Verkeersbesluit instellen/intrekken diverse verkeersmaatregelen op de Hazelaarweg e.o. te Rotterdam

Rotterdam, Hillegersberg-Schiebroek , 24/0018841 - AS24/07028

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

overwegende,

 

dat de Hazelaarweg gelegen is in het gebied Hillegersberg-Schiebroek van de gemeente Rotterdam;

dat de Hazelaarweg vanuit het noordoosten wordt doorgetrokken tot aan het voorplein van het nieuwe ROeR;

dat bovenstaande tot voordeel heeft dat de taxibusjes waarmee leerlingen naar school worden gebracht niet over de Abeelweg en/of de Kastanjesingel hoeven te rijden;

dat door bovenstaande voorkomen wordt dat er een ongewenste toename in verkeerdrukte zal ontstaan in de aangrenzende woonwijk;

dat het bestemmingsverkeer voor het ROeR wordt gescheiden van verkeer met als herkomst/bestemming van de aangrenzende woonwijk;

dat de Hazelaarweg zal fungeren als opstelruimte om de taxibusjes te laten opstellen tijdens haal- en brengtijden van de school;

dat het in het kader van de verkeersveiligheid wenselijk is om op de Hazelaarweg een 30km/u zone in te stellen;

dat de Berberisweg ten zuidoosten en noordoosten van de ‘vijver’ wordt verwijderd om te voorkomen dat de Hazelaarweg bereikbaar wordt voor sluipverkeer;

dat het verwijderen van de weg ruimte biedt voor vergroening en voor hoogwaardige fietsverbindingen tussen enerzijds de Hazelaarweg, en anderzijds de Abeelweg, de Kastanjesingel en de Berberisweg;

dat het recent verwijderde fietspad, ter hoogte van de vijver opnieuw aangelegd wordt, zij het iets verschoven in zuidoostelijke richting;

dat dit de veiligheid voor fietsverkeer vanaf en richting de faciliteiten en sportverenigingen aan de Hazelaarweg waarborgt;

dat hulpdiensten het gebied te allen tijde kunnen bereiken via zowel het noorden als via het zuiden;

dat de Berberisweg direct ten noordenwesten van de vijver tweerichtingsverkeer wordt, zodat de Berberisweg richting bedrijventerrein Schiebroek bereikbaar blijft voor autoverkeer vanaf de Kastanjesingel en de Abeelweg;

dat daardoor het verkeer niet om hoeft te rijden via de Adrianalaan en daarmee een ongewenste toename in verkeersdruk in de Adrianalaan, De Villeneuvestraat en de Lindesingel wordt voorkomen;

dat om autoverkeer in beide richtingen te faciliteren dit bovenstaande wegvak breder gemaakt wordt en het eenrichtingsverkeer wordt ingetrokken;

dat om de oversteekbaarheid van dit wegvak te waarborgen een voetgangersoversteekplaats wordt aangelegd ter hoogte van de kruising Berberisweg/Kastanjesingel/Abeelweg;

dat het inrijverbod voor vrachtwagens ter hoogte van Berberisweg 332 dat op dit moment al van kracht is, een extra vooraankondiging krijgt ter hoogte van de kruising Kastanjesingel/Berberisweg;

dat aan de Abeelweg, ongeveer ter hoogte van de ingang van de school, een ondergrondse container wordt geplaatst. Om te voorkomen dat de containers niet toegankelijk zijn voor ledigingsvoertuigen door geparkeerde voertuigen, wordt hier een parkeerverbod ingesteld door middel van onderbroken gele belijning.

dat de gele belijning wordt doorgetrokken tot voorbij de aanrijroute voor hulpdiensten zodat ook de doorgang voor die voertuigen gewaarborgd blijft;

dat ter hoogte van de aantakking van het fietspad ten noordoosten van de vijver op de Berberisweg een voorrangsregeling wordt ingesteld, waarbij fietsers voorrang moeten verlenen op al het verkeer op de Berberisweg.

dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekken tot:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie, eenheid Rotterdam, te kennen heeft gegeven akkoord te zijn met de voorgestelde verkeersmaatregelen.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

  •  

  • tot het intrekken van éénrichtingsverkeer in de Berberisweg direct ten noordenwesten van de vijver, tussen de Abeelweg en het Schiebroeksepark, middels het verwijderen van verkeersborden C02 (éénrichtingsweg, in deze rijrichting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij-of trekdieren) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers” aan de zijde van de Abeelweg en het verwijderen van bord C03 (éénrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd (brom)fietsers” aan de zijde van de Kastanjesingel;

  • tot het instellen van een 30 km/u zone op de Hazelaarweg, tussen de parkeerplaats t.h.v. rvv Neptunus-Schiebroek en de nieuwe school, door het plaatsen van één bord A1-30-ZB (zone 30km/u) en één bord A2-30-ZE (einde zone 30km/u) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de parkeerplaats;

  • tot het instellen van een verplicht twee richtingen fietspad, rondom de vijver, ten noordoosten en zuidoosten en verbinding met de Hazelaarweg ter hoogte van de parkeerplaats rvv Neptunus-Schiebroek door het plaatsen van twee borden G11 (verplicht fietspad) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • tot het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de noordoostelijke tak van het kruispunt Berberisweg/Kastanjesingel/Abeelweg door het plaatsen van twee borden L2 (voetgangersoversteekplaats) als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;

  • tot het instellen van een parkeerverbod aan de noordoost zijde van de Abeelweg, ter hoogte van Abeelweg 392, door het aanbrengen van gele onderbroken belijning op de trottoirbanden als bedoeld in artikel 24, eerste lid, sub e van het RVV 1990;

  • tot het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt Berberisweg – aansluiting fietspad, waarbij bestuurders op de aansluiting fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Berberisweg, door het plaatsen van 1 bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting met het fietspad;

  • tot het instellen van twee voorrangsregelingen op het fietspad langs de Hazelaarweg gelegen ten noordwesten ervan, waarbij bestuurders op de aansluitingen van het fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het fietspad, door het plaatsen van 2 borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 ter hoogte van de twee aansluitingen met het fietspad;

  • tot het instellen van een voorrangsregeling op het fietspad langs de Hazelaarweg gelegen ten noordwesten ervan, waarbij bestuurders op het fietspad voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het fietspad aansluiting gelegen ter hoogte van de Abeelweg, door het plaatsen van 1 bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 ter hoogte van de twee aansluitingen met het fietspad;

  •  

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 3 september 2024

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven