Gemeenteblad van Druten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2024, 355072 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2024, 355072 | beleidsregel |
Bij brandbestrijding is bluswater onmisbaar voor de brandweer. Daarom zijn voldoende bluswatervoorzieningen belangrijk. Dit zijn tappunten die de brandweer gebruikt bij het blussen van een brand. Voorbeelden zijn brandkranen, gesloten of geboorde brandputten of het oppervlaktewater. De eindverantwoordelijkheid voor (openbare) bluswatervoorziening en bereikbaarheid ligt bij de gemeente.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (hierna: VRGZ) stelde als handreiking de Regionale Handreiking Bluswater en Bereikbaarheid (hierna: RHBB) op. Dit nieuwe beleid geldt vanaf 1 januari 2024 sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De RHBB is vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de VRGZ. De VRGZ baseert haar adviezen richting gemeenten op de uitgangspunten van deze handreiking.
Met het vaststellen van de RHBB zijn er uitgangspunten opgesteld voor de bekostiging van de meeste bluswatervoorzieningen. Er is op dit moment alleen nog onduidelijkheid over de bekostiging van bluswatervoorzieningen bij herbouwprojecten. Daarom stelt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Druten (hierna: het college) hier met dit beleid zelf beleidsuitgangspunten vast.
De gemeente hanteert de onderstaande beleidsuitgangspunten met betrekking tot de bekostiging van bluswatervoorzieningen in de openbare ruimte:
Op inbreidingslocaties en bij nieuwbouwprojecten betaalt de aanvrager de realisatiekosten. In de offerte vermeldt de gemeente een toelage van 15%. Deze middelen worden gebruikt voor administratiekosten en onvoorziene kosten. De gemeente Druten betaalt het onderhoud uit het reeds aanwezige onderhoudsbudget.
Het vaststellen van de uitgangspunten biedt helderheid over de bekostiging van bluswatervoorzieningen. Op dit moment zijn geen beleidsuitgangspunten vastgesteld als het gaat om “herbouw” passend binnen de regels van het (tijdelijk) Omgevingsplan of de hierin opgenomen “binnenplanse ontheffing”. Dit leidt tot onduidelijkheid bij aanvragers en bij de gemeente over wie in welke gevallen verantwoordelijk is voor de kosten van de bluswatervoorziening.
Vaststellen van de uitgangspunten is fair, omdat deze rechtdoen aan het openbare karakter van bluswatervoorzieningen. Bluswatervoorzieningen zijn belangrijke openbare voorzieningen. Het is daarom niet fair om de individuele aanvrager van een herbouwproject op te laten draven voor de kosten. De voorziening wordt immers ook gebruikt om branden te blussen die niet op het perceel van de aanvrager woeden.
Op inbreidingslocaties en bij nieuwbouwprojecten is dit niet van toepassing, omdat dit doorgaans grotere projecten zijn. Bluswatervoorzieningen horen dan standaard tot de planvorming en de hiermee gepaard gaande kosten worden hierin meegenomen.
De doorlooptijd bij een aanvraag is korter. Als de gemeente de aanvraag voor een bluswatervoorziening zelf regelt, dan verkort dit de doorlooptijd. Er is dan namelijk geen goedkeuring meer nodig van de aanvrager. De bluswatervoorziening wordt dan sneller gerealiseerd.
We zien ook risico’s. De gemeente heeft geen plicht om (een deel van) de kosten voor de realisatie van bluswatervoorzieningen op zich te nemen. Als de gemeente de uitgangspunten vaststelt, dan bekostigt zij onder voorwaarden de realisatie van bluswatervoorzieningen bij herbouwprojecten. Het risico bestaat dat aanvragers ook verwachten/eisen dat de gemeente (in andere gevallen) andere kosten voor haar rekening neemt. Dit is niet het geval en ook niet het doel van dit beleid. Dit beleid heeft alleen als doel heldere beleidsuitgangspunten vast te stellen over de bekostiging van bluswatervoorzieningen op herbouwlocaties.
Het (deels) bekostigen van de bluswatervoorzieningen bij herbouwprojecten is nieuw beleid voor de gemeente Druten, waar nog geen budget voor beschikbaar is. Dit vraagstuk doet zich nu voor door een beleidswijziging in de Bruidsschat. Door de beleidsuitgangspunten met betrekking tot de bekostiging van bluswatervoorzieningen vast te stellen, voorkomen we dat aanvragers te maken krijgen met onredelijke kosten.
De realisatie van een bluswatervoorziening kost gemiddeld zo’n € 9.000 per voorziening. In de gemeente Druten zijn er op jaarbasis slechts enkele aanvragen per jaar voor een bluswatervoorziening bij een herbouwproject. De gemeente Druten betaalt de kosten hiervan. We gaan uit van twee gevallen per jaar. In de begroting van 2024 is hier géén rekening gehouden.
De structurele kosten vanaf 2024 ad € 13.500 verwerken we in de Perspectiefnota 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-355072.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.