Verkeersbesluit voor het opheffen van een fietspad aan Julianalaan/opheffen van voorrangskruispunten aan Julianalaan en Hoeksekade en vaststellen van een maximumsnelheid 30 km/uur aan Julianalaan te Bergschenhoek

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

overwegende het volgende:

Doelstelling

We nemen dit verkeersbesluit voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van de weggebruikers en passagiers (Wegenverkeerswet (WVW) 1994, art. 2).

De WVW 1994, artikel 15, stelt dat we een verkeersbesluit moeten nemen als we verkeerstekens plaatsen en verwijderen als daardoor een gebod of verbod wordt ingesteld of opgeheven. In dit geval stellen we een maximumsnelheid 30 km/uur in en heffen een aantal maatregelen op (verplicht fietspad en voorrangskruispunten).

Argumentatie en verkeersmaatregelen

De Julianalaan en Hoeksekade in Bergschenhoek worden heringericht en de riolering wordt aangepakt. Een herinrichting van de openbare ruimte biedt de mogelijkheid om de openbare ruimte voor voetgangers, fietsers, auto’s (alle verkeersdeelnemers) en groen opnieuw te verdelen. Met de herinrichting worden de Julianalaan en Hoeksekade conform de landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen als erftoegangsweg ingericht. Hiervoor wordt een aantal bestaande verkeersmaatregelen opgeheven en de maximumsnelheid naar 30 km/uur verlaagd.

Opheffen voorrangskruispunten

De voorrangskruispunten op de Julianalaan en Hoeksekade worden allemaal opgeheven. Uitgangspunt binnen een 30 km/uur zone is dat de verkeersregel “bestuurders van rechts hebben voorrang” geldt. Door het opheffen van de voorrangskruispunten wordt het attentieniveau op de kruispunten vergroot. Bovendien heeft het opheffen van de voorrangskruispunten een gunstig effect op de verlaging van de snelheid van het verkeer.

Opheffen fietspad

Langs beide zijden van de Julianalaan bevindt zich een vrijliggend verplicht fietspad. Bij de herinrichting wordt dit fietspad opgeheven en maakt voortaan alle verkeer gemengd gebruik van de rijbaan. De redenen hiervoor zijn:

  • -

    Op basis van de landelijke Duurzaam Veilig uitgangspunten worden langs erftoegangswegen geen vrijliggende fietsvoorzieningen toegepast en vindt gemengd gebruik van de rijbaan plaats;

  • -

    Uit verkeerstellingen (september 2019) blijkt dat dagelijks circa 250 fietsers gebruik maken van de Julianalaan in beide richtingen;

  • -

    Uit verkeerstellingen (september 2022) blijkt dat de verkeersintensiteit op de Julianalaan circa 2.900 motorvoertuigen per etmaal bedraagt;

  • -

    De CROW-richtlijnen adviseren bij dit aantal fietsers en motorvoertuigen gemengd gebruik van de rijbaan;

  • -

    Bij gemengd gebruik van de rijbaan wordt de zichtbaarheid van fietsers vergroot en neemt de kans op ongevallen tussen afslaand gemotoriseerd verkeer en rechtdoor gaand fietsverkeer af.

Overwogen is om de Julianalaan (en Hoeksekade) tot fietsstraat te herinrichten. Op basis van de CROW-richtlijnen blijkt het aandeel fietsers (ca. 250 per etmaal in twee richtingen) op de Julianalaan en Hoeksekade te laag is voor een fietsstraat. Verder is overwogen op de Julianalaan fietssuggestiestroken aan te brengen. Omdat fietssuggestiestroken echter geen juridische status hebben en daarom niet bijdragen aan verbetering van de positie van fietsers op de rijbaan is ook hiervan afgezien.

Het opheffen van het fietspad langs de Julianalaan is besproken met de Fietsersbond. De Fietsersbond heeft een positief advies gegeven over het opheffen van het fietspad. Hieraan heeft de Fietsersbond wel de voorwaarde gesteld dat de Julianalaan conform de landelijke Duurzaam Veilig uitgangspunten wordt heringericht. Met de herinrichting van de Julianalaan geven we hier invulling aan.

Maximumsnelheid 30 km/uur

De Julianalaan en Hoeksekade zijn beide erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op dit wegtype bedraagt de maximumsnelheid 30 km/uur. Op de Hoeksekade bedraagt de maximumsnelheid al 30 km/uur, op de Julianalaan bedraagt de maximumsnelheid nog 50 km/uur. Na de herinrichting van de Julianalaan bedraagt de maximumsnelheid daar ook 30 km/uur. Ter ondersteuning hiervan worden diverse snelheidsremmende maatregelen getroffen. Hierbij is overwogen de kruispunten door middel van een verhoogd plateau uit te voeren. Vanwege het gevaar van trillinghinder en de relatief korte afstand van de bebouwing tot de weg is vanwege de kans op schade van verhoogde plateau’s afgezien. In plaats daarvoor worden schijnplateau’s aangelegd en worden aanvullend op de wegvakken as-verspringingen aangelegd.

Met het opheffen en treffen van bovengenoemde verkeersmaatregelen, verwachten wij een veilige inrichting van de Julianalaan, die voldoet aan de landelijke Duurzaam Veilig richtlijnen en passend is voor het wegbeeld van een 30 km/uur zone.

Belangenafweging

Bij de herinrichting van de Julianalaan en Hoeksekade zijn belanghebbende in eerste instantie door een enquête en later door diverse informatiebijeenkomsten betrokken. De informatie die uit de enquête en bijeenkomsten naar voren is gekomen hebben we betrokken bij de keuze van de maatregelen.

Situering en beheer van de wegen

De Julianalaan en Hoeksekade liggen binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef.

Besluiten:

  • I.

    Door het verwijderen van de verkeersborden B3, B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het verwijderen van de haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de onderstaande voorrangskruispunten op te heffen:

    • -

      Julianalaan – Emmastraat;

    • -

      Julianalaan – 5 mei straat – Bernhardstraat;

    • -

      Julianalaan – Beatrixstraat;

    • -

      Julianalaan – 6 junistraat – Burgemeester van Meetelenstraat;

    • -

      Hoeksekade – Leeuwenhoekweg;

    • II.

      Door het verwijderen van de verkeersborden G11 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de vrijliggend fietspaden langs de Julianalaan op te heffen;

    • III.

      Door het plaatsen van de verkeersborden A01-30zb van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 de maximumsnelheid op de Julianalaan tussen de Beethovenlaan en de Hoeksekade vast te stellen op 30 km/uur.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland. Let u er wel op, dat u het bezwaar indient binnen de wettelijke termijn.

Het adres voor het indienen van schriftelijk bezwaar is:

College van burgemeester en wethouders van gemeente Lansingerland

Postbus 1

2650 AA Berkel en Rodenrijs

Of voor het indienen van digitaal bezwaar: zie www.lansingerland.nl/bezwaar.

Zorgt u ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen de wettelijke termijn, zijnde zes weken na verzenddatum. Schrijf in uw bezwaarschrift ten minste:

  • 1.

    uw naam en adres

  • 2.

    de datum van uw bezwaarschrift

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • 4.

    waarom u het niet eens bent met ons besluit

  • 5.

    uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. U kunt tijdens deze procedure een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank in Rotterdam. Er moet dan wel sprake zijn van een spoedeisend belang. Het adres is:

Rechtbank Rotterdam

Sector bestuursrecht

Postbus 50951

3007 BM Rotterdam

Voor de behandeling van een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Daarvoor moet u wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben. Zie http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Situatietekeningen

Naar boven