Het college van burgemeester en wethouders van Houten, hiertoe bevoegd op basis van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), gelet op de doelstellingen en de bepalingen van de WVW 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW),
OVERWEGENDE:
dat er in opdracht van de gemeente al enkele jaren laadpalen worden geplaatst op openbare parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;
dat er behoefte is om naast deze reguliere laadpalen ook laadpalen voor snelladen te plaatsen, waar voertuigen met een hogere laadsnelheid kunnen opladen,
dat er laadpalen van Shell Recharge bij zes plekken voor het openbaar rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaatsen op het parkeerterrein ter hoogte van de Kruisboog 22 worden geplaatst;
dat hierbij is gelet op de randvoorwaarden uit de Parkeervisie 2021;
dat het voor handhavende instanties en andere weggebruikers herkenbaar is dat het elektrische voertuig aan het laden is door een (vergrendelde) laadkabel die openbare laadpaal en het elektrische voertuig met elkaar verbindt en waarbij een blauwe lamp op de laadpaal zichtbaar brandt;
dat door het plaatsen van verkeersborden de gereserveerde parkeerplaatsen duidelijk herkenbaar worden gemaakt;
dat de aanwijzing van parkeerplaatsen voor het snelladen van elektrische voertuigen ten koste gaat van zes plekken algemene voor het openbare rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaatsen;
dat in de Parkeervisie 2021 de ambitie is uitgesproken voor een duurzaam Houten en dat bij de aanleg van elektrische oplaadpunten de (tijdelijk) hogere parkeerdruk wordt geaccepteerd;
dat bij de keuze van de locatie voor de laadpaal rekening is gehouden met onder andere de volgende punten:
- •
zichtbaarheid/vindbaarheid;
- •
een centrale locatie waar veel bezoekers samenkomen en waar behoefte is aan het kunnen snelladen van elektrische voertuigen;
- •
technische aspecten van de ondergrondse infrastructuur;
- •
ruimte voor beheer en onderhoud van de laadpaal;
dat aan dit verkeersbesluit de volgende belangen, als bedoeld in artikel 2 van de WVW 1994 ten grondslag liggen:
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- •
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
dat overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met het team Verkeer van de politie eenheid Midden Nederland, cluster West-Utrecht;
dat door de korpschef van politie gemandateerde verkeersspecialist van politie eenheid Midden Nederland, team Verkeer, cluster West-Utrecht positief adviseert op de in te richten parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op weggedeelten die in het beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Houten;
dat de betreffende weg is gelegen binnen de bebouwde kom en in beheer en eigendom is bij de gemeente Houten;
BESLUIT:
- 1.
a. de zes plekken voor het openbaar rij- en ander verkeer openstaande parkeerplaatsen op het parkeerterrein ter hoogte van de Kruisboog 22 aan te wijzen als locatie voor het snelladen van elektrische voertuigen ;
b. aan te geven door het plaatsen van verkeersbord E8c, conform bijlage 1 van het RVV 1990;
- 2.
dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die waarop het openbaar bekend is gemaakt;
- 3.
een afschrift van dit besluit te zenden aan:
- a.
gemeente Houten, meldpunt Toezicht Openbare Ruimte;
- b.
projectorganisatie MRA-E;
- c.