Gemeenteblad van Asten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 370166 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Asten | Gemeenteblad 2024, 370166 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatbesluit GR Peelgemeenten 2024
Het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van de gemeente Asten en de heffingsambtenaar van de gemeente Asten, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
Gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
Het openbaar lichaam Peelgemeenten namens de vijf Peelgemeenten taken uitvoert op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), de Jeugdwet, Bijzondere bijstand, Minimabeleid, Schulddienstverlening (BMS) en aanverwante wet- en regelgeving zoals de regeling gehandicaptenparkeerkaarten en de verordening sociaal medische indicatie kinderopvang;
in dit mandaatbesluit de mandatering van een aantal bevoegdheden aan het Dagelijks bestuur, respectievelijk de voorzitter, respectievelijk de Algemeen directeur van het openbaar lichaam Peelgemeenten is vastgelegd. Hoofdstuk 1 bevat enkele algemene aspecten en voorwaarden die horen bij deze gemandateerde bevoegdheden, alsmede de wijze van afdoen en ondertekenen. In de hoofdstukken 2 tot en met 4 worden de gemandateerde bevoegdheden beschreven.
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN MANDAATBESLUIT
Waar in deze regeling staat vermeld ‘(onder)mandaat’ en ‘gemandateerde’ wordt ook bedoeld ‘(onder)volmacht’ en ‘gevolmachtigde’ respectievelijk ‘(onder)machtiging’ en ‘gemachtigde’, tenzij de wet of de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.
Het Dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Peelgemeenten kunnen, ieder voor zover bevoegd, een gemandateerde bevoegdheid in ondermandaat verlenen aan de Algemeen directeur alsmede overige medewerkers werkzaam voor het openbaar lichaam Peelgemeenten, met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 2.1 lid 4 tot en met lid 9, 3.1 tot en met 3.8 en 4.1 lid 1 en lid 4 van dit voorliggende besluit.
Het Dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam Peelgemeenten kunnen, ieder voor zover bevoegd, een gemandateerde bevoegdheid in ondermandaat verlenen aan externen, met betrekking tot de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in de artikelen 2.1 lid 6 en 7, lid 9 tot en met lid 12, 3.1 tot en met 3.8 en 4.1 lid 1 van dit voorliggende besluit.
Aan de (onder) mandatering wordt de instructie verbonden om de bevoegdheden uit te oefenen met inachtneming van door de gemeente Asten vastgesteld beleid (met uitzondering van het inkoopbeleid), algemeen verbindende voorschriften en door of namens de gemeente Asten afgesloten inkoopcontracten op grond van de Wmo, Jeugdwet, BMS en Inburgering.
Waar volmacht is verleend tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling wordt daarmee ook de bevoegdheid verleend tot bewaking van de uitvoering van de rechtshandeling, waartoe ook kan worden gerekend in gebreke stellen, ontbinden, vorderen van nakoming of schadevergoeding, opzeggen en alle andere besluiten en rechtshandelingen die hiermee verband kunnen houden.
HOOFDSTUK 2: ALGEMENE BEVOEGDHEDEN
Onderstaande mandaten hebben betrekking op aan het openbaar lichaam Peelgemeenten gemandateerde taken voortvloeiend uit de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2024.
Artikel 2.1 Algemene bevoegdheden
Het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten wordt de bevoegdheid verleend om inbreuken in verband met persoonsgegevens (datalekken) te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, alsmede betrokkenen hierover te informeren. Hieraan wordt de instructie verbonden dat het college van de gemeente Asten eerst een besluit dient te nemen over het al dan niet melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en het informeren van betrokkenen.
Het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten wordt de bevoegdheid verleend om het archief te beheren en alle taken uit te voeren omtrent het beheer, waardering en selectie tot en met de overbrenging/vernietiging van de documenten die in het kader van de gemandateerde taken zijn ontvangen of opgemaakt.
Het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten wordt de bevoegdheid verleend tot het verlenen, bevoorschotten, (lager) vaststellen, weigeren, intrekken, wijzigen, beëindigen, terugvorderen en invorderen van subsidies, waaronder het opleggen van verplichtingen alsmede het sluiten van subsidieovereenkomsten.
HOOFDSTUK 3: BEVOEGDHEDEN PRIMAIRE UITVOERING SOCIAAL DOMEIN
Artikel 3.2 Gehandicaptenparkeerkaarten
Ter uitvoering van de taken in het kader van de Regeling gehandicaptenparkeerkaarten worden de navolgende bevoegdheden verleend aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten:
Artikel 3.4 Sociaal medische indicatie kinderopvang
Ter uitvoering van de taken in het kader van de Verordening SMI Kinderopvang worden de navolgende bevoegdheden verleend aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten:
Artikel 3.5 Bijzondere bijstand
Ter uitvoering van de taken in het kader van de bijzondere bijstand worden de navolgende bevoegdheden verleend aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten:
Het toekennen, verstrekken dan wel weigeren, herzien, opschorten, intrekken, beëindigen, verrekenen, terug- en invorderen van bijzondere bijstand, alsmede van de navolgende inkomensondersteunende voorzieningen: de individuele inkomenstoeslag, de individuele studietoeslag en de collectieve aanvullende verzekering;
Het beslissen op ingebrekestellingen, waaronder het vaststellen en uitbetalen van dwangsombeschikkingen, als bedoeld in artikel 4:18 Awb, ten aanzien van het niet of niet tijdig nemen van beslissingen met betrekking tot bijzondere bijstand en de ander onder a. genoemde inkomensondersteunende voorzieningen;
Artikel 3.6 Minimavoorzieningen
Ter uitvoering van de taken in het kader van Minimavoorzieningen worden de navolgende bevoegdheden verleend aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten:
HOOFDSTUK 4: BEVOEGDHEDEN MET BETREKKING TOT BEZWAAR, (HOGER) BEROEP EN OVERIGE RECHTSGEDINGEN
Artikel 4.1 Bezwaar, (hoger) beroep en overige rechtsgedingen
Het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten wordt de bevoegdheid verleend om bestuurs- en civielrechtelijke procedures inhoudelijk te behandelen, alsmede het college en/of de burgemeester te vertegenwoordigen in voornoemde procedures, in mediationtrajecten bij een externe mediator en in overige procedures, alsmede het treffen van schikkingen in voornoemde rechtsgedingen met betrekking tot de aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten in dit voorliggende besluit gemandateerde bevoegdheden.
De Algemeen directeur van het openbaar lichaam Peelgemeenten wordt de bevoegdheid verleend om te beslissen inzake verzoeken om toepassing van rechtstreeks beroep (artikel 7:1a Awb) met betrekking tot rechtsgedingen ten aanzien van de aan het Dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Peelgemeenten in dit voorliggende besluit gemandateerde bevoegdheden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-370166.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.