Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2024, 358392 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2024, 358392 | beleidsregel |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over oplaadpalen en opladen op openbaar terrein (Beleidsregel oplaadpalen en opladen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2024)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 160, eerste lid van de Gemeentewet en 2 Wegenverkeerswet 1994;
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over oplaadpalen en opladen op openbaar terrein (Beleidsregel oplaadpalen en opladen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2024)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze beleidsregel verstaat onder:
elektrisch voertuig: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c. van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
degene die een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf dan wel in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig of een leasecontract heeft met een autoverhuurbedrijf, of
Het elektrisch voertuig mag niet met inbegrip van de lading een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2.40 meter, en mag geen woonwagen, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig zijn dat voor de recreatie dan wel anderszins uitsluitend of mede voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebezigd.
Artikel 3 Eisen voor de aanvraag van een laadpaal in de openbare ruimte
Het college geeft de verzoeker geen toestemming als deze:
over een privéparkeergelegenheid op het woonadres of op eigen terrein kan beschikken. Aan het beschikken over een privéparkeergelegenheid wordt gelijkgesteld de situatie dat men woont in gebouwen die gerealiseerd zijn inclusief een parkeergelegenheid in het gebouw of in de nabije omgeving van dat gebouw, waar parkeerruimte gehuurd, geleased of gekocht kan worden of anders gebruikt kan worden door de verzoeker, of
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Voor de locatiebepaling van de nog te plaatsen laadpalen geldt dat de plankaart als basis wordt gebruikt. Op deze plankaart zijn locaties opgenomen die geschikt zijn voor het plaatsen van een laadpaal. Als op 250 meter loopafstand van het adres van de verzoeker geen laadpaal is opgenomen op de plankaart, wordt een geschikte locatie gezocht en toegevoegd aan de plankaart.
Bij parkeerplaatsen die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen en waar een parkeerduurbeperking is ingesteld (aangegeven door middel van bord E10 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) of die gelegen zijn in een blauwe zone gebied, vervalt de parkeerduurbeperking op de aangewezen oplaadplaats.
De toestemming geldt voor tien jaar en gaat in op de dag dat de overeenkomst door de gemeente en de exploitant is ondertekend. De overeenkomst eindigt zonder dat nadere schriftelijke opzegging of een andere handeling nodig is. Stilzwijgende verlenging van de overeenkomst is uitgesloten. De overeenkomst kan eenmalig met twee jaar worden verlengd.
Artikel 8 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid als gevolg van schade door laadpaal
De exploitant levert en plaatst de bebording op zijn kosten. Dit zijn in ieder geval het bord E8C van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en onderbord met verwijspijlen. Bij het plaatsen en verwijderen van de laadpaal en bijbehorende bebording door de exploitant moet het straatwerk conform de daaraan te stellen eisen opgeleverd worden.
Het college geeft de verzoeker alleen toestemming als in een overeenkomst, regels of voorschriften is vastgelegd dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik, onderhoud, inrichting en verwijdering van de laadpaal, oplaadlocatie, bebording en eventuele schade hierdoor voor rekening van de exploitant komen.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
De Beleidsregel beoordeling verzoeken oplaadpalen op openbaar terrein gemeente Zutphen 2022, vastgesteld bij besluit van 27 september 2022, wordt ingetrokken.
Aldus besloten op 2 juli 2024.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
De techniek en de behoefte aan laadpalen is in de afgelopen twee jaar toegenomen.
Het gemeentebestuur wil het elektrisch vervoer stimuleren. In oktober 2021 heeft het college de Integrale laadvisie en het plaatsingsbeleidsplan gemeente Zutphen 2021 vastgesteld.
Het gemeentebestuur kiest voor vraaggestuurde plaatsing, waarbij inwoners en ondernemers een aanvraag kunnen indienen voor een publieke laadpaal. De gemeente werkt daarbij samen met een exploitant die bereid is om op basis van aanvragen te investeren in laadinfrastructuur.
Er worden verschillende databronnen gebruikt om de behoefte aan laadpunten te voorspellen. Op basis daarvan worden er, naast de vraag gestuurde laadpalen, proactief (voor-de-vraag-uit) en op basis van verbruik, laadpalen geplaatst. Dit verkort de doorlooptijd, zodat gebruikers niet onnodig lang op laadmogelijkheden hoeven te wachten. De uitrol is hierdoor ook beter planbaar. Ook faciliteren we met proactief geplaatste laadpalen de gebruikers van elektrische voertuigen in onze gemeente.
Dit wordt gecombineerd met vraag gestuurde plaatsing/ strategische plaatsing. Welke locaties geschikt zijn voor laadpalen, wordt vastgelegd in een plankaart. Dit geeft zowel de gemeente als de netbeheerder houvast en versnelt het proces rond plaatsing.
Proactief of op basis van verbruik te plaatsen laadpalen kunnen op verzoek van de exploitant of de gemeente worden aangewezen. Bij proactieve laadpalen wordt gekeken naar de verwachte behoefte in wijken en spreiding over de hele grondgebied van de gemeente. Bij laadpalen op basis van verbruik is de afgenomen stroom (4.500 kWh) per laadpaal per jaar leidend om een extra laadpaal te plaatsen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.
In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruik mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen voor het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn snorfiets, scooter, bromfiets en andere tweewielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van maximaal 45 km/ uur. Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte. Alleen elektrische en hybride plug-in voertuigen mogen op een oplaadlocatie parkeren.
Artikel 3 Eisen voor de aanvraag van een laadpaal in de openbare ruimte
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 Laadpaal op eigen terrein
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting, anders dan dat hierin de voorschriften en beperkingen zijn vermeld, die aan het hebben van een laadpaal op eigen terrein worden verbonden, als het voertuig in de openbare ruimte wordt opgeladen. Het college kan op grond van het tweede lid andere voorschriften en beperkingen, dan die vermeld in het eerste lid, aan een laadpaal op eigen terrein verbinden.
De aangewezen locatie is slechts te gebruiken voor het opladen van een elektrisch voertuig. Het onnodig bezet houden van een elektrisch laadpunt door een elektrisch voertuig is niet gewenst. Een oplaadlocatie is geen parkeerplaats. Het voertuig moet na het opladen verplaatst worden. Andere gebruikers kunnen dan gebruik maken van de oplaadpaal.
Binnen een blauwe zone gebied geldt over het algemeen een parkeerduurbeperking van twee uur. Het opladen van een elektrische auto duurt meestal langer dan deze twee uur. Om die reden vervalt de parkeerduurbeperking voor de aangewezen plaats en wordt de blauwe doorgetrokken streep ter hoogte van de parkeerplaats ook verwijderd, zodat dit zichtbaar is.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Realisatie laadpaal op oplaadlocatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 8 Kosten plaatsen, inrichting, onderhoud, beheer en aansprakelijkheid als gevolg van schade door laadpaal
De gemeente aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor het gebruik en eventuele schade door een laadpaal en de bebording, ook al staat deze op gemeentelijk grondgebied. Dat volgt uit deze bepaling.
Artikel 9 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-358392.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.