Verkeersbesluit voor het instellen van een parkeerverbodszone in de binnenstad te Monnickendam

20241-2024

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde namens de Korpschef van de politie;

  • -

    het feit dat deze maatregel wordt genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en de weggebruikers en passagiers te beschermen (artikel 2 lid 1a en lid 1b WvW);

  • -

    het feit dat deze maatregel wordt genomen om de weg in stand te houden en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen (artikel 2 lid 1c WvW);

  • -

    bepaalde in artikel 2 lid 2a van de Wegenverkeerswet 1994; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet millieubeheer (artikel 2 lid 2a WvW);

  • -

    bepaalde in artikel 2 lid 2b van de Wegenverkeerswet 1994; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2 lid 2b WvW);

Overwegende dat:

  • -

    dit verkeersbesluit betrekking heeft op de binnenstad van Monnickendam;

  • -

    de onder ‘besluiten’ genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Waterland;

  • -

    in de binnenstad van Monnickendam sprake is van een parkeerdruk van gemiddeld 85,20% (gemeten in oktober 2022, juni 2023 en februari 2024);

  • -

    de hoogst gemeten parkeerdruk 95,2% bedraagt (gemeten in oktober 2022, op donderdagnacht);

  • -

    het vanaf 80% parkeerdruk steeds moeilijker wordt om een parkeerplaats te vinden en het zoekverkeer vanaf 85% parkeerdruk (onaanvaardbaar) toeneemt;

  • -

    auto’s vaak fout geparkeerd staan, vooral in de nacht (dan bedraagt het percentage fout geparkeerde auto’s bijna 9%, gemeten februari 2024);

  • -

    de doorgang voor voetgangers (inclusief mindervaliden), fietsers, hulpdiensten en autoverkeer door fout geparkeerde auto’s belemmerd wordt;

  • -

    dat de verkeersveiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers (inclusief mindervaliden) en fietsers door fout geparkeerde auto’s onder druk staat;

  • -

    inwoners, bezoekers en bedrijven verkeersonveiligheid, parkeeroverlast en hinder van zoekverkeer ervaren;

  • -

    in grote delen van de binnenstad nu gratis en onbeperkt kan worden geparkeerd;

  • -

    er op bepaalde locaties een parkeerschijfzone is ingesteld voor kort parkeren gedurende een bepaald tijdsvenster;

  • -

    de gemeente ernaar streeft om de binnenstad van Monnickendam in de toekomst bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden;

  • -

    het hiervoor nodig is om de parkeerdruk in de binnenstad te beheersen en parkeerregulering in te stellen;

  • -

    in het “Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam”, maart 2024, maatregelen zijn beschreven betreffende parkeerregulering;

  • -

    dit parkeerbeleid op de raadsvergadering van 16 mei 2024 is behandeld en dat de richtinggevende uitspraak is gedaan dat invoering van een parkeerschijfzone voor de binnenstad van Monnickendam wenselijk is (mits een aantal aanpassingen worden doorgevoerd);

  • -

    het voor de invoering van een parkeerschijfzone noodzakelijk is om de parkeervakken goed aan te duiden zodat duidelijk is waar wel en niet geparkeerd mag worden;

  • -

    het ook zonder de invoering van de parkeerschijfzone noodzakelijk is om de parkeervakken goed aan te duiden zodat duidelijk is waar wel en niet geparkeerd mag worden;

  • -

    de handhavers/boa’s van de gemeente Waterland om een parkeerverbodszone verzoeken;

  • -

    het wenselijk is dat handhavers/boa’s van de gemeente Waterland de (juridische) mogelijkheid krijgen om effectief tegen parkeren buiten de gemarkeerde parkeervakken op te treden;

  • -

    de meest aangewezen verkeersmaatregel hiervoor het instellen van een parkeerverbodszone in de binnenstad van Monnickendam is;

  • -

    op de plekken waar in de huidige situatie geparkeerd wordt, de parkeerplekken zo veel mogelijk worden teruggebracht, tenzij dit niet wenselijk en/of mogelijk is;

  • -

    er door het aanbrengen van parkeervakaanduiding ‘foutparkeerplekken’ komen te vervallen en er naar verwachting extra parkeerplekken ontstaan;

  • -

    voor wat betreft de maatvoering van de parkeervakken zoveel mogelijk wordt uitgegaan van de maatvoering van de parkeervakken in de bestaande situatie en/of de maatvoering zoals omgeschreven in “Parkeerbeleid binnenstad Monnickendam” (maart, 2024);

  • -

    er buiten de binnenstad van Monnickendam parkeergelegenheid beschikbaar is om te parkeren;

  • -

    deze parkeergelegenheid zich op maximaal 500 meter loopafstand van de binnenstad bevindt;

  • -

    de parkeervakkenkaart met hulpdiensten is afgestemd;

  • -

    voor de handhaving op auto’s die geheel of gedeeltelijk buiten de parkeervakken geparkeerd staan in de gehele binnenstad van Monnickendam een parkeerverbodszone wordt ingesteld;

  • -

    het met een parkeerverbodszone mogelijk blijft om te laden en lossen op de rijbaan, mits de alarmlichten aanstaan en niet langer wordt gestopt dan noodzakelijk voor het laden en lossen;

  • -

    met het instellen van de parkeerverbodszone voor de binnenstad de bestaande parkeerverboden worden opgeheven;

  • -

    vanwege het historisch karakter van de binnenstad van Monnickendam de markering niet volledig te laten voldoen aan de hiervoor geldende richtlijn maar voor een sobere ‘t-streep’ uitvoering te kiezen;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 BABW is over het voornemen tot het nemen van dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschef van de Politie Noord-Holland. Deze adviseerde positief op het voorgenomen besluit;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

  • 1.

    een parkeerverbodszone in te stellen in de binnenstad van Monnickendam zoals aangegeven in de bij dit besluit horende bijlagen;

  • 2.

    dit besluit kenbaar te maken aan de weggebruikers middels het plaatsen van de borden E1 (zone) van Bijlage I van het RVV;

  • 3.

    de bestaande parkeerverboden in de binnenstad (E1 van bijlage 1 van het RVV 1990) op te heffen en te verwijderen, tenminste op de volgende locaties:

     

    • a.

      de Zuideinde;

    • b.

      de Vesting;

    • c.

      de Haven;

    • d.

      de Noordeinde;

  • 4.

    de verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit horende bijlagen.

Monnickendam, 20 augustus

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,

E. Dijk

Gemeentesecretaris

M. van der Weele

Burgemeester

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

Publicatie en bezwaarmogelijkheid

Dit besluit wordt op de gebruikelijke wijze in het Gemeenteblad gepubliceerd via

https://www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad .

Op grond van de Algemene wet Bestuursrecht kan door belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking bezwaar tegen dit besluit worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en gericht worden aan: Burgemeester en wethouders van Waterland, Postbus 1000, 1140 BA Monnickendam.

Het besluit treedt direct in werking. Indien een bezwaarschrift is ingediend, kan op basis van de Algemene wet bestuursrecht worden gevraagd om een voorlopige voorziening indien -gelet op het betrokken belang- onverwijlde spoed dat vereist. U kunt een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin u, de indiener van het bezwaarschrift, uw woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Bijlage 1: situatietekening bebording parkeerverbodszone binnenstad Monnickendam

Bijlage 2: situatietekening/parkeervakkenkaart parkeerverbodszone binnenstad Monnickendam

Bijlage 3: gebied parkeerverbodszone binnenstad Monnickendam

Naar boven