Gemeenteblad van Maastricht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2024, 376306 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maastricht | Gemeenteblad 2024, 376306 | beleidsregel |
Privacy Protocol Ondermijning en Veiligheidsgerelateerde overlast
Besluit Privacy protocol: Bestuurlijke aanpak ondermijning en Veiligheidsgerelateerde overlast gemeente Maastricht
Het College van Burgemeester en Wethouders en de Burgemeester van Maastricht, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelet op het bepaalde in de Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (hierna: UAVG);
Net als veel andere steden heeft Maastricht te maken met verschillende vormen van georganiseerde criminaliteit zoals drugsgerelateerde criminaliteit, witwaspraktijken, vastgoedfraude en mensenhandel. Factoren zoals grensligging en het omvangrijke voorzieningenaanbod werken hierbij bevorderlijk. Vaak nestelt georganiseerde misdaad zich in lokale gemeenschappen. Dit heeft een ingrijpend effect, met name op wijken met veel huishoudens die in een maatschappelijke achterstandspositie verkeren. De afname van de leefbaarheid en veiligheid in wijken en buurten wordt vaak pas zichtbaar als er veiligheidsgerelateerde overlast gemeld of gesignaleerd wordt. Door criminele, intimiderende, asociale en/of dreigende gedragingen van groepen of personen komt de woonomgeving ernstig onder druk te staan. De meldingsbereidheid is laag vanwege angst voor represailles. Voor zover al meldingen gedaan wordt is dit vaak anoniem of zonder concrete personen of plaatsen aan te wijzen. Het is dan de professional in de wijk die dergelijke signalen oppikt en doorgeeft.
Overwegende dat van gemeenten meer verwacht wordt in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit regionaal, in het kader van de RIEC-samenwerking alsmede lokaal in het kader van de eigen taakuitvoering, is dit protocol ondersteunend in de aanpak van de georganiseerde ondermijnende criminaliteit en veiligheidsgerelateerde overlast. Voor een effectieve aanpak is een geïntegreerde bestuurlijke benadering binnen de gemeente ook een noodzakelijk vereiste1. De processtappen zijn binnen beide thema’s ook vergelijkbaar. Daarom is gekozen voor één gezamenlijk protocol.
Overwegende dat de bestuurlijke aanpak van ondermijning en de aanpak van veiligheidsgerelateerde overlast met inachtneming van Grondwettelijke en Europeesrechtelijke wet- en regelgeving op het gebied van privacy en (persoons)gegevensbescherming dient plaats te vinden (de AVG, de UAVG, art. 10 GW, art. 8 EVRM, art. 7-8 EU-Handvest en het Gemoderniseerd Verdrag 108+). Hierbij ook rekening houdend met wat de gemeente Maastricht in de algemeen privacyverklaring2 heeft opgenomen.
Integraal Ondermijningsteam Maastricht. dit is het gemeentelijk team dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de bestuurlijke controles: bestaande uit een coördinator, informatieanalist en deelnemers van de verschillende betrokken afdelingen; |
|
Als bedoeld in artikel 4 aanhef en onder 6 van de AVG: Elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens die volgens bepaalde criteria toegankelijk zijn, ongeacht of dit geheel gecentraliseerd of gedecentraliseerd is dan wel op functionele of geografische gronden is verspreid; |
|
Het geheel van activiteiten van gemeenten die gericht zijn op het bestrijden, voorkomen, belemmeren en frustreren van criminele activiteiten, al dan niet in samenwerking met andere partners in een (geïntegreerde) aanpak. |
|
Als bedoeld in artikel 4 aanhef en onder 1 van de AVG. Een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon; |
|
Gevoelige gegevens als iemands ras, godsdienst of gezondheid worden bijzondere persoonsgegevens genoemd. Deze zijn door de wetgever extra beschermd in artikel 9 van de AVG. Het is verboden om bijzondere persoonsgegevens te verwerken, tenzij er een wettelijke uitzondering is. |
|
Staat voor Data Protection Impact Assessment. De Nederlandse vertaling van Data Protection Impact Assessment is gegevensbeschermingseffectbeoordeling. Dit is een instrument om vooraf de privacy risico’s van een gegevensverwerking in kaart te brengen. En om daarna maatregelen te kunnen nemen om de risico's te verkleinen. AVG stelt een DPIA voor sommige organisaties verplicht. Een verwerkingsverantwoordelijke is verplicht een DPIA uit te voeren wanneer de gegevensverwerking waarschijnlijk een hoog privacy risico oplevert; |
|
Functionaris voor Gegevensbescherming, als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 39 van de AVG, en artikel 39 van de UAVG: In artikel 38 AVG wordt bepaald dat de verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker ervoor dienen te zorgen dat de functionaris voor gegevensbescherming naar behoren en tijdig wordt betrokken bij alle aangelegenheden die verband houden met de bescherming van persoonsgegevens. De FG is de sleutelfiguur in de organisatie als het op privacy compliance neerkomt; |
|
Een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden die zich voordoet in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werkt voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren; |
|
Als van een persoon signaal-relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk onderdeel voorkomen, is sprake van een ‘hit’: de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen het betreffende gemeentelijke domein; |
|
De Lokale Werkgroep Ondermijning betreft het gemeentelijk casusoverleg (bestaande uit een afvaardiging van gemeentelijke afdelingen bij de bestuurlijke aanpak van ondermijning, aangevuld met een voorzitter (RO), een analist en de coördinator IOM die regie voert op de bestuurlijke aanpak van ondermijning waarvoor specifieke opdrachten worden geformuleerd. |
|
Het Maastrichts Informatie Knooppunt is één gemeentelijk punt waarbinnen gemeentelijke gegevensbronnen (gemeentelijke basisadministraties) binnen de wettelijke kaders slim gekoppeld zijn en worden ontsloten voor zover relevant voor het bevorderen van de leefbaarheid. |
|
Ondermijning heeft betrekking op de mate waarin georganiseerde misdaad invloed heeft op de legale en beoogde werking van het samenlevingssysteem (NSOB, 2016). Ondermijning gaat over de effecten van georganiseerde misdaad op de samenleving (P. Tops, 2022). |
|
Misdaadverschijnselen met een maatschappij ondermijnend karakter, die tot stand zijn gekomen in samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin en waarbij de ondermijning ook dreigt door te werken naar de overheid (corruptie, aantasting van integriteit). Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is; |
|
Als bedoeld in artikel 4 aanhef en onder 9 van de AVG: Een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, al dan niet een derde, aan wie/waaraan de persoonsgegevens worden verstrekt. (Overheidsinstanties die mogelijk persoonsgegevens ontvangen in het kader van een bijzonder onderzoek overeenkomstig het Unierecht of het lid-statelijke recht gelden echter niet als ontvangers; de verwerking van die gegevens door die overheidsinstanties strookt met de gegevensbeschermingsregels die op het betreffende verwerkingsdoel van toepassing zijn); |
|
Een overzicht van een door een gemeentelijk onderdeel of in gezamenlijkheid van gemeentelijke onderdelen uit te voeren/ in uitvoering zijnde bestuurlijke interventies (cf. bestuurlijke aanpak), waar wettelijke instrumenten op van toepassing zijn om ondermijnende criminaliteit te doen staken/ minimaliseren; |
|
Als bedoeld in artikel 4 aanhef en onder 1 van de AVG: Alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon; |
|
Het Privacy protocol3 behorende tot en deel uitmakende van het RIEC-convenant; |
|
Het Convenant ten behoeve van de Bestuurlijke en geïntegreerde aanpak georganiseerde criminaliteit, bestrijding handhavingsknelpunten en bevordering integriteitsbeoordelingen5 van het Regionaal Informatie en Expertise Centrum4; |
|
Aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals en/of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en) die zien op eenzelfde ondermijnende activiteit; |
|
Betreft de persoon of personen die onderwerp is/ zijn van onderzoek. |
|
Overlast die een duidelijke impact heeft op de openbare orde en veiligheid. De overlastplekken (zogenaamde hotspots) situeren zich grotendeels binnen de openbare ruimte. De overlast kan bestaan uit allerlei facetten en variëren van één persoon tot groepsoverlast. Het veiligheidsgevoel van de inwoner wordt aangetast en er is sprake van het plegen van strafbare feiten door de overlastpleger(s). |
|
Vernietigen van informatie is het blijvend ontoegankelijk maken van die informatie, waardoor deze niet meer vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar en betrouwbaar is; |
|
De verwerkingsverantwoordelijke als bedoeld in artikel 4, aanhef en lid 7, AVG: De natuurlijke persoon, rechtspersoon, overheidsinstantie, dienst of ander orgaan die/dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. |
ARTIKEL 2. DOEL BESTUURLIJKE AANPAK ONDERMIJNENDE CRIMINALITEIT EN AANPAK VEILIGHEIDSGERELATEERDE OVERLAST
Onze missie binnen het grondgebied van de gemeente Maastricht is om onze inwoners en organisaties te beschermen tegen ondermijnende invloeden en veiligheidsgerelateerde overlast en de negatieve effecten daarvan duurzaam terug te dringen. Samen werpen we een dam op tegen de criminele industrie en overlast gevende hotspots binnen woonwijken. Het doel van deze aanpak is:
De bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit en de aanpak van veiligheidsgerelateerde overlast dienen met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy en gegevensbescherming plaats te vinden. Dit protocol beoogt de benodigde waarborgen daarvoor te bieden en verantwoording daarover af te leggen (conform het advies van de Raad van State d.d. 20 maart 2019). Zodoende is dit protocol in vijf fases ingericht, zodat de gegevensverwerking beperkt wordt tot hetgeen noodzakelijk is voor het doel waarvoor de gegevens worden verwerkt. Dit protocol biedt een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Maastricht bij deze aanpak persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt.
ARTIKEL 4. VERWERKINGSVERANTWOORDELIJKE
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Maastricht zijn als bestuursorgaan conform artikel 4 lid 7 AVG ieder voor zich verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die binnen de gemeente Maastricht plaatsvindt in het kader van de aanpak van ondermijnende criminaliteit en de aanpak veiligheidsgerelateerde overlast.
ARTIKEL 5. GRONDSLAG VOOR DE VERWERKING
De grondslag voor het verwerken van persoonsgegevens ten behoeve van de aanpak van ondermijnende criminaliteit en de bestrijding van veiligheidsgerelateerde overlast is opgenomen in artikel 6 lid 1 sub e AVG. Dit betekent dat voor deze doelen gegevens mogen worden verwerkt als dit is noodzakelijk voor de vervulling van een taak van algemeen belang of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de verwerkingsverantwoordelijke is opgedragen. In casu betreffen dit de aan beide bestuursorganen opgedragen taken in het kader van onder meer de handhaving van de openbare orde en veiligheid en Ruimtelijke Ordening.
De verwerkingsverantwoordelijke bestuursorganen zullen de voor deze doelen noodzakelijke gegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken overeenkomstig de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving waaronder de AVG en de UAVG.
Dit betekent onder meer dat er uitsluitend persoonsgegevens worden gedeeld met de ontvangers als deze de betreffende persoonsgegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taken en/of dit voortvloeit uit een door partijen afgesloten samenwerkingsconvenant en privacyprotocol.
Bijlage B (Wettelijke grondslagen gegevensdeling) bevat een nadere uitwerking.
ARTIKEL 6. DE VERWERKTE PERSOONSGEGEVENS
Bijzondere persoonsgegevens worden ten behoeve van dit protocol niet geregistreerd. Komen deze wel voor, bijvoorbeeld via een signaal, dan worden deze alsnog geanonimiseerd. Indien bijzondere persoonsgegevens, op grond van de van toepassing zijn de wet- en regelgeving mogen worden verwerkt dan worden deze geanonimiseerd.
ARTIKEL 7. CATEGORIEËN VAN ONTVANGERS
Voor zover noodzakelijk voor de in dit protocol genoemde doelen, kunnen gegevens (signaal en aanvullingen uit open bronnen) worden:
Het afdelingshoofd Veiligheid en Leefbaarheid van de gemeente Maastricht is beheerder van de verwerking ten behoeve van dit protocol. Deze draagt zorg voor het dagelijks beheer van de verwerking, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.
De verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan door de beheerder, namens het College van Burgemeester en Wethouders en de Burgemeester van Maastricht, daartoe aangewezen RO of AVO, ieder voor wat betreft zijn/haar aangewezen vakgebied. Slechts zij en hun vervanger hebben toegang tot het geautomatiseerde bestand waarin gegevens over een signaal zijn opgenomen.
ARTIKEL 9. BEVEILIGING VAN PERSOONSGEGEVENS
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens die in het kader van dit protocol worden verwerkt, te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.
Voor de voor het doel van dit protocol gebruikte gegevens kan niet één geldende bewaartermijn worden bepaald. Per fase wordt -afhankelijk van het soort informatie en het doel waarvoor deze informatie verzameld, bewerkt en gebruikt wordt- bepaald wat de bewaartermijn van de betreffende informatie is alvorens deze informatie vernietigd wordt. De uitwerking hiervan volgt in hiernavolgende artikelen. De Selectielijst gemeenten en intergemeentelijke organen 2020 vormt de grondslag voor deze vernietiging (Archiefbesluit 1995, artikel 8).
Indien alle fasen doorlopen zijn, wordt de totale gegevensset opgeslagen in beveiligde werkomgeving, alwaar het beheerd wordt. Dat wil zeggen dat de totale gegevensset een bewaartermijn heeft van 5 jaar (identiek aan de bewaartermijn van Bibob-onderzoek en, in dit geval, Landelijke Selectielijst cat. 12.1 “Toezicht”).
Persoonsgegevens worden vernietigd na afloop van de bewaartermijn (conform de Archiefwet). De vernietiging wordt gedocumenteerd zodat de gemeente Maastricht zich hierover kan verantwoorden. De recordmanager van de gemeente Maastricht legt daarom schriftelijk vast wanneer, op welke wijze en op welke grond gegevens zijn vernietigd.
ARTIKEL 11. RECHTEN VAN BETROKKENEN
Wanneer het over de verwerking van persoonsgegevens gaat hebben Betrokkenen bepaalde rechten. Zo heeft een Betrokkene het recht om inzage te verzoeken in de persoonsgegevens die over van hem/haar worden verwerkt (artikel 15 AVG). Desgewenst kunnen zij ook verzoeken om rectificatie, wissing of beperking van die verwerking (artikel 16, 17 en 18 AVG). Meer uitleg over deze rechten zijn te vinden op de website van de gemeente Maastricht (zie: https://www.gemeentemaastricht.nl/privacybescherming/uw-rechten).
Beperkingen op deze rechten kunnen, mits hier een wettelijke basis voor is, van toepassing zijn. Een wettelijke basis voor de beperkingen van deze rechten is te vinden in artikel 23 AVG.
ARTIKEL 12. INFORMEREN VAN BETROKKENEN
Aan de persoon of personen op wie de bestuurlijke interventie als bedoeld in artikel 19 betrekking heeft ("subject(en)"), wordt de informatie als bedoeld in artikel 14 van de AVG verstrekt. Indien tot interventie wordt besloten, vindt de mededeling/verstrekking plaats tegelijk met de feitelijke uitvoering van de interventie.
Deze afweging wordt door de verantwoordelijke manager gemaakt naar dat deze hiertoe een advies heeft gevraagd bij de functionaris gegevens bescherming of een andere privacy adviseur en de RO of de AVO. Zowel de gemaakte afweging als de bijhorende adviezen worden schriftelijk vastgelegd en gearchiveerd.
ARTIKEL 13. EVALUATIE EN WIJZIGING PROTOCOL
Na één jaar zal dit protocol geëvalueerd worden, daarna zal het elke drie jaar worden geëvalueerd. Bij deze evaluatie worden in ieder geval de FG of een andere privacy adviseur betrokken.
Indien werkprocessen (bijvoorbeeld n.a.v. evaluatie en/of DPIA-review) en/of wet- en regelgeving worden aangepast en/of sprake is van nieuwe ontwikkelingen binnen de thema’s ondermijning of veiligheidsgerelateerde overlast, kan dit van invloed zijn op de rechtmatigheid van de verwerkingen van persoonsgegevens en dit kan leiden tot (voortijdige) aanpassing van het protocol.
ARTIKEL 14. HET DOEL VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS IN FASE 1
De verwerking in deze fase is ten behoeve van:
Het signaal van burgers en professionals over mogelijke onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen wordt in deze fase geanalyseerd. Er wordt met name beoordeeld of het signaal een gemeentelijke bevoegdheid/ verantwoordelijkheid betreft en of het signaal betrekking heeft op het gemeentelijk grondgebied.
Beoordeling of aanpak in kader van ondermijning of veiligheidsgerelateerde overlast nodig is
De RO of de AVO beoordelen vervolgens, aan de hand van de in bijlage A van dit protocol onder fase 1 genoemde bronnen, of een signaal aanleiding geeft tot een verdere aanpak van ondermijning of veiligheidsgerelateerde overlast.
Indien naar het doorlopen van fase 1 is vastgesteld dat er mogelijk sprake is van ondermijnende activiteiten of veiligheidsgerelateerde overlast en tevens is gebleken dat het signaal betrekking heeft op en gemeentelijke bevoegdheid/ verantwoordelijkheid en gemeentelijk grondgebied betreft, treedt fase 2 in werking.
ARTIKEL 15. HET DOEL VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS IN FASE 2
In deze fase worden persoonsgegevens verwerkt met als doel vast te stellen of een signaal dat naar aanleiding van de bevindingen in fase 1 nader wordt onderzocht, voldoende zwaar is voor verdere aanpak.
Deze tweede beoordeling vindt plaats aan de hand van de daarvoor opgestelde checklist (zie bijlage C), aangevuld met de in bijlage A onder fase 1 en 2 genoemde bronnen. Dit wordt ook wel een zwaarteweging genoemd.
ARTIKEL 16. WEGING SIGNAAL EN VERVOLGSTAPPEN FASE 2
ARTIKEL 17. HET DOEL VAN DE VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS IN FASE 3
Voor deze doelen vindt er een vervolganalyse van de meldingen en signalen van burgers en professionals op misstanden plaats, door middel van een check binnen de relevante gemeentelijke bronnen, om zo te kunnen vaststellenin hoeverre er afwijkingen zijn op grond van de geldende wet- en regelgeving.
ARTIKEL 18. PRIVACY CHECKS, WEGING ‘HITS’ EN VERVOLGSTAPPEN FASE 3
ARTIKEL 20. PRIVACY CHECKS, REGIE EN UITVOERING FASE 4
De RO of AVO voert in deze fase een privacy check uit ten aanzien van de vraag of en zo ja, welke (van de in fase 1 t/m 3 verzamelde) informatie aan welke gemeentelijke onderdelen mag worden verstrekt ten behoeve van het vaststellen van de opdracht bestuurlijke interventies (gebaseerd op de grondslag in artikel 6.1 (e) AVG). De resultaten van deze privacy check worden schriftelijk vastgelegd. Bij twijfel wordt de functionaris gegevensbescherming of een andere privacy adviseur om advies gevraagd.
De RO of AVO is verantwoordelijk voor de regie op de uitvoering van de bestuurlijke interventies en monitort tevens de voortgang hiervan binnen de kaders van proportionaliteit en subsidiariteit.
Sluitstuk van de aanpak is de evaluatie van de gepleegde bestuurlijke interventies. Mogelijke rest-informatie na de bestuurlijke interventie zal vervolgens bij fase 1 (conform dit protocol) worden ingebracht. De resultaten van deze privacy check worden schriftelijk vastgelegd. Bij twijfel wordt de functionaris gegevensbescherming of een andere privacy adviseur om advies gevraagd.
FASE 5 VAN HET PROTOCOL (AFSLUITEN, ARCHIVEREN EN VERNIETIGEN)
Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d. 16 januari 2024
De Secretaris,
G.J.C. Kusters
De Burgemeester,
W.A.G. Hillenaar
BIJLAGE A. CATEGORIËN GEGEVENSINDELING
Van de subjecten over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal en de noodzaak worden verwerkt.
In fase 1 (intake signaal) van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:
In fase 2 (weging zwaarte signaal) kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en/of relevante casusinformatie:
In fase 3 (onderzoek gemeentelijke bronnen) van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 en 2 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en/of relevante casusinformatie, rekening houdende met geldende specifieke wet- en regelgeving:
BIJLAGE B. WETTELIJKE GRONDSLAGEN GEGEVENSDELING
BIJLAGE C. CHECKLIST TEN BEHOEVE VAN BEOORDELINGSKADER
Aan de hand van onderstaande checklist wordt stapsgewijs beoordeeld of er sprake is van ondermijning of veiligheidsgerelateerde overlast. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.
Stap 1 : Het signaal heeft betrekking op een dan wel meer van de volgende categorieën personen.
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
Stap 2 : Het signaal kan een van onderstaande kenmerken omvatten:
In aanvulling is tenminste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren.
Stap 3 : En kan tenminste sprake van één van onderstaande indicatoren.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-376306.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.