Gemeenteblad van Rotterdam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 384012 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Rotterdam | Gemeenteblad 2024, 384012 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Zero Emissie Taxi Rotterdam
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van concerndirecteur Stadsontwikkeling van 14 juni 2024, met nummer M2406-254;
gelet op de artikelen 3, 4, 6, 8, 12a en 13 van de Subsidie Verordening Rotterdam 2014;
overwegende dat het wenselijk is om een subsidieregeling vast te stellen voor het stimuleren van het gebruik van zero-emissietaxi’s;
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
De aanvraag wordt digitaal ingediend via https://www.rotterdam.nl/subsidie-zero-emissie-taxi-aanvragen.
Artikel 12 Verplichtingen subsidieontvanger
Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:
Artikel 13 Verantwoording en vaststelling subsidies tot € 25.000
Een subsidie op grond van deze regeling wordt direct bij subsidieverlening vastgesteld.
Toelichting bij Subsidieregeling Zero Emissie Taxi
In het landelijke afsprakenkader Emissieloos Taxivervoer heeft de gemeente de intentie uitgesproken om de taxibranche, volgens landelijke richtlijnen, in 2028 volledig emissievrij te maken. Deze intentie draagt bij aan de realisatie van het collegetarget CO2-reductie.
Om in Rotterdam gebruik te mogen maken van de reguliere taxistandplaatsen, evenementenstandplaatsen of de opstapmarkt dient de chauffeur in het bezit te zijn van het RTX-Keurmerk. Vanuit de Taxiverordening Rotterdam 2013 zijn aanvullende kwaliteitseisen voor deze chauffeurs gesteld. Ook wordt door middel van de Rotterdamse Taxi Aanpak veel van de RTX-chauffeurs verwacht. Deze chauffeurs willen bijdragen aan de door de gemeente uitgesproken intentie om volledig emissieloos taxivervoer aan te bieden, alleen blijken de kosten van het overgaan op een emissieloos taxivoertuig vooralsnog te hoog te zijn. Om die reden wordt een subsidieregeling als nuttige stimuleringsmaatregel gezien. Deze Subsidieregeling Zero Emissie Taxi voorziet in het verlenen van een dergelijke subsidie voor de aanschaf of lease van een emissieloos taxivoertuig, een voertuig met een blauw kenteken.
In dit artikel wordt de term "emissieklasse Z" gebruikt om voertuigen te beschrijven die volledig emissievrij zijn. Dit betekent dat deze voertuigen geen interne verbrandingsmotor hebben en dus geen uitlaatgassen uitstoten. Een dergelijk voertuig is een elektrische auto die uitsluitend op elektriciteit rijdt.
Subsidie kan worden verstrekt in twee specifieke situaties.
Ten eerste is er subsidie beschikbaar voor de aanschaf of lease van een elektrisch taxivoertuig met emissieklasse Z. Dit geldt zowel voor nieuwe als voor gebruikte voertuigen, mits deze worden gekocht of geleased bij een gecertificeerde dealer. De emissieklasse Z garandeert dat het voertuig volledig elektrisch is en geen schadelijke uitstoot heeft.
Ten tweede kan subsidie worden verkregen voor het vervangen van een niet-emissievrij taxivoertuig door een elektrisch voertuig met emissieklasse Z. Ook in dit geval kan het nieuwe voertuig zowel nieuw als gebruikt zijn, zolang het wordt aangeschaft of geleased bij een gecertificeerde dealer.
Binnen Rotterdam rijden verschillende soorten taxi’s rond. De transitie naar zero emissie--voertuigen (hierna: ZE-voertuigen) is voor het doelgroepenvervoer in de concessievoorwaarden rond duurzaamheid opgenomen. De lokale regelgeving is niet van toepassing op platformtaxi’s (zoals Uber en Bolt), omdat zij niet behoren tot de opstapmarkt. Daarnaast hebben deze partijen het afsprakenkader ondertekend en eigen ZE-doelstellingen voor hun leden geformuleerd. Tot slot zijn er Rotterdamse Keurmerk (RTX) chauffeurs. Op grond van de Taxiverordening Rotterdam 2013 worden aanvullende kwaliteitseisen aan deze chauffeurs gesteld. Ook wordt door middel van de Rotterdamse Taxi Aanpak veel van de RTX-chauffeurs verwacht. Daarom staat deze regeling alleen open voor de RTX-chauffeurs.
\Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De eerste 150 te verstrekken subsidies bedragen maximaal € 4.500. Aanvragers die hun aanvraag indienen nadat de eerste 150 subsidies zijn toegekend, ontvangen een lagere subsidie van maximaal € 2.750. Dit verschil in subsidiebedrag blijft van kracht tot het totale beschikbare subsidiebudget (het subsidieplafond) is uitgeput.
Het hogere subsidiebedrag voor de eerste 150 te verstrekken subsidies dient als een stimulans om snel actie te ondernemen. Door een aantrekkelijke subsidie te bieden aan vroege aanvragers, wordt de doelgroep aangemoedigd om zo snel mogelijk de benodigde stappen te zetten voor de aanschaf van emissievrije taxivoertuigen. Dit versnelt de adoptie van duurzame initiatieven.
Door het subsidiebedrag na de eerste 150 aanvragen te verlagen, kan de gemeente meer aanvragen honoreren binnen hetzelfde totale budget. Dit zorgt voor een bredere spreiding van de beschikbare middelen en geeft meer aanvragers de kans om een subsidie te ontvangen.
Een hogere subsidie voor vroege aanvragers kan helpen om een snelle eerste golf van adoptie te genereren. Dit kan leiden tot positieve zichtbaarheid en momentum, wat meer chauffeurs uit de doelgroep inspireert om deel te nemen, ook als de subsidie lager is.
Artikel 12 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger moet voldoen aan specifieke verplichtingen. Als de subsidie wordt verstrekt voor de aanschaf of lease van een nieuw of gebruikt elektrisch taxivoertuig, moet de ontvanger het elektrisch taxivoertuig aanschaffen of de lease starten binnen twee maanden na de datum van de subsidieverlening. Als de subsidie wordt verstrekt voor het vervangen van een bestaand taxivoertuig, moet het oude taxivoertuig binnen drie maanden na levering van het nieuwe elektrische taxivoertuig niet meer in het bezit van de subsidieontvanger zijn. Daarnaast moet het gesubsidieerde elektrische taxivoertuig volgens de gegevens in het kentekenregister gedurende minimaal twee jaar op naam van de subsidieontvanger blijven staan.
De subsidieregeling levert alleen een substantiële bijdrage aan het voortvarend en permanent emissievrij maken van de taxi’s, als de opgelegde verplichtingen worden nagekomen.
Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-384012.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.