Verkeersbesluit tot het instellen van een 30km/u-zone op de Traverse Noord in combinatie met de wijziging van de voorrangssituaties.

kenmerk Openbare Ruimte 2024-13

Gemeente Waalre

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

 

Gelet op:

de Wegenwet, artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

Burgemeester en wethouders heeft besloten om de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) afdoenings- en ondertekeningsmandaat te verlenen aan de Manager Leefomgeving en onder mandaat en verder- onder mandaat toe te staan. Conform Besluit mandaten, volmachten en machtigingen 2014, 3 juni 2014.

 

 

Uit het oogpunt van:

Van de in artikel 2, eerste en tweede en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a.);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b.);

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, sub c.);

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2, lid 2, sub b).

  •  

Overwegende:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

- dat voormaatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

- dat de Bergstraat en Onze Lieve Vrouwedijk in Waalre Dorp in beheer en eigendom zijn van de gemeente Waalre.

 

- dat de gemeente in het kader van het project “Duurzaam door Waalre” een duurzaam gezonde leefomgeving wil creëren door, in navolging op de realisatie van de Nieuwe Verbinding N69, het aantal verkeersbewegingen rigoureus terug te dringen, doorgaand vrachtverkeer en sluipverkeer in de dorpskern van Waalre Dorp wil weren.

 

- dat de gemeenteraad op 18 december 2018 een Nota van Uitgangpunten voor het project “Duurzaam door Waalre” heeft vastgesteld.

 

- dat de gemeente Waalre als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” voornemens is om de Bergstraat en Onze Lieve Vrouwedijk vanaf de Heistraat tot het kruispunt met de Willibrorduslaan, te reconstrueren in dit verkeersbesluit verder benoemd als Traverse Noord.

 

- dat op basis van het schetsontwerp een participatietraject heeft plaatsgevonden door middel van een denktank waarbij het voorlopig ontwerp tot stand gekomen. Dit voorlopig ontwerp is op 27 februari 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld.

 

- dat het voorlopig ontwerp is uitgewerkt tot een definitief ontwerp waarbij eveneens een participatietraject door middel van een denktank en algemene inloopbijeenkomst tot stand is gekomen en op 21 mei 2024 is vastgesteld door de raad.

 

- dat als onderdeel van de herinrichting van de Traverse Noord het snelheidsregime op de Traverse Noord wordt verlaagd naar 30 km/uur en daarbij de kruispunten gelijkwaardig worden ingericht en worden voorzien van kruispuntplateaus.

 

- dat door de snelheidsverlaging in combinatie van de toepassing van verhoogde gelijkwaardige kruispunten de Traverse Noord het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd.

 

- dat deze snelheidsverlaging in combinatie met verhoogde gelijkwaardige kruispunten en de openstelling van de Nieuwe Verbinding N69 zorgt voor lagere verkeersintensiteiten en dus een betere leefbaarheid op de Traverse.

 

 

- dat daarnaast de snelheidsverlaging en lagere intensiteiten resulteert in een verbetering van de oversteekbaarheid van de Traverse Noord.

 

- dat het kruispunt Bergstraat – Daslaan op dit moment geregeld is met verkeerslichten, waarbij de Bergstraat – Onze Lieve Vrouwedijk is aangeduid als voorrangsroute.

 

- dat door de verlaging van de intensiteiten en de maximum snelheid van het gemotoriseerd verkeer, de verkeerslichten aan de Daslaan ongewenst zijn.

 

  • Dat door de verlaging van de maximum snelheid naar 30 km/u de asstreep kan komen te vervallen

 

- dat op dit moment langs Traverse Noord vrijliggende fietspaden zijn gelegen met daarnaast op enkele locaties een (smalle) loopstrook.

 

- dat de loopstrook op diverse plaatsen onvoldoende ruimte biedt voor bijvoorbeeld rolstoelen en kinderwagens en deze verkeersdeelnemers daardoor (gedeeltelijk) gebruik maken van het fietspad.

 

- dat dit resulteert in een risico op conflicten tussen fietsers en voetgangers.

 

- dat het conform de landelijke CROW-richtlijnen gebruikelijk is om, passend bij het verblijfsklimaat, fietsers op de rijbaan van 30 km/u wegen af te wikkelen.

 

- dat door het verlagen de snelheid naar 30 km/u en verlaging van de intensiteiten, de vrijliggende fietspaden komen te vervallen en de fietsers een plek krijgen op de rijbaan.

 

- dat dit resulteert in een herkenbaar gebruik en inrichting van een 30 km/u straat.

 

- dat hiervoor tevens ruimte ontstaat voor de inpassing van een volwaardige loopstrook, hetgeen ten goede komt aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte.

 

- dat in de huidige situatie ter plaatse van de bushalte ‘Waalre, Bergstraat’ een voetgangersoversteekplaats voorzien is.

 

- dat in het kader van schoolroutes op enkele kruispunten en wegvakken door veel voetgangers wordt overgestoken .

 

- dat er ter aanvulling op de huidige voetgangersoversteekplaats aan de kruispunten Willibrorduslaan – Bergstraat, Bergstraat – Daslaan en Onze Lieve Vrouwedijk – De Bleeck voetgangersoversteekplaatsen toegevoegd worden.

 

- dat bij de herinrichting de plek van de bushaltes wordt ingepast in het ontwerp en daarbij enigszins kan verschuiven ten opzichte van de huidige positie.

 

Is het gewenst:

om de Traverse Noord her in te richten tot een 30 km/u straat met gelijkwaardige kruispunten, fietsers op de rijbaan en een toegankelijke openbare ruimte. Al deze maatregelen dragen bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid alsmede een verbetering van de luchtkwaliteit.

 

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is dit besluit voorgelegd aan de inspecteur van nationale politie, basisteam De Kempen. Dat de inspecteur van nationale politie akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

 

BESLUITEN:

het college van burgemeester en wethouders van Waalre:

 

  • Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op Bergstraat en Onze Lieve Vrouwedijk (Traverse Noord) tussen de Heistraat en Willibrorduslaan, door het plaatsen van de borden A1 en A2 “30 km/u zone”.

  • Het instellen van gelijkwaardige kruispunten op Bergstraat en Onze Lieve Vrouwedijk (Traverse Noord) tussen de Heistraat en Willibrorduslaan door het opheffen van de bestaande uitritconstructies en het opheffen van het lichtengeregelde kruispunt aan de Daslaan.

  • Het verwijderen van de doorgetrokken asstreep tussen De Bleeck en de rotonde Heistraat.

  • Het opheffen van de vrijliggende fietspaden langs Bergstraat en Onze Lieve Vrouwedijk (Traverse Noord) tussen Heistraat en Willibrorduslaan, door het verwijderen van de verkeersborden G11 “Verplicht fietspad”.

  • Het instellen van de voetgangersoversteekplaatsen met borden L2 “Voetgangersoversteekplaats” ter plaatse van het kruispunt Willibrorduslaan - Bergstraat, Bergstraat – Daslaan en Onze Lieve Vrouwedijk – De Bleeck

  • Het aanduiden van de bushaltes door het plaatsen van borden L3b

  • Het intrekken van eerder genomen verkeersbesluiten die betrekking hebben op bovengenoemde maatregelen.

  •  

MEDEDELINGEN

Voor het inzien van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunt u telefonisch een afspraak maken: 040 – 2282500. U kunt het verkeersbesluit ook inzien via de site van het Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad. Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat de ter inzage termijn van zes weken is verstreken.

 

BEZWAAR

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met reden omkleed bezwaarschrift indienen. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Waalre, Postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Waalre, d.d. 19 augustus 2024

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALRE

Namens hen,

De heer Robin Meylaers

Beleidsadviseur verkeer en mobiliteit

Naar boven