bureau in de afgelopen vijf jaar door het Bureau en/of andere bestuursorganen genomen relevante gevaarsconclusies.
Daarbij wordt informatie verstrekt over zowel de betrokkene als relaties van betrokkene:
Artikel 4.2 Informatieverstrekking
In geval van een aanvraag voor een beschikking als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze beleidsregel, dient betrokkene naast de gebruikelijke aanvraagformulieren, tevens het door het bestuursorgaan beschikbaar gestelde Bibob-vragenformulier volledig in te vullen en, voorzien van de benodigde bijlagen, bij het bestuursorgaan in te dienen.
In het kader van de beoordeling door het bestuursorgaan van een reeds verleende beschikking als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze beleidsregel, dient betrokkene het door het bestuursorgaan beschikbaar gestelde Bibob-vragenformulier volledig in te vullen en, voorzien van de benodigde bijlagen, bij het bestuursorgaan in te dienen.
Bij toepassing van een Bibob-onderzoek bij een overheidsopdracht en/of vastgoedtransactie als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze beleidsregel dient betrokkene het door het bestuursorgaan beschikbaar gestelde Bibob-vragenformulier volledig in te vullen en, voorzien van de benodigde bijlagen, bij het bestuursorgaan in te dienen.
In geval een advies van het Bureau leidt tot het voornemen om een gevraagde beschikking te weigeren, een eerder verleende beschikking in te trekken, om aan een aangevraagde of reeds verstrekte beschikking aanvullende voorschriften te verbinden, niet mee te werken aan een vastgoedtransactie, deze te ontbinden, of hier voorwaarden aan te verbinden, of een gegadigde van een overheidsopdracht uit te sluiten, de overeenkomst te ontbinden of hieraan voorwaarden te verbinden, wordt aan de betrokkene de mogelijkheid geboden om over een kopie van het adviesrapport te beschikken.
In aanvulling op het vierde lid wordt de betreffende derde door de gemeente gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de Wet Bibob. De derde dient voor de ontvangst van een kopie van het onderdeel van het adviesrapport dat op hem betrekking heeft een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.
Hoofdstuk 5 gevolgen Bibob-onderzoek
Artikel 5.1 Gevolgen bij beschikkingen
Als een situatie als bedoeld in artikel 3, derde lid, van de Wet Bibob zich voordoet, kan het bestuursorgaan die bepaling ten grindslag aan de beslissing leggen. In een dergelijk geval weigert het bestuursorgaan in beginsel een aangevraagde beschikking te geven dan wel trekt het in beginsel een gegeven beschikking in.
Artikel 5.2 Gevolgen bij overheidsopdrachten
Indien uit onderzoek blijkt dat zich een van de situaties, als bedoeld in artikel 9, tweede lid van de Wet Bibob voordoet:
beslist het bestuursorgaan in beginsel de overeenkomst te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien, mits daarin bij overeenkomst is voorzien, zonder dat het bestuursorgaan gehouden is tot vergoeding van eventuele schade en zonder dat daarbij een termijn in acht genomen hoeft te worden,
voor zover dit evenredig is met de mate van gevaar en de ernst van de strafbare feiten.
Aan een overeenkomst kunnen nadere voorwaarden worden verbonden die het gevaar als bedoeld in de Wet Bibob wegnemen. Als niet wordt voldaan aan een dergelijke voorwaarde, beslist het bestuursorgaan in beginsel de overeenkomst te ontbinden, een onderaannemer niet te accepteren dan wel de acceptatie te herzien. Bij nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden kan het bestuursorgaan de voorwaarden intrekken of wijzigen.
Artikel 5.4 Gevolgen bij nalaten informatieverschaffing
Indien door de betrokkene niet voldaan wordt aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 4.3, eerste tot en met derde lid van deze beleidsregel:
voor zover dit evenredig is met de mate van gevaar en de ernst van de strafbare feiten.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
De beleidslijn 2012 voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door de gemeente Wassenaar wordt ingetrokken met ingang van het moment waarop deze beleidsregel in werking treedt.
Aldus vastgesteld door de burgemeester op: 27 augustus 2024
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Wassenaar,
gehouden op: 27 augustus 2024
het college van burgemeester en wethouders,
drs. K.D. Handstede,
gemeentesecretaris
drs. L.A. de Lange,
burgemeester
Vanuit het samenwerkingsverband RIEC zijn vanuit praktijkervaringen en inzichten in criminele fenomenen een lijst met branches en bedrijfsmatige activiteiten samengesteld waarin sprake is van een verhoogd risico op strafbare feiten (b-grond Wet Bibob), dan wel dat die activiteit wordt gebruikt om onrechtmatig verkregen voordelen te benutten (a-grond Wet Bibob).
Deze lijst van branches en bedrijfsmatige activiteiten is niet bedoeld om deze aan te wijzen voor een vergunningsplicht of dat deze branches en bedrijfsmatige activiteiten altijd worden getoetst op grond van de Wet Bibob. Deze lijst kan in de praktijk een handvat bieden om een voortoets op toe te passen.
Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief. Deze opsomming kan aangepast worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-384819.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.