Gemeenteblad van De Wolden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2024, 379171 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2024, 379171 | beleidsregel |
Controlstatuut gemeente De Wolden
De gemeentecontroller is, tezamen met de gemeentecontroller van de gemeente Hoogeveen en de SWO-controller, verantwoordelijk voor de uitvoering van de volgende taken:
Onder verantwoordelijkheid van de gemeentecontroller wordt, in samenspraak met de gemeentecontrollers van de gemeente Hoogeveen en de SWO-controller, jaarlijks een integraal controleplan opgesteld, waarin alle controlewerkzaamheden die door de functionarissen belast met de audit, dan wel door andere functionarissen binnen de organisatie moeten worden verricht, worden opgenomen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden in de vergadering van 27 maart 2024.
In het controlstatuut zijn de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de control organisatie beschreven. Daarmee wordt een belangrijke voorwaarde vervuld om als organisatie in control te zijn. De basis voor dit controlstatuut is de visie op control en dan met name de visie dat het systeem van control voor de bestuurlijke en ambtelijke organisatie wordt gebaseerd op het ‘Three lines of defense-model’. Daarbij wordt de primaire verantwoordelijkheid voor control verankerd in de lijnorganisatie.
Een andere belangrijke reden om te taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de controlfunctie in een controlstatuut vast te leggen vloeit voort uit de gewijzigde regelgeving rondom de rechtmatigheidsverantwoording. Het college is verplicht deze verantwoording op te stellen. Dit vraagt om een onafhankelijke controlfunctie die voor het college de interne audit vormgeeft, doet uitvoeren en daarover verslag uitbrengt.
De onafhankelijke positionering betekent dat de gemeentecontroller zijn werk zelfstandig organiseert en daarbij geen aanwijzingen hoeft op te volgen. Het betekent niet dat hij dit in een vacuüm doet. De audit taken volgen uit het vastgestelde normenkader, aangevuld met onderzoek op door directie en/of college aan te geven onderwerpen, waarvan zij -vanuit risicoperspectief- een nadere doorlichting wensen. Het vaststellen van bestuurlijke of bedrijfseconomische risico’s geschiedt in samenspraak met college en ambtelijk management.
Daarnaast geldt voor de positionering binnen de samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen nog een bijzonderheid. De gemeentecontroller voor De Wolden is in dienst van de samenwerkingsorganisatie en valt derhalve hiërarchisch onder de directie van de SWO. Hij legt over zijn functioneren dan ook verantwoording af aan de directie. In personele zin kan een teamleider als hiërarchisch leidinggevende optreden. Voor de verslaglegging naar het college van de Wolden als bedoeld in de artikelen 11, 12, 19, 24 en 25 volgt hij de gebruikelijke besluitvormingskanalen, waarin de gemeentesecretaris de schakel naar de portefeuillehouder Financiën en via deze naar het college is.
Dit laat onverlet dat de gemeentecontroller van de gemeentesecretaris mag verlangen deze bevindingen onverkort door te geleiden naar het college en bij blijvend verschil van inzicht hierover de voorzitter van het college in te lichten. Hiertoe is artikel 6 opgenomen. Dit is een escalatiemogelijkheid die hoogst zelden benut zal worden en alleen is opgenomen als extra waarborg ten aanzien van de onafhankelijke positionering. Ook dan geldt dat de gemeentesecretaris vooraf geïnformeerd wordt.
De gemeentecontroller rapporteert aan het college van De Wolden. Er is geen directe verantwoordingsrelatie naar de gemeenteraad of een door hem ingestelde commissie, zoals de werkgroep Financiën. Wordt de wethouder Financiën door de raad in een van zijn gremia uitgenodigd, dan kan deze zich daarbij doen ondersteunen door de gemeentecontroller.
De gemeentecontroller heeft drie hoofdtaken die separaat worden uitgewerkt in het statuut:
Deze taken vervult de gemeentecontroller in samenspraak met de SWO-controller en de gemeentecontroller van Hoogeveen.
De controlfunctie in de breedte
In de controlvisie is het three lines of defense model nader uitgewerkt. Dat maakt duidelijk dat de primaire -eerstelijns- verantwoordelijkheid voor het ‘in control’ zijn bij de lijnorganisatie en het lijnmanagement ligt. Als ons werk moet voldoen aan eisen van doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid. Risico’s moeten beheerst. Zowel de sturing, beheersing als verantwoording dient zichtbaar geregeld te zijn. Specialisten op het gebied van onder meer inkoop, financiën, HRM, ICT en juridische zaken staan de eerste lijn daarin bij.
In de derde lijn zien we naast de gemeentecontrollers en de SWO-controller, auditors en specialistische controllers. Deze functionarissen worden in dit controlstatuut niet specifiek benoemd. Hun controltaken worden onder verantwoordelijkheid van de gemeentecontrollers en de SWO-controller uitgevoerd. Hun bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn een afgeleide van die van de gemeentecontroller als beschreven in dit controlstatuut.
Voor de specialistische controller geldt daarbij vaak dat deze binnen een specialistisch werkveld zijn rol vervuld en daarbinnen ook een hiërarchisch leidinggevende heeft. Een voorbeeld is de inkoopcontrol of de HR-control.
De auditfunctie is een hoofdtaak van de gemeentecontroller. Om die uit te voeren is een intern auditteam noodzakelijk, die het door of namens de gemeentecontrollers en SWO- controller opgestelde controleplan uitvoeren.
Business controllers zijn (tweedelijns) hulptroepen die de eerste lijn bijstaan bij het inrichten van de beheersorganisatie. Dat kan zijn naar aanleiding van bevindingen van de gemeentecontroller, vanuit constateringen door de directie, of vanuit een hulpvraag vanuit het lijnmanagement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-379171.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.