Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 371308 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2024, 371308 | beleidsregel |
Beleidsregel toepassing Wet Bibob 2024 Gemeente Stichtse Vecht
Deze beleidsregel legt uit hoe de gemeente Stichtse Vecht de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) toepast.
Het doel van de Wet Bibob is voorkomen dat de gemeente criminele activiteiten of het witwassen van crimineel verdiend geld mogelijk maakt. De gemeente voert daarom een Bibob-onderzoek uit bij activiteiten die een verhoogd risico op criminaliteit hebben. Met dit onderzoek controleert de gemeente iemands integriteit, dus of iemand al dan niet betrokken is bij criminele activiteiten. De gemeente kan daarbij ook mensen uit iemands zakelijke omgeving onderzoeken.
Wanneer kan de gemeente een Bibob-onderzoek doen?
De gemeente mag alleen een Bibob-onderzoek doen bij de volgende activiteiten:
In de Wet Bibob staat hoe gemeenten het Bibob-onderzoek mogen doen.
Waarom past de gemeente Stichtse Vecht de Wet Bibob toe?
Toepassing van de Wet Bibob voorkomt dat bestuursorganen en rechtspersonen met overheidstaak criminaliteit faciliteren of dat crimineel verdiend vermogen wordt ingezet. De gemeente Stichtse Vecht wil alleen zaken doen met integere partijen. Wet Bibob geeft overheidsorganen grote mate van beleidsruimte in de keuze wanneer een Bibob-onderzoek wordt ingezet. Deze beleidsregel vult in hoe de gemeente Stichtse Vecht (het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeente als rechtspersoon met publieke taak) invulling geeft aan deze beleidsruimte.
In deze beleidsregel staan verschillende begrippen. Voor de uitleg daarvan wordt aangesloten bij artikel 1 van de Wet Bibob. Daarnaast staan in deze beleidsregel nog enkele andere begrippen. Hieronder staan die begrippen uitgewerkt.
Artikel 1.2 De gemeente mag afwijken van deze beleidsregel
In deze beleidsregel heeft de gemeente Stichtse Vecht omschreven in welke gevallen het een Bibob-onderzoek uitvoert. Ook in andere gevallen kan de gemeente een Bibob-onderzoek uitvoeren als zij dat nodig vindt. De gemeente kan dit doen zolang het zich aan de Wet Bibob en andere wetten houdt.
Artikel 1.3 Project met meerdere activiteiten
Indien er sprake is van een project (met meerdere activiteiten door één betrokkene waarop het bestuursorgaan en/of de rechtspersoon met een overheidstaak een Bibob onderzoek kan uitvoeren) zal het Bibob-onderzoek in een zo vroeg mogelijk stadium worden gestart.
De gemeente probeert het aantal Bibob-onderzoeken per betrokkene zo klein mogelijk te houden. Toch kunnen er overwegingen zijn om meerdere keren een Bibob-onderzoek uit te voeren naar een betrokkene.
Artikel 1.4 Adviesaanvraag door de gemeente bij het Landelijk Bureau Bibob
Aanvullend op eigen onderzoek vraagt de gemeente het Landelijk Bureau Bibob om advies indien:
Artikel 1.5 Meldingen en tips door de gemeente
Indien sprake is van een zelfstandige gevaarsbeoordeling (zonder advies van het Landelijk Bureau Bibob) of sprake is van een vermoeden dat de betrokkene(n) zich terugtrekt vanwege het toepassen van de Wet Bibob zal de gemeente hiervan melding in het Bibobregister bij het Landelijk Bureau Bibob maken, zoals bedoeld in artikel 7a lid 7 en lid 8 van de Wet Bibob.
Hoofdstuk 2: Publiekrechtelijke beschikkingen
In dit hoofdstuk staat wanneer de gemeente de Wet Bibob inzet bij aanvragen voor publiekrechtelijke beschikkingen (vergunningen en subsidies).
Artikel 2.1 Toepassing van de Wet Bibob bij vergunningsaanvragen
De gemeente kan een eigen Bibob-onderzoek uitvoeren als het een aanvraag ontvangt voor een vergunning voor een omgevingsplanactiviteit handelen in strijd met regels omgevingsplan en met de aangevraagde vergunning sprake is van één of meerdere activiteiten en/of projecten, die vallen onder de aangewezen risicoactiviteiten.
Uitvoering van het eigen onderzoek blijft in beginsel achterwege in het geval een aanvraag afkomstig is van een overheidsinstantie, semioverheidsinstantie, woning(bouw)corporatie (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting) of paracommerciële organisatie (zoals een maatschappelijke organisatie of sportvereniging) tenzij een signaal als bedoeld in lid 3 aanwezig is.
Artikel 2.3 Toepassing van de Wet Bibob bij subsidies
De gemeente kan een eigen Bibob-onderzoek starten bij een aanvraag voor een subsidie of bij een (deels) goedgekeurde subsidie, zoals bedoeld in de algemene subsidieverordening, als:
Artikel 2.4 Gevolgen weigering om het Bibob-vragenformulier (volledig) in te vullen
Bij een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt bij aanvragen van een beschikking de daartoe gestelde regels in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) toegepast (Titel 4.1). Bij volharding wordt de gevraagde beschikking buiten behandeling gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Bij verleende beschikkingen wordt een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. Met een weigering wordt gelijk gesteld: het niet (tijdig) voldoen aan een verzoek om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren. Het bestuursorgaan biedt de vergunning- of subsidiehouder ten minste twee weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Indien niet tijdig wordt voldaan aan het verzoek het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt aan betrokkene een redelijke termijn gesteld om alsnog aan diens verplichtingen te voldoen. Een verstrekte vergunning of subsidie kan als gevolg van een weigering worden ingetrokken. Hetzelfde geldt als iemand weigert om informatie te geven aan het Landelijk Bureau Bibob.
Hoofdstuk 3: Privaatrechtelijke transacties
In dit hoofdstuk staat wanneer de gemeente de Wet Bibob inzet bij privaatrechtelijke transacties, namelijk vastgoedtransacties en overheidsopdrachten.
Artikel 3.1 Toepassing van de Wet Bibob bij vastgoedtransacties
Artikel 3.2 Toepassing van de Wet Bibob bij overheidsopdrachten
In de inkoop- en aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties, zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet Bibob, voordoet (dan wel een situatie zoals bedoeld in artikel 3.4 van deze Beleidsregel).
Artikel 3.4 Gevolgen weigering meewerken aan Bibob-onderzoek
Als iemand weigert om de Bibob-vragenformulieren (volledig) in te vullen, kan de gemeente beslissen om geen vastgoedtransactie of overheidsopdracht te sluiten met die persoon. Met een weigering wordt gelijk gesteld: het niet (tijdig) voldoen aan een verzoek om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren. Het bestuursorgaan biedt de vergunning- of subsidiehouder ten minste twee weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Indien niet tijdig wordt voldaan aan het verzoek het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt aan betrokkene een redelijke termijn gesteld om alsnog aan diens verplichtingen te voldoen. Hetzelfde geldt als iemand weigert om informatie te geven aan het Landelijk Bureau Bibob.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-371308.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.