Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet inhoudende een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen met venstertijden op een gedeelte van de Vroonhoevelaan te Alphen aan den Rijn

 

Nummer: 3394732

 

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit 2019 is gemandateerd aan de Teamleider Beheer Openbare Ruimte

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

  • op de in artikel 2, WVV 1994, genoemde belangen;

 

Overwegende dat:

  • een gedeelte van de Vroonhoevelaan ter hoogte van de scholen en kinderdagverblijf een erf is gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • dit erf een parkeergelegenheid is met half rondlopende rijbaan;

  • ten tijde van de in- en uitgaanstijden van de scholen een verkeersknelpunt ontstaat doordat ouders de auto hier willen parkeren, of op de rijbaan stil blijven staan en dubbel parkeren om de kinderen uit het voertuig te laten, of wachten tot het kind uit school komt;

  • deze problematiek al enkele jaren speelt en de gemeente al meerdere aanpassingen heeft doorgevoerd om de verkeerssituatie te verbeteren, zoals het aanwijzen tot erf en herinrichten van de parkeervakken, het instellen van eenrichtingsverkeer en het instellen van een stopverbod;

  • het verkeersgedrag vlak voor de entree van de scholen van de automobilisten onwenselijk is;

  • de verkeerssituatie een knelpunt blijft door de hoeveelheid voertuigen op de breng- en haalmomenten rondom de scholen;

  • deze situatie zorgt voor onvoldoende overzicht en gevoel van verkeersonveiligheid voor schoolgaande kinderen die lopend of op de fiets komen, voor kinderen die uit de auto stappen en over de rijbaan tussen de wachtende en geparkeerde auto’s moeten lopen en auto’s die de doorgang blokkeren;

  • om de veiligheid van voetgangers en fietsen te verbeteren een pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met de scholen en omgeving, genoemd ‘High Five’ in het schooljaar 2024-2025 (start medio september);

  • een zogenoemde schoolstraat wordt ingevoerd op het wegvak voor de scholen (erf deel) en daar een geslotenverklaring voor alle voertuigen (uitgezonderd bewonersparkeren) in te stellen met venstertijden op schooldagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 7:45u- 8:45u en 13:30u-16:00u, en woensdag van 7:45u tot 8:45u en 11:45u-12:45u;

  • dat hierdoor de verkeersveiligheid verbetert en de vrijheid/doorstroming van het verkeer toeneemt;

  • dat de schoolstraat daarnaast gezonde, ruimte-efficiënte en milieuvriendelijke mobiliteit stimuleert;

  • overleg heeft plaatsgevonden met de scholen en kinderopvang en allen positief staan tegenover de pilot High Five en het instellen van een schoolstraat voor de scholen;

  • de omgeving geïnformeerd is over de pilot en overwegend enthousiast heeft gereageerd;

  • er ook omwonenden zijn die hun bedenkingen hebben uitgesproken omdat zij vrezen dat ouders en personeel, door het instellen van de schoolstraat, nog meer zijn aangewezen op de parkeerplekken in de omliggende straten, omdat daar in de huidige situatie al hinder van wordt ondervonden;

  • er overleg is geweest met deze omwonenden en hun belangen zijn aangehoord;

  • met de scholen is afgesproken om met een parkeerverdeling te gaan werken voor het personeel welke genoodzaakt met de auto naar het werk komt zodat de parkeervraag over de wijk wordt verdeeld;

  • personeel van de scholen wordt gemotiveerd om zoveel als mogelijk met de fiets naar werk te komen;

  • het college een belangenafweging moet maken en overweegt dat het belang van de verkeersveiligheid voor de schoolgaande kinderen prevaleert boven de eventuele extra parkeerhinder tijdens de breng- en haalmomenten in de omgeving en dat het nemen van maatregelen noodzakelijk is om een gedragsverandering te kunnen bewerkstelligen;

  • dit betekent dat er elders in de wijk meer druk op de aanwezige parkeervoorzieningen zal ontstaan, maar dat minder gevaarlijke situaties zal veroorzaken. Gezien het belang van een veilige omgeving waar veel kinderen zijn is een zekere mate van overlast aanvaardbaar;

  • het college het belang van de verkeersveiligheid en leefbaarheid voor de zwakkere verkeersdeelnemers zwaarder weegt dan het belang van andere weggebruikers om de betreffende rijbaan in te rijden om kinderen af te zetten, of op te wachten en zwaarder weegt dan het belang van omwonenden om in de straten aldaar deze verkeersbewegingen niet te hebben;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Alphen aan den Rijn;

  • Dit verkeersbesluit leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de districtschef van politie en dat positief is geadviseerd. Verzocht wordt ook de gemeentelijke boa’s in te zetten op het handhaven van het verbod. Dit zal ook gebeuren;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN:

  • 1.

    tot het instellen van een geslotenverklaring gedurende venstertijden, voor alle voertuigen op het weggedeelte direct voor de scholen aan de Vroonhoevelaan te Alphen aan den Rijn, welke is aangewezen als erf;

  • 2.

    dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels het plaatsen van een het bord C12 van Bijlage I van het RVV 1990 en het onderbord met de tekst op schooldagen maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 7:45u- 8:45u en 13:30u-16:00u, en woensdag van 7:45u tot 8:45u en 11:45u-12:45u;

  • 3.

    de borden aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

 

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit zal door publicatie in het digitale Gemeenteblad, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn.

Namens het college,

mevrouw mr. W.E. Tönjann-Levert

Plaatsvervangend teammanager Beheer Openbare Ruimte.

Alphen aan den Rijn, 26 augustus 2024

Naar boven