Grondslag
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Adviezen
Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.
Motivering
De Kajuit is gelegen in een 30 km/u-gebied. Het noordelijke deel van deze weg, ter hoogte van huisnummers 401-460 en 106-123, wordt momenteel gebruikt voor straat parkeren, terwijl in het zuidelijke deel wordt geparkeerd in parkeervakken. Deze situatie leidt tot verschillende verkeersproblemen, waaronder bemoeilijkte uitrijdmanoeuvres en beperkte zichtbaarheid, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt.
Op deze locatie bevindt zich een gezondheidscentrum, waardoor het regelmatig voorkomt dat minder mobiele mensen willen oversteken. De geparkeerde auto's belemmeren het zicht, wat de oversteek gevaarlijk maakt. Om deze risico's te verminderen en de verkeersveiligheid te verbeteren, wordt voorgesteld een stopverbod in te stellen.
Echter, door de maatregel zal de verspringing in het wegbeeld vervallen, wat kan leiden tot een stijging van de gereden snelheid vanwege het bredere profiel van de straat. Desondanks achten wij de toegenomen overzichtelijkheid en verkeersveiligheid belangrijker dan deze mogelijke stijging in snelheid.
Om de toegankelijkheid van de Kajuit te garanderen wordt er een stopverbod ingesteld aan de Kajuit. Deze zal gelden aan de Noordzijde van de Kajuit ter hoogte van huisnummers 401-460 tot 106-123 door middel van het plaatsen van gele doorgetrokken strepen als bedoeld in artikel 23, eerste lid, sub f van het RVV 1990.
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet strekt de maatregel tot lid 1 sub c (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan).
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet is mogelijk lid 1 sub c (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan) in het geding. Waar auto’s eerder konden parkeren aan de straat is dit na de invoering van het de maatregel niet langer mogelijk. Gezien de eerdergenoemde motivering, het voorkomen van gevaarlijke situaties, achten wij de doelen die dit besluit dient van groter belang dan het doel dat mogelijk in het geding is.
Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).