Gemeenteblad van Nederweert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 370748 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederweert | Gemeenteblad 2024, 370748 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatieregeling Nederweert 2024
Burgemeester en wethouders van Nederweert;
overwegende dat het wegens aanpassing van de organisatiestructuur nodig is de algemene regels voor de structuur en werkwijze van de ambtelijke organisatie van de gemeente aan te passen en vast te leggen in een nieuwe organisatieregeling;
gelet op de artikelen 100,103, 106 en 160 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de Ondernemingsraad van 3 juli 2024 en de ingekomen reacties van medewerkers;
vast te stellen de volgende “Organisatieregeling Nederweert 2024”.
Artikel 1: begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Chief Information Security Officer (CISO): de als zodanig door het college aangestelde ambtenaar treedt op als strategisch adviseur voor het bestuur, directeur en het management. De CISO adviseert over het strategisch informatiebeveiligingsbeleid en organiseert en stuurt de informatiebeveiliging overeenkomstig de behoeften en de risicobereidheid van de gemeente.
Artikel 8: secretaris - ambtelijke organisatie.
Onverminderd de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de strategisch managers heeft de secretaris de eindverantwoordelijkheid voor de volgende zaken.
Artikel 9: inlichtingen/aanwijzingen
De secretaris heeft het recht bij alle leidinggevenden van organisatorische onderdelen en zonodig individuele ambtenaren die inlichtingen in te winnen en aan hen die aanwijzingen te geven, die voor een goede vervulling van zijn taak nodig zijn. Hij informeert de betreffende leidinggevende(n) hierover.
Artikel 12: strategisch managers
De strategisch manager heeft de algemene leiding over een aantal teams. Bij hem berust de eindverantwoordelijkheid voor ontwikkeling en middelenbeheer van een team, het management, de uitvoering van de teamstaken en -bestuursopdrachten en de (integrale) beleidsadvisering en informatievoorziening aan burgemeester en wethouders.
De strategisch manager is verantwoordelijk voor het toepassen van arbeidsvoorwaarden bij aanname van personeel en tussentijdse aanpassingen van de arbeidsvoorwaarden bij zittend personeel. Dit moet passend zijn binnen het arbeidsvoorwaardenkader en beloningsbeleid (hoofdstuk 1 Personeelshandboek) van de gemeente Nederweert, geadviseerd hierbij door de personeelsadviseur(s). De strategisch manager legt hiervoor verantwoording af aan de directeur. De strategisch manager overlegt bij het toepassen van de arbeidsvoorwaarden met de teamleider.
Artikel 14: staffunctionarissen
Taak, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van staffunctionarissen worden vastgelegd in door het college vast te stellen normbeschrijvingen en/of richtlijnen.
Artikel 16: werkprocessen, planning en control en Ciso
De controller ondersteunt en adviseert de strategisch managers en teamleiders (gevraagd en ongevraagd) in hun taken, genoemd onder lid 1 van dit artikel en bij het opzetten en in werking houden van het planning- en controlesysteem. Zonodig doet hij hieromtrent zelfstandig voorstellen aan de directeur of aan het college.
De Functionaris gegevensbeheer (FG) en de CISO vallen organiek onder het team Informatievoorziening maar hebben (net zoals de controller) een functionele relatie met directeur en bestuur. Zij rapporteren periodiek over informatiebeveiliging, IB-incidenten en de afhandeling daarvan aan het bestuur en de directie.
Artikel 17: financiële administratie en controle
De regels over de organisatie van de financiële administratie en het financieel beheer en de controle daarop, zoals bedoeld in artikel 112 en 113 van de Gemeentewet, worden vastgelegd in afzonderlijke verordeningen.
Nederweert, 13 augustus 2024
Burgemeester en wethouders van Nederweert,
De secretaris,
drs. J.C.T. (Johan) Bakens
De burgemeester,
B.M.T.J. (Birgit) Op de Laak
De voorgestelde organisatieverordening kent enkele belangrijke wijzigingen.
Het directiemodel blijft intact. De afdelingen worden opgeheven, de twee huidige afdelingshoofden krijgen de verantwoordelijkheid van het zijn van strategisch manager. Elk team krijgt een teamleider die de volledige hiërarchische verantwoordelijkheid voor het team heeft.
Alle managers (directeur, strategische managers en teamleiders) gaan aan de slag met een Management Development Programma met als doel een efficiëntere aansturing en betere resultaten bij de diverse werkprocessen. Hiervoor wordt ook een plan van aanpak ontwikkelt.
De dienstverlening moet goed zijn. Richting inwoners en ondernemers. Dit houdt onder andere in het tijdig verlenen van diensten.
Richting bestuur (college en raad) werken we ook aan verbeteringen. Diverse efficiencymaatregelen moet zorgen voor het op een goede manier faciliteren en adviseren van ons bestuur.
Vervallen ten opzichte van vorige regeling.
de functie van teamcoördinator. We werken in de managementstructuur in de nieuwe regeling met teamleiders, strategische managers en algemeen directeur. Een van de huidige teamcoördinatoren gaat werken binnen het team financiën en krijgt andere taken zonder coördinatiewerkzaamheden. De functie teamcoördinator van Personeel en Kabinet blijft in stand, maar wordt bij pensionering huidige medewerker niet meer ingevuld en de aansturing vindt dan plaats onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris / algemeen directeur.
Het team facilitair is opgeheven. Het serviceteam is toegevoegd aan ander team. De medewerkers inkoop en subsidie zijn toegevoegd aan team Financiën.
In dit artikel is opgenomen het overleg tussen alle managers: het managers overleg. Met grote regelmaat vindt overleg plaatst om visie en missie van de gemeente Nederweert nader vorm te geven.
Deze artikelen regelen de bevoegdheden van de directeur om binnen de hoofdstructuur de interne structurering en taaktoedeling nader te regelen of te wijzigen.
De directeur legt hiervoor verantwoording af aan het college van B&W en informeert de portefeuillehouder personeel en het college van B&W tussentijds.
Bij reorganisatie of organisatie-aanpassing zullen zowel personeelsbelangen als het organisatiebelang op zorgvuldige wijze gehanteerd moeten worden. De basis daarvoor zal dan, indien nodig, worden neergelegd in een vast te stellen sociaal statuut.
Het organisatieschema, zoals dat nu geldt, is als bijlage toegevoegd.
In artikel 3, lid 3, ligt de basis voor projectmatig werken. Omdat het hier gaat om de manier van werken (niet wat, maar hoe) is de directie bevoegd dat te regelen.
Artikel 3 voorziet ook in de mogelijkheid om, in overleg, bepaalde werkzaamheden en daarmee medewerkers onder te brengen in een ander team.
Het nieuwe organogram (zie onderaan toelichting) laat zien dat we niet meer in afdelingen werken. Wel krijgt elke strategische manager een aantal teams toebedeeld als aandachtsgebied.
Samen met de betreffende teamleiders zal overleg en afstemming plaatsvinden.
In artikel 4 is geregeld dat het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk is voor het algemeen beheer van de ambtelijke organisatie. Het gaat hier om de bevestiging van de politieke verantwoordelijkheid naar de raad toe van het college voor de ambtelijke organisatie in totaliteit. Naast deze bestuurlijke verantwoordelijkheden is het uiteraard zo dat de hiërarchie het mogelijk maakt dat de gemeentesecretaris nadere specifieke instructies geeft aan een leidinggevende. Om die reden zijn hier in deze verordeningen geen bepalingen over opgenomen.
De inlichtingen- en aanwijzingsbevoegdheid van de secretaris is opgenomen opdat hij zo nodig zijn positie als hoofd en eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie ook kan waarmaken.
Voor het geval van afwezigheid van de secretaris is het nodig een of meer vervangers als loco aan te wijzen. Aanwijzing van meerdere loco’s maakt het mogelijk de vervanging in goed onderling overleg te regelen. De strategische managers worden als lid van het managementteam beiden aangewezen als loco-secretaris
Dit artikel verankert de positie van de directeur als eindverantwoordelijke van de ambtelijke organisatie. De taakuitoefening moet in goed overleg met de strategische managers, teamleiders en staffunctionarissen plaatsvinden. Daarnaast kan de directeur zich in incidentele gevallen laten adviseren en ondersteunen door andere ambtenaren.
Het spreekt voor zich dat de aangegeven taken de bevoegdheid inhouden daarover gevraagd en ongevraagd adviezen uit te brengen aan het college van burgemeester en wethouders c.q. richtlijnen te geven voor de ambtelijke organisatie. Bij verschil van mening of inzicht met een strategisch manager, kan de secretaris zonodig aanwijzingen geven als bedoeld in artikel 9.
Dit artikel geeft duidelijkheid over de positie van de strategische managers. In principe zijn dit fulltime leidinggevenden die te werk gaan volgens de beginselen van integraal management, human resource management en lerende organisatie.
Strategische managers worden bij afwezigheid vervangen door een teamleider die daartoe door de directeur (na overleg met de strategische manager) wordt aangewezen. In die gevallen waar dat niet mogelijk of wenselijk is kan gekozen worden voor vervanging door de directeur of de andere strategische manager.
Ten opzichte van de vorige organisatieregeling is de strategische manager verantwoordelijk voor het toepassen van het gehele arbeidsvoorwaardenbeleid, geadviseerd daarbij door de personeelsadviseur, afgestemd met de teamleider.
De strategisch manager is ook, samen met de directeur, strategisch adviseur van de diverse collegeleden.
Dit artikel geeft duidelijkheid over de positie van teamleiders. Dit zijn (hiërarchisch) leidinggevenden van een team. Ook zij werken volgens de beginselen van integraal management, human resource management en lerende organisatie. Een teamleider hoeft niet per definitie een fulltime leidinggevende te zijn. Naast beperkte inhoudelijke taken (als meewerkend teamlid), is de teamleider vooral verantwoordelijk voor het aansturen van de medewerkers. Met regelmaat stemt hij zaken af met de strategische manager en binnen het managers overleg.
Vervallen t.o.v. vorige regeling artikel 14 (de teamcoördinator).
De staf bestaat uit een beperkt aantal medewerkers. Naast het bestuurssecretariaat zijn dit de medewerkers van personeel en kabinet.
Onder het stafbureau vielen voorheen drie medewerkers (twee beleidsregisseurs en een projectleider). De werkzaamheden van deze medewerkers worden ondergebracht bij de teams REO (beleidsregisseur Ruimtelijke Ontwikkelingen), Samenleving Sociaal (beleidsregisseur Sociaal Domein) en ORD (projectleider in algemene dienst) . Hiermee ontstaat een beperkt stafbureau, zodat de beleidsrijke onderwerpen binnen de diverse teams hun plek krijgen.
Het managementteam vergadert elke woensdag. Naast de organisatieaspecten, is het MT dé gesprekspartner van het college van B&W. Tijdens de College+ bijeenkomsten zijn de MT-leden adviserend richting het college.
Dit artikel bevestigt de primaire verantwoordelijkheid van de strategische managers als integraal managers. In algemene zin kunnen in dit verband voorstellen aan de directeur of het college worden gedaan, die organisatiebreed van belang zijn. Als bij het geven van de hier bedoelde ondersteuning meningsverschillen ontstaan met de strategische manager(s) wordt op basis van goed overleg gestreefd naar het bereiken van overeenstemming. Lukt dat niet, dan kunnen voorstellen aan de directeur worden gedaan.
Uiteraard speelt het MT ook een belangrijke rol bij het bevorderen van de
organisatie brede samenhang en eenheid in taakuitoefening.
De controller vervult in dit verband een specifieke rol waar het de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het totale organisatiebeheer betreft. Hij opereert zelfstandig en onafhankelijk als staffunctionaris.
Ook de Ciso heeft een zelfstandige rol. Hij kan gevraagd en ongevraagd adviseren aan de directeur en burgemeester.
In de hier bedoelde regelingen komen o.a. aan de orde:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-370748.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.