Verkeersbesluit tot het instellen van een autovrij gebied in het Ebbingekwartier

Kenmerk: 10003975

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Adviezen

Conform artikel 24 BABW hebben wij advies gevraagd aan de Politie Eenheid Noord-Nederland, district Groningen, basisteams Groningen - stad. De politie heeft positief geadviseerd op de hieronder beschreven verkeersmaatregel.

 

Motivering

Het Ebbingekwartier is een unieke en levendige wijk nabij het stadscentrum van Groningen. Omwille van de leefbaarheid is deze wijk opgezet als autovrije wijk. Zonder auto's op de straten is het Ebbingekwartier een veel veiligere plek, vooral voor kinderen die buitenspelen en voor ouderen die genieten van een wandeling. Minder verkeer betekent minder risico's op ongelukken. Daarnaast heeft de gemeente, stadstoezicht en de politie meldingen gekregen van overlast door snorfietsen, scooters en ander verkeer. Hier is beperkt op gehandhaafd, omdat onder de voetgangerszone geen verkeersbesluit ten grondslag ligt. Recentelijk zijn de laatste werkzaamheden rondom het gebied afgerond. Daarom is de gemeente voornemens het een en ander juridisch te formaliseren middels dit besluit.

Ontheffingen en andere vergelijkbare voorzieningen werken hetzelfde als in andere autovrije gebieden. Jaarontheffingen zijn kosteloos voor onder andere WMO-vervoer en bedrijfsauto’s aangepast voor rolstoelgebruik.

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekt de maatregel tot lid 2 sub a (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer) en sub b (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden).

Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet zijn mogelijk lid 1 sub c (het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan) en sub d (het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer) in het geding. Door het instellen van een geslotenverklaring hebben bestuurders zonder ontheffing geen toegang meer tot het Ebbingekwartier. Hierdoor wordt de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer beperkt. Het Ebbingekwartier is echter ontworpen en bedoeld als een autovrij gebied. Dit ontwerp is gebaseerd op het streven naar een veiligere, schonere en meer leefbare omgeving. Het autovrij houden van de wijk sluit volledig aan bij de doelstellingen voor dit gebied. De voordelen van een autovrije zone, zoals vermindering van verkeersoverlast, verbetering van de luchtkwaliteit en bevordering van de sociale cohesie, zijn van groter belang dan de beperkingen die hierdoor ontstaan voor de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer. Bovendien heeft het Ebbingekwartier geen belangrijke functie in het autonetwerk van de stad, waardoor de impact op de vrijheid van het verkeer beperkt blijft. Daarom achten wij de doelen die dit besluit dienen van groter belang dan de doelen die mogelijk in het geding zijn.

Voor dit verkeersbesluit is geen akoestisch onderzoek noodzakelijk, als bedoeld in artikel 5.78j van het Besluit kwaliteit leefomgeving (BKL).

 

BESLUIT

Wij besluiten op grond van bovenvermelde overwegingen tot het:

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de noordoostzijde van het kruispunt van het Boterdiep met de Haverkampsdrift conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de noordwestzijde van het kruispunt van de Kolendrift met de Langestraat conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Haverkampsdrift conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Wallegang conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Botermolendrift conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de zuidzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Langestraat conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord G7 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “fietsen toegestaan” aan de noordoostzijde van het kruispunt van de Boterdiep met de Botermolendrift conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd laden en lossen & fietsers” aan de oostzijde van het kruispunt van het Boterdiep met de Bloemsingel conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd laden en lossen & fietsers” aan de oostzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Langestraat conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd laden en lossen & fietsers” aan de zuidzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Langestraat conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de oostzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Langestraat conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Botermolendrift conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Van Kerckhoffstraat met de Singelweg conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Wallegang met de Bloemsingel conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de zuidwestzijde van het kruispunt van de Haverkampsdrift met de Bloemsingel conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 (begin en einde zone) met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd fietsers” aan de noordwestzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met de Vrydemalaan conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd laden en lossen” aan de noordzijde van het kruispunt van de Bloemsingel met het plein “Beren” conform bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -

    plaatsen van bord C1 met onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd laden en lossen” aan de noordzijde van het plein “Beren” conform bijlage 1 van het RVV 1990.

 

Situatieschets:

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u daar schriftelijk bezwaar tegen maken. Hoe dit moet, kunt u lezen op https://gemeente.groningen.nl/bezwaar-maken.

Als u dit wilt, kunt u de informatie van de website ook schriftelijk ontvangen. Belt u dan met de afdeling Juridische Zaken, telefoon (050) 367 74 83.

 

Vermeld in uw bezwaarschrift in elk geval:

- uw naam, adres en bij voorkeur uw telefoonnummer

- de datum waarop u het bezwaar indient

- het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur zo mogelijk een kopie van het besluit mee)

- waarom u het niet eens bent met het besluit

- uw handtekening.

 

Let op: het bezwaarschrift moet u indienen binnen zes weken na de dagtekening van dit besluit. Dat is de datum die u bovenaan dit besluit vindt.

 

Heeft u meer tijd nodig? Dan kunt u een voorlopig bezwaarschrift indienen.

In dit bezwaarschrift geeft u aan dat u het niet eens bent met het besluit. Later legt u uit waarom u het er niet mee eens bent. U krijgt daarvoor extra tijd van de gemeente.

 

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Postbus 30026

9700 RM Groningen

 

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen de directeur Stadsontwikkeling,

namens deze,

 

E.A. Tollenaar

teamleider Ruimtelijk Beleid en Ontwerp

 

Naar boven