Gemeenteblad van Barendrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Barendrecht | Gemeenteblad 2024, 361456 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Barendrecht | Gemeenteblad 2024, 361456 | beleidsregel |
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Barendrecht
Een veilige leefomgeving is essentieel voor fijn wonen en werken in Barendrecht. Als burgemeester ben en voel ik mij verantwoordelijk voor het waarborgen van de veiligheid in onze gemeente.
Samen met onze verschillende partners, binnen en buiten het veiligheidsdomein, werken we al jaren aan het veiliger, leefbaarder en aantrekkelijker maken van Barendrecht. Dit doen we door intensief samen te werken, zaken integraal op te pakken wanneer nodig en elkaar goed op de hoogte te houden van de actuele zaken in onze gemeente. Onze veiligheidspartners hebben dan ook een waardevolle bijdrage geleverd aan de totstandkoming van dit vernieuwde Integraal Veiligheidsbeleid.
We werken aan veiligheid niet alleen vóór, maar ook mét onze inwoners. In de zomer van 2023 is, voordat dit beleidsstuk verder werd ontwikkeld, via een enquête aan onze inwoners gevraagd welke aspecten van veiligheid zij belangrijk vinden. Hier zijn heel veel reacties opgekomen. Aan de uiteenlopende resultaten was duidelijk te zien hoe lastig het is om prioriteiten te stellen in deze onderwerpen. Met dit vernieuwde Integraal Veiligheidsbeleid (IVB)2025-2028 geven we prioriteit aan de belangrijkste punten om de veiligheid in ons werelddorp te vergroten.
De komende jaren houden we ook de actuele thema’s en trends in de gaten en stellen we de prioriteiten bij als dit nodig is. Initiatieven en wensen vanuit de samenleving zijn daarbij van belang en blijven we stimuleren. Binnen dit Integraal Veiligheidsbeleid blijft er daarom ruimte voor participatie en initiatieven. Inwoners en partners roep ik van harte op hiervan gebruik te maken. Samen zorgen we voor een nog veiliger Barendrecht!
Een veilig Barendrecht realiseren we met elkaar. In dit Integraal Veiligheidsbeleid zijn de ambities en doelstellingen op het gebied van openbare orde en veiligheid opgenomen voor 2025 tot en met 2028. Het college stelt jaarlijks een uitvoeringsplan vast waarin concrete acties zijn geformuleerd op basis van de prioriteiten in dit beleidsplan. De acties in het uitvoeringsplan worden na afloop geëvalueerd. Dit geeft de mogelijkheid om aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen en bij te sturen daar waar dat gevraagd wordt. In het uitvoeringsplan wordt tevens een financiële paragraaf opgenomen.
De integraliteit van dit beleidsplan houdt in dat er verder gekeken is dan uitsluitend het veiligheidsdomein. Samen met interne en externe partners zijn diverse expertises samengebracht met dit beleidsplan als gezamenlijk resultaat. Uit het participatietraject zijn een aantal aandachtspunten naar voren gekomen. Zo vinden inwoners het belangrijk dat er aandacht is voor de problematiek rondom jeugdoverlast en -criminaliteit. Ook gaf de gemeenteraad aan dat er aandacht moet zijn voor de verkeersveiligheid in Barendrecht. Deze aandachtspunten zijn zoveel mogelijk meegenomen. Het voorkomen van problematiek binnen de aanpak Zorg en Veiligheid ligt voor een belangrijk deel bij het sociale domein. Belangrijke onderwerpen binnen deze aanpak zoals ‘personen met onbegrepen gedrag’, ‘jeugd en veiligheid’ en ‘woonoverlast’ komen wel terug in dit beleidsplan.
Om effectief beleid te ontwikkelen, is het noodzakelijk dat er een goed beeld is van de actuele veiligheidsproblemen. Aan dit beleidskader ligt dan ook een uitgebreide veiligheidsanalyse ten grondslag1. Vervolgens is een breed participatietraject doorlopen met professionals van de gemeente, veiligheidspartners en inwoners. Het participatietraject bestaat uit de volgende mijlpalen:
Ophalen input bij inwoners via een inwonersenquête (ingevuld door 321 respondenten, resultaten gepubliceerd op 14 juli 2023)2
Het beleidsplan is voor advies voorgelegd aan de Politie, het Openbaar Ministerie en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).
De analyse van de problematiek, de opbrengsten uit het participatietraject en de doelstellingen uit het Meerjarenprogramma ‘Barendrecht Werelddorp 2022-2026’ hebben geleid tot vier prioriteiten voor de jaren 2025-2028. Met de gekozen priori- teiten geven we richting aan de veiligheidsaanpak de komende jaren:
In het eerste hoofdstuk leest u de uitgangspunten die binnen ons beleid en uitvoering van belang zijn. In de daarop volgende hoofdstukken wordt per prioriteit beschreven waar we de komende vier jaar aan gaan werken. De prioriteiten (veiligheidsthema’s) zijn opgedeeld in meerdere subthema’s. Per (sub)thema komen de trends, ambities en doelstellingen aan bod. In de bijlagen vindt u een samenvatting van de veiligheidsanalyse en de resultaten van de enquête onder inwoners.
De hieronder beschreven uitgangspunten bieden een richtinggevend kader waarbinnen het Integraal Veiligheidsbeleid de komende jaren wordt uitgevoerd. Het zijn vertrekpunten die houvast bieden bij de uitwerking van de genoemde prio- riteiten, als ook bij de keuzes die worden gemaakt in de uitvoering om te komen tot het beoogde resultaat. De opbrengsten uit het participatietraject en het Meerjarenprogramma ‘Barendrecht Werelddorp 2022-2026’ zijn gebruikt om tot deze uitgangspunten te komen:
Per 1 januari 2024 is de gemeente Barendrecht een zelfstandige organisatie. De slagvaardigheid van een eigen gemeentelijke organisatie zorgt dat we beter kunnen inspelen op actualiteiten en ontwikkelingen binnen het veiligheidsdomein. De regie op het veiligheidsbeleid is de verantwoordelijkheid van de gemeente. Daarbij zoeken we de afstemming met onze (veiligheids)partners, zoals de politie, het Openbaar Ministerie en het RIEC. De actualiteiten en ontwikkelingen vragen om een integrale samenwerking tussen al deze partijen, waarbij een ieder vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid deelneemt. Zo zorgen we in de gezamenlijk aanpak voor een goede balans tussen preventieve en repressieve maatregelen.
In toenemende mate hebben we als gemeente te maken met complexe maat- schappelijke vraagstukken, zoals de ontwikkelingen in de jeugdzorg, de verschillende migratiestromen en polarisatie. De opgaven die hieruit komen zijn niet altijd op voorhand te voorspellen. Om hier goed op in te kunnen spelen en actuele thema’s op te kunnen pakken, is ruimte en flexibiliteit nodig. Naast de prioriteiten genoemd in het Integraal Veiligheidsbeleid, bieden de jaarlijkse uitvoeringsplannen ruimte om op deze opgaven in te spelen.
De objectieve en subjectieve veiligheid in een wijk of gebied worden bepaald door verschillende factoren. Overlast en criminaliteit in de eigen buurt versterken gevoelens van onveiligheid. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de verloedering van de woon- en leefomgeving. Wanneer er sprake is van een stapeling van factoren al dan niet in combinatie met complexe problematiek, kan dat leiden tot (ernstige) overlast en criminaliteit in een wijk of gebied. In dat geval is een structurele integrale aanpak vaak onmisbaar. Door gebiedsgericht te werken worden de hotspots in kaart gebracht en wordt bekeken wat de achterliggende (sociaal-maatschappelijke) oorzaken zijn. Goede informatiedeling en samenwerking met partners is hierbij belangrijk. De gemeente vormt hierbij de verbindende schakel tussen (kwetsbare) inwoners, zorg- en welzijnspartijen, onderwijs, jeugdzorg, veiligheid, justitie en andere partners.
We werken informatiegestuurd en datagedreven
Voor het voeren van regie op de veiligheid is een goede informatiepositie essentieel. Dit bereiken we door binnen de juridische kaders zoveel mogelijk informatie met onze partners te delen, informatie te analyseren en te combineren. Deze informatie en kennis wordt toegepast om de prestaties van onze organisatie te verbeteren. Het (nog) verder benutten van informatie leidt tot een effectievere en efficiëntere gebiedsgerichte aanpak van bijvoorbeeld ondermijnende criminaliteit.
1 Veiligheidsthema Veilige Wijken
Het thema ‘Veilige Wijken’ is gericht op het (nog) veiliger maken van onze wijken en buurten, zodat we met elkaar prettig wonen. High Impact Crimes, zoals woninginbraken hebben een grote impact op de buurt. Niet alleen het slachtoffer, maar ook de directe omgeving kan zich daardoor onveilig(er) voelen. Zwerfafval, naastplaatsingen en slecht onderhouden tuinen hebben impact op het straatbeeld en zorgen voor verloedering van de woon- omgeving. Prettig wonen in leefbare wijken vraagt dan ook om een combinatie van sociale en fysieke maatregelen.
Elke wijk of buurt is anders. Dat vraagt een gebiedsgerichte benadering van problematiek. Problematiek houdt zich niet aan de wijk- en buurtgrenzen, daarom spreken we bij een gebiedsgerichte aanpak over een ‘gebied’ in plaats van en ‘wijk’ of ‘buurt’. Een gebiedsgerichte aanpak realiseren we samen met onder andere de woningcorporaties, ondernemers en bewoners.
Uit de Veiligheidsanalyse blijkt een dalende trend van vermogensdelicten en High Impact Crimes, zoals woninginbraken en auto-inbraken. Daartegenover steeg het aantal registraties van overlast bij de politie met 77%. Dit kwam voor- namelijk door een toename van burenruzies en een toename van overlast door personen met onbegrepen gedrag.
Landelijk is er sprake van een toename van incidenten met agressie tegen BOA’s en andere hulpverleners. De meest recente cijfers laten een lichte stijging zien van VPT incidenten (Veilige Publieke Taak) alsmede van geweld tegen politieambtenaren in Barendrecht (GVB, 2023). Deze vorm van agressie ondermijnt het functioneren van de overheid en heeft impact op het veiligheidsgevoel van onze inwoners.
Wij organiseren naar behoefte preventieve acties rondom High Impact Crimes. Dit doen we samen met onze partners. Voorbeelden hiervan zijn het Donkere Dagen Offensief, FF Vlot 2e Slot, Buren wij gaan op vakantie, Horen Zien & Melden en de Keyless entry-actie. Het doel van deze acties is om bewustwor- ding en meldingsbereidheid bij onze inwoners te vergroten.
We betrekken onze inwoners actief bij de veiligheid in hun eigen buurt.
We maken gebruik van de ‘oren en ogen’ in de wijk, door samenwerking met inwoners en het gebruik van buurt-appgroepen. We geven hier een impuls aan door het uitvoeren van een nieuwe visie op buurtpreventie en het aanstellen van een ambtelijk coördinator.
We ontvangen BIJ-meldingen (Bestuurlijke Informatie Justitiabelen) bij de aanstaande terugkeer van bepaalde categorieën gedetineerden. In samenwerking met de politie wordt een risico inventarisatie gemaakt waarna de burgemeester kan besluiten extra maatregelen te treffen om de veiligheid te waarborgen.
Sinds 2021 zorgt de wijkbrandweer enerzijds via controles bij inwoners thuis en anderzijds via voorlichting voor het verhogen van het brandveiligheidsbewustzijn bij inwoners. Daarbij is er met name aandacht voor risicogroepen, zoals (thuiswonende) senioren en inwoners met een auditieve, visuele of verstandelijke beperking.
Aanpak van overlast in de woon- en leefomgeving
Overlast in de woonomgeving is er in allerlei verschijningsvormen en heeft negatieve gevolgen voor het woon- en leefklimaat. Zeker aanhoudende overlast is een ernstige bedreiging voor het woongenot en veiligheidsgevoel van inwoners. Denk bijvoorbeeld aan geluidsoverlast, fysieke verloedering, vervuiling, intimiderend gedrag, brandgevaar, onbegrepen en verward gedrag en drugsoverlast. De aanpak van overlast in de woon- en leefomgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van onder andere de gemeente, woningcorporaties, Verenigingen van Eigenaren (VvE’s), politie en inwoners.
We pakken overlast in de woon- en leefomgeving in samenwerking met alle betrokken partijen effectief aan. We proberen daarmee te voorkomen dat problematiek escaleert.
We intensiveren de samenwerking tussen gemeenten, woningcorporaties, politie en buurtbewoners. Ook brengen we verschillende expertises binnen de gemeente samen, zoals Verkeer en Veiligheid. Wij stellen hiervoor een regisseur overlast aan die regie houdt en de verbinding zoekt met het interne en externe netwerk.
De Wet Aanpak Woonoverlast biedt ons verschillende instrumenten waar we als gemeente gebruik van kunnen maken. Waar nodig legt de burgemeester een gedragsaanwijzing op. Op grond van de aanwijzing moet de overlastgever bepaalde handelingen doen of juist nalaten op straffe van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom.
We brengen minstens een keer per jaar een veiligheidskrant uit, waarmee we actief richting inwoners communiceren over bijvoorbeeld de laatste trends als het gaat om criminaliteit en politie-acties, tips over inbraakpreventie, campagnes voor buurtpreventie en informatie over wie de wijkagent is. Voor ouderen zal dit een papieren krant zijn omdat zij in het algemeen minder digitaal actief zijn.
Doorontwikkeling toezicht en handhaving
Onze BOA’s kennen Barendrecht op hun duim. Ze zijn letterlijk en figuurlijk de ogen en oren van de straat. De BOA’s zijn makkelijk benaderbaar en zichtbaar aanwezig. De BOA’s treden handhavend op en spreken mensen aan op hun verantwoordelijkheid. Ze werken nauw samen met andere partners, zoals de politie en buurtpreventie. De Veiligheidspost is de thuisbasis van de politie en BOA’s. Deze gezamenlijke thuisbasis bevordert de onderlinge samenwerking tussen onze BOA’s en de wijkagenten.
De BOA’s zijn makkelijk benaderbaar en zichtbaar aanwezig op straat. De samenwerking tussen BOA’s en politie wordt verder verstevigd.
De BOA’s worden gekoppeld aan specifieke thema’s, namelijk ondermijning, horeca en jeugd. Op deze manier bevorderen we expertise op inhoud. Daarnaast gaan onze BOA’s wijkgericht werken. Daarbij trekt de wijk-BOA gezamenlijk op met de wijkagent. Een wijk-BOA is een vertrouwd gezicht voor de wijk, is goed op de hoogte van wat er speelt en pakt problemen aan in samenwerking met de bewoners en ondernemers.
We zorgen voor effectievere informatiedeling tussen onze BOA’s en politie- agenten. BOA’s krijgen onder andere toegang tot het communicatienetwerk C2000. Dat is het landelijke digitale communicatienetwerk voor alle hulpdiensten. De werkafspraken rondom informatiedeling zijn opgenomen in het Handhavingsarragement Barendrecht 2024 – 2027.
2 Veiligheidsthema Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Onveilig en risicovol gedrag in het verkeer is een belangrijke oorzaak voor ongevallen en een onveilig gevoel. Op basis van data over ongevallen in Barendrecht blijkt dat er sprake is van een concentratie van onveilige punten op de rondwegen, in woongebieden, op fietspaden en op punten waar voetgangers en fietsers het autoverkeer kruisen. Ook de verkeerssituatie rondom de scholen is een belangrijk aandachtspunt. Daar willen we iets aan doen, want verkeersslachtoffers zijn onacceptabel.
Verkeersveiligheid gaat voor een groot deel om gedrag. Gedrag van verkeersdeelne- mers wordt in hoge mate beïnvloed door de ervaren kans om gepakt te worden.
Om het gedrag aan te pakken heeft een gemeente niet veel mogelijkheden, anders dan het aanpassen van de infrastructuur en het voeren van campagnes. Om de risico’s in het verkeer verder terug te dringen en te streven naar het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers naar nul, richten we ons op het handhaven op te hard rijden. Daarnaast bieden we educatie en voorlichting aan in samenwerking met de afdeling Verkeer. De basis voor onze aanpak ligt in de Mobiliteitsvisie
2017-2027, de Aanpak Verkeersveiligheid 2020 en het Plan Verkeers- en Sociale Veiligheid 2021.
In de Mobiliteitsvisie 2017-2027, de Aanpak Verkeersveiligheid 2020 en het Plan Verkeers- en Sociale Veiligheid 2021 zijn verschillende maatregelen opgenomen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Hier gaat het bijvoorbeeld om de infrastructurele maatregelen aan de wegen en straten om te zorgen voor een veilige woon- en leefomgeving.
Te hard rijden (harder dan de toegestane snelheid) is onveilig, zorgt voor gevaarlijke situaties in het verkeer en veroorzaakt overlast in de vorm van geluidshinder. Om de verkeersveiligheid aan te pakken is inzet van meerdere partijen nodig, waaronder het Openbaar Ministerie en de politie. Op landelijk niveau wordt bekeken welke mogelijkheden er zijn voor een effectievere aanpak door gemeenten.
We willen verkeersveiligheid verbeteren, door te handhaven op te hard rijden.
Verkeerseducatie en –voorlichting
Via verkeerseducatie- en voorlichting kunnen we verkeersdeelnemers de nodige kennis, vaardigheden en motivatie bijbrengen voor een veilige deelname aan het verkeer. Hierdoor zou het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van risicovol gedrag kunnen afnemen. Verkeerseducatie- en voorlichting hebben vooral een preventieve functie. We richten ons op specifieke doelgroepen, maar ook op verkeersdeelne- mers op onveilige locaties.
Verkeersdeelnemers zijn zich bewust van de gevaren in het verkeer en de gewenste gedragsnormen. Het resultaat is dat er minder sprake is van onveilig en risicovol gedrag in het verkeer.
We bevorderen de fietsveiligheid door (e)fietsers en bromfietsers te controleren op fietsverlichting en handheld telefoongebruik. We zoeken hierbij de samenwerking op met de fietsersbond, fietshandelaren en scholen. We maken hierbij gebruik van de nieuwe bevoegdheden die BOA’s hebben gekregen per 1 januari 2024. Het gaat daarbij om het handhaven op geen of onjuiste fietsverlichting, het negeren van rood licht door fietsers, en het handheld telefoongebruik door fietsers.
3 Veiligheidsthema Jeugd & Veiligheid
Veiligheid is een belangrijke voorwaarde voor jongeren om zich goed te kunnen ontwikkelen. De acties uit het preventief jeugdbeleid 2023-2025 dragen bij aan het kansrijk, gezond en veilig opgroeien van kinderen en jongeren in Barendrecht. Het gaat daarbij om de veiligheid thuis, binnen het onderwijs, op straat en online.
Het is belangrijk dat een jongere zich goed hecht aan het gezin en de gemeen- schappen waartoe het gezin behoort. Daar waar de hechting in het geding is, wordt de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen ernstig bedreigd. Een onveilig opgroeiklimaat is een voedingsbodem voor overlast, radicalisering en criminaliteit. Het preventief jeugdbeleid vormt daarmee een belangrijke basis voor het Integraal Veiligheidsbeleid. De aanpak jeugd en veiligheid vraagt dan ook om integrale afstemming en samenwerking tussen het sociaal domein en het veiligheidsdomein.
Er is een sterke daling in het aantal verwijzingen naar HALT, blijkt uit de Veiligheidsanalyse. De delicten waarvoor naar HALT wordt verwezen, worden daarentegen ernstiger van aard. Er is een zorgwekkende stijging te zien van het aantal jongeren dat betrokken is bij ernstige vormen van criminaliteit.
Jeugdoverlast wordt veroorzaakt door groepen jongeren. Jongeren kunnen onbedoeld overlast veroorzaken wanneer zij in de openbare ruimte hangen door bijvoorbeeld verveling of vanwege een gebrek aan activiteiten in de nabije omgeving. De overlast kenmerkt zich bijvoorbeeld door intimiderend gedrag of het achterlaten van rommel. Het kan voorkomen dat jongeren met opzet overlast veroorzaken door doelbewust vernielingen aan te richten en te roepen naar voorbijgangers. Overlast blijft echter een subjectief begrip. We vinden het daarom belangrijk in gesprek te gaan met de bewoners die overlast ervaren.
We verminderen en voorkomen jeugdoverlast. Dat doen we in samenwerking met onze partners en inwoners.
We willen de verwijsmogelijkheden van de BOA’s voor minderjarigen naar HALT uitbreiden, zodat doorverwijzen bij jongerenoverlast en baldadigheid mogelijk is. We vragen hiervoor een projectmatige (tijdelijke) aanwijzing aan bij het Openbaar Ministerie voor specifieke overlastlocaties. We stellen hiervoor een plan op in overleg met HALT, de politie en het Openbaar Ministerie.
Bij de aanpak van jeugdcriminaliteit ligt de nadruk op het voorkomen dat jong begonnen delinquentie uitmondt in een langdurige criminele loopbaan. Daarnaast zijn er jongeren die geen aantoonbare politieregistraties hebben, maar wel het risico lopen om af te glijden in de criminaliteit. Het kan hierbij gaan om jongeren die vanuit kwetsbaarheid of andere aanwezige risicofactoren, zoals schoolverzuim, middelengebruik of schulden, een nieuwe instroom kunnen vormen voor criminelen. Vaak is sprake van het ontbreken van een hoge sociale controle of een stabiele gezinssituatie. Door een combinatie van de aantrekkingskracht van het snelle en grote geld en het minder goed consequenties kunnen overzien, lopen jongeren het risico verstrikt te raken in de georganiseerde (drugs)criminaliteit. Het kan voor jongeren lastig zijn om hiervan los te komen.
We willen voorkomen dat onze jongeren (verder) afglijden richting criminaliteit.
4 Veiligheidsthema Ondermijning
Ondermijnende activiteiten vinden veelal in georganiseerd verband of in (fluïde) netwerkverbanden plaats, waarbij de onderwereld verweven raakt met de bovenwereld en de grens daartussen vervaagt.
Er vallen veel verschillende vormen van criminaliteit onder ondermijning. Denk hierbij aan drugshandel, georganiseerde hennepteelt, witwassen, uitbuiting, fraude, afpersing en mensenhandel. Deze ondermijnende criminaliteit is veelal niet direct zichtbaar, maar heeft een negatieve invloed op de leefbaarheid en de veiligheid en kan een ontwrichtende werking hebben op het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Criminelen maken voor illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en diensten in veel sectoren, waardoor de lokale economie wordt verstoord.
Als gemeente hebben we een belangrijke rol bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit. In samenwerking met onze veiligheidspartners zetten wij ons in om de gemeente Barendrecht weerbaar te maken tegen de gevolgen van ondermijnende criminaliteit. Hiervoor werken wij integraal samen, stemmen wij interventies goed op elkaar af en maken wij gebruik van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke hand- havingsinstrumenten.
Een gedeeld beeld van wat de aanpak van ondermijning is, is nodig om te kunnen beoordelen of we met elkaar de juiste dingen doen. Op dit moment worden de trends en ontwikkelingen in de georganiseerde criminaliteit samengebracht tot één integraal dreigingsbeeld, met strategische waarde voor de partners in de aanpak van de georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.
We organiseren integrale acties om te controleren of bedrijven voldoen aan de uitgegeven vergunningen, brandveiligheid en andere geldende regels om de veiligheid en een veilige leefomgeving te verbeteren en/of te borgen. Dit doen we in samenwerking met externe partners als politie, brandweer, hennepteam, DCMR en Stedin. Deze ketenaanpak combineert preventie, signalering en opsporing. Dergelijke acties komen ten goede aan de fysieke en sociale veiligheid en aan het veiligheidsgevoel van onze inwoners en ondernemers. Controles worden uitgevoerd op bedrijventerreinen, de jachthaven, horeca en specifieke branches, zoals de kappersbranche.
Om heling tegen te gaan en de afzetmarkt voor gestolen goederen te verkleinen, hebben we handelaren en opkopers binnen onze gemeente de wettelijke verplichting opgelegd om een verkoopregister bij te houden via het Digitaal Opkopers Register (DOR). Daarnaast zijn handelaren in tweedehands goederen verplicht om zich als handelaar bij de gemeente Barendrecht aan te melden bij het Digitaal Opkopers Loket (DOL).
Bij de aanpak van ondermijning is het belangrijk dat repressief wordt opgetreden, maar ook dat er barrières worden opgeworpen die het de crimineel moeilijker maken om zijn criminele activiteiten uit te voeren. Dat is juist het terrein waar ook het openbaar bestuur een taak in heeft. Voorwaarde daarbij is dat de gemeente voldoende weerbaar is. In hoeverre een gemeente is opgewassen tegen ondermij- nende criminaliteit (dus bestuurlijk weerbaar is), wordt bepaald door de status van de informatiepositie van de gemeente (zowel kwantitatief als kwalitatief).
En daarnaast ook door de mate waarin de gemeente gebruik maakt van de haar ter beschikking staande bestuursrechtelijke instrumenten om hiertegen op te treden.
We zijn een weerbare gemeente, waarbij we een regierol hebben in de aanpak van ondermijnende criminaliteit en investeren in repressie én preventie. Naast de bestuurlijke instrumenten die het bestuur ter beschikking staat willen we - als aanvulling op de bestaande privaatrechtelijke en strafrechtelijke mogelijkheden - invloed uitoefenen om ondermijnende activiteiten tegengaan.
Om ondermijning efficiënt aan te pakken, is een goede informatiepositie van groot belang. Om de juiste informatie op het gebied van georganiseerde criminaliteit en ondermijning boven tafel te krijgen, zorgen wij voor een versterkte informatiepositie. Op basis van een informatiegestuurde aanpak bepalen we waar, wanneer en welke actie nodig is. Dit doen we onder andere op basis van een Ondermijningsdashboard.
We maken actief gebruik van het gemeentelijk meldpunt ondermijning, wat het medewerkers en inwoners mogelijk maakt om vermoedens en/of concrete signalen over ondermijning te kunnen delen. Veel afdelingen beschikken over eventuele nuttige informatie (zoals de Front- en Backoffice, medewerkers vergunningen en BOA’s).
De APV is een belangrijk juridisch instrument in de aanpak van ondermijning. Met de verordenende bevoegdheid in de APV kunnen we regels stellen in de vorm van gebods- of verbodsbepalingen. De APV is ‘ondermijningsproof’ en dat willen we zo houden. We toetsen jaarlijks of er nieuwe bevoegdheden, vergun- ningsplichten, verboden en ontzeggingen op te nemen zijn in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) als hulpmiddel in de aanpak van ondermijning. Dit bespreken we met de politie en het Openbaar Ministerie.
Bedrijventerreinen zijn plekken waar men, wanneer gewenst, anoniem kan opereren. Het zijn daarom gebieden die uitermate geschikt zijn om criminele activiteiten te ontplooien en in stand te houden. Uit de Veiligheidsanalyse blijkt dat het totaal aantal misdrijven het hoogst is op de bedrijventerreinen in vergelijking met andere (woon)wijken in Barendrecht. Opvallend is het aantal vermogensdelicten dat sinds 2021 fors is gestegen. We houden in de aanpak rekening met risicobranches, zoals de AGF-sector. Het project Mistral dat in 2020 is gestart vormt hierbij de basis.
We zien erop toe dat alle ondernemers in Barendrecht zich aan de regels houden en stimuleren de weerbaarheid van onze bedrijventerreinen.
Cybercrime is vaak niet direct zichtbaar, maar heeft wel een ontwrichtende werking. Cybercrime betreft niet altijd ondermijnende criminaliteit. Onder cybercrime verstaan we onder andere oplichting via het internet, online bedreiging, phishing, doxing en bankhelpdeskfraude. Het is een groeiend probleem in de huidige maatschappij. Meer bewustwording bij onze inwoners en ondernemers over dit onderwerp is dan ook belangrijk.
We vergroten de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers.
Bijlage 1 Concluderend hoofdstuk Veiligheidsanalyse
De gemeente Barendrecht heeft de afgelopen jaren actief ingezet op een breed spectrum van veiligheidsvraagstukken. Inbraken en vormen van criminaliteit hebben een grote impact op het leven van inwoners. Ook (dreigende) rampen hebben impact op het individuele leefklimaat. Veiligheid is een ingewikkeld onderwerp die veelzijdig is. Het gaat niet alleen om criminaliteit, maar ook fysieke veiligheid, veiligheid in onze wijken, overlast, ondermijning en radicalisme.
Het container begrip ‘veiligheid’ is in deze rapportage met behulp van het VNG-model meetbaar gemaakt door het op te splitsen in vijf veiligheidsvelden.
Deze veiligheidsvelden behelzen actuele veiligheidsonderwerpen die verder zijn opgesplitst in een aantal veiligheidsthema’s. de partners met onderliggende rapportages vormen de sleutel tot beantwoording van de vragen over de veilig- heidsthema’s in de gemeente Barendrecht. In de praktijk is gebleken dat de partners niet altijd over de juiste informatie beschikken of deze niet kunnen delen waardoor witte vlekken ontstaan in het veiligheidsbeeld. Met witte vlekken wordt bedoeld: het verschil tussen de benodigde informatie en verkregen informatie voor het vormen van een compleet beeld. In deze rapportage is met behulp van de veiligheids- en zorgpartners (intern en extern) per thema gezocht naar de impact en omvang van veiligheid in de gemeente Barendrecht.
High Impact Crimes en vermogensdelicten zoals woninginbraken en auto- inbraken laten een dalende trend zien. Vooral het aantal diefstallen van fietsen is fors gedaald. Dit is mede te danken aan de inzet vanuit de gemeente, zoals gerichte campagnes ter voorkoming van fietsendiefstal en de bewaakte stalling bij het NS station.
Er is een duidelijke stijging in het aantal meldingen van huiselijk geweld binnen de gemeente Barendrecht. De landelijke ontwikkelingen zoals de huidige krapte op de woningmarkt, toestroom van vluchtelingen die vaak psychische zorg nodig hebben, toenemende financiële zorgen onder bewoners en lange wachtlijsten bij diverse GGZ-instellingen zijn verontrustende signalen waardoor het aannemelijk is dat Zorg en Veiligheid de komende jaren voor vele gemeenten een aandachts- punt zal zijn.
In het algemeen gaat het goed met de veiligheidsgevoel van inwoners in Barendrecht. Slechts 10,9% van de inwoners van basisteam Oude Maas voelt zich vaak onveilig. Dit ligt 3,2% lager dan het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat er in het gebied van het basisteam Oude Maas meer respondenten zijn die wel eens bang zijn om zelf slachtoffer te worden van criminaliteit. Buurtpreventie signaleert dat zij merken dat er een aantal inwoners zijn die zich onveiliger voelen door nieuwsberichten over criminaliteit. Hierdoor passen inwoners hun gedrag aan, zoals niet meer ’s nachts naar buiten gaan. Ook geven zij aan dat zij vaak signalen van jeugdoverlast ontvangen.
Het totaal aantal misdrijven is in de winkelgebieden in Barendrecht gedaald. Dit is mede te verklaren door een daling in het aantal gevallen van fietsendief- stal. Het aantal gevallen van winkeldiefstal laat wel een stijgende trend zien. Op landelijk niveau is er sprake van meer winkeldiefstal, onder andere door de toenemende inflatie en de invoering van zelfscankassa’s.
Het veiligheidsgevoel onder de ondernemers in Barendrecht is over het algemeen positief. Ongeveer 20% van de respondenten gaf aan dat er in de afgelopen 12 maanden in zijn/haar bedrijfspand of op eigen terrein situaties hebben afgespeeld waarbij zij of hen personeel zich onveilig hebben gevoeld. Dit ging voornamelijk om gevaarlijke verkeerssituaties.
De inzet van de horecastewards heeft een positieve invloed op het uitgaansge- bied. De horecastewards geven aan dat de meeste van het uitgaanspubliek gehoor geven als zij worden aangesproken door de stewards. De komende jaren blijft de gemeente inzetten op het verminderen van overlast door middel van het alcoholverbod, de inzet van de horecastewards, en de plannen rondom verkeersveiligheid.
In 2022 is een start gemaakt met het actualiseren van de Beleidsnota evenementen 2009 en de Beleidsregel evenementen Barendrecht waarin veiligheid een belangrijk onderdeel is. Er zijn duidelijke afspraken tussen de gemeente, organisator en veiligheidspartners waardoor wij gezamenlijk ervoor zorgen dat veiligheidsproblematiek beperkt blijft. Er zijn geen evenementen waarbij er sprake is geweest van zeer ernstige openbare orde en veiligheidsver- storingen.
Het aantal geregistreerde misdrijven in het gebied rondom het recreatiegebied en camping de Oude Maas is sinds 2019 met 4 registraties gestegen. Het overgrote gedeelte van de registraties betreft ongevallen op de weg. Er zijn vooralsnog geen signalen van ernstige veiligheidsproblematiek rondom het recreatiegebied en de jachthavens. In het kader van de aanpak van ondermijning is er in de afgelopen jaren actief ingezet op o.a. de jachthavens in de gemeente door middel van integrale controles.
Ten opzichte van 2019 is het aantal meldingen van jeugdoverlast in Barendrecht fors gestegen. Opvallend is dat de meeste meldingen van jeugdoverlast afspelen in de wijken Centrum, Noord, Havenkwartier en Vrijenburg. Eventueel is er in bepaalde wijken sprake van een lagere acceptatieniveau van leefgeluiden vanwege cultuurverschillen; onvoldoende algemene voorzieningen voor jongeren in de openbare ruimte; en een groter aandeel van jeugd in de bevolkingssamenstelling van bepaalde wijken.
Hoewel er een sterke daling is in het aantal verwijzen naar Halt, zijn de redenen voor verwijzing ernstiger dan in 2019. Zo zijn er een aantal jongeren die verwezen zijn naar Halt wegens drugs, mishandeling en/of bedreiging en het hebben van een wapen. Mogelijke verklaringen voor de daling van het aantal Halt-trajecten zijn dat delicten snel te zwaar zijn voor een Halt-traject; dat er een tal andere interventie maatregelen zijn voor jongeren; en een Halt-traject wellicht niet meer passend is voor jongeren die al eerder een Halt-traject hebben ondergaan.
Het totaal aantal jeugdigen verdachten is sinds 2019 licht gedaald. In vergelijking met 2021 is er wel een lichte stijging. Het grootste groep van de jeugdigen verdachten zijn jongeren die verdacht worden van verkeersmisdrijven en vermogensmisdrijven. Dit komt overeen met de trends die zichtbaar zijn op provinciaal niveau.
Het aantal scholieren in Barendrecht die ooit heeft gerookt en/of dagelijks rookt ligt hoger dan de regionale percentages. Ook ligt het aantal jongeren die binge drinkt hoger. De partners geven aan dat zij de toenemende mate van roken onder jongeren erkennen. Vooral de intocht van alternatieven van roken, zoals vapes en snus, zien zij vaker. Door deze alternatieve middelen is het laagdrempeliger geworden om voor jongeren te roken.
De toenemende geweld op school vormt een aandachtspunt voor alle keten- partners in Barendrecht. Hier wordt actief op ingezet door middel van het samenwerkingsverband ‘Jeugd en excessief geweld’. De grootste aandachtspunten zijn de ontwikkelingen op het gebied van jonge aanwas, toenemende straatcultuur en (steek)wapenbezit onder jongeren. Dit zijn landelijke trends waarbij culturele en opvoedingsproblematiek een rol speelt.
Uit de resultaten van de evaluatie pilot WBF blijkt dat 41% verzocht heeft om informatie over brandveiligheid. Daarnaast is 21% vrijblijvend/ nieuwsgierig naar informatie over brandveiligheid en de werkzaamheden van de WBF. Dit blijken vooral inwoners zijn die op de workshops afkwamen die gegeven zijn en die de WBF hebben ontmoet. Opvallend is dat 6% gebruik heeft gemaakt van het spreekuur. 20% van de ondervraagden had vragen over rookmelders en kool- monoxidemelders. Daarnaast heeft 6% een hulp en adviesaanvraag gedaan.
De ingang van de Omgevingswet betekent op lokaal niveau dat gemeenten verplicht zijn om een omgevingsplan samen te stellen. Hierin worden ontwikkelingsrichtingen van een bepaald gebied en randvoorwaarden voor de voorgenomen activiteiten vastgelegd. Tevens wordt in dit plan de geboden omgevingskwaliteit binnen het plangebied gemotiveerd en onderbouwd, waardoor een vertaalslag wordt gemaakt naar omgevingsveiligheid. Gemeenten worden ook verantwoordelijk gesteld voor bescherming van inwoners binnen aandachtsgebieden. Voorbeelden hiervan zijn het inzetten op risicocommunicatie; zorgen voor vlucht- en schuilmogelijkheden en het treffen van aanvullende bouwmaatregelen in een voorschriftengebied.
Gemeenten hebben tijdens de coronacrisis laten zien dat zij onmisbaar zijn in crisistijden. Veel noodmaatregelen op rijksniveau vragen immers om lokale vertaling. Gemeenten zijn wettelijk verplicht om opdrachten die vanuit de regio binnen komen met prioriteit te behandelen (Wet veiligheidsregio’s). Dit loopt via een Regionaal Operationeel Team en een Regionaal Beleidsteam van de Veiligheidsregio. Een belangrijkste leerpunt uit de langdurige crises betreft dan ook het afstemmen van een duidelijke lijnorganisatie. Het is van belang dat er een kern Team Bevolkingszorg (TBz) wordt georganiseerd vanuit de organisatie. De opbouw van de kern TBz dient vanaf de werkvloer door te gaan tot aan de top van de organisatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de crisisstructuur. De werkzaamheden van de kern Tbz dienen hierbij goed te worden afgestemd op de crisis en de te verrichten taken vanuit de regio, zodat alle vragen en problemen op lange termijn ‘in de lijn’ worden opgelost.
Daarnaast laat de mate waarin burgers partijpolitieke polarisatie waarnemen sinds de jaren tachtig geen duidelijke stijging zien3. De afkeer tussen politieke kampen van alle tijden en komt en gaat het met golven.
Georganiseerde/ondermijnende criminaliteit
Tijdens controles van bedrijventerreinen zijn meer dan 300 ondernemers bezocht waarvan 43 ondernemers nader onderzocht. Hierbij zijn 4 panden gesloten o.b.v. de APV en Opiumwet, 2 bestuurlijke waarschuwingen gegeven, harddrugs en een vuurwapen aangetroffen en ruim 1 miljoen euro’s in beslag genomen.4
De eerste regionale monitor mensenhandel is in 2022 opgezet. Die monitor bood in de eerste instantie informatie die makkelijk te ontsluiten was, zoals het aantal strafrechtelijke onderzoeken en het aantal uitgevoerde bestuurlijke controles. Deze cijfers zeggen echter op zichzelf echter weinig over de aard van de problematiek.
Van de negen vormen van niet-integer gedrag is belangenverstrengeling de meest waargenomen vorm die politieke ambtsdragers (menen te) zien bij hun collega-ambtsdragers, gevolgd door het meestemmen over zaken met persoonlijk belang en het misbruik maken van of niet vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-361456.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.