Gemeenteblad van Woensdrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2024, 348035 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Woensdrecht | Gemeenteblad 2024, 348035 | beleidsregel |
Beleidsregels opleggen last onder dwangsom bij handhaving van de Leerplichtwet 1969 gemeente Woensdrecht
Leerplichtig: is de wettelijke verplichting kinderen onderwijs te laten volgen. Ouders/verzorgers hebben de plicht hun kind te laten leren (alle rechten en plichten staan beschreven in de Leerplichtwet 1969)
Kwalificatieplichtig: aansluitend op het einde van de leerplicht met 16 jaar begint de kwalificatieplicht. Jongeren die niet meer leerplichtig zijn, maar nog geen startkwalificatie hebben, zijn verplicht om voltijds onderwijs te volgen tot zij een startkwalificatie hebben gehaald, of tot de dag dat zij 18 jaar worden. Dit mag via een wettelijk erkende combinatie van leren en werken. (sinds 2007 onderdeel Leerplichtwet 1969)
Absoluut verzuim: een jongere staat niet ingeschreven als leerling van een school of onderwijsinstelling overeenkomstig de bepalingen van de Leerplichtwet 1969 (art. 2 lid 1 en art. 4a lid 1 jo. art. 26 Leerplichtwet 1969).
Leerplichtambtenaar: de ambtenaar, door de voorzitter van het College benoemd in de functie van ambtenaar leerplicht, die de eed of belofte als bedoeld in art. 16 Leerplichtwet 1969 heeft afgelegd;
Last onder dwangsom: een herstelsanctie als bedoeld in artikel 5:32 van de Awb.
Artikel 2.1 Last onder dwangsom
Tegen overtredingen van de Leerplichtwet 1969 (Lpw) door ouders en leerlingen, kan worden opgetreden langs de strafrechtelijke en de bestuursrechtelijke weg. Als via de bestuursrechtelijk weg wordt opgetreden wil dat zeggen dat last onder dwangsom wordt opgelegd. Deze beleidsregels beschrijven in welke gevallen het college van de gemeente Woensdrecht de last onder dwangsom zal opleggen bij overtreding van de Leerplichtwet door ouders en leerplichtigen.
De overtreding van de verplichting tot inschrijving op een school is een zogenaamde ‘duurovertreding’: elke dag dat de betrokkene (ouder en/of leerplichtige) in verzuim komt of blijft, duurt de overtreding voort. Daarom is het opleggen van een last onder dwangsom, in principe, een passend instrument.
Colleges zijn niet verplicht om een last onder dwangsom op te leggen. Alle omstandigheden ten aanzien van de overtreding dienen in de beoordeling afgewogen te worden. Er dient te worden bezien of deze omstandigheden op zichzelf dan wel tezamen met andere omstandigheden, moeten worden aangemerkt als bijzondere omstandigheden in de zin van artikel 4:84 van de Awb die maken dat het handelen overeenkomstig deze beleidsregels gevolgen heeft, die onevenredig zijn in verhouding tot de overtreding.
Artikel 2.2 Last onder dwangsom in de gemeente Woensdrecht
In grensgemeenten, zoals gemeente Woensdrecht, wonen veel mensen met een niet-Nederlandse identiteit waarvan de jeugdigen in het buitenland onderwijs genieten. Deze inwoners van de gemeente vallen wel onder de Nederlandse Leerplichtwet 1969 en moeten derhalve een vrijstelling aanvragen (Artikel 5 lid 3 van de Leerplichtwet). Als ze dit niet doen, is er sprake van absoluut verzuim, omdat de jeugdige niet staat ingeschreven op school in Nederland.
In de praktijk is er (op papier) relatief veel sprake van absoluut verzuim in grensgemeenten, omdat elk jaar een aantal ouders geen vrijstelling aanvraagt. De medewerker Leerplicht is in deze gevallen genoodzaakt tot het uitvoeren van acties (versturen van brieven, huisbezoeken, etc.), waardoor de administratieve lasten/werkdruk sterk toeneemt. In gemeente Woensdrecht zijn er van circa 350 casussen (waarin een vrijstelling wordt aangevraagd) jaarlijks 35 waar er aan het einde van het schooljaar geen respons is gekregen van ouders. Daarnaast zijn er gemiddeld ongeveer 40 casussen waar zeer veel moeite gedaan moet worden om tot een aanvraag van een vrijstelling te komen. Door het implementeren van de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom, wordt deze doelgroep gestimuleerd een vrijstelling aan te vragen (op basis van artikel 5 onder c van de Leerplichtwet) om de hoge administratieve lasten rondom deze vrijstellingen te verlagen.
Artikel 3 Last onder dwangsom bij absoluut verzuim
Er is sprake van absoluut verzuim als jongeren niet zijn ingeschreven bij een onderwijsinstelling, terwijl zij niet zijn vrijgesteld van deze verplichting. Het gaat hierbij om jongeren die als ingezetene in de gemeentelijke basisadministratie zijn ingeschreven, en nog leerplichtig of kwalificatieplichtig zijn. Volgens de Leerplichtwet zijn degene die het gezag over een jongere uitoefent, en degene die zich met de feitelijke verzorging van een jongere heeft belast, verplicht ervoor te zorgen dat de jongere als leerling van een school is ingeschreven en dat hij deze school na inschrijving geregeld bezoekt. Volgens de Leerplichtwet zijn degene die het gezag over een jongere uitoefent, en degene die zich met de feitelijke verzorging van een jongere heeft belast, vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, zolang de jongere als leerling van een inrichting van onderwijs buiten Nederland staat ingeschreven en deze inrichting geregeld bezoekt. Dit is een grond voor vrijstelling van inschrijving op een Nederlandse school, zijnde een vrijstelling op grond van artikel 5 onder c van de Leerplichtwet. Als deze vrijstelling niet is aangevraagd, is er sprake van absoluut verzuim en dit ot de vrijstelling is aangevraagd.
Toepassing last onder dwangsom bij absoluut verzuim:
Artikel 4 Rechtsbescherming minderjarigen
De ouders of verzorgers van de minderjarige aan wie de last onder dwangsom zal worden opgelegd, ontvangen in afschrift alle correspondentie, uitnodigingen, vooraankondigingen en besluiten. Als wettelijke vertegenwoordiger/belanghebbende kunnen zij opkomen in bezwaar namens zichzelf, maar ook namens hun kind. In beginsel is een minderjarige onbekwaam om in rechte te staan. Hij zal vertegenwoordigd moeten worden door een wettelijke vertegenwoordiger. Dit lijdt uitzondering als de jongere in staat is zijn belangen te kunnen behartigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-348035.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.