Gemeente Waalwijk Instellen éénrichtingsverkeer Baardwijksestraat uitgezonderd (brom-) fietsers in Waalwijk

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op de Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Algemene wet bestuursrecht, het Mobiliteitsplan Waalwijk (2015);

 

 

OVERWEGENDE:

 

dat het éénrichtingsverkeer bedoeld is voor gemotoriseerd verkeer voor het wegvak vanaf de Heermanslaan tot aan de Loeffstraat in noordelijke richting en voor het wegvak vanaf de Heermanslaan tot aan de Van de Merwedelaan in zuidelijke richting;

 

dat de aanleiding de reconstructie is van de Baardwijksestraat vanaf de Loeffstraat tot aan de Spoorbrugweg;

 

dat ter bevordering van het fietsverkeer en vanwege de beschikbare vrije rijbaanbreedte van de Baardwijksestraat de (brom)fietser wordt uitgezonderd van dit éénrichtingsverkeer;

 

dat deze straat is aangewezen als een binnen de bebouwde kom gelegen erftoegangsweg die deel uitmaakt van een groter verblijfsgebied waarbij een wettelijke maximale snelheid van 30 km/uur geldt die in de toekomstige situatie blijft gehandhaafd;

 

dat het éénrichtingsverkeer bedoeld is voor het toegankelijk en verkeersveiliger maken van de straat en het ontsluiten van de woningen in één richting in de Baardwijksestraat in Waalwijk;

 

dat het belang voor de verkeersveiligheid hoger wordt geacht dan de bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer vanaf de Loeffstraat tot aan de Heermanslaan in zuidelijke richting en voor het wegvak vanaf de Heermanslaan tot aan de Van de Merwedelaan tot aan de Heermanslaan in noordelijke richting;

 

 

 

 

 

 

 

 

dat met het instellen van éénrichtingsverkeer de rijbaan versmald kan worden en daardoor ruimte ontstaat om parkeervoorzieningen te creëren;

 

dat met het instellen van éénrichtingsverkeer de rijbaan versmald kan worden en daardoor meer groen gecreëerd kan worden in het kader van klimaat adaptief ontwerpen;

 

dat in het kader van het verkeersveiligheidsprincipe Duurzaam Veilig weggebruikers uit de inrichting van de weg moeten kunnen opmaken welke verkeersgedrag van hen wordt verlangd;

 

dat de wegen in eigendom en beheer zijn van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

 

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen;

BESLUIT:

 

overeenkomstig het aan dit besluit gehechte kaartfragment

Het instellen van éénrichtingsverkeer in de straat Baardwijksestraat in Waalwijk. Dit wordt ingesteld in noordelijke richting vanaf de Heermanslaan tot aan de Loeffstraat en in zuidelijke richting voor het wegvak vanaf de Heermanslaan tot aan de Van de Merwedelaan met de borden C02/C03-OB54 en C04-OB54 bedoeld voor een éénrichtingsweg uitgezonderd (brom-) fietsers;

 

 

Waalwijk, 26 augustus 2024.

 

 

Het in dit besluit genoemde bord staat vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings.

Bezwaar en voorlopige voorziening

 

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

Naar boven