Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 363569 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2024, 363569 | beleidsregel |
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Olst-Wijhe 2024
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 3. De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen
Er is een agendacommissie die bestaat uit vier raadsleden. De raadsleden worden door middel van loting aangewezen: alle raadsleden kunnen zich aanmelden voor zitting in de agendacommissie. Op basis van loting wordt bepaald wie worden benoemd. De griffier voert de loting uit. Mochten zich meerdere gegadigden vanuit één fractie melden, dan wordt eerst, eveneens via loting, bepaald wie namens de fractie meedoet aan de uiteindelijke loting voor de agendacommissie.
De agendacommissie heeft de volgende taken:
als een fractie of een individueel raadslid iets wil agenderen, moet dat de steun hebben van drie andere raadsleden om door de agendacommissie in behandeling genomen te worden. De agendacommissie bespreekt in overleg met de indieners de concrete agendering. Een raadslid kan in de besluitvormende raadsvergadering melding maken van zijn of haar wens tot agenderen.
Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuwbenoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuwbenoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Hoofdstuk 2. Beeldvormende en oordeelsvormende raadsbijeenkomsten
Artikel 12. Beeldvormende raadsbijeenkomst
Aan de beeldvormende raadsbijeenkomst kan namens iedere fractie worden deelgenomen door maximaal het aantal raadszetels waarover de fractie beschikt (raadsleden en/of burgerleden). Afhankelijk van de werkvorm kan de agendacommissie adviseren een maximaal aantal raads- en burgerleden te laten deelnemen.
Hoofdstuk 3. Besluitvormende raadsvergaderingen
Artikel 17. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 25. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Paragraaf 4. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 28. Verslag en besluitenlijst
Uit een besluitenlijst blijkt in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Paragraaf 5. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 30. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 32. Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 4. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 37. Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
Artikel 40. Schriftelijke vragen
Vragen die ten minste 96 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend worden mondeling beantwoord in de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-363569.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.