Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 3722 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 3722 | beleidsregel |
Beleidsregels subsidieverstrekking 2024
In de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe (ASV) zijn de hoofdregels voor de subsidieverstrekking aangeven; waaronder procedureregels. In artikel 7.2. van de ASV is bepaald dat de voorwaarden waaronder en de vorm waarin met betrekking tot de verschillende soorten subsidie wordt verleend, geregeld worden in de Beleidsregels Subsidieverstrekking gemeente Olst-Wijhe. Deze beleidsregels worden jaarlijks vastgesteld. In dit document worden de beleidsregels voor het jaar 2024 vastgesteld.
Ten behoeve van de beleidsterreinen en de organisaties die onder de reikwijdte van dit document vallen maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in twee soorten voorzieningen: primaire en secundaire.
Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:
A1. Stichting Openbare Bibliotheek Salland
A2. Het Breed WelzijnsVerband Olst-Wijhe (Stichting Kulturhus Olst-Wijhe/ ut Huus)
A4. Stichting Vriendendiensten Deventer
A6. Vizier antidiscriminatievoorziening
Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:
B2. Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur
B5. Jeugd en jongerenwerk (vrijwilligersorganisaties)
B6. Overig maatschappelijk werk
Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:
Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:
Leadersubsidies: Leader is onderdeel van het Europese subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. Dit programma wordt uitgevoerd van 2015 tot en met 2022. Leader richt zich op de economische, ecologische en sociale versterking van het platteland en stimuleert en ondersteunt inwoners bij het uitwerken van een projectidee tot een plan. Voor de uitvoering van dat plan kun je vervolgens een Leader-bijdrage aanvragen. De aanvraag en verantwoordingsprocedure wijkt af van de procedure zoals is vastgesteld in de ASV.
Ten aanzien van de indexering wordt onderscheid gemaakt in primaire voorzieningen en secundaire voorzieningen.
Bij de primaire voorzieningen wordt vervolgens weer onderscheid gemaakt in structurele subsidies en éénmalige subsidies (subsidies met een looptijd van maximaal vier jaar).
1a. Structurele subsidies primaire voorzieningen
Voor de indexering van de structurele subsidies wordt er een onderverdeling gemaakt in personele kosten en materiële kosten.
Voor de indexering van de personele kostencomponent in de subsidies hanteren wij de OVA-index (Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling). Als bron hanteren wij de cijfers zoals door de Nederlandse Zorgautoriteiten (NZa) worden gepubliceerd voor het onderdeel prijsindexcijfer voor personele kosten. Zie Prijsindexcijfers | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl)
Als het definitieve percentage hiervan afwijkt, dan wordt de te hanteren index bijgesteld op basis van het definitieve percentage
Voor de OVA-index wordt in eerste instantie uitgegaan van voorlopige percentages. Als het definitieve percentage hiervan afwijkt, dan wordt de te hanteren index bijgesteld op basis van het definitieve percentage. Voor 2023 is bij de subsidieberekening 2023 uitgegaan van een voorlopige index van 4,74%. Dit percentage is inmiddels definitief vastgesteld 6,36%. Op basis hiervan is de subsidie 2023 voor de personele kosten bijgesteld. De bijgestelde subsidie 2023 is de basis voor de subsidieberekening 2024.
De voorlopige OVA-index voor 2023 is vastgesteld op 4,94%.
Voor het berekenen van het aandeel personele kosten in de subsidie geldt de volgende formule voor 2024:
Voor de indexering van de materiële kostencomponent in de subsidies hanteren wij:
Het CPI-index (Consumenten Prijs Index). Als bron hanteren wij de cijfers zoals door het CentraalPlanbureau (CPB) worden gepubliceerd, in de kerngegevenstabel onder het kopje “Prijzen, lonen, koopkracht en armoede” en dan specifiek ”Inflatie, nationale consumentenprijsindex (cpi, %). In eerste instantie wordt uitgegaan van het voorlopige percentage. Als het definitieve percentage hiervan afwijkt, dan wordt de te hanteren index bijgesteld op basis van het definitieve percentage.
Ter toelichting met betrekking tot punt a.
Mocht de werkelijke prijsstijging afwijken van deze 2%, dan levert dit deze partijen slechts een beperkt voor- of nadeel op en weegt het niet op tegen de administratieve last voor gemeente en stichting wanneer wel het fluctuerende prijsindexatiecijfer wordt gebruikt.
Bijgestelde CPI-index (Consumenten Prijs Index) over 2023
Ook bij de indexering van de materiële kostencomponent in de subsidies wordt in eerste instantie uitgegaan van een voorlopig percentage en vindt bijstelling plaats op basis van het definitieve percentage.
Bij de voorlopige subsidiebeschikkingen 2023 is uitgegaan van een index van 2,4%. De CPI- index is voor 2023 is in maart 2023 bijgesteld van 2,4% naar 3,0%. Dit percentage is nog voorlopig en zal begin 2024 definitief worden vastgesteld. In de bijgestelde voorlopige subsidies 2023 hebben wij gerekend met 3%. Als het definitieve CPI-index afwijkt van 3%, dan wordt het verschil verrekend bij de definitieve vaststelling van de subsidies 2023.
Voorlopige CPI-index (Consumenten Prijs Index) over 2024
Voor 2024 wordt voor de CPI-index OVA-index uitgegaan van een voorlopig percentage van 3,1 %; op basis van de publicatie van maart 2023 van het CPB.
Bovenstaande indexeringsregels zijn van toepassing voor de structurele subsidies ten behoeve van de instellingen die behoren tot de primaire voorzieningen; dit met uitzondering van Vizier antidiscriminatie- voorziening. Voor deze organisatie geldt alleen een index van 2% op het bedrag per inwoner.
1b. Incidentele subsidies primaire voorzieningen
Vanwege het incidentele karakter van de subsidie wordt de nullijn gehanteerd m.b.t. indexering
Anders dan bij primaire voorzieningen, ligt bij secundaire voorzieningen de verantwoordelijkheid in eerste instantie bij betreffende organisatie. De gemeente ondersteunt de organisatie veelal in de vorm van een waarderingssubsidie. Voor 2024 is besloten om de subsidie voor de secundaire voorzieningen met 2% te verhogen.
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe
de secretaris
de heer drs. D.L.W. Zielhuis
de burgemeester
mevrouw mr. Y. van Mastrigt
Bijlage 1 behorende bij besluit Beleidsregels subsidieverstrekking 2024
Betreft beleidsregels en subsidiebedragen per voorziening/werksoort
De volgende organisaties behoren tot de primaire voorzieningen.
A1. Stichting Openbare Bibliotheek Salland
A2. Het Breed WelzijnsVerband Olst-Wijhe (Stichting Kulturhus Olst-Wijhe/ ut Huus)
A4. Stichting Vriendendiensten Deventer
A6. Vizier antidiscriminatievoorziening
Aan deze organisaties wordt op basis van artikel 7, lid 1 a van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe een voorlopige budgetsubsidie toegekend; waarbij de subsidie wordt verstrekt op basis van afspraken met de organisatie over de activiteiten en prestaties die daarvoor waargemaakt moeten worden tegen een van tevoren vastgesteld bedrag. Na afloop van het jaar wordt de subsidie definitief vastgesteld. Daarvoor moeten de organisaties uiterlijk 1 juli volgende op het boekjaar een inhoudelijk en financieel verslag indienen volgens de verantwoordingseisen zoals deze in de budgetovereenkomst zijn genoemd.
A1. Stich ting Openbare Bibliotheek Salland
Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Voorlopig subsidiebedrag 2024 € 621.990, - (bijgestelde subsidie 2023: € 487.894, -).
Onderstaand de opbouw van het subsidiebedrag 2024.
Betreft budgetsubsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.
In de subsidie 2024 is rekening gehouden met een extra subsidie voor de nieuwe huisvesting van de bibliotheek in Wijhe in de Langstraat.
A2. Het Breed WelzijnsVerband Olst-Wijhe (Stichting Kulturhus Olst-Wijhe/ut Huus)
Zorgdragen voor het welzijn van de inwoners van Olst-Wijhe.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst en de geformuleerde ‘Opdrachten Welzijnsverband Olst-Wijhe’.
€ 1.872.483, - (2023: € 1.875.085, -).
Dit bedrag is als volgt opgebouwd.
Betreft budgetsubsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.
Stichting Kulturhus Olst-Wijhe heeft als werknaam ut Huus. De stichting heeft een samenwerkingsverband met WIJZ Olst-Wijhe (jeugd en jongerenwerk en De Kern (algemeen en schoolmaatschappelijk werk), die onder de vlag vallen van Dimence. Met deze partijen is de afspraak gemaakt dat Stichting Kulturhus Olst-Wijhe als penvoeder optreedt voor de subsidies aan Wijz Olst-Wijhe en De Kern.
Ondanks de indexering is het subsidiebudget voor 2024 lager dan het budget voor 2023. Dit heeft onder meer te maken dat in het budget voor 2023 een aantal incidentele subsidies zijn verwerkt die voor 2024 niet meer van toepassing zijn. Verder is op basis van de besluitvorming over de voorliggende voorzieningen het budget voor maatschappelijk vastgoed voor ut Huus met € 48.000, - verlaagd.
Ondersteuning mantelzorg en respijtzorg
€ 99.748, - (2023: € 92.000, -)
Het bedrag voor 2024 is als volgt opgebouwd
Betreft budgetsubsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.
A4. Stichting Vriendendiensten Deventer
Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken.
Maatjesactiviteiten en Onafhankelijke GGZ clientondersteuning
€ 30.801, - (2023: € 35.025, -)
Het bedrag voor 2024 is als volgt opgebouwd.
Betreft budgetsubsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.
Naast bovengenoemd bedrag ontvangt de stichting over een periode van 2023 t/m 2025 een bedrag van € 90.000, - voor een zelfregiecentrum. Een en ander is vastgelegd in de subsidiebeschikkking van 6 februari 2023 met zaaknummer 59523-2002. Op basis van deze beschikking wordt over 2024 een bedrag van € 30.000, - uitbetaald.
Cliëntondersteuning; versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (in overeenstemming met Wmo 2015)
Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden.
Voor de onafhankelijke clientondersteuning ontvangt MEE SAMEN voor 2024 een voorlopig bedrag van € 41.628, - (2023: € 45.325, -)
Betreft budgetsubsidie. Met de stichting wordt in een budgetovereenkomst afspraken gemaakt over te leveren prestaties en activiteiten. Het subsidiebedrag wordt in eerste instantie voorlopig vastgesteld. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijk jaarverslag waarin wordt ingegaan op de daadwerkelijk gerealiseerde prestaties en activiteiten en de door de accountant akkoord bevonden jaarrekening.
In 2023 is een incidentele subsidie verleend van € 5.500, - i.v.m. de effecten van corona. Deze subsidie is voor 2024 niet meer van toepassing
A6. Vizier antidiscriminatievoorziening
Het inrichten van een antidiscriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.
1. Toegangsfunctie van de antidiscriminatievoorziening
4. Monitoring van discriminatieklachten
De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn
Voorlopig subsidiebedrag 2024.
€ 8.818, -. Dit bedrag is gebaseerd op een bedrag per inwoner van € 0,472 (bedrag inwoner jaar 2023:
€ 0,463 + index van 2%) en 18.682 inwoners (peildatum 1 januari 2023).
Ten opzichte van het gevraagde bedrag van € 14.279, - wordt een bedrag van € 5.461, - niet toegekend. Omdat het takenpakket voor 2024 niet gewijzigd is ten opzichte van 2023, wordt indexering toegepast en is er geen aanleiding om de subsidie verder te verhogen. Uitzondering hierop is een mogelijke samenwerking op het gebied van de ontwikkelingen rond de Wet Goed Verhuurderschap. Hier zullen aparte afspraken over gemaakt worden. Mogelijk geeft dit aanleiding om het subsidiebedrag aan te passen.
Tot de secundaire voorzieningen, worden vvoorzieningen gerekend op het gebied van.
B2. Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur.
B3. Recreatieve voorzieningen.
B5. Jeugd en jongerenwerk (vrijwilligersorganisaties).
B6. Overig maatschappelijk werk.
B8. Leefbaarheid in de kernen.
B12. Milieueducatie en voorlichting.
Aan de organisaties die vallen onder de secundaire voorzieningen wordt een structurele subsidie toegekend. Onder structurele subsidie wordt verstaan een subsidie die van jaar tot jaar wordt toegekend ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten. Het merendeel van de organisaties ontvangt een structurele subsidie in de vorm van een waarderingssubsidie, waarbij het subsidiebedrag een vast bedrag is, waarover na afloop van het jaar geen verantwoording hoeft afgelegd te worden. Voor een aantal organisatie geldt dat de subsidie in eerste instantie voorlopig wordt vastgesteld en na afloop van het jaar definitief wordt vastgesteld aan de hand van het financieel verslag en het verslag over de gerealiseerde prestaties/activiteiten. De verantwoording moet uiterlijk 15 oktober 2025 ingediend worden.
Onderstaand wordt per onderdeel aangegeven of er sprake is van definitieve bedragen of voorlopige bedragen.
Naast de structurele subsidies kent de subsidieregeling voor secundaire voorzieningen een drietal incidentele subsidiemogelijkheden. Dit betreft de subsidie vanuit het Leefbaarheidsbudget, de Aanjaagsubsidie voor recreatie, toerisme en cultuur en het Reclamefonds Sport.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve sportbeoefening van de jeugd.
€ 33.528, - (2023: € 32.870, -).
Vast bedrag per jeugdlid. Het bedrag per jeugdlid wordt berekend door het subsidiebudget 2024 van € 33.529, - te delen door het aantal jeugdleden dat voor subsidie in aanmerking. Dit bedrag wordt definitief vastgesteld en de verenigingen hoeven na afloop van het jaar geen financieel en/of inhoudelijk verslag in te dienen.
Om voor de jeugdledensubsidie in aanmerking te komen moet uit de aanvraag van de subsidie blijken dat de vereniging aan de volgende voorwaarden voldoet
Voor wat betreft het aantal jeugdleden dat voor subsidie in aanmerking komen, gelden de volgende regels.
Voor verenigingen met jeugdleden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling.
a. 50% van de jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie (voor alle jeugdleden).
b. Tussen 25% en 50% van de jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd.
c. < 25% Van de jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.
d. Sportverenigingen in omliggende gemeenten die specifiek gericht zijn op gehandicapten ontvangen voor elk jeugdlid uit Olst-Wijhe subsidie.
B2. Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur .
Tot de Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur behoren de volgende organisaties.
B2.1. Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe.
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
€ 14.535, - (2023: € 14.250, -).
Tegemoetkoming in de huisvestingslasten in het Holstohus in Olst en het SPOC-park in Wijhe voor maximaal € 14.535, -. De subsidie wordt na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van een inhoudelijk verslag en een overzicht van de definitieve huisvestingskosten.
De subsidie wordt in eerste uitbetaald aan Stichting Kulturhus Olst-Wijhe en vervolgens na afloop van het jaar op basis van de werkelijke kosten in mindering gebracht op de subsidie aan de Stichting Kulturhus Olst-Wijhe en uitbetaald aan Stichting Muziekonderwijs Salland. Door deze wijze wordt de administratieve last voor beide organisaties verminderd.
B2.2. Stichting Muzieknetwerk Salland.
Een bijdrage leveren aan het bevorderen van binnen schoolse en buitenschoolse muziekeducatie. Dit betekent werken aan modernisering van de identiteit en de activiteiten van lokale muziekverenigingen en het enthousiasmeren van kinderen voor het maken van muziek.
€ 2.423, - (2023: € 2.375, -).
Vast bedrag in de vorm van een waarderingssubsidie. De stichting hoeft na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen
B2.3. Muziek- en toneelverenigingen.
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst, disciplines muziek en toneel.
€ 19.164, - (2023: € 21.145, -). Zie onderstaande specificatie.
Vast bedrag in de vorm van een waarderingssubsidie. De verenigingen hoeven na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen.
B2.4. Diverse sociaal culturele verenigingen en stichtingen
Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.
€ 62.113, - (2023: € 60.895, -) Zie onderstaande specificatie.
Maximumbedrag, afrekening op basis van inhoudelijk en financieel verslag |
|||
Maximumbedrag, afrekening op basis van inhoudelijk en financieel verslag |
|||
De subsidies aan Stichting Kunst en Cultuur Olst- Wijhe en Historische vereniging ‘t Olster voor het Infocentrum Den Nul zijn voorlopige subsidies en worden na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijke verslag over de gerealiseerde prestaties en verrichte activiteiten en het financiële verslag. De overige organisaties ontvangen een vast bedrag in de vorm van een waarderingssubsidie.
B3. Recreatieve voorzieningen .
Tot de Recreatieve voorzieningen behoren de volgende organisaties/ regelingen.
B3.1. Kinderboerderijen: Stichting Kinderboerderij Wijhe en Stichting Kinderboerderij De Vijverhof (Olst).
Het in standhouden van kinderboerderijen in Olst en in Wijhe.
€ 7.230, -; € 3.615, - Per kinderboerderij (2023: totaal €7.088, - € 3.544, - per kinderboerderij).
Vast bedrag in de vorm van een waarderingssubsidie. De stichtingen hoeven na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen.
De ondergrond van Stichting Kinderboerderij De Vijverhof in Olst is in eigendom van de gemeente. Voor de opstallen is een recht van opstal gevestigd, waarvoor de stichting jaarlijks een bedrag betaald van € 0,45. Dit bedrag wordt jaarlijks via de subsidie verrekend met de stichting.
B3.2. Speeltuinvereniging KIO.
Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.
Vast bedrag in de vorm van een waarderingssubsidie. De vereniging hoeft na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
€ 10.124, - (2023: € 9.925, -).
Bedrag per woonruimte van € 1,27. Aantal wooneenheden per 1 januari 2023 7.980. Dit betreft een vast bedrag dat direct definitief wordt vastgesteld. De omroep hoeft voor de verantwoording van de subsidie na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag te overleggen.
Via de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds ontvangt de gemeente een vergoeding van het rijk voor de lokale omroep.
B3.4 Stichting Marketing Oost, Ondernemersverenigingen Olst en Wijhe en Historisch Centrum Wijhe
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de mogelijkheden in de vrijetijdseconomie binnen de gemeente, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.
€ 17.506, - (2023: € 11.749, -)
Het budget voor 2024 is als volgt opgebouwd.
Vaste bedragen, die direct definitief worden vastgesteld. De organisaties hoeven voor de verantwoording van de subsidie na afloop van het jaar geen inhoudelijk en/of financieel verslag te overleggen.
B3.5 Molens: Stichting De Wijhese Molen, Stichting IJssellandschap (Olster Korenmolen) en Stichting Molen Houdt Braef Stant.
Het beheren en onderhouden van de molens in Olst-Wijhe.
€ 24.219, - (2023: 23.656, -).
Het budget voor 2024 is als volgt opgebouwd.
B3.6 Aanjaagsubsidie recreatie, toerisme en cultuur.
Dit betreft een subsidieregeling voor incidentele subsidies
De aanjaagsubsidie is bedoeld als impulsbudget voor het ‘op de kaart zetten’ van Olst-Wijhe. Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente. Dit aanjaagbudget is zowel bedoeld voor initiatieven van onderop, als voor gemeentelijke initiatieven.
Initiatieven dienen (bij voorkeur):
Initiatieven worden getoetst op haalbaarheid, continuïteit, duurzaamheid, draagvlak en toegankelijkheid. Ook wordt gekeken naar de verhouding gemeentelijke subsidie en overige middelen. Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten voldoende zijn onderzocht.
€ 16.873, - (2023: € 16.542, -).
De gemeentelijke subsidie bedraagt maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 3.000, - Het college kan in uitzonderlijke gevallen van dit maximum afwijken. De subsidiebedragen worden direct definitief vastgesteld.
Aanbieden van diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.
€ 17.210, - (2023: € 15.913, -).
Dit bedrag is als volgt opgebouwd:
Prenatale voorlichting Baby op komst. Ten opzichte van 2023 is de subsidie naast de 2% index opgehoogd met een bedrag van € 970, - |
Het betreft maximumbedragen en voorlopige bedragen. De subsidies worden na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het financieel en inhoudelijk verslag.
De subsidie aan de GGD IJsselland is aanvullend op de bijdrage die de gemeente doet via de gemeenschappelijke regeling.
B5. Jeugd en jongerenwerk (vrijwilligersorganisaties).
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
€ 7.140, - (2023: € 7.000, -).
B6. Overig maatschappelijk werk
Tot het overig maatschappelijk werk behoren de volgende organisaties.
De subsidies aan De Koepel voor Ouderenbonden, De EHBO-verenigingen en Stichting Slachtofferhulp IJsselland en OVKK worden verleend voor het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
De subsidies aan de wereldwinkels in Olst en Wijhe en Stuurgroep Lets Go worden verleend voor het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
De voedselbank Raalte en omgeving ontvangt subsidie voor het verzorgen van voedselpakketten voor inwoners. Het gaat om inwoners die op uiteenlopende redenen zodanig in (financiële) problemen zijn geraakt, dat zij geen ofonvoldoende financiële middelen hebben om voedsel te kopen
€ 14.665, - (2023: € 14.234, -.)
Dit bedrag is als volgt opgebouwd:
De organisaties ontvangen waarderingssubsidies in de vorm van vaste bedragen, die direct definitief worden vastgesteld. Na afloop van het jaar hoeven zij geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen.
Ter toelichting op de bedragen.
Stichting Slachtofferhulp vraagt om de bijdrage per inwoner te verhogen van € 0,23 naar € 0,373; hetgeen een extra bedrag betekent van € 2.671, -. De extra bijdrage wordt gevraagd omdat de loonkosten (CAO zorg en welzijn) sterk gestegen zijn (7%). Daarnaast zijn er de afgelopen jaren meer taken bijgekomen, zoals alarmering bij suïcides, vermissingen en inzet bij incidenten waar media bij betrokken is (ondersteuning in de woordvoering). Ten aanzien van de gestegen kosten, wordt de vastgestelde index gehanteerd voor de subsidie. Eventuele meerkosten worden niet gecompenseerd. Voor wat betreft extra subsidie voor de toename aan taken, wordt het verzoek meegenomen bij de actualisering en harmonisatie van het subsidiebeleid dat met ingang van 2025 in werking moet treden. Dit betekent dat de aanvraag voor extra subsidie voor 2024 niet wordt gehonoreerd.
B7. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Tot de categorie Wmo behoren de volgende organisaties.
Carinova Thuiszorg, Stuurgroep Noaberhuus Olst-Wijhe, Stichting OZOverbindzorg.nl en Adviesraad Samenleving Olst-Wijhe.
€ 19.274, - (2023: € 21.161, -).
Dit bedrag is als volgt opgebouwd.
Bovengenoemde bedragen zijn voorlopige bedragen en maximale bedragen. De bedragen worden na afloop van het jaar definitief vastgesteld op basis van het inhoudelijke verslag over de gerealiseerde prestaties en activiteiten en de financiële verantwoording.
De verenigingen voor Plaatselijk Belang en de Overijsselse Vereniging van Krachtige Kernen (OVKK) behoren tot de categorie Leefbaarheid in de kernen. Daarnaast kent deze categorie de regeling voor incidentele subsidies vanuit het Leefbaarheidsbudget.
Het leefbaarheidsbudget is bedoeld als impulsbudget voor het behouden en versterken van de lokale dynamiek in onze kernen. Inwoners worden gestimuleerd om zelf na te denken over hun eigen leefomgeving en hierin verbeteringen aan te brengen of het goede te behouden.
Initiatieven en projecten van onderop in brede zin die voldoen aan de volgende voorwaarden komen voor een éénmalige subsidie in aanmerking.
Subsidieaanvragen voor dit budget hoeven, in afwijking van wat is vastgelegd in de ASV, niet minimaal zes weken voordat de activiteit start te worden ingediend.
Dit budget is als volgt opgebouwd.
Vast bedrag van € 204,- en € 0,02 per inwoner. 1 januari 2023: 18.682 |
|||
Budget 2023 minus € 2.500, - i.v.m. bezuiniging voorliggende voorziening + 2% index |
|||
De verenigingen voor Plaatselijk Belang en OVKK ontvangen waarderingssubsidie in de vorm van vaste bedragen die direct definitief worden vastgesteld. Na afloop van het jaar hoeven zij geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen. De subsidiebedragen vanuit het Leefbaarheidsbudget worden eveneens direct definitief vastgesteld.
In juni 2023 heeft de gemeenteraad een besluit genomen over de zogenaamde voorliggende voorzieningen. Onderdeel van het besluit is een verlaging van het Leefbaarheidsbudget van € 2.500, - met ingang van 1 januari 2024.
Tot de subsidies voor de categorie Onderwijs behoren de subsidies voor het Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland en de combinatiefuncties voor de schoolbesturen van De Mare, Mijnplein en Capellenborg.
Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.
Mede in verband met een wijziging van de rijksregeling voor combinatiefuncties worden met de schoolbesturen nog nadere afspraken gemaakt over de invulling van de functie en de te leveren prestaties.
€ 65.834, - (2023: € 67.940, -).
Dit budget is als volgt opgebouwd.
De subsidies zijn voorlopige bedragen en maximale bedragen. De bedragen worden definitief vastgesteld nadat de organisaties na afloop van het jaar een inhoudelijk verslag en financieel verslag aanleveren waarbij in het inhoudelijk verslag wordt ingegaan op de gerealiseerde prestaties/activiteiten.
De voorlopige subsidies aan de schoolbesturen worden vastgesteld nadat nadere afspraken gemaakt zijn over de invulling van de functie en de te leveren prestaties
Dit betreft de subsidie aan Stichting VluchtelingenWerk Nederland.
Het bieden van maatschappelijke ondersteuning aan statushouders en andere nieuwkomers.
De subsidie aan Stichting VluchtelingenWerk Nederland voor 2024 van € 81.217, - wordt voorlopig vastgesteld en is als volgt opgebouwd.
In 2023 zijn de kosten van maatschappelijke begeleiding en de aanvullende dienstverlening niet via subsidie uitbetaald maar op basis van facturen. Door de hogere (verwachte) instroom in 2024 zijn de bedragen naar boven bijgesteld. Dit verklaart grotendeels het verschil in de subsidie 2024 en de subsidie 2023.
Dit betreft de subsidies aan de Buurtbusvereniging Wijhe-Raalte en de Buurtbusvereniging Salland.
In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Olst-Wijhe en Raalte.
€ 1.938, - (2023: € 1.950, -).
Per vereniging wordt een subsidiebedrag van € 969, - beschikbaar gesteld (2023: € 950, -).
Het betreft waarderingssubsidie in de vorm van vaste bedragen die direct definitief worden vastgesteld. Na afloop van het jaar hoeven de verenigingen geen inhoudelijk en/of financieel verslag in te dienen.
B12. Milieueducatie en voorlichting.
Ten behoeve van milieueducatie en voorlichting wordt subsidie verstrekt aan IVN de Grutto afdeling Wijhe-Olst.
Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
IVN de Grutto afdeling Wijhe-Olst ontvangt een waarderingssubsidie in de vorm van een vast bedrag die direct definitief worden vastgesteld. Na afloop van het jaar hoeft er geen inhoudelijk en/of financieel verslag ingediend te worden.
Het reclamefonds Sport is een subsidieregeling voor incidentele subsidies voor de vaste ‘grootgebruikers’ van Sporthal de Hooiberg te Olst.
Incidentele subsidie voor activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg.
Subsidie is beschikbaar als voldaan wordt aan de volgende voorwaarden.
1. Definitie vaste grootverbruikers.
Onder de vaste grootverbruikers van Sporthal de Hooiberg wordt verstaan gebruikers die
De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken.
Uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen.
Het reclamefonds sport wordt gevoed door 50% van de opbrengst uit de reclame-uitingen in Sporthal de Hooiberg (2023: idem). Voor 2024 wordt uitgegaan van een subsidiebudget van € 2.200, -.
De vereniging ontvangt uiterlijk 6 weken na ontvangst van de ingediende aanvraag een beslissing op het verzoek, waarbij een toegekende subsidie bestaat uit een vast bedrag die direct definitief wordt vastgesteld en waarover na afloop geen inhoudelijk en/of financieel verslag ingediend hoeft te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-3722.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.