Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2024 Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving m.b.t. het verwerken van politiegegevens

De teammanager van het team Veiligheid, Toezicht & Handhaving,

 

Overwegende dat aan hem bij Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2022 gemeentesecretaris – directeuren/teammanagers ondermandaat etc. is verleend van de aan de gemeentesecretaris bij Besluit mandaat, volmacht en machtiging Altena 2020 gemandateerde bevoegdheden, met uitzondering van enkele bevoegdheden genoemd in laatstgenoemd Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging en de daarbij behorende bijlagen;

 

overwegende, dat het doelmatig is dat de teammanager gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

 

overwegende dat uit artikel 2, lid 4 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Altena 2020 en artikel 2, lid 4 van het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2022 gemeentesecretaris – directeuren/teammanagers blijkt dat het college, de burgemeester en de gemeentesecretaris van de gemeente Altena toestaan dat een dergelijk ondermandaat wordt verleend;

 

gelet op de Gemeentewet, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht, het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Altena 2020 en het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2022 gemeentesecretaris – directeuren/teammanagers;

 

besluit:

 

vast te stellen het:

 

Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2024

Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving m.b.t. het verwerken van politiegegevens.

Artikel 1 Definities

In dit besluit en de daarbij behorende bijlagen wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Altena.

  • b.

    de burgemeester: de burgemeester van Altena als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte.

  • c.

    de gemeentesecretaris: de gemeentesecretaris van Altena en tevens algemeen directeur.

  • d.

    de teammanager: de leidinggevende van een team met een hiërarchische bevoegdheid over de medewerkers binnen dat team.

  • e.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen, als bedoeld in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • f.

    ondermandaat: het verlenen van mandaat door de teammanager aan de mandaathouder.

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet.

  • h.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • i.

    mandaathouder: de functionaris die namens het bestuursorgaan een bevoegdheid uitoefent.

  • j.

    ondermandaatlijst: de bij dit besluit behorende bijlage: ”Lijst ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2023 Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving mbt het verwerken van politiegegevens”, houdende een overzicht van gemandateerde onderwerpen met daarbij vermeld aan welke functionaris de bevoegdheid is opgedragen.

Artikel 2 Ondermandaat door de teammanager

  • 1.

    Aan de functionarissen genoemd in de ondermandaatlijst wordt ondermandaat verleend van de in de ondermandaatlijst genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    De bepalingen van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Altena 2020 en de bepalingen van het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2022 gemeentesecretaris – directeuren/teammanagers zijn van overeenkomstige toepassing op dit besluit.

Artikel 3 Uitoefening ondermandaat

  • 1.

    Door het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris of de teammanager gegeven instructies, over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend, dienen door de mandaathouder te worden opgevolgd.

  • 2.

    Het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris of de teammanager kan te allen tijde besluiten een gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen.

  • 3.

    Indien naar het oordeel van de mandaathouder bij de uitoefening van een bevoegdheid belangrijke bestuurlijke aspecten zijn betrokken, legt de mandaathouder de zaak vooraf voor aan de betreffende portefeuillehouder. Deze kan bepalen dat de zaak ter besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders moet worden voorgelegd.

  • 4.

    De bepalingen in het derde lid gelden, voor zover toepasbaar, ook voor namens de burgemeester te nemen besluiten.

Artikel 4 Algemene bepalingen/uitzonderingen ondermandaat

  • 1.

    Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van;

    • a.

      volmacht;

    • b.

      machtiging.

  • 2.

    Voor zover aan een gemandateerde bevoegdheid in de ondermandaatlijst voorwaar-de(n) zijn verbonden, zijn deze voorwaarde(n) onverkort van toepassing op het verleende ondermandaat.

  • 3.

    De mandaathouder maakt van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 2 geen gebruik wanneer:

    • a.

      een te nemen besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen en/of voorschriften;

    • b.

      ter voorbereiding van een te nemen besluit een uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afdeling 3.4 Awb) is gevoerd en zienswijzen, bedenkingen of inspraakreacties zijn ingebracht.

  • 4.

    De mandaathouder kan enkel gebruik maken van zijn mandaat voor het aangaan van financiële verplichtingen voor zover daarin is voorzien in de begroting.

  • 5.

    Wanneer een te nemen besluit het taakgebied van een ander team raakt, legt de mandaathouder de zaak vooraf voor aan de teammanager van dat andere team. Indien geen overeenstemming wordt bereikt legt de mandaathouder de zaak voor aan de gemeentesecretaris.

Artikel 5 Ondertekening

  • 1.
    • a.

      Indien het gemandateerde besluit wordt ondertekend, geschiedt dit door vermelding namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandaathouder en zijn/haar handtekening.

    • b.

      Indien het gemandateerde besluit niet ondertekend vermeldt het besluit namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen, gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandaathouder.

  • 2.

    In publicaties en openbare kennisgevingen wordt volstaan met het vermelden van het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het digitaal Gemeenteblad van Altena.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2024 Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving m.b.t. het verwerken van politiegegevens”.

Vastgesteld door de teammanager van het team Veiligheid, Toezicht & Handhaving van de gemeente Altena op 15-08-2024.

Teammanager Veiligheid, Toezicht & Handhaving,

Mr. L.A.J.M. Somers

Bijlage Lijst ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2024 Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving

 

behoort bij het Besluit ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging Altena 2024 Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving m.b.t. het verwerken van politiegegevens d.d. 01-07-2024

 

Volgnr.

Onder-gemandateerde bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd Orgaan

Functionarissen

Extra voorwaarden Ondermandaat

1.

ontvangen politiegegevens

feitelijke handeling

burgemeester

adviseur openbare orde en veiligheid, strategisch adviseur veiligheid en handhaving, juridisch adviseur handhaving en ondersteundend medewerker veiligheid.

2.

verwerken verkregen politiegegevens

Artikel 6, lid 1 aanhef en onder e, Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

burgemeester

adviseur openbare orde en veiligheid, strategisch adviseur veiligheid en handhaving, juridisch adviseur handhaving en ondersteundend medewerker veiligheid.

Met inachtname van wet en regelgeving, waaronder de AVG en Wet Politiegegevens

Naar boven