Verkeersbesluit verhoging maximumsnelheid Reeuwijkse Randweg naar 70 km/u

 

Datum: 16 augustus 2024

Onderwerp: Verkeersbesluit voor verhoging van de maximumsnelheid op de Reeuwijkse Randweg te Reeuwijk-Brug

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het juridisch kader

  • De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Algemeen Mandaatbesluit gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

 

O verwegingen ten aanzien van het besluit

De Reeuwijkse Randweg is in 2016 aangelegd om doorgaand verkeer een alternatief te geven voor het passeren van de dorpskern van Reeuwijk-Brug. Hiervoor waren het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de woonkern een belangrijke reden. De doorgaande route liep in het verleden over de Zoutmansweg en de Raadhuisweg, wegen die zijn gelegen binnen de bebouwde kom, en die onlangs zijn ingericht als erftoegangsweg met fietsstroken. Deze wegen maken onderdeel uit van de doorfietsroute tussen Gouda en Bodegraven en kennen een snelheidsregime van 30 km/u.

Ondanks het feit dat de Reeuwijkse Randweg beter is ingericht op het veilig verwerken van doorgaand verkeer, wordt het tracégedeelte Zoutmanweg en Raadhuisweg nog te veel gebruikt als doorgaande route richting de N459/N11/A12, met name in noordelijke richting. Uit onderzoek over het jaar 2023 blijkt dat tot ongeveer een derde van het verkeer in het dorp een doorgaand karakter heeft, meer specifiek 34% van het verkeer rijdt in noordelijke richting (V1) en 20% van het verkeer rijdt in zuidelijke richting (V2).

Dit is een ongewenste ontwikkeling, omdat het verkeer betreft dat over het algemeen niet zijn herkomst en bestemming heeft op de Zoutmansweg/Raadhuisweg of in de directe omgeving hiervan. Dit verkeer zou de route moeten nemen over de Reeuwijkse Randweg die tot doel heeft het doorgaande verkeer snel en veilig af te wikkelen.

Het relatief beperkte snelheidsregime op het deel van de Reeuwijkse Randweg dat binnen de bebouwde kom is gelegen richting de N459/N11/A12 in combinatie met de kortere afstand op de Zoutmansweg/Raadhuisweg richting de N459/N11/A12 draagt er aan bij dat doorgaand verkeer nog veel gebruik maakt van de route over de erftoegangsweg Zoutmansweg/Raadhuisweg.

De verklaring hiervoor ligt in het gegeven dat er op de Reeuwijkse Randweg een snelheidsregime van toepassing is van 50 km/u dat niet past bij het wegbeeld en de verkeersfunctie van de weg, die is ingericht op het stromen van verkeer, oftewel het doelgericht verplaatsen van voertuigen in min of meer constante snelheid en richting.

Het huidige snelheidsregime op de Reeuwijkse Randweg in combinatie met de grotere rijafstand zorgt ervoor dat het verkeer van de Bodegraafsestraatweg richting de A12 de extra rijafstand over de randweg in reistijd niet goed kan maken. Dit leidt ertoe dat ook navigatiesystemen de ongewenste route door het dorp als voorkeursalternatief aangeven (V3). Een verhoging van de maximumsnelheid naar 70km/h op het aangegeven tracé leidt tot een vermindering van de theoretische reistijd met ongeveer 10% in noordelijke richting.

De gemiddeld gereden snelheid op de Reeuwijkse Randweg bedraagt 65 -70 km/u (V85-waarde, zonder vertraging). Er is op basis van de huidige maximum snelheid sprake van een overschrijding van gemiddeld 10 km/u. Conclusie is dat er op dit moment geen sprake is van een geloofwaardige snelheid die in overeenstemming is met het wegbeeld en de verkeersfunctie van de weg.

Er zijn geen signalen dat de huidig gemiddeld gereden snelheid van 65 km/u geluidhinder of overlast voor de omgeving oplevert. Omdat het verhogen van de maximumsnelheid naar verwachting een formalisering van de huidige praktijk is, verwachten wij niet dat dit tot een verslechtering van de situatie op het gebied van geluidshinder of luchtkwaliteit bij de Reeuwijkse Randweg leidt. Daarentegen verbetert de situatie langs de Raadhuisweg en Zoutmansweg wel als de hoeveelheid verkeer aldaar afneemt.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

 

Is het gewenst om;

Op de Reeuwijkse Randweg vanaf de fietsoversteek Bruggenpad tot aan de kruising Nieuwdorperweg/Reeuwijkse Randweg (onder viaduct A12) een snelheidslimiet in te stellen van max. 70 km/u teneinde het wegbeeld en de verkeersfunctie in overeenstemming te brengen met de gemiddeld gereden snelheid;

Hiervoor ter plaatse van de overgangen van 50 km/u naar 70 km/u en vice versa de borden A1 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens te plaatsen en waar nodig de huidige borden A1 te verplaatsen of verwijderen;

 

Met als doel:

De Zoutmansweg/Raadhuisweg te ontlasten van doorgaand verkeer dat niet zijn herkomst- en of bestemming heeft aan deze wegen en omgeving;

Daarmee indirect een rustiger straatbeeld te krijgen op de Zoutmansweg/Raadhuisweg;

Het doorgaand verkeer een sneller en daarmee beter alternatief te bieden richting de N459/N11/A12;

De gemiddeld gereden snelheid op de Reeuwijkse Randweg in overeenstemming te brengen met het wegbeeld en de verkeersfunctie (stromen) van deze weg.

Voetnoot 1: TomTom O/D Analysis | Selected Link (Zoutmansweg richting noord)

Voetnoot 2: TomTom O/D Analysis | Selected Link (Zoutmansweg richting zuid)

Voetnoot 3: Illustratie: ingeplande route op Google Maps

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Advies Werkgroep Verkeerszaken

Het college is door de Werkgroep Verkeerszaken over de verkeerssituatie geadviseerd. In de werkgroep zijn adviseurs van gemeente, hulpdiensten en belangenorganisatie Veilig Verkeer Nederland vertegenwoordigd. De werkgroep heeft op 19 juni 2024 een positief advies uitgebracht.

Overleg politie

Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is het verkeersbesluit ter advisering overhandigd aan (de gemachtigde van) de korpschef van het regionaal politiekorps Eenheid Den Haag. De politie heeft op 25 juli 2024 een positief advies uitgebracht.

 

Belangenafweging

Dit verkeersbesluit wordt voorbereid volgens de reguliere procedure van de Algemene wet bestuursrecht, omdat het onderhavige verkeersbesluit geen beperking inhoud van het aantal categorieën van weggebruikers en niet leidt tot aanpassing van de inrichting van de weg en daarmee niet direct belanghebbenden raakt.

De maatregel is ter belangenafweging besproken binnen de gemeentelijke ‘Werkgroep Verkeer’. Deze werkgroep bestaat uit verkeerskundigen en toezichthouders die hulpdiensten vertegenwoordigen.

 

B ESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Bodegraven-Reeuwijk om:

  • Op de Reeuwijkse Randweg vanaf de fietsoversteek Bruggenpad tot aan de kruising Nieuwdorperweg/Reeuwijkse Randweg (onder viaduct A12) een snelheidslimiet in te stellen van max. 70 km/u;

  • Hiervoor de borden A1 en A2 (70 km/u) van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens te plaatsen en de huidige borden A1 en A2 (50 km/u) te verwijderen;

  • Ter hoogte van het Bruggenpad en de fietsersoversteek Nieuwdorperweg de borden A1 (50km/u) te plaatsen met het oog op een aanwezig oversteekpunt, een en ander zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening.

 

Bodegraven, 16 augustus 2024

Namens deze,

Team wegen en verkeer, J. van der Heide

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Postbus 401, 2410 AK Bodegraven.

 

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Afschriften

  • Politiekorps Eenheid Den Haag

  • Boa’s gemeente Bodegraven-Reeuwijk

 

Locatieafbeelding(en)

Naar boven