Verkeersbesluit: Instellen 30 km/h-zone Waarderweg binnen de bebouwde kom, Montfort

Gem.reg.nr. Z24-046243

Specialist/beleidsmedewerker Openbare Werken, Verkeer G. Brings

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ROERDALEN

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht; -

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

Het beschermen van de weggebruikers en passagiers ;

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Is het gewenst om

Om de maximum snelheid van 50 km/h op de Waarderweg binnen de bebouwde kom in Montfort terug te brengen d.m.v. het instellen van een 30 km/h-zone.

Motivering

De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 30 mei 2024 het nieuwe Mobiliteitsplan Roerdalen 2024-2028 vastgesteld. Verder heeft de gemeenteraad van Roerdalen op 2 november 2017 de categorisering 30-60km/u voor alle wegen vastgesteld.

 

De maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom wordt 30 km/u en buiten de bebouwde kom wordt de maximumsnelheid 60 km/uur.

 

De uitvoering van dit beleid gebeurd vernieuwend met een integrale aanpak van de openbare ruimte, waarbij het principe Duurzaam Veilig als uitgangspunt geldt en een efficiënte inzet van de beschikbare financiële middelen.

 

Binnen de bebouwde kom van Montfort wordt de categorisering van de wegen in fasen aangepast. En met dit verkeersbesluit geven wij uitvoering aan het vigerende beleid.

De Waarderweg binnen de bebouwde kom is aan groot onderhoud toe gezien de staat van het asfalt. Dit onderhoud biedt kansen om de Waarderweg verkeerskundig anders in te richten. Maar ook om het snelheidsregime van nu 50 km per uur terug te brengen naar 30 km per uur. Aangezien de Waarderweg een van de belangrijke verkeersaders is om het dorp Montfort te ontsluiten. Zal de Waarderweg binnen de bebouwde kom verkeerskundig ingericht worden als een gebiedsontsluitingsweg 30 km per uur (GOW 30) conform het afwegingsschema 30 km per uur volgens de CROW.

 

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

a) de borden die zijn opgenomen in de hoofdstukken A tot en met G van bijlage1,

 behorende bij het RVV 1990, uitgezonderd de borden C22 en E9, alsmede de borden E4,

E12 en E13, tenzij onder deze verkeersborden een onderbord als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel d, wordt aangebracht;

b) de volgende verkeerstekens op het wegdek:

1. doorgetrokken strepen;

2. aanduiding van fietsstroken;

3. aanduiding van busstroken en busbanen;

4. voetgangersoversteekplaatsen;

5. gele doorgetrokken strepen;

6. gele onderbroken strepen

 7. haaientanden

In onderstaande tekst wordt aangegeven waar borden worden geplaatst en markeringen worden aangebracht.

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen, zoals drempels en inritconstructies, geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

Bebording GOW30 km per uur zone

De gemeenteraad van Roerdalen heeft op 2 november 2017 de categorisering 30-60km/u voor alle wegen vastgesteld.

Door het vaststellen van deze categorisering is er een mogelijkheid ontstaan om ook de geldende snelheid terug te brengen naar 30 km per uur. In dit kader wordt uitvoering gegeven aan het nieuwe Mobiliteitsplan Roerdalen 2024-2028. Concreet betekent dit dat de borden A0130zb en A230ze worden bijgeplaatst. Dat wil zeggen dat de maximum snelheid wordt verlaagd naar 30 km per uur. Deze worden uitgevoerd door middel van bebording aan beide zijden van de rijbaan opgehangen en aan de onderzijde van het kombord.

De bebording komt op de volgende locatie:

- Waarderweg ter hoogte van de huidige locatie kombord Montfort richting het dorp;

- Mariaveld ter hoogte huisnummer 3 worden de borden A130zb en A230ze verwijderd;

- Waarderweg ter hoogte huisnummer 4 worden de borden A130zb en A230ze bijgeplaatst.

Inrichting GOW30 km per uur zone

De kruispunten Waarderweg-Marieveld en Waarderweg – Weg naar Zwembad worden voorzien verkeersplateau’s met rode attentieverhogende vlakken, talud/pianomarkering en witte blokmarkering. Halverwege deze twee kruispunten wordt nog een verkeersplateau met rode attentieverhogende vlakken en talud/pianomarkering aangebracht. De plateau’s zullen niet verhogend uitgevoerd worden. Aangezien de Waarderweg een belangrijke ontsluitingsfunctie heeft voor de kern Montfort. En hier ook een belangrijke openbaar vervoer (OV) route loopt. De rijbaan heeft een breedte van 6,35 meter. Aan beide zijden van de rijbaan komt een rode fietssuggestiestrook met een breedte van 1,70 meter per strook. De rijloper voor gemotoriseerd verkeer bedraagt 2,95 meter.

Belangenafweging

 Overwegende dat:

- Binnen de bebouwde kom onderscheiden we op dit moment in het wegennet erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen;

- Erftoegangswegen (ETW’’s) hebben een verblijfsfunctie, er is menging van verkeerssoorten en de maximumsnelheid is 30 km/h;

- Gebiedsontsluitingswegen (GOW’s) hebben een verkeersfunctie, er is een scheiding van verkeerssoorten en de maximumsnelheid is 50 km/h;

- De Waarderweg zowel een verblijfsfunctie als een verkeersfunctie vervult;

- De Waarderweg aan groot onderhoud toe is en dit kansen biedt om de Waarderweg verkeerskundig anders in te richten;

- Het niet altijd mogelijk is om een GOW veilig als 50 km/h-weg in te richten (met bijvoorbeeld vrijliggende fietspaden);

- Een lagere snelheid in zo’n geval de verkeersveiligheid vergroten;

- Er behoefte is om de snelheidslimiet op een deel van de gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom te verlagen naar 30 km/h (GOW30);

- De Waarderweg een dusdanige verkeersfunctie heeft dat doorstroming hier het belangrijkste is;

- Over de Waarderweg een belangrijke openbaar vervoer (OV) route loopt;

- De Waarderweg ook een belangrijke invalsweg is voor nood- en hulpdiensten;

- Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het besluit deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht).

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de taakaccenthouder verkeer van de basiseenheid Echt-Susteren-Roerdalen van de politieregio Limburg. Het betreffende overleg heeft plaatsgevonden op dinsdag 13 augustus 2024.

BESLUIT

 

  • I.

    De 30 km per uur zone Waarderweg in te stellen, middels het plaatsen of verplaatsen van de verkeersborden (RVV 1990);

    - A1 (30 km) zone begin ter hoogte kombord Montfort op de Waarderweg;

    - A1 (30 km) zone begin en A2 (30 km) zone einde Mariaveld;

    - A1 (30 km) zone begin en A2 (30 km) zone einde Waarderweg;

     

  • II.

    Een en ander uit te voeren door het plaatsen of verplaatsen van het verkeersbord A130zb en A230ze (RVV 1990), conform bijgevoegde bijlagen Z24-046234 Deel A t/m E.

  •  

    St. Odiliënberg, 8 juli 2024

     

    Hoogachtend,

     

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen,

    krachtens mandaat,

     

    G (Guus) Brings

    Specialist/beleidsmedewerker Openbare Werken, Verkeer

     

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Roerdalen, Postbus 6099, 6077 ZH Sint Odiliënberg. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

 

  • a)

    naam en adres

  • b)

    de dagtekening

  • c)

    omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit "Z24-046234 Instellen 30 km/h-zone Waarderweg binnen de bebouwde kom, Montfort"

  • d)

    de gronden van het bezwaar  

    Wanneer u van mening bent dat vanwege spoed niet op het besluit op uw bezwaarschrift gewacht kan worden, kunt u bij de voorzieningsrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, Postbus 950 te 6040 AZ Roermond verzoeken dit besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen.

 

Naar boven