Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2024, 380957 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2024, 380957 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het opheffen van een fietspad aan Julianalaan/opheffen van voorrangskruispunten aan Julianalaan en Hoeksekade en vaststellen van een maximumsnelheid 30 km/uur aan Julianalaan te Bergschenhoek
Burgemeester en wethouders van Lansingerland;
We nemen dit verkeersbesluit voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers (Wegenverkeerswet (WVW) 1994, art. 2).
De WVW 1994, artikel 15, stelt dat we een verkeersbesluit moeten nemen als we verkeerstekens plaatsen en verwijderen als daardoor een gebod of verbod wordt ingesteld of opgeheven. In dit geval stellen we een maximumsnelheid 30 km/uur in en heffen een aantal maatregelen op (verplicht fietspad en voorrangskruispunten).
Argumentatie en verkeersmaatregelen
De Julianalaan en Hoeksekade in Bergschenhoek worden heringericht en de riolering wordt aangepakt. Een herinrichting van de openbare ruimte biedt de mogelijkheid om de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers, auto’s (alle verkeersdeelnemers) en groen opnieuw te verdelen. Met de herinrichting worden de Julianalaan en Hoeksekade conform de landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen als erftoegangsweg ingericht. Hiervoor wordt een aantal bestaande verkeersmaatregelen opgeheven en de maximumsnelheid naar 30 km/uur verlaagd.
De voorrangskruispunten op de Julianalaan en Hoeksekade worden allemaal opgeheven. Uitgangspunt binnen een 30 km/uur zone is dat de verkeersregel “bestuurders van rechts hebben voorrang” geldt. Door het opheffen van de voorrangskruispunten wordt het attentieniveau op de kruispunten vergroot. Bovendien heeft het opheffen van de voorrangskruispunten een gunstig effect op de verlaging van de snelheid van het verkeer.
Langs beide zijden van de Julianalaan bevindt zich een vrijliggend verplicht fietspad. Bij de herinrichting wordt dit fietspad opgeheven en maakt voortaan alle verkeer gemengd gebruik van de rijbaan. De redenen hiervoor zijn:
Overwogen is om de Julianalaan (en Hoeksekade) tot fietsstraat te herinrichten. Op basis van de CROW-richtlijnen blijkt het aandeel fietsers (ca. 250 per etmaal in twee richtingen) op de Julianalaan en Hoeksekade te laag is voor een fietsstraat. Verder is overwogen op de Julianalaan fietssuggestiestroken aan te brengen. Omdat fietssuggestiestroken echter geen juridische status hebben en daarom niet bijdragen aan verbetering van de positie van fietsers op de rijbaan is ook hiervan afgezien.
Het opheffen van het fietspad langs de Julianalaan is besproken met de Fietsersbond. De Fietsersbond heeft een positief advies gegeven over het opheffen van het fietspad. Hieraan heeft de Fietsersbond wel de voorwaarde gesteld dat de Julianalaan conform de landelijke Duurzaam Veilig uitgangspunten wordt heringericht. Met de herinrichting van de Julianalaan geven we hier invulling aan.
De Julianalaan en Hoeksekade zijn beide erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op dit wegtype bedraagt de maximumsnelheid 30 km/uur. Op de Hoeksekade bedraagt de maximumsnelheid al 30 km/uur, op de Julianalaan bedraagt de maximumsnelheid nog 50 km/uur. Na de herinrichting van de Julianalaan bedraagt de maximumsnelheid daar ook 30 km/uur. Ter ondersteuning hiervan worden diverse snelheidsremmende maatregelen getroffen. Hierbij is overwogen de kruispunten door middel van een verhoogd plateau uit te voeren. Vanwege het gevaar van trillinghinder en de relatief korte afstand van de bebouwing tot de weg is vanwege de kans op schade van verhoogde plateau’s afgezien. In plaats daarvoor worden schijnplateau’s aangelegd en worden aanvullend op de wegvakken as-verspringingen aangelegd.
Met het opheffen en treffen van bovengenoemde verkeersmaatregelen, verwachten wij een veilige inrichting van de Julianalaan, die voldoet aan de landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen en passend is voor het wegbeeld van een 30 km/uur zone.
Bij de herinrichting van de Julianalaan en Hoeksekade zijn belanghebbende in eerste instantie door een enquête en later door diverse informatiebijeenkomsten betrokken. De informatie die uit de enquête en bijeenkomsten naar voren is gekomen hebben we betrokken bij de keuze van de maatregelen.
Situering en beheer van de wegen
De Julianalaan en Hoeksekade liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef.
Door het verwijderen van de verkeersborden B3, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de onderstaande voorrangskruispunten op te heffen:
Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn.
Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:
College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland
Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl/bezwaar.
Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Schrijf in uw bezwaarschrift ten minste:
Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:
Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-380957.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.